چطور می‌توان تشخیص داد فرد مناسبی را استخدام کرده‌ایم؟

7 بهمن 1399 - 11:00
کار آفرینی - چطور می‌توان تشخیص داد فرد مناسبی را استخدام کرده‌ایم؟
چطور می‌توان تشخیص داد فرد مناسبی را استخدام کرده‌ایم؟
امتیاز مطلب: 98%

اشتباهات رایجی که کارآفرینان کم تجربه مرتکب می شوند، کدام ها هستند؟

این سوال برای اولین بار در وب سایت Quora پرسیده شد. Quora، شبکه ی به اشتراک گذاری دانش و اطلاعات است که در آن، سوال ها توسط افرادی با ذهنیت منحصر به فرد، پاسخ داده می شوند.

پرسشی که در بالا مشاهده می کنید، توسط برایان اسمادامور، بنیانگذار و مدیرعامل O2E Bramds پاسخ داده شده است؛ در ادامه، تجربیات او در این زمینه را می خوانید، با یوکن همراه باشید .

به کار گرفتن کارکنان نامناسب، بزرگترین اشتباهی بود که در کسب و کار خود مرتکب شدم. تصور کنید که به خاطر تنها یک اشتباه، مجبور باشید که همه چیز را از اول شروع کنید. هفت سال اولی که کسب و کار خود را راه اندازی کردم، دقیقا با همین مشکل مواجه شدم و تمام یازده پرسنل خود را اخراج کردم. روحیه ام در این میان تحت تاثیر قرار گرفت، بهره وری با مشکل مواجه شد، تمایلی به حاضر شدن در دفتر کارم نداشتم و حس می کردم هیچ انتخاب دیگری ندارم.

کمپانی O2E Brands طی بیست سال بعدی با موفقیت های چشمگیر و سودهای 250 میلیون دلاری همراه بود؛ اما اگر در سال های اولیه با این مشکل مواجه نمی شدیم، می توانستیم با سرعت بیشتری به این موفقیت برسیم.

در حال حاضر، تاکید ما بر این است که افرادی با مهارت مناسب را استخدام کنیم؛ افرادی که به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و در شرایط کاری سخت، با هم همکاری می کنند. در طول این سال ها، توانستیم راه حل فوق العاده موثری را برای عدم استخدام افراد نامناسب، پیش بگیریم: آزمون Beer و BBQ.

توانستم دو راه حل ساده و فوق العاده موثر را برای به کارگیری افراد مناسبی که با فرهنگ شرکت مطابق هستند، پیش بگیرم:

راه حل شماره 1: آزمون Beer

زمانی که برای جمع آوری تیم جدید تلاش می کردم، متوجه شدم که به کار گیری افراد جدید نباید بر مبنای یک لیست تعریف شده باشد که در آن، قابلیت ها را تیک می زنیم؛ در عوض تصمیم گرفتم به خودم اعتماد کنم. به محض اینکه یکی از متقاضی ها جلوی درب اتاق حاضر می شد، به این فکر می کردم که: "آیا از این فرد خوشم می آید؟ آیا او فرد جالبی است و یا به کار علاقه دارد؟ در زندگی، به چیزی عشق می ورزد؟"

از اینجا بود که توانستم آزمون Beer را طراحی کنم. تمام سوالات بالا را در یک پرسش خلاصه کردم: "آیا از اینکه گاهی اوقات با این فرد یک نوشیدنی بخورم، لذت خواهم برد یا خیر؟" شاید عملا هیچگاه این اتفاق نیفتد، اما فوق العاده قدرتمند و تاثیر گذار است.

اگر پاسخ به این سوال، "بله" باشد، احتمالا آغازی برای ایجاد یک ارتباط کاری خواهد بود. البته که این روش ساده است، اما دقیقا همان جایی را که باید، نشانه می گیرد. این روش، در ساخت اعضای تیم O2E Brands به من کمک کرد، افرادی که عاشق کار کردن با آنها هستم.

راه حل شماره 2: آزمون BBQ

آزمون Beer، بسیار مفید و کارآمد است؛ اما یک مشکل اساسی دارد: در این راه حل، فقط تمایل من در نظر گرفته می شود. در آزمون Beer، توانایی برقراری ارتباط این فرد با سایر افراد تیم، در نظر گرفته نمی شود. یکی از افرادی که به همین روش استخدام شد، انتخاب بدی بود که من را از عواقب آن با خبر کرد.

