عادت‌هایی که با کاهش IQ، روی زندگی‌تان سایه می‌اندازد

9 شهریور 1399 - 6:10
عادت‌های موفقیت - عادت‌هایی که با کاهش IQ، روی زندگی‌تان سایه می‌اندازد
عادت‌هایی که با کاهش IQ، روی زندگی‌تان سایه می‌اندازد
امتیاز مطلب: 90%

پیشنهاد می‌شود برای تقویت ذهن و حافظه، جدول حل کنید و یا خوراکی‌های مغذی بخورید که به شما کمک می‌کند. خیلی از افراد دائماً جدول سودکو حل می‌کنند یا مدام با بازی‌های گروهی با کلمات سر و کله می‌زنند که نیازمند داشتن بهره هوشی بالاست؛ پس آی کیوی آن ها بالاست. در زندگی روزمره برخی عادت‌ها وجود دارد که می‌تواند آی کیوی شما را پایین بیاورد و تلاش‌هایتان برای حفظ بهره‌ی هوشی را از بین می‌برد. با یوکن همراه باشید.

در ادامه به شما می‌گوییم که با انجام چه کارهایی آی کیوتان پایین می آید:

گرفتار استرس می‌شوید

در زندگی امروزه استرس زیادی بر ما تحمیل می‌شود. با این که از مضرات استرس مطلع هستیم، اما به دلایل مختلف گرفتار آن می‌شویم. معمولاً مشکلات مالی، مسائل مربوط به کارو مسائل خانوادگی، از عوامل استرس زا هستند که سبب تولید هورمون‌های استرس و ابتلا به انواع بیماری‌های جسمی و روحی می‌شود.

برندان کلی (Brendan Kelley)، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه ایالتی اوهایو می‌گوید: "بالا رفتن استرس سبب تضعیف عملکرد مغز می‌شود، پس احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد." لازم است بدانید میان بیماری آلزایمر و تضعیف مغز با استرس رابطه‌ی مستقیم وجود دارد.

اضافه وزن دارید

اگر از جمله افرادی هستید که برای تناسب اندام نیاز به انگیزهی بالا دارید، لازم به ذکر است چاقی در میان‌سالی سبب کاهش عملکرد شناختی مغز می‌شود و ابتلا به زوال عقل را بالا می‌برد. پس انگیزه‌ی لازم برای رژیم گرفتن و کاهش وزن وجود دارد.

به تازگی تحقیقاتی در مجله‌ی اپیدمیولوژی چاپ شده که اعلام می‌کند میان چاقی و اضافه وزن با کاهش آی کیو در سن نوجوانی و بزرگ‌سالی ارتباط مستقیم وجود دارد. البته چاقی دلایل بسیار زیادی دارد اما نمی‌توان مشکلات مربوط به چاقی از جمله آسیب‌های مغزی را نادیده گرفت یا حتی نسبت به آن‌ها بی‌توجه بود.

شیرینی جات زیادی می‌خورید

خیلی از افراد به خوردن شیرینی و شکر علاقه دارند، البته خیلی‌ها هم به خاطر اضافه وزن از مصرف آن اجتناب می‌کنند؛ اما باید بدانید شکر سبب تخریب سلول‌های مغز می‌شود، اکنون انگیزه‌ی بیشتری برای کنار گذاشتن این ماده غذایی دارید؟

آن توفیق (Allen Towfigh)، متخصص مغز و اعصاب و طب خواب درباره رابطه میان مصرف شکر و آسیب سلول‌های مغز می‌گوید: "بیماران مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار دارند."

بنا بر مطالعه‌ی انجام شده توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا، رژیم غذایی دارای قند بالا روی عملکرد سلول‌های مغز تأثیر می‌گذارد و باعث کاهش توانایی شناختی مغز می‌شود.

کارهایتان را هم‌زمان با هم انجام می‌دهید

شاید به‌راحتی بتوانید چند کار را هم‌زمان انجام دهید و خودتان را در این مهارت خبره بدانید. باید متذکر شویم حرف زدن با تلفن، نوشتن ایمیل یا گپ زدن با همکاران و در همان عین خوردن غذا کمکی به زمان و انرژی شما نمی‌کند بلکه سبب کاهش عملکرد پردازشی مغزتان می‌شود. قسمت جلویی مغز که در پیشانی قرار گرفته مرکز اصلی کنترل کننده‌ی دقت مغز است که قدرت کمی برای پردازش دارد. وقتی بیشتر از توانایی مغز خود روی مسائل مختلفتمرکز کنید، همانند وقتی که پنجره‌های زیادی در محیط ویندوز کامپیوتر باز می‌کنید و سیستم کامپیوتر هنگ می‌کند، مغز شما هم عملکرد خوبی از خود نشان نداده و متوقف خواهد شد.

پس اگر برای صرفه جویی در زمان کارهای خود را هم‌زمان انجام می دهید یا می‌خواهید با این کار مهارت و توانایی خود را نشان دهید، