بزرگ ترین اشتباه، گسترش کسب و کار است

16 اردیبهشت 1396 - 3:55
کار آفرینی - بزرگ ترین اشتباه، گسترش کسب و کار است
بزرگ ترین اشتباه، گسترش کسب و کار است
امتیاز مطلب: 97%

آیا می دانید چرا بسیاری از کسب و کارهای کوچک شکست می خورند؟ بعضی از کسب و کارها زمانی که تصمیم به بزرگ کردن و به نوعی گسترش کسب و کار  می گیرند، با شکست مواجه می شوند.

بدیهی است که کسب و کارهای بزرگ لزوما بهتر نیستند. البته نکته ی قابل توجهی است که بتوان کسب و کار را گسترش و رونق داد، اما در همه ی شرایط، این تصمیم درست نیست.

فکر می کنید هدف اصلی افراد از راه اندازی کسب و کار شخصی چیست؟ به موفقیت رسیدن؟ رسیدن به درآمد زایی زیاد؟ رئیس بودن؟ کارمند داشتن؟ زود بازنشسته شدن؟ 24 ساعته کار نکردن؟ سخت کار نکردن؟

در ادامه با یوکن همراه باشید:

 چرا تعداد زیادی از کسب و کار ها شکست می خورند؟

با توجه به گفته ی اداره کسب و کار های کوچک آمریکا، بالغ بر نصف  شرکت های کوچک، حداقل 5 سال می توانند کار کنند. آمار بدی نیست، با این حال از طرفی نشان می دهد که نصف شرکت ها شکست می خورند، وقتی از این جنبه به آن نگاه می کنیم، آمار خوبی نیست. این یعنی باید در انجام کارها محتاط باشیم و همچنین بهتر است که به چگونگی گسترش سرویس ها، خدمات، کارکنان و دفتر کاری توجه و دقت بیشتری کنیم. البته 50 درصد، آمار خیلی بدی نیست، اما نشان می دهد که باید با دقت بیشتری برای گسترش کار ادامه داد.

آیا گسترش و توسعه خوب است؟

در رابطه با دلیل شکست خوردن کسب و کارهای کوچک، مقالات فراوانی در اینترنت می توان یافت. اما در این جا قصد داریم به یکی از دلایلی که بیشتر از همه باعث شکست می شود، اشاره کنیم و آن چیزی نیست جز توسعه بیش از حد! مطالعات نشان می دهد که توسعه ی زیاد و بی موقع، مهم ترین عامل شکست کسب و کارها، محسوب می شود. به همین دلیل است که عنوان این مقاله را  "بزرگ ترین اشتباه، گسترش کسب و کار است" انتخاب کردیم. بیشتر افراد در ابتدا فکر می کنند هر چقدر کسب کارشان بزرگ تر باشد، بهتر است و منجر به درآمد زایی بیشتر خواهد شد. افراد در خانه شروع به کار می کنند و بعد از مدتی دفتری تهیه کرده و به اصطلاح به طور رسمی یک شرکت احداث می کنند. پس از آن نیز برخی برای بخش فروش، مکان جدایی راه اندازی می کنند، سپس کارمندان بیشتری استخدام کرده و در واقع با این گونه اعمال در صدد گسترش کسب و کار خود بر می آیند.

البته مواردی که تا اینجا به آنها اشاره کردیم به این معنا نیست که گسترش کسب و کار همیشه کار خطائی است. خیر، به هیچ وجه. اما در بعضی موارد، واقعا نیاز نیست کسب و کار تان را خیلی گسترش دهید، کافیست هزینه ها را کاهش داده و یا خدمات و محصولات خودتان را بهتر کنید.

اگر تنها با فاکتور گسترش المان های کسب و کار، به دنبال فروش بیشتر باشید، قطعا تلاش شما منجر به شکست خواهد شد. کوچک بمانید و خدمات فروش خود را بهتر کنید. این باعث می شود مشتریان و سود خود را افزایش داده و بهتر و دقیق تر کار کنید. نیازی نیست که خیلی سخت کار کرده و یا افرادی را به تیم خود اضافه کنید، همچنین شاید مدت طولانی نیاز به صرف هزینه برای مکانی خارج از خانه نداشته باشید.

برای روشن شدن موضوع، یک مشاور IT را در نظر بگیرید. شرایط کاری این فرد و یا یک نویسنده با سرپرستان یک کسب و کار کوچک متفاوت است. این افراد مطمئناً هیچ وقت نیاز به کارمند ندارند و یا خیلی مهم نیست که شرکتی داشته باشند. برخی از این افراد تصور می کنند که برای بهبود امور و گسترش کار خود باید مکانی برای کار در اختیار گیرند، در صورتی که این می تواند اشتباه بزرگی محسوب شود و به کارشان لطمه بزند. شاید فکر می کنند که داشتن محیطی آرام، ساکت و بدون مزاحم، برای بهتر انجام دادن کارها، خوب است، به همین خاطر زیر بار هزینه های اجاره و یا خرید یک مکان به عنوان دفتر کاری خود، می روند. حال تصور کنید که شرکت هایی که این افراد با آنها کار می کنند برای چند ماه دچار بحران مالی شده و به اجبار، از ادامه ی همکاری با آنها، سرباز زنند. چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ گسترش دادن محل کار، این افراد را در شرایط بحرانی مالی قرار می دهد. آنها می توانند با سخت کار کردن و با برنامه پیش رفتن در خانه و همچنین  به حداقل رساندن هزینه ها، به نتایج بهتری دست یابند.

خلاصه

گسترش دادن کسب و کار همیشه بد نیست. در حقیقت در بیشتر کسب و کارها می توان آن را یک ضرورت دانسته و جدی گرفت. اما فقط به خاطر اینکه بزرگ تر دیده شوید و یا احساس بزرگی کنید، کسب و کارتان را گسترش ندهید. بهتر است به خاطر داشته باشید که در اکثر مواقع، گسترش سریع کسب و کاری که نیاز به بزرگ شدن ندارد، باعث شکست آن کسب و کار خواهد شد.

 

منبع: businessknowhow

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-05-08 09:35:00
دسته بندی ها