رفتارهایی که باید در خود رشد دهیم تا به موفقیت حتمی برسیم!

20 بهمن 1398 - 6:00
مدیریت شخصی - رفتارهایی که باید در خود رشد دهیم تا به موفقیت حتمی برسیم!
رفتارهایی که باید در خود رشد دهیم تا به موفقیت حتمی برسیم!
امتیاز مطلب: 93%

باورهای متفاوتی پیرامون دستیابی به موفقیت وجود دارد، برخی می‌گویند شانس عامل اصلی رسیدن به موفقیت است و عده‌ای دیگر تلاش و پشتکار را برای موفقیت لازم می‌دانند؛ اما حقیقت این است که برای رسیدن به موفقیت باید مهارت‌های زیادی را به کار گرفت. در ادامه با یوکن همراه باشید تا 11 مهارت لازم برای موفقیت را متذکر شویم.

نمی‌توان تعریف دقیقی از موفقیت داشت، زیرا موفقیت از درون و ذهن ما نشات می‌گیرد. عده‌ای موفقیت را درآمد بسیار بالا می‌دانند و برخی دیگر موفقیت را در داشتن زندگی خوب، مسافرت‌های مداوم و شغل پردرآمد خلاصه می‌کنند، عده‌ای دیگر می‌گویند موفقیت در این است که درآمد زیادی از کسب و کار خود داشته باشند و بتوانند وقت بیشتری را برای سرگرمی و علاقه‌مندی‌های خود صرف کنند.

هر تعریفی که از موفقیت و کامیابی داشته باشید، باز هم نیاز است 11 مهارت را به کار گیرید تا شما را در دست‌یابی به موفقیت کمک کند.

اجازه ندهید افکار منفی وارد ذهنتان شود

پژوهش‌های منتشرشده در مجله "نیویورکر" (The New Yorker) می‌گوید: وقتی گذشته را در ذهن خود مرور می‌کنیم، خاطرات گذشته را دقیقا همان‌طور که بوده، به یاد نمی‌آوریم؛ زیرا ذهنمان گذشته و خاطرات آن را خیلی دقیق مستند نمی‌کند. هر وقت به یاد خاطره‌ای می‌افتیم، بسته به احساسی که در آن زمان داریم، تغییراتی در یادآوری‌مان به وجود می آید. وقتی افکار منفی را در ذهن خود رشد دهید و بیشتر روی خاطرات ناخوشایند متمرکز شوید، احساساتتان نیز در طی زمان دچار تغییر می‌شود. وقتی مدام به این فکر کنید که در زندگی خود احساس خوبی ندارید و از استعدادهای لازم بی‌بهره‌اید، در نهایت ذهنتان به این باورها می‌رسد و تمام ذهنیتتان به حقیقت مبدل می‌شود.

باید پیرامون یادآوری خاطرات گذشته منطقی باشیم و با عدم تکرار آن‌ها بدترین خاطرات را عاملی برای رشد خود بدانیم. مهم‌ترین عامل در یادآوری اشتباهات گذشته این است که آن‌ها را درس‌هایی برای پیشرفت در آینده می‌دانیم.

فضای مثبتی برای زندگی خود بسازید

موفقیت هر فردی در گرو محیطی است که در آن بزرگ می‌شود و در حال زندگی کردن است. بیشتر ساعات روز خود را در محل کار می‌گذرانیم، پس محیط کاری تأثیر زیادی روی احساساتمان دارد. وقتی در یک محیط مناسب و مثبت کاری باشید شوق و رغبت بیشتری برای کار خواهید داشت و عملکرد و بهره‌وری‌تان نیز بالا می‌رود؛ اما یک محیط ناسالم سبب می‌شود تا فرد تمایلی به تلاش بیشتر نداشته باشد.

این مسئله در محیط خانه هم صدق می‌کند، حتی تأثیرگذاری بیشتری از محل کار دارد. خانه مکانی است که بعد از تمام شدن کار و با خستگی به آنجا می‌روید و می‌خواهید انرژی ازدست‌رفته‌تان را به دست آورید و به آرامش برسید. باید بتوانید محیط مثبتی در خانه خود ایجاد کنید، مثلاً مرتب کردن وسایل و تغییر دکوراسیون خانه به شما کمک می‌کند تا احساس راحتی و آرامش بیشتری داشته باشید.

