ایده‌هایتان را قبل از عرضه به بازار با این 5 تکنیک ارزیابی کنید

6 اردیبهشت 1399 - 6:05
رفتار سازمانی - ایده‌هایتان را قبل از عرضه به بازار با این 5 تکنیک ارزیابی کنید
ایده‌هایتان را قبل از عرضه به بازار با این 5 تکنیک ارزیابی کنید
امتیاز مطلب: 97%

ممکن است به عنوان یک کارآفرین ایده‌ی جدیدی داشته باشید اما ندانید آن ایده می‌تواند شما را به موفقیت برساند یا نه؟ معمولاً استارتاپ ها بودجه‌ی زیادی برای تحقیق این مسئله در دست ندارند، اما از طریق 5 راهکار می‌توانید نیاز بازار را قبل از عرضه محصول یا خدمت خود مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. با یوکن همراه باشید.

جف بزوس مؤسس وب سایت آمازون معتقد است تمام ایده‌ها و محصولات جدید نمی‌توانند سبب دست‌یابی به موفقیت شوند، در این راستا باید روی ارائه محصولات جدیدی تمرکز کنید که مردم حاضرند برای داشتن آن پول پرداخت کنند.

او به عنوان مدیرعامل برند معتبر آمازون می‌گوید: «ما در آمازون ایده‌های بسیار هیجان‌انگیز و تازه‌ای داشتیم، اما گاهی مشتری به آن‌ها هیچ توجهی نشان نمی داد. این بدین معنا نیست که ایده‌های ما نامناسب بودند، بلکه عدم تمایل مشتری به خرید سبب می شد تا وارد چرخه تولید نشوند.»

این مسئله برای شرکت‌های بزرگ چون آمازون خیلی تأثیرگذار نیست و آن‌ها همواره می‌توانند چند ایده‌ی مخرب و ناموفق داشته باشند، اما تصور کنید یک استارتاپ با بودجه محدود با چه مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد. به همین خاطر است که شرکت‌های بزرگ بودجه‌ی زیادی را برای تحقیق و توسعه بازار در نظر می‌گیرند، اما بازهم جمع‌آوری اطلاعات نمی‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها به آن‌ها کمک کند. ممکن است رقیبانتان هم به این اطلاعات دسترسی داشته باشند و در اینجاست که ارائه ایده‌های جدید چالش‌برانگیز می شود. البته در شرکت‌های بزرگ مدیران توانمند و باهوشی هستند که بتوانند چالش‌ها را تشخیص داده و راهکارهای کم‌هزینه‌ای برای رفع آن‌ها ارائه دهند.

در ادامه چند تکنیک ساده و کم هزینه را بیان می کنیم که به شما کمک می‌کند نیاز بازار را شناسایی کنید.

1. بازخوردی از محصول جدید خود داشته باشید

پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت بازخورد مشتریان، محصول جدید خود را روانه بازار کنید، سپس دوباره آن را تولید کرده و به بازار بفرستید و این مراحل را مدام تکرار کنید. البته باید در هر مرحله ایده‌های جدیدی را به آن اضافه کنید و محصول جدید خود را به صورت کارآمدتر به دست مشتری برسانید. شرکت‌های بزرگ که بودجه‌ی کافی دارند از طریق تبلیغات به بازخوردی از محصول جدید خود دست می‌یابند، برای این منظور بسته ادوبی کیک باکس به کارمندان خود کارت‌های اعتباری به ارزش 1000 دلار می‌دهد تا محصولاتی که به مرحله تولید انبوه نرسیده‌اند را تبلیغ کنند. البته لینک تبلیغات به محل خاصی اشاره ندارد و نباید اسمی از برند ادوبی برده شود. در این روش تبلیغی که به بیشترین تعداد کلیک دست یابد، به عنوان ایده‌ی برگزیده معرفی می‌شود. ممکن است برخی استارتاپ ها بودجه‌ی کافی برای پرداخت 1000 دلار را نداشته باشند، برای این منظور توصیه می‌شود تعداد کلیک‌ها را از طریق آگهی‌های کم‌هزینه‌تر بشمارید و بازخوردی از محصول جدید خود داشته باشید.

2. کسب‌وکار خود را تست کنید

پیشنهاد می‌کنیم از طریق ساخت نسخه بتا از وب‌سایت خود، ایده‌ی جدیدتان را مورد ارزیابی قرار دهید. با این کار متوجه می‌شوید چقدر مردم به ایده‌ی شما تمایل دارند و در سایت تان عضو می‌شوند. اگر دیدید تعداد زیادی از کاربران جذب ایده‌ی جدیدتان شدند، پس می‌تواند کار اصلی خود را با اعتماد به نفس و اطمینان خاطر شروع کنید و مطمئن باشید محصول تان با بازخورد خوبی روبه‌رو خواهد شد.