چند سال قبل، فردی را به عنوان رئیس امور مالی استخدام کردم. این فرد، فوق العاده ماهر و باهوش بود، اما نمی توانست به راحتی با افراد ارتباط برقرار کند؛ و همین مساله به یک مشکل بزرگ تبدیل شد. افرادی که در سایر بخش ها کار می کردند، نمی توانستند با رئیس امور مالی منتخب من، همکاری کنند. همین مساله باعث شد که برخی از اعضای قدرتمند تیم، در محیط کاری خود احساس خوشحالی نداشته باشند. به این ترتیب، راه ما از یکدیگر جدا شد.

اما تمام این گرفتاری ها از کجا آغاز شد؟ این فرد توانست آزمون Beer را با موفقیت پشت سر بگذارد. مراحل مصاحبه با او نیز به خوبی انجام شد. فیلم مورد علاقه ی هر دوی ما یک چیز بود و همین مساله باعث شد که به نوعی با هم دوست شویم.

زمانی که این روند استخدام نیز با مشکل مواجه شد، ایده ی حیاتی دیگری را طراحی کردم: آزمون BBQ.

در این آزمون، دینامیک گروه در نظر گرفته می شود. از خودتان بپرسید: "آیا این فرد می تواند در باربیکیوی حیات خلوت با خانواده ای که در شرکت تشکیل داده ام، ارتباط برقرار کند؟"

اگر این فرد را در یک شرایط گروهی اجتماعی قرار دهید، آیا می تواند از پس خود برآمده و با دیگران ارتباط برقرار کند؟ آزمون Beer فقط یک نفر را مد نظر قرار می دهد، اما در این آزمون، توانایی برقراری ارتباط او با یک گروه اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد.

مجبور نیستید که باربیکیو را حقیقا راه بیاندازید، تنها کافیست که متقاضی مورد نظر را به سایر اعضای تیم معرفی کنید. در صورتی که این فرد نتواند تاییدیه ی هیچ کدام از اعضا را کسب کند و نشانه هایی از توانایی برقرار کردن ارتباط در او دیده نشود، پس او فرد مناسب شما نخواهد بود.

نتایج یکی از مطالعات اجتماعی نشان می دهد، داشتن یک دوست صمیمی در محیط کار، ارتباط و بهره وری را افزایش می دهد. یک تیم همگام، با اعضایی که از حضور یکدیگر لذت می برند، تیم متصل تری است و بهره وری بالاتری دارد. یکی از مهمترین سوالاتی که در Gallup Q12 (ابزار اندازه گیری برای عملکرد در محیط کار) پرسیده می شود، این است که: "آیا در محیط کاری خود، یک دوست خوب دارید؟" آمارها نشان می دهد که داشتن یک دوست خوب در محیط کاری، شخصی که بتوانید در داخل یا خارج از محیط کاری، با او به راحتی ارتباط برقرار کنید، یک فاکتور اساسی در توانایی برقراری ارتباط میان کارکنان است.

زمانی که پرسنل بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند، بازده بالاتری خواهند داشت. نتایج بررسی های انجام شده توسط Workplace Research Team، نشان می دهد که میزان بهره وری کارکنان صمیمی، در 38 درصد از مواقع، از میانگین نیز بالاتر است.

با این اوصاف، دفعات بعدی که به دنبال استخدام هستید، علاوه بر اینکه اعتبار گذشته ی آنها را مد نظر قرار می دهید، از این دو آزمون نیز استفاده کنید. من با اعمال این روش ساده توانستم یک تیم رویایی را جمع آوری کنم. این روش ها می توانند در دستیابی به متقاضی مناسب خود، به شما کمک کنند.

همه ی ما به طور میانگین، 90.000 ساعت از زندگیمان را در محیط کاری سپری می کنیم. به بیان دیگر، زمانی که در محیط کاری هستید، بیشتر از مدت زمانی است که با خانواده ی خود وقت می گذرانید. پس فراموش نکنید که افراد هم سطح خودتان را به کار بگیرید.

 

منبع: INC

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-27 02:39:33
دسته بندی ها