دقیقا بدانید چرا به دنبال دست‌یابی به موفقیت هستید

"سیمون سینک" (Simon Sinek)، نویسنده‌ی مشهور بریتانیایی، در کتاب "با چرا شروع کنید"، می‌گوید، همیشه باید از خود چراهای زیادی بپرسید. باید در زندگی بدانید چرا می‌خواهید موفق شوید. شاید پاسخ صریح و روشنی برای این سؤال نداشته باشید، اما باید با کنجکاوی به دنبال جواب بروید. شاید پاسخ شما به این سؤال، جواب‌هایی چون "معروف شدن" یا "پول‌دار شدن" باشد، این جواب‌ها خیلی ساده هستند و در مرور زمان انگیزهای برای آن نخواهید داشت.

انگیزه و الهام واقعی سبب می‌شود تا تلاش مداوم داشته باشید و وقتی شکست می‌خورید و در شرایط نامطلوب قرار می‌گیرید، خود را نبازید و به مسیرتان ادامه دهید. "سیمون سینک" می‌گوید: "دیگران به دنبال آن کاری که انجام می‌دهید نیستند، بلکه آن‌ها دلیل انجام کار شما را می خرند."

وقتی چرای دست‌یابی به موفقیت را بدانید، ارتباط بهتری با مشتریان و اطرافیان خود خواهید داشت. البته برای پیدا کردن جواب، به زمان نیاز دارید و می‌توانید با صرف وقت و کنجکاوی، چرای موفقیت را در درون خود پیدا کنید.

هم احساس و هم عقل و منطق در تصمیماتتان دخیل باشد

در بیشتر مواقع با احساساتمان می‌توانیم شرایط را درک کنیم و پاسخ خیلی از مشکلات را بیابیم، پیش از این که نیاز باشد از عقل و منطق خود کمک بگیریم؛ اما این بدین معنا نیست که تصمیماتمان باید بر پایه ی احساس باشد، بلکه باید بگذاریم احساسات هم تصمیمات ما را تحت تأثیر قرار دهد.

منطق ذهنی از توانایی اصلی مغز به حساب می‌آید که در هنگام مواجه با اتفاقاتی که قبلاً رخ داده‌اند، تصمیمات بهتری می‌گیرد.

توصیه می‌کنیم به احساسات درونی خود اعتماد کنید، البته آن‌ها را در کنار عقل و منطقتان قرار دهید و بگذارید احساسات روی روند تصمیم‌گیری شما تأثیر گذارد.

موفقیت را در ذهنتان تجسم کنید

حتماً می‌دانید فکرها و تجسم‌های مثبت تأثیر فوق‌العاده‌ای روی موفقیت ما در تمام عرصه‌های زندگی دارد. بیشتر افراد موفق از این تکنیک بهره برده‌اند؛ به طوری که وقتی تجسم خلاقانه خود را به کار گیرید استعدادهایتان بروز می‌کند و می‌توانید بیشترین تخصص را در زمینه شغلی و حرفه‌ای خود به کار ببرید. وقتی تصویر واضح‌تری از کاری که می‌خواهید انجام دهید در ذهن خود داشته باشید، آن کار آسان‌تر انجام خواهد شد.

پس زندگی دلخواهتان و کارهایی که دوست دارید انجام دهید را تجسم کنید تا به سوی موفقیت و کامیابی پیش بروید. البته نباید تصور کنید تنها رؤیاپردازی شما را به موفقیت می‌رساند و نیازی به تلاش سرسختانه نیست، بلکه بدین معناست که موفقیت خود را در ذهن و فکرتان متجسم شوید و برای دست یابی به آن تلاش کنید.

کمتر حرف بزنید و بیشتر عمل کنید

هر فردی می‌تواند ساعت‌ها درباره موفقیت حرف بزند، اما مهم این است که برای دست‌یابی به موفقیت تلاش کنید. ابتدا باید هدفی برای خود در نظر بگیرید و براساس ارزش‌هایتان به سوی آن گام بردارید و تلاش کنید. باید کاری که می‌خواهید انجام دهید را باور داشته باشید. وقتی میان حرف و عمل تان ناسازگاری باشد، تمام توانایی‌هایتان تلف می‌شود.

درباره‌ی کاری که می‌خواهید انجام دهید، حرف بزنید و افکار و اهداف خود را دنبال کنید و آن‌ها را باور داشته باشید، اما مهم‌ترین عامل برای حفظ باورهایتان این است که درراه دست‌یابی به آن‌ها تلاش کنید و تنها متکی به حرف زدن نباشید.

برای ارتباط تأثیرگذار با اطرافیان تلاش کنید

افراد موفق مهارت‌های اجتماعی بالایی دارند و شاید بتوان این مهارت را بزرگ‌ترین تفاوت میان آن‌ها با کسانی دانست که به دنبال موفقیت هستند.

