چگونه می توان با وجود اشتباهات مکرر، باز هم به موفقیت دست یافت؟

22 بهمن 1395 - 11:58
کار آفرینی - چگونه می توان با وجود اشتباهات مکرر، باز هم به موفقیت دست یافت؟
چگونه می توان با وجود اشتباهات مکرر، باز هم به موفقیت دست یافت؟
امتیاز مطلب: 94%

درباره ی یکی از بخش های کسب و کار خود، 10 فرض یا گمان را بنویسید؛ برای مثال می توانید موارد مربوط به کانالی که قصد دارید از طریق آن با مخاطبانتان در ارتباط باشید را حدس بزنید و مسائلی را برآورد کنید. باید بگوییم که 6 فرضیه از 10 موردی که یادداشت کرده اید، اشتباه است! شاید باور نکنید؛ اما طی مصاحبه ی که با کایرا دیویس، مدیر LaunchPad Central صورت گرفت، یک حقیقت جالب آشکار شد. با توجه به بررسی های انجام شده روی بیش از 11000 تیم کارآفرینی، مشخص شد زمانی که کارآفرینان درباره ی مدل کسب و کار خود حدس و گمان می زنند، در 60 درصد از مواقع، اشتباه می کنند.

در وهله ی اول باید با این حقیقت تلخ روبرو شوید؛ سپس می توانید با پیروی از این سه گام، شانس مقابله را برای خود به وجود آورید؛ حال فرقی نمی کند که آمار و ارقام چه چیزی را بیان می کنند؛ با یوکن همراه شوید.

1. ابهامات مدل کسب و کار خود را رفع کنید.

برخی از کارآفرینان، دور یک دایره، مدام به دور خود می چرخند. آنها همچنان اشتباهات قدیمی را تکرار می کنند؛ همان مشکلات همیشگی را برطرف می کنند و با همان ایده های همیشگی مواجه می شوند.

چرا؟ به این دلیل که در پشت سخت کوشی روزانه و فرض های زیرکانه، کارآفرینی و ارزش خلق کردن، برای آنها یک معمای حل نشدنی است. بدین ترتیب تنها راهکارهای اتفاقی را امتحان می کنند و تنها امیدوارند که یکی از آن روش ها، موثر واقع شود.

ایرول آرکیلیک، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری M34 Capital گفته است که بارها و بارها، به دانشمندان و مهندسان کمک کرده تا از مشکلات و پیچیدگی های کسب و کار خود عبور کنند. او می گوید: "ما تلاش می کنیم تا ابهامات موجود در مفهوم کسب و کار را رفع کنیم. شلوغی و آشفتگی زیادی در پیرامون کسب و کارها وجود دارد که هیچ کدام از آنها، حیاتی نیستند. آیا مردم برای کاری که انجام می دهید، ارزش قائل هستند و حاضرند برای در اختیار داشتن آن، هزینه کنند؟

این سوال کاملا حیاتی است و شما باید از یک نقطه نظر مشابه به آن پاسخ دهید. مسیری که به سمت موفقیت طراحی کرده اید را با یک سوال بزرگ ادامه ندهید. گام های دقیق یک استراتژی مشخص را طی کنید تا بتوانید به مقصد نهایی خود برسید.

کار خود را با ثبت تمامی وقایع مربوط آغاز کنید: ایده هایتان، بازخوردهای مشتریان، بینش و طرز فکرهای مربوط به صنایع و غیره. علاوه بر این، مطمئن شوید که می توانید به این اطلاعات، دسترسی پیدا کنید. به توصیه ی دانشمند کامپیوتر، پیتر بنتلی گوش کنید: "سوابق دقیق را حفظ کنید و آنها را با دقت، نگهداری کنید."

این توصیه، به ویژه برای کارآفرینان، بسیار خردمندانه است. بنابراین، شما باید ابهامات موجود در تمامی بخش های مدل کسب و کار خود را رفع کنید.

