3 دلیل درست نبودن ایده استخدام دوست و فامیل

13 اردیبهشت 1396 - 5:40
کار آفرینی - 3 دلیل درست نبودن ایده استخدام دوست و فامیل
3 دلیل درست نبودن ایده استخدام دوست و فامیل
امتیاز مطلب: 93%

زمانی که یک کسب و کار جدید را شروع می کنید، وسوسه انگیز است که یکی از دوستان و یا اعضای خانواده ی خودتان را استخدام کنید. احتمالا با خود فکر می کنید که در این صورت هم به آنها کمک کرده اید و هم اینکه کار کردن با کسی که می شناسید برای شما راحت تر خواهد بود، بنابراین احساس برنده بودن می کنید.

اما همیشه این طور نیست، زمانی که دوستان یا آشنایان وارد کارتان می شوند، اتفاقات بدی نیز به تبع آن می افتد. در اینجا قصد داریم سه مورد از این اتفاقات را بیان کنیم تا به شما ثابت شود که استخدام آشنایان تا حدی اشتباه است. با یوکن همراه باشید .

البته اشتباه برداشت نکنید، استخدام کردن دوستان و آشنایان در کسب و کارهای کوچک می تواند خوب باشد. مخصوصا زمانی که تازه شروع به کار کرده اید و هزینه ی زیادی نمی توانید پرداخت کنید، این افراد به دلیل علاقه عاطفی و حس اعتمادی که میان شما برقرار است، بدون هیچ توقعی و گاهی رایگان و یا با دستمزد کم راضی هستند که برای شما کار کنند. اما همه ما می دانیم این شرایط تا ابد این گونه نخواهد ماند. زمانی پیش می آید که کسب و کار شما نمی تواند درآمد زایی کند و حقوق کارکنان خود را بدهد و یا وقتی درآمد کسب و کار بهتر می شود، کارکنان حقوق بیشتری طلب می کنند. در هر صورت شرایط با گذشت زمان تغییر می کند.

حال می خواهیم ببینیم که آیا در مدت زمان طولانی، استخدام کردن دوست یا آشنا ایده ی خوبی است؟

نویسنده این مقاله، 3 دلیل درست نبودن ایده استخدام دوست و فامیل را از تجربیات شخصی خودش است را بیان کرده و ما در ادامه به آن می پردازیم.

انتظار در اختیار داشتن آزادی زیاد

 زمانی که شما  دوست یا فامیل را استخدام می کنید، از شما انتظار دارند که آزادی های بیشتر و شخصی تری نسبت به یک رئیس نا آشنا در اختیار آنها قرار دهید. مثلا زمان های بیکاری بیشتری داشته باشند، کارها را سروقت انجام ندهند، دیر بیایند، زود بروند و ... . این ها فقط تعدادی از کارهای است که به ذهن می رسد، مشکلات زیادی از این دست، با قدرت آشنایی و تصمیم گیری های خودجوشانه ی آنها به وجود خواهد آمد. البته نمی توان گفت که همیشه این اتفاقات رخ می دهد. شاید در موارد نادری افراد این نوع سوء استفاده های روابطی را نداشته باشند، اما خیلی بعید نیست که شما نیز با این چالش ها رو به رو شوید. مواظب باشید، این گونه رفتارها می تواند باعث سقوط و یا درگیری و کشمکش در سازمان و کسب و کارتان باشد.

دادن پیشنهاد هایی که شما نمی پذیرید

 شما رئیس هستید، پس چگونگی چرخاندن کسب و کار با شماست. زمانی فرا می رسد که دوستان و آشنایانی که برایتان کار می کنند، شروع به دادن پیشنهاداتی می کنند که رد کردن آنها برای شما سخت است. بدیهی است که تنها به خاطر اینکه آنها دوستان و آشنایانتان هستند، دلیل نمی شود درخواست ها و پیشنهاداتشان را قبول کنید. اما رد کردن درخواست آنها بدون اینکه ناراحت شوند سخت است. اگر آنها یک کارمند نا آشنا بودند باز هم اینگونه بود؟ نه. بنابراین برای درست پیش رفتن اوضاع، مجبور هستید با آنها مانند بقیه رفتار کنید، اگر نمی توانید، باید همکاری خود را با آنها قطع کنید.

تهدیدات شما را جدی نمی گیرند

 شما به عنوان مدیر، برای پیش برد کارهای اجرایی و رسیدن به زمان بندی، حتما گاهی لازم است که کارکنان خود را تهدید کنید، اما تا آنجایی که من دیده ام، دوستان و آشنایان به این گونه تهدیدات توجهی نمی کنند و  تعهدات و موافقت نامه ها و مهلت های کاری برای آنها اهمیت چندانی ندارد. آنها در این موقع به تهدیدات، بیشتر به عنوان یک پیشنهاد نگاه می کنند.

در این صورت اگر کارهای مهمی را به آنها بسپارید باعث افت تعداد خریدارانتان خواهند شد. به آنها مانند یک جوانی نگاه کنید که برق را هنگام خروج روشن می گذارد و یا موقع راه رفتن کیفش به دیوار می خورد و اصلا حواسش نیست. یک کارمند درستی که از خانواده و یا دوستانتان نیست قطعا شما را مدیر می داند اما دوستان و یا آشنایان در وهله ی اول شما را دوست و سپس مدیر می دانند. اینجاست که نقش شما در منظر آنها رنگ باخته و اصطلاحاً "حنای شما برای آنها رنگی ندارد."

خلاصه

کار کردن با کسانی که از نظر شخصی به شما نزدیک هستند، سخت است. به خصوص کسانی که در شروع کار به شما کمک کردند تا کسب و کارتان رونق بگیرد، این افراد بعد از کسب درآمد بیشتر، توقعاتشان شروع می شود. در این حالت است که کشمکش ها و چالش هایی بوجود می آید، ادامه ی همکاری دشوار شده و بعضاً در دیگر بخش های کار و کارکنان دیگر نیز مشکلاتی ایجاد می شود.

 

منبع: businessknowhow

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-05-03 17:40:00
دسته بندی ها