راه های افزایش بهره وری در کسب و کار و زندگی

7 شهریور 1399 - 6:00
کار آفرینی - راه های افزایش بهره وری در کسب و کار و زندگی
راه های افزایش بهره وری در کسب و کار و زندگی
امتیاز مطلب: 98%

آیا تا به حال متوجه شده اید که کارآفرینان موفق بدون اینکه خود را به سختی آزار دهند، به کارهای خود رسیدگی می کنند؟ این افراد به طور باور نکردنی هم در کسب و کار و هم مدیریت زندگی، موفق هستند. با یوکن همراه باشید .

زمانی که کسب و کار شخصی راه اندازی می شود، سخت است که در پایان روز به کار خود خاتمه دهیم، زیرا معمولا کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد که نگران به اتمام رساندن آنها هستیم. با این حال، برای بهره وری بیشتر، بهتر است که بیش تر از حد توان خود، ساعات کاری را طول ندهید.

صحبت ما راجع به افزایش بهره وری است که قاعدتاً نتیجه ی کار سخت و طولانی و یا چندکاره بودن جنون آور در روز نیست. مهم نیست که چقدر سخت کار کنید، مهم است که چقدر هوشمند امور را پیش ببرید. اگر می خواهید که شاهد رشد کسب و کار خود باشید و به صورت اتوماتیک زمان بیشتری برای لذت بردن از زندگی در اختیار داشته باشید، باید هوشمندانه به امور رسیدگی کنید.

امور مربوط به کسب و کار شخصی به قدری زیاد است که صاحب کسب و کار همیشه در تکاپوست و هیچ گاه زمان خالی ندارد، اما با این حال، در صورتی که با هوشمندی کار کنیم، علاوه بر افزایش بهره وری در انجام امور، زمان لازم برای رسیدگی به زندگی شخصی نیز در اختیار خواهیم داشت.

کارآفرینان موفق با ایجاد بهره وری، کارهای خود را به اتمام می رسانند، به اهداف خود دست می یابند، برای روز خود برنامه ریزی کرده و مشتریان مورد نظر را جذب می کنند. بنابراین این موضوع که چگونه با هوشمندی، بهره وری را بالا ببریم و از سخت کار کردن های بیهوده بپرهیزیم، ارزش یادگیری را دارد. اینکه بخواهیم هوشمندانه کار کنیم به طور طبیعی در ما وجود ندارد، اکثر کارآفرینان با تلاش آن را آموزش دیده اند. این کار باعث می شود با انرژی کمتر به نتیجه ی مطلوب تری برسید.

با استفاده از چند تکنیک می توانید با هوشمندی بیشتری کار کنید و بهره وری خود را بهبود بخشید. در ادامه چند راهنمایی ساده را برای تمرین افزایش بهره وری بیان خواهیم کرد:

1. چندکاره بودن را کنار بگذارید

قبول کنید که مغز برای چند کاره بودن، ساخته نشده است. مغز شما همزمان قادر به پردازش اطلاعات مجزا برای وظایف متعدد نیست و دلیل آن این است که بین انجام دو کار تداخل بوجود می آید. در حقیقت چیزی به نام چندکاره بودن وجود ندارد و به سادگی این اتفاق رخ نمی دهد. آنچه انجام می شود این است که به سرعت و به صورت غیر موثر بین کارهای مختلف سوئیچ کنیم.
بدیهی است که انجام همزمان چندین کار باهم، بهره وری را کاهش می دهند. در واقع بنا بر مطالعات، چند وظیفه ای بودن، 40 درصد سودمندی فعالیت ها را پایین می آورد. محققان علوم اعصاب سراسر جهان، از جمله محققان دانشگاه هاروارد، استنفورد و دانشگاه لندن، معتقدند که چند وظیفه بودن، یک اشکال است. انجام چند کار به صورت همزمان، نه تنها به بهره وری فرد لطمه می زند بلکه باعث کاهش ضریب هوشی و کاهش عملکرد مغز می شود. علاوه بر این ها، در زندگی شخصی، اقتصادی و اجتماعی فرد پریشانی ایجاد کرده و آن را از سیر طبیعی خود خارج می کند. با توجه به مطالعه انجام شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، 31 درصد از رانندگان آمریکایی بین سنین 18 تا 64 سال، گزارش داده اند که هنگام رانندگی به خواندن و یا ارسال پیام متنی و ایمیل می پردازند. بدتر از آن اینکه 69 درصد نیز گزارش داده اند که حین رانندگی از تلفن همراه استفاده می کنند. این آمار نشان از این دارد که افراد به طور مداوم به دنبال انجام چند کار با هم هستند.

مشغول بودن به تلفن، ایمیل، فیسبوک، توییتر و ... وقت شما را مختل کرده و احساس داشتن مشغله ی زیاد را برای شما ایجاد می کند. برای رسیدن به بهره وری واقعی، نباید مرتکب این اشتباه شوید. همانطور که اشاره کردیم، مطالعات نشان می دهد که انجام چند کار به طور همزمان، به کارها سرعت نمی بخشد و یا باعث افزایش بهره وری نمی شود.

