بازاریابی آنلاین - قسمت دهم : انتخاب طراح یا توسعه‌دهنده

19 بهمن 1395 - 1:15
بازاریابی اینترنتی - بازاریابی آنلاین - قسمت دهم : انتخاب طراح یا توسعه‌دهنده
بازاریابی آنلاین - قسمت دهم : انتخاب طراح یا توسعه‌دهنده
امتیاز مطلب: 95%

اگه خودتون کار رو انجام نمی‌دهید و یا از نعمت کار تیمی سازمان یافته محروم هستید، می‌تونید از یک متخصص برای ساختن وب‌سایت‌تون کمک بگیرید. ممکنه به یه طراح، توسعه‌دهنده و یا هر دو نیاز داشته باشید. در ادامه با یوکن همراه باشید.

حقیقت اینه که گزینه‌های بی‌پایانی براتون هست و پیداکردن گزینه درست، می‌تونه برای شما چالش‌برانگیز باشه. گلایه‌ی اصلی بیشتر کسب‌وکار های کوچک، نیافتن طراح و توسعه‌دهنده‌ایه که کار رو انجام میده. دوست دارم در مورد اصلاح فهرست منابع بالقوه، به شکل چیزی که قابل مدیریت باشه، ایده‌هایی به شما بدم.

بیاید با بحث در مورد طراحی گرافیک شروع کنیم. همه‌ی طراح‌های گرافیک، طراح سایت نیستند. و همه‌ی طراح‌های وب، مهارت لازم رو برای ساختن چیزی مطابق با نیازهای شماست ندارند. برای پیدا کردن یه طراح،  اول سری به سایت خودشون میزنیم. چطور به نظر میاد؟ آیا براتون جذاب هست؟ شما مخاطب هدف هستید، بنابراین اگه طراحی پیدا کنید که کارش خیلی جذاب نیست، احتمال اینکه نتیجه درستی ایجاد کنه زیاد نیست. شما به سایتی نیاز دارید که شما رو به هدف برسونه. اگه اون گروه بازاریابی خوبی داره، رفتن به سمتشون کار درستیه.

بعد، به نمونه کارهاشون نگاه کنین؛ و اگه ندارند، این یه زنگ هشداره. از سایت‌هایی که طراحی کردن یادداشت بردارید، نظرات رو بخونید و بعد به هر کدوم از این سایت‌ها سری بزنید و اون ها رو بررسی کنید. من دوست دارم روی قسمت footer هر سایتی دو بار کلیک کنم تا ببینم آیا لینک اختصاصی داره یا نه. بیشتر اوقات، لینک یه شرکت طراحی دیگه رو می‌بینم، و این هم یک زنگ هشدار دیگه‌ست.

همینطور نگاهی به به‌روز بودن «پورتفولیو» شون می‌کنم. اگه به یه سایت و «پورتفولیو»ش سر بزنید و ببینید که کاملاً از نو طراحی شده، برای مخاطب سوال پیش میاد. خب بعضی از طراح‌ها در به‌روز کردن «پورتفولیو»شون عجله‌ای ندارن، برای همین طراحی مجددی انجام ندادن. با این وجود، دیدن طراحی‌های مرتبط خوبه. هرچی «پورتفولیو» به‌روزتر باشه، طراح، هر چه بیشتر در جریان آخرین تکنیک‌ها قرار می‌گیرد.

خب، وقتی لیست کوتاهی رو تهیه کردید، هر مرور آنلاینی رو بررسی می‌کنیم و بعد به طراح ها می‌رسیم. در این مورد، سوال می‌کنید که آیا امکان حرف زدن با بعضی از مشتری‌های فعلی و قبلی‌شون وجود داره یا نه. با طراحتون حرف بزنید و ازشون سوال کنید که آیا با طرح واکنش‌گرا آشنا هستند یا نه. و اینکه از چه نرم‌افزاری برای طراحی سایت‌هاشون استفاده می‌کنند. درخواست کنید که اگه امکان داره، بخشی از پروسه‌ پشت طراحی فعلی‌شون رو ببینید. دیدن کار طراح، در پروسه طراحی، خیلی کمک می‌کند.

اگه دارند از wireframe و mockups استفاده می‌کنند، حتماً شما هم بخشی از این پروسه‌ تکراری خواهید بود. اگه مردد به نظر میایید، ممکنه دارند از template های پیش‌ساخته استفاده می‌کنند و زیاد روش‌ فکر و وقت نمیزارید. نمی‌خوام بگم template بد است. این‌ها می‌توانند برای پروژه‌های کم‌هزینه خیلی مفید باشند و راه خوبی برای ساخت زیربنای اولیه باشند.

در نهایت، ازشون بخواهید تا پروژه‌های شما رو مرور کنند و یک پیشنهاد و بازه‌ی زمانی به شما ارائه بدهند. یک زمان برگشت کوتاه و پیشنهاد کم‌هزینه، خیلی جذاب به نظر میاد اما من از اون‌ها بیزارم. چندین پیشنهاد بگیرید و اون‌ها رو باهم مقایسه کنید.