2. ممکن است که هر کدام از بخش های مدل کسب و کار شما، با شکست مواجه شوند؛ انتظار آن را داشته باشید.

فرقی نمی کند که تا چه اندازه تلاش می کنید، این احتمال وجود دارد که با شکست مواجه شوید. اگر ایده های شما در زمینه ی دسترسی به مشتریان بالقوه، شکست خورده اند، به یاد داشته باشید که همین اتفاق برای کسب درآمد نیز افتاده است. این مساله را به عنوان یکی از قوانین کارآفرینی بشناسید: هر کدام از بخش های مدل کسب و کار شما، موضوع یک آزمایش بوده و ممکن است که با شکست مواجه شود.

به محض اینکه درک درستی از این ماجرا داشته باشید و بدانید که احتمال خرابی موتور استارتاپ شما وجود دارد، می توانید برای رفع مشکل هر کدام از بخش ها، تلاش کنید. برای هر کدام از قسمت های مدل کسب و کار خود، 10 ایده ارائه دهید. سپس، هر کدام از این ایده ها را با یک مشتری مربوط بالقوه، شریک یا سرمایه گذار در میان بگذارید.

به خاطر داشته باشید که درباره ی هر کدام از ایده ها، گفتگو کنید. دیویس در این باره می گوید: "این دقیقا همان کاریست که ما انجام می دهیم. ما به تیم ها کمک می کنیم که بدانند در چه زمانی اشتباه کرده و در چه شرایطی، حق با آنها بوده است. به این ترتیب، نیازی نیست که این مساله را در بازار تجربه کنند."

پیشنهاد می کنیم که شما نیز به همین ترتیب عمل کنید تا هرج و مرج را از آن خارج کنید. البته، در صورتیکه هیچ مولفه ی نهایی وجود نداشته باشد، پس از انجام دادن تمام این مراحل، باز هم دست خالی هستید.

3. به صداقت فکری متعهد شوید.

کارآفرینان هر روزه با مسائل ناشناخته روبرو می شوند. اما اشکال این موضوع در چیست؟ جستجو و کشف در ناشناخته ها، به بی طرفی راسخ نیاز دارد. همه ی ما می دانیم که روبرو شدن با حقایق تلخ، کار دشواری است؛ به ویژه در شرایطی که حجم گسترده ای از کارها به محصول یا خدمات شما اضافه شده باشد.

حتی سرسخت ترین افراد نیز در شرایطی که باید بی طرفانه فکر کنند، با مشکل مواجه می شوند. اطلاعات با شفافیت کامل، در مقابل چشم شما قرار دارند، اما قبول کردن آنها، کار بسیار دشواری است. آرکیلیک برای روبرو شدن با این مشکات نیز به دانشمندان و مهندسان کمک می کند: "صداقت فکری؛ دریافت سیگنال ها از میان حجم گسترده ی سر و صداهای اضافی و باور کردن آنها، کار بسیار دشواری است. "

دیویس توضیح می دهد که اعضای LaunchPad نیز در برخورد با این موضوع، با مشکل مواجه می شوند: "پذیرش چنین اشتباهات بزرگی، بسیار دشوار است. تیم ها با شرایطی مواجه می شوند که ما از آن به عنوان عبور از نا امیدی یاد می کنیم."

با تمام این اوصاف، کارآفرینان به کار خود ادامه می دهند. آنها باز هم به دنبال بازخوردهای منفی هستند، حتی در شرایطی که مبلغ زیادی را برای ایده ی خود هزینه کرده اند.

انتخاب شما چیست؟ باز هم می توانید به ریسک کردن یا قمار کردن ادامه بدهید و یا اینکه حقایق ناراحت کننده را قبول کنید و اشتباهات خود را اصلاح کنید؟

آمار 60 درصدی را فراموش کنید؛ با به کار گیری روش های درست و ابراز رفتارهای مناسب، حتی در صورت اشتباهات 99 درصدی نیز می توانید به موفقیت مورد نظر خود، دست یابید.

 

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-06-01 11:44:00
دسته بندی ها