10 عادت رفتاری رهبران فوق العاده دوست داشتنی

30 بهمن 1395 - 2:48
مدیریت - 10 عادت رفتاری رهبران فوق العاده دوست داشتنی
10 عادت رفتاری رهبران فوق العاده دوست داشتنی
امتیاز مطلب: 94%

اگر می خواهید رهبری باشید که افراد با عقیده ی کامل از شما پیروی کنند، باید به یک رهبر دوست داشتنی تبدیل شوید. ستمگران می توانند با یک چشم انداز مناسب، یاغیان و سرکشان را تا مدتی تحت فرمان داشته باشند، اما هیچوقت ادامه دار نخواهد بود. آنها قبل از اینکه توانایی های واقعی افراد را شناسایی کنند، تمامی انرژی آنها را از بین می برند.

تراویس برادبری می گوید: "زمانی که برای یک جمعیت کوچک تر حرف می زنم، اغلب از آنها می خوام که خصوصیات بهترین و بدترین رئیسی که تا به حال برای آنها کار کرده اند را تشریح کنند. آنها به ناچار از ویژگی های ذاتی مثل هوش، برونگرایی، جذابیت و غیره چشم پوشی کرده و در عوض روی کیفیت هایی که به طور کل، تحت کنترل رهبران قرار دارد (مثل در دسترس بودن، فروتنی و زبان بدنی) تمرکز می کنند."

این کلمات و سایر کلمات مشابه، رهبرانی که از مهارت هوش احساسی برخوردار هستند را تشریح می کند. تحقیقات TalentSmart که روی بیش از یک میلیون نفر انجام شده نشان می دهد، رهبرانی که دارای چنین ویژگی هایی هستند، نه تنها به شدت دوست داشتنی هستند، بلکه در مقایسه با کسانی که چنین خصوصیتی را ندارند، عملکرد بهتری دارند.

تبدیل شدن به یک رهبر دوست داشتنی، کاملا تحت کنترل شما بوده و به میزان هوش احساسی بستگی دارد. برخلاف خصوصیت های ثابت شده مثل هوش، مهارت هوش احساسی را می توان با تلاش های مضاعف، تقویت کرد.

مواردی که در ادامه می خوانید، 10 رفتار کلیدی هستند که رهبران با مهارت هوش احساسی از آنها بهره مند می شوند و از آن برای دوست داشتنی بودن استفاده می کنند؛ با یوکن همراه شوید:

1. آنها روابط صمیمی تری را ایجاد می کنند.

رهبران دوست داشتنی حتی در فضاهای شلوغ هم احساسی را در دیگران ایجاد می کنند که گویی در حال برقراری ارتباط دو نفره هستند؛ طرف مقابل با اینگونه از رهبران احساس می کند که تنها فرد با اهمیت در آن محیط است، و حقیقتا در آن لحظه، به همین گونه است. رهبران دوست داشتنی در سطوح صمیمانه و احساسی تری ارتباط برقرار می کنند. آنها هرگز فراموش نمی کنند که یک انسان از جنس پوست و خون روبروی آنها ایستاده است.

2. آنها در دسترس هستند.

احتمالا شما نیز با افرادی برخورد داشته اید که تنها در شرایطی که برای آنها کاری را انجام می دهید، برای شما وقت می گذارند. رهبران دوست داشتنی حقیقتا باور دارند که تمامی افراد، علیرغم توانایی ها و امتیازاتشان، ارزش وقت و توجه کردن را دارند. آنها کاری می کنند که دیگران، با ارزش بودن را احساس کنند؛ چرا که حقیقتا به این امر باور دارند.

3. آنها فروتن و متواضع هستند.

تعداد محدودی از موارد مثل تکبر می تواند صفت دوست داشتنی بودن را به سرعت از بین ببرد. رهبران دوست داشتنی به گونه ای رفتار نمی کنند که گویی از شما بهتر هستند، چون حقیقتا فکر نمی کنند که از دیگران بهتر هستند. آنها به جای اینکه منبعی از پرستیژ باشند، موقعیت خود به عنوان یک رهبر را فرصتی برای نزدیک کردن دیگران به یکدیگر می دانند.

4. آنها مثبت اندیش هستند.

رهبران دوست داشتنی همیشه چشم انداز مثبت خود را حفظ می کنند و همه چیز را به همین ترتیب تشریح و توصیف می کند. آنها مجبور نیستند که چیزی را به هیئت مدیره معرفی کنند، بلکه آنها ترجیح می دهند که چشم انداز و ایده های خود را با آنها به اشتراک بگذارند. آنها مجبور نیستند که به سرتاسر محیط کاری سازمان سر بزنند، اما تمایل دارند با افرادی که در شرکت سهیم هستند و محصولات را تولید می کنند، ملاقات کرده و با آنها آشنا شوند. آنها مجبور به رژیم گرفتن نیستند، اما مزایای تغذیه ی سالم را تجربه می کنند. رهبران دوست داشتنی حتی در شرایط ناگوار نیز امید مشتاقانه ای به آینده را ایجاد می کنند؛ این در واقع اعتماد به نفس است که به آنها کمک می کند تا فردا را بهتر از امروز بسازند.