روابط عمومی مهارتی است که برای پیشرفت و رشد در آن باید بسیار تمرین کنید. برای این منظور باید نه تنها دیگران را درک کنید، بلکه خودتان را هم مد نظر داشته باشید و به شناخت خوبی از خود برسید. شما بیش از این که بتوانید روی دیگران تأثیر بگذارید و آن‌ها را کنترل کنید، باید قادر به کنترل خود باشید.

زمانی که در زندگی به مشکلی برخورد کرده و یاس و ناامیدی شما را احاطه می‌کند، آیا می‌توانید احساسات منفی‌تان را کنترل کنید؟ اگر چنین توانی دارید پس حتماً می‌توانید در برابر اطرافیان هم چنین حسی را به وجود آورید.

از نشانه‌های روابط عمومی بالا، درک مناسب و تجزیه و تحلیل دقیق از رفتار دیگران و صحبت کردن درست است. باید تمرین‌های متمادی انجام دهید تا بتوانید در هنر روابط عمومی موفق شوید.

به اهداف خود پایبند باشید

وقتی به اهداف و خودتان متعهد باشید، حتماً آن‌ها را دنبال خواهید کرد. برای این که به موفقیت برسید باید در اهداف و باورهای خود غرق شوید و برای دست‌یابی به آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. وقتی برای رسیدن به آرمان‌های خود تعهد نداشته باشید، فرد دیگری دست به کار شده و می‌بینید که او به رویای شما دست یافته است و این حقیقت دردناکی است!

تعهد مهم‌ترین مهارت برای رسیدن به موفقیت است، وقتی به انجام کاری تعهد نداشته باشید، همیشه از کاری به کار دیگر پرش می‌کنید و در راستای اهداف خود ثابت قدم نخواهید بود؛ اما اگر روی رویاهای خود پافشاری کنید و برای دست‌یابی به آن متعهد باشید، در رسیدن به دیگر اهداف خود نیز مشکلی نخواهید داشت. شاید سال‌ها زمان نیاز باشد تا یاد بگیرید، چطور برای انجام کاری تعهد داشته باشید، اما تعهد مهارتی اساسی برای موفقیت و کامیابی خواهد بود.

همواره به دنبال پیشرفت باشید

برای رسیدن به موفقیت، باید همواره به دنبال بهبود و پیشرفت مهارت‌های مختلف باشید. باید بتوانید در طی زمان توانمندی‌های خود را رشد دهید. وقتی تلاش خود را متوقف می‌کنید، از مسیر موفقیت خارج می‌شوید و در شرایط ایده ال راکد خواهید ماند.

برای ماندن در مسیر موفقیت به بازسازی و پیشرفت نیاز دارید و این پروسه‌ای است که هیچ وقت پایان نمی‌پذیرد. یادگیری مهارت‌های جدید و تقویت مهارت‌های فعلی هنری است که به تلاش و تمرین مداوم نیاز دارد. پس همواره استراتژی‌های جدید را امتحان کنید و به دنبال پیشرفت باشید.

از سؤال کردن واهمه نداشته باشید

همواره باید به دنبال یادگیری باشید و هیچ‌وقت از سؤال کردن نترسید. هر چقدر بیشتر سؤال بپرسید، پاسخ‌های بهتری دریافت خواهید کرد. گاهی برای دست‌یابی به موفقیت نیاز است روی راهنمایی دیگران حساب کنیم. کسانی که تجربیات بیشتری از ما دارند، چیزی که ما اکنون به دنبال آن هستیم را قبلاً به دست آورده‌اند.

سؤال کردن باعث می‌شود ذهنتان باز شود و الگوها و راه‌های جدیدی را پیدا کنید. هرچقدر سؤالاتتان عمیق‌تر باشد، آگاهی بیشتری پیدا می‌کنید. پس یاد می‌گیرید خودتان را بهتر درک کنید و به آرامش و در نهایت شادی درونی برسید.

هر روز خود را با هدف پشت سر بگذارید

اگر می‌خواهید موفقیتتان پایدار باشد، باید پایان هر روز را به تفکر درباره عملکرد خود اختصاص دهید. هر شب پنج دقیقه برای خود وقت بگذارید و اتفاقات خوب و بد روز را بررسی کنید تا بتوانید اشتباهات خود را اصلاح کرده و نقاط مثبتتان را تقویت کنید. وقتی عملکرد یک روز، یک هفته، یک ماه و یک سال خود را بررسی کنید، به پیشرفت و رشد قابل‌توجهی دست خواهید یافت. پس با این کار از اشتباهات گذشته دور شده و با آگاهی و تدبیر بیشتری به سمت آینده قدم برمی‌دارید.

منبع : Entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-08 17:20:38
دسته بندی ها