با انجام یک کار، به صورت سازنده تری عمل خواهید کرد. به علاوه مانند هر مهارت دیگری، تک وظیفه بودن در طول زمان قابل آموزش و دست یابی است. با تمرین، به سرعت می توانید روی یک کار تمرکز کرده و به سلامت تفکر و موفقیت در محل کار و زندگی، برسید.

2. امور خود را مستند سازی کنید

همه ی کارهایی که در کسب و کار شما صورت می گیرد، باید انسجام داشته باشند، از این رو نوشتن مجموعه ی فرآیندهای انجام شده، بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

این کار نه تنها برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت، برنامه ریزی های روزانه و بررسی میزان بهره وری کمک کننده خواهد بود، بلکه زمانی که قصد استخدام فرد جدید و یا برون سپاری کارها را داشته باشید نیز، کارا است.

3. اولویت بندی کنید

در مورد کار و مشتریان انتخاب هوشمندانه تری انجام دهید. شاید برای کسب درآمد، به هر کار و یا مشتری که در سر راه شما قرار می گیرد، به راحتی جواب مثبت دهید، اما به خاطر داشته باشید که موفقیت، ذاتاً به معنای کسب درآمد بیشتر نیست.

بدیهی است که وقتی تعداد کارها و وظایف بیشتر می شود، قدرت رسیدگی به آنها کاهش می یابد. اگر بتوانید چند مشتری را برای همیشه نگه دارید و با کاهش کیفیت و یا تاخیر در به انجام رساندن کار یا پروژه، آنها را آزرده خاطر نکنید، ارزنده تر از این خواهد بود که برای کسب درآمد بیشتر، کارهای زیادی را به عهده بگیرید و به طور موثر از پس هیچ کدام بر نیایید. با دستچین کردن کارها و مشتریان، کارهایی که بعضاً در ازای سود آوری کم، باعث اتلاف وقت می شوند، از برنامه شما حذف خواهند شد. با این کار بهره وری افزایش می یابد و مشتریان سود آور شما همیشه راضی خواهند بود که این نکته ی حائز اهمیتی است.

4. با در نظر گرفتن بودجه خود، بازاریابی کنید

اگر برای کسب و کار خود، بازاریابی نکرده باشید، همیشه در تکاپو برای پیدا کردن مشتری خواهید بود. برای بازاریابی موثر، بسته به میزان بودجه ی خود، تبلیغات مطبوعاتی آنلاین منتشر کنید، در شبکه های اجتماعی فعال باشید و بازاریابی ایمیلی را فراموش نکنید. برای آشنایی آن دسته از مشتریان که به دنبال شما هستند، اطلاعات لازم برای شناساندن کسب و کار خود به دیگران را در فضای مجازی کامل کنید. اگر دوست دارید چیزی در مورد کسب و کار، محصول یا سرویس خود به گوش مشتریان برسانید، وبلاگ نویسی کنید. یک وبلاگ رایگان در وردپرس بسازید و سپس مقالات کوتاه، راهنمایی و یا فایل های ویدئویی و صوتی را در آن منتشر کنید.

5. از دستیار مجازی استفاده کنید

اگر زمان شما محدود است، می توانید برخی از وظایف را برون سپاری کرده و یا به دستیاران مجازی بسپارید.

Vas یا سرویس های ارزش افزوده در صنعت ارتباطات، گزینه ی خوبی برای پاسخ دادن به ایمیل ها برای تنظیم پروفایل های شبکه های اجتماعی است. این سرویس ها می توانند در ایجاد وبلاگ، خبر نامه و ارسال تبریک برای مناسب های خاص به مشتریان، سودمند باشند. برخی از کارهایی که در بازاریابی تخصصی آنلاین مورد بررسی قرار می گیرند، با استفاده از سرویس های ارتباطی این چنینی، قابل برون سپاری است. با این کار می توانید زمان زیادی را به خود برگردانید، تصور کنید که دیگر لازم نیست پای کامپیوتر بنشینید و به ساخت یک وبلاگ فکر کنید.

6. در خود تمرکز ایجاد کنید

چند بار پیش آمده که فردی را ملاقات کنید و نام او را به خاطر نیاورید؟ ذهن شما درگیر مسائل دیگری بوده است و به دلیل پریشانی از تمرکز باز مانده اید. ناتوانی در تمرکز برای به خاطر سپردن نام و یا گفتگو، شواهد بروز سندروم پراکندگی مغز یا SBS است. تک کاره بودن فقط مربوط به انجام امور نیست، بلکه شامل توسعه و گسترش تمرکز نیز می شود. زندگی کردن در لحظه، ماهیت امور، شغل و روابط شما را خواهد ساخت.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-26 11:21:26
دسته بندی ها