با ابتکار عمل می‌توان از 90 درصد افراد جامعه موفق‌تر بود

16 شهریور 1400 - 11:00
بازاریابی - با ابتکار عمل می‌توان از 90 درصد افراد جامعه موفق‌تر بود
با ابتکار عمل می‌توان از 90 درصد افراد جامعه موفق‌تر بود
امتیاز مطلب: 97%

آیا چیزی درباره تفکر نخبه‌گرا می‌دانید؟ البته این تفکر دیگر مورد قبول نیست و خیلی از روانشناسان نیز آن را منسوخ می‌دانند. با این حال لازم است بدانید، تفکر نخبه‌گرا می‌گوید تنها افراد نخبه می‌توانند به موفقیت برسند و آن‌ها با توجه به نبوغی که دارند، از تمام افراد جامعه بهترند؛ اما امروزه مطالعات جدید نشان می‌دهد، داشتن خلاقیت و ابتکار عمل بیش از هر چیزی اهمیت دارد و این همان رفتاری است که باعث می‌شود به موفقیت برسید. با یوکن همراه باشید.

با تکیه بر مطالعات نوین در حوزه‌ی کسب و کار، می‌توانیم ادعا کنیم ابتکار عمل و موفقیت رابطه‌ی مستقیم دارند. پس هر فردی قادر به بروز خلاقیت و ابتکار عمل و در نهایت دستیابی به موفقیت خواهد بود. البته باید بتوانید روی توانمندی‌های خود کار کنید و آن‌ها را به‌گونه‌ای رشد دهید که عملکرد هوشمندانه‌ای داشته باشد.

پس دریافتیم «ابتکار عمل» رفتاری است که با تکیه بر آن می‌توانیم از 90 درصد افراد جامعه موفق‌تر باشیم؛ اما چطور می‌توانیم این رفتار را در خود به وجود آوریم؟

مدیرعامل یک شرکت بزرگ شکلات‌سازی تصمیم می‌گیرد بعد از 40 سال فعالیت برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود، از شغلش کناره بگیرد. او برای این منظور دو پسر خود را به دفتر کارش فرا می‌خواند و پسر کوچک را به‌عنوان جانشین خود معرفی می‌کند. پسر بزرگ به خاطر این که خود جانشین پدرش نشده، ناراحت می‌شود اما اصلا به روی خودش نمی‌آورد؛ اما دلیل این کار را از پدر جویا می‌شود. پدر از او می‌خواهد طعم متفاوت و خوشایندی برای شکلات‌ها پیشنهاد دهد و بگوید فروشندگان مواد اولیه به دنبال چه طعم‌های جدیدی هستند؟

تفکر نخبه گرا - ابتکارعمل - رمزاصلی موفقیت - مسیرموفقیت

پسر بزرگ‌تر به دنبال یافتن جواب سؤال می‌رود و بعد از چند روز می‌گوید؛ آن‌ها می‌توانند طعم‌هایی مانند تمشک، نارگیل و پسته‌ای را برای کارخانه ما تأمین کنند. او هیچ ایده‌ی جدید دیگری در ذهن نداشت و تنها به همین بسنده کرد.

پدر، همین مأموریت را به پسر کوچک‌تر هم واگذار کرده بود. پسر کوچک می‌گوید؛ تأمین‌کنندگان طعم های تمشک، نارگیل و پسته‌ای را برایمان تأمین می‌کنند، اگر ما حاضر شویم از این طعم‌ها استفاده کنیم آن‌ها به ما تخفیف خواهند داد، البته اگر خیالشان راحت شود که با آن‌ها وارد همکاری می‌شویم حاضرند با درخواست بالای ما، تخفیف بیشتری برای این طعم‌ها در نظر بگیرند.

بعد از آن پدر رو به پسر بزرگ‌تر می‌کند و می‌گوید: «حالا دیدی چرا برادر کوچک‌ترت برای مدیریت کارخانه بزرگ شکلات‌سازی مناسب‌تر از تو است؟»

این داستان به ما می‌آموزد که ابتکار عمل رمز اصلی موفقیت است. افکار بیش از 90 درصد افراد جامعه فراتر از چهارچوب تعیین شده نیست. خیلی از شما از صبح تا پایان وقت اداری تنها پشت میز نشسته‌اید و وظایف تعریف‌شده خود را انجام می‌دهید.

باید بدانید با ذهن محدود به موفقیت نخواهید رسید، بلکه تنها همانند بازی مار و پله در این جدول بالا و پایین می‌کنید. البته این بدین معنا نیست که تمام قوانین و چشم‌اندازهای کسب‌وکار خود را نادیده بگیرید، بلکه باید کمی ذهنمان را به کار ببندیم و رفتارهای خلاقانه‌تری از خود بروز دهیم.

در این داستان پسر بزرگ‌تر تنها به دنبال جواب سؤال بود، اما پسر کوچک‌تر خلاقانه‌تر رفتار کرد و در صحبت با تأمین‌کنندگان مواد اولیه تلاش کرد امکانات بیشتری را به دست آورد تا به سوددهی بیشتر برسد. قطعاً هر مدیری از کارمند با ذهن خلاق و نامحدود استقبال می‌کند. پس بهتر است در کاری که به شما سپرده می‌شود ابتکار عمل به خرج دهید، وقتی رفتار هوشمندانه و خلاق داشته باشید آن کار تا پایان در دست شما خواهد بود.