طراحان خوب ارزان نیستند. حقیقت اینه که افراد حرفه ای معمولاً قیمت خودشون رو می‌دانند. اما سایت شما خیلی مهمه؛ بنابراین، ارزش سرمایه‌گذاری بزرگ رو دارد. می‌تونید نگاهی behance.com ، dribble.com و elance.com برای طراح‌ها بندازید. «پورتفولیو»ی اون‌ها رو با دوست‌ها و همکارها به اشتراک بذارید و نظر اون‌ها رو هم جویا بشید.

جست‌وجوی دقیق به‌دنبال توسعه‌دهنده، می‌تونه چالش خیلی بزرگتری باشه. نحوه‌ی ساخت وب‌سایت بر هر چیزی تاثیر داره؛ از قابلیت کاربرد گرفته تا SEO . اگه به توسعه‌ی وب‌سایت رسیدگی نشه، در دراز مدت به دردسر میافتین. معمولاً راحت میشه فهمید که طراح چه کار می‌کنه، اما اگه از برنامه‌نویسی سر در نمیارید، انجام این کار تقریباً غیرممکن میشه. به همون شیوه که با طراح شروع کردید، این کار رو هم شروع کنید. به پروژه‌هایی که کار کردن نگاهی بندازید، تعاملشون با سایت رو ببینید، سایت‌ها رو روی موبایل و در مرورگرهای مختلف چک کنید. اگه تجربه‌ای روان و راحت باشه خودتون متوجه می‌شین. سایت رو مرور کنید تا ببینید با استاندارد شما هم‌خوانی داره یا نه. همچنین می‌تونید تو سایت validator.w3.org جست‌وجو هم بکنید. باید دنبال کمترین میزان خطا باشید. چندتا اشکال مهم نیست، اما اشکالات زیاد باعث دردسر میشه. ممکنه بعضی از توسعه‌دهنده‌ها خیلی خطا داشته باشند، چون مشتری‌هاشون از چارچوب‌های قدیمی استفاده می‌کنند و یا حاضر نیستند برای اصلاحات هزینه بدهند. در این مورد، نگاهی به وب‌سایت توسعه‌دهنده بکنید. این سایت باید نمایشی واقعی از مهارت اون‌ها باشه.

دوم اینکه دوست دارم سایت رو از طریق google page insights اجرا کنم. باید دنبال امتیاز بالای 70 باشید. اگه چیز پایینی دیدید، یادداشت کنید و در این مورد با توسعه‌دهنده حرف بزنید. ازشون سوال کنید که چرا یکی از سایت‌ها توی «پورتفولیو» شون بهینه‌سازی ضعیفی صورت گرفته ، و ببینید چطور باید به این مشکل رسیدگی بشه. همینطور ایده‌ی خوبیه که از توسعه دهنده سوال کنید که آیا توی «ریپوزیتوری»های (repositories) عمومی مشارکت دارند یا نه. می‌تونید درخواست دیدن حساب «بیت باکِت» (Bitbucket) رو داشته باشید و فعالیت‌شون رو بررسی کنید. کسی که با آخرین فناوری پیش میره و از «ریپوزیتوری» استفاده می‌کنه، یک قدم از بقیه جلوتر هست. درست مثل طراح، مرورها رو بررسی کنید. برای یافتن برنامه‌نویس‌ها می‌تونید به سایت‌هایی مثل odesk و «ای‌لنس» سر بزنید. اما این رو هم بدونید که مرور خوب، لزوماً کد خوبی نداره. خیلی از سازمان‌های خارجی هستند که امتیاز خدمات مشتری بالا، و محصولی کاربردی دارند. اما کلی کد سر هم می‌کنند که کار کردن باهاش رو خیلی سخت می‌کند.

تاکید می‌کنیم که از توسعه‌دهنده درخواست کنید تا بازه‌ی زمانی پیشنهاد بده و باز هم بگردید و زود تصمیم نگیرید. یک توسعه‌دهنده‌ی وب، متوسط بین 40 تا 80 دلار در ساعت هزینه داره. هزینه سازمان‌های توسعه‌دهنده‌ی با کیفیت برای هر ساعت 100 تا 150 دلار میشه. نمیتونم بگم چقدر مهارت توسعه در پروژه‌ی شما اهمیت داره. زمان زیادی رو به پروژه سایت تون اختصاص بدید. بهترین نتایج، همراه با توانایی بررسی دقیق، تحقیق، کار تیمی تجارت دیجیتال شما رو میسازد.

 

در زمینه "بازاریابی آنلاین" شما را به خواندن سایر مقالات آموزشی در این زمینه دعوت می‌کنیم :

منبع: UCAN

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-07-31 14:48:00
دسته بندی ها