5. آنها تعادل را برقرار می کنند.

زمانی که حرف از دستاوردها و شکست ها به میان می آید، اینگونه از رهبران همه چیز را مرحله به مرحله و گام به گام انجام می دهند. آنها با موفقیت ها مغرور نشده و با شکست ها نیز پا پس نمی کشند. رهبران دوست داشتنی موفقیت های خود را می پذیرند، اما اجازه نمی دهند که فکرشان را درگیر کند؛ علاوه بر این، با آغوش باز پذیرای شکست ها هستند، اما اجازه نمی دهند که آنها را نا امید کند. آنها آموزه هایی را از هر دو شرایط یاد می گیرند و به مسیر خود ادامه می دهند.

6. آنها بخشنده هستند.

همه ی ما برای افرادی کار کرده ایم که دائما چیزی را از دیگران دریغ می کند، خواه دانش باشد، خواه منابع. آنها از اینکه تمامی موارد مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهند و شما نیز از آنها برای رسیدن به موفقیت های بزرگ تر استفاده کنید، هراس دارند. این در حالیست که رهبران دوست داشتنی به صورت شکست ناپذیری نسبت به کسانی که می شناسند، چیزهایی که می دانند و منابعی که در اختیار دارند، بخشنده هستند. آنها می خواهند که شما بهترین عملکرد خودتان را به اجرا بگذارید؛ آنها به خوبی می دانند که وظیفه شان به عنوان رهبر این است که شما را به سمت بهترین ها هدایت کنند. رهبران دوست داستنی تا اندازه ای به خودشان مطمئن هستند که هرگز نگران موفقیت های بزرگ دیگران نخواهند بود. در حقیقت آنها معتقدند که موفقیت شما، موفقیت خود آنهاست.

7. آنها صداقت و درستی را به نمایش می گذارند.

رهبران دوست داشتنی، اعتماد و ستایش را با رفتارهای خود نشان می دهند و تنها به کلمات اکتفا نمی کنند. بسیاری از رهبران می گویند که راستی و درستی برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما رهبران دوست داشتنی چنین رفتاری را به اجرا می گذارند و با عمل خود این اهمیت را به دیگران نشان می دهند. حتی رهبرانی که از جذابیت و کاریزمای ظاهری برخوردار هستند نیز نمی توانند با عدم برخورداری از یک زیرساخت مستحکم از صداقت، به یک رهبر دوست داشتنی تبدیل شوند.

8. آنها می توانند افراد را مثل یک کتاب بخوانند.

رهبران دوست داشتنی می دانند که چطور باید حرف های ناگفته ی مخاطبان خود را تشخیص دهند؛ اینگونه از حرف ها از کلماتی که به زبان جاری می شود نیز مهم تر است. آنها به حالت های صورت، زبان بدن و لحن صدا توجه می کنند تا از روحیه ی درونی افراد مطلع شوند. به بیان دیگر، آنها درک بالایی از اجتماع داشته و هوش احساسی بالایی دارند.

9. آنها قدر دان پتانسیل ها هستند.

رابرت برالت می گوید: "کاریزما باعث می شود که افراد پیرامون شما، احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند؛ و با دوست داشتنی بودن خود شما کمتر در ارتباط است." رهبران دوست داشتنی نه تنها بهترین ها را در وجود پیروان خود می بینند، بلکه مطمئن می شوند که دیگران نیز شاهد آن باشند. اینگونه از رهبران استعدادهای دیگران را شکوفا می کنند.

10. آنها کیفیت و جوهره ی رهبر بودن را دارا هستند. 

دنیل کوین می گوید: "کاریزما تنها توجه دیگران را به دست می آورد. بعد از اینکه توجه را به دست آوردید، باید چیزی برای گفتن داشته باشید." رهبران دوست داشتنی می دانند که دانش و تخصص آنها برای موفقیت تمامی کسانی که پیرو آنها هستند، امری ضروری است. بنابراین، دائما با دیگران در تماس هستند تا جوهره و کیفیت خود را با آنها به اشتراک بگذارند. رهبران دوست داشتنی تظاهر نمی کنند، چون دلیلی برای این کار نمی بینند. آنها دارای مفهومی هستند که می توانند آن را با دیگران به اشراک بگذارند.

نتیجه گیری نهایی

ویژگی دوست داشتنی بودن یک حق طبیعی نیست؛ بلکه در نتیجه ی مهارت هایی به وجود می آید که برای موفقیت حرفه ای شما ضرورت دارد. علاوه بر این، می توانید این مهارت را نیز همانند سایر مهارت ها، یاد بگیرید و از تجربیات دیگران در این زمینه استفاده کنید، کارهای آنها را کپی کنید و آنها را با سبک خودتان، سازگار کنید. این 10 استراتژی را به کار بگیرید و شاهد نتایج شگفت انگیز آن باشید.

 

منبع: Entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-15 11:57:12
دسته بندی ها