نیک سویینمرن، مؤسس وب‌سایت Zappos می‌خواست سایت ساده‌ای راه‌اندازی کند تا ببیند مردم به خرید آنلاین کفش تمایل دارند یا نه. او وب‌سایت خود را راه‌اندازی کرد و تصاویر کفش‌هایی که از کفاشی‌های اطراف گرفته بود را در آن قرار داد، چرا که در همان ابتدا درآمد چندانی نداشت و ممکن بود به ضررش هم تمام شود؛ اما در نهایت صاحب یک کسب‌وکار میلیون دلاری شد و با این روش ابتدا بازخوردی از کار خود دریافت کرد.

3. دیگران را از جزئیات کسب‌وکار خود مطلع کنید

توصیه می‌شود برای کسب‌وکار خود یک طرح تک صفحه‌ای تهیه کنید تا فعالیت شما در ابعادی کوچک به نمایش درآید و چهارچوب کاری تان را مشخص کند، بدین ترتیب ایده‌های جدید به صورت مشخص‌تر و قابل‌فهم‌تری ارائه خواهد شد. با تهیه طرح یک صفحه ای کسب‌وکار آسان‌تر می‌توانید کارهایتان را انجام دهید تا این که بازخوردهایی مأیوس‌کننده دریافت کنید. نمی‌توانید به سادگی تعداد زیادی از افراد را از جزئیات کسب‌وکار خود مطلع کنید، اما با ارائه طرح کسب‌وکار این امکان فراهم می‌شود تا در طول چند دقیقه دیدی کلی از فعالیت‌های خود در اختیار آن‌ها قرار دهید. پس ایمیلی کوتاه بنویسید و برای دوستان، همکاران و اعضای خانواده‌تان بفرستید تا دید خوبی از ایده‌های جدید دریافت کنید.

4. بیشتر از کمیت داده‌ها روی کیفیت آن‌ها تأکید داشته باشید

تلاش کنید داده‌هایتان ارزشمند و با کیفیت باشد، چرا که گاهی یک نمونه ی کوچک دید بهتری از گزارش‌های طولانی به شما خواهد داد. چاک تمپلتون وقتی به فکر راه‌اندازی سرویس رزرو آنلاین رستوران افتاد که همسرش ساعت‌ها برای رزرو رستوران وقت صرف کرد. در همین زمان بود که او احساس کرد بازار به ساخت سرویس OpenTable نیاز دارد. چاک تمپلتون به ما یاد داد تا هیچ وقت ایده‌های جدیدی که در زندگی شخصی و کاری به ذهنمان خطور می‌کند را دست کم نگیریم، زیرا گاهی این ایده‌های کوچک و بی اهمیت می‌توانند در بازار به موفقیت برسند. توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید بدانید ایده جدیدتان در بازار هدف با چه بازخوردی روبه‌رو می‌شوند، ابتدا آن را با دوستان، همکاران و خانواده خود در میان بگذارید و نظر آن‌ها را بخواهید.

5. همواره به رقیبان خود توجه کنید

در هر کسب‌وکاری رقابت وجود دارد، به طوری که موفق‌ترین بیزینس ها هم در حال رقابت با سرمایه‌گذاران هستند. ارائه یک ایده‌ی جدید و خاص گاهی غیر ممکن است اما می‌توان از طریق مدل‌های کسب‌وکار، کارهای مشکل را انجام داد.

Airbnd، استارتاپی برای اجاره خانه به گردشگران است، در این راستا سرمایه‌گذاران در اولین قدم سعی کردند نیاز بازار اشتراک خانه را تحلیل کنند و پیشنهادات جدیدی برای به دست گرفتن بازار ارائه دهند. همان‌طور که گفته شد، نیک سویینمرن از کاتالوگ‌ها و تصاویر آماده برای ساخت سایت فروش آنلاین Zappos استفاده کرد و به فروش 5 درصدی از طریق کاتالوگ‌ها دست یافت. بدین ترتیب سویینمرن دریافت خیلی‌ها دوست دارند با در دست داشتن کاتالوگ‌های فیزیکی و ارسال آن‌ها درب منزل خرید خود را انجام دهند، در این راستا او برای پیشرفت کسب‌وکارش اقدام کرد و کاتالوگ‌های ایمیلی به دست علاقه‌مندان رسید.

پیشنهاد می‌کنیم همیشه به دنبال ایده‌های سریع‌تر و ارزان‌تر باشید، زیرا بهترین راه برای ورود به بازار و دست یابی به موفقیت است. شرکت‌هایی که ایده‌های ناقص را به کار می‌گیرند و به مرور آن‌ها را به ایده‌های کامل تبدیل می‌کنند، شانس بهتری برای عرضه محصولات محبوب و به دست گرفتن بازار هدف دارند.

منبع : inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-25 10:11:43
دسته بندی ها