افراد موفق به هر چیزی نگاه نامحدود دارند و دنیا را سیاه‌وسفید نمی‌بینند. آن‌ها باور دارند که برای هر کاری مسیر منحصربه‌فردی وجود دارد، پس به دنبال می‌روند تا بهترین مسیر را پیدا کنند. آن‌ها افکار محدودی ندارند و هیچ‌وقت خود را در چهارچوب مشخص و از پیش تعیین‌شده قرار نمی‌دهند.

افرادی که رفتار منفعلانه دارند هیچ‌وقت رو به جلو نخواهند رفت، آن‌ها تنها قادر به عقب‌نشینی هستند و قطعا یک جایی باید از ادامه مسیر دست بکشند. پس حتما متوجه شده‌اید که یک فرد منفعل تا چه اندازه با فرد مستقل متفاوت است.

برای رسیدن به موفقیت عزم خود را جزم کرده و در مسیری قرار گیرید که شما را یک گام بالاتر می‌برد. این نیاز به خلاقیت و فعال بودن دارد. البته گفته‌مان به معنای آن نیست که تنها منتظر بنشینید تا در مقابل چیزی از خود واکنش نشان دهید، بلکه باید ذهنتان را باز کنید و گام بردارید، این همان ابتکار عمل است. با طرز فکر مستقل و فعال بودن می‌توانید فرصت‌های جدیدی را به دست آورید.

چطور می‌توانیم افسار ابتکار عمل را در دست بگیریم؟

اگر می‌خواهید به موفقیت برسید یا تصور می‌کنید در زندگی شخصی و شغلی خود در حال در جا زدن هستید، باید برخی عادات را کنار بگذارید. با انجام کارهای لازم می‌توانید رو به جلو حرکت کنید و خود را بالا بکشید.

تفکر نخبه گرا - ابتکارعمل - رمزاصلی موفقیت - مسیرموفقیت

خودتان مسئول مشکلات به وجود آمده هستید

باید به این درک برسید که تنها خود مسئول کارهایتان هستید. باید طرز فکر خود را در جهتی رشد دهید که درهرحال به دنبال بهترین راه‌حل ممکن باشد. پس هیچ‌وقت به دنبال این نباشید که تقصیر و اشتباهات خود را به گردن دیگران بیاندازید. خیلی‌ها دائماً در تلاش‌اند با فریب‌کاری مسئولیت‌هایشان را به دیگران واگذار کنند، اما نمی‌دانند که با انتخاب این راه تنها از موفقیت دور خواهند شد.

تنها روی چیزی متمرکز شوید که تحت کنترلتان است

خیلی از افراد مدام در حال عقب‌نشینی هستند، زیرا روی چیزهایی تمرکز می‌کنند که از دسترسشان خارج است. اگر روی چیزی تمرکز کنید که تحت کنترل و دسترس شما نیست، درنهایت آن کار را رها می‌کنید و نتیجه‌ای جز ناامیدی برایتان ندارد. اغلب گفته می‌شود تمام تلاش خود را به کار گیرید و از تمام امکانات بهره ببرید، اما اگر به نتیجه نرسیدید ناامید نشوید، زیرا عوامل بیرونی هم روی نتیجه‌ی کار تأثیرگذار است. وقتی روی چیزی تمرکز کنید که تحت کنترل شماست، در مسیر صحیح دست‌یابی به موفقیت قرار گرفته و به خواسته‌های خود خواهید رسید؛ حتی موانع بیرونی نیز با ایده‌های خلاقانه شما قابل کنترل است.

اهداف درست و هوشمندانه‌ای داشته باشید

باید برای خود اهداف هوشمندانه انتخاب کنید، این همان مسیری است که باید قابل‌اندازه‌گیری، واقع بینانه و شدنی باشد. با راهکارهای هوشمند در زندگی خود به تمام چیزهایی که می‌خواهید، می رسید. البته پیدا کردن راهکار هوشمندانه کار هر فردی نیست، این همان چیزی است که سبب تمایز شما با 90 درصد افراد جامعه می‌شود.

در مسیر دست‌یابی به هدف ثابت‌قدم باشید

ثابت‌قدم بودن به این معنا نیست که یک یا دو بار تلاش کنید و بعد دست بردارید. باید در راستای رسیدن به اهداف خود مصر باشید تا به عنوان فردی فعال و خلاق شناخته شوید. ثابت‌قدم بودن به شما کمک می‌کند تا در زندگی خود فرد منفعلی نباشید و تلاش کردن یکی از عادات مثبت شما شود. همیشه به دنبال راه‌حل‌هایی برای بهبود وضعیت خود باشید. ببینید در هر شرایط چه کاری نیاز است انجام دهید و به دنبال کاری بروید که شما را رشد می‌دهد.

برای موفقیت باید ابتکار عمل داشته باشید، این مورد هم در زندگی شخصی و هم در زندگی شغلی شما صدق می‌کند. ابتکار عمل به شما امکان می‌دهد تا بیشتر از چیزی که از شما خواسته شده رو به جلو بروید و فرصت‌های بیشتری را به دست آورید.

منبع : lifehack

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-09-08 01:46:26
دسته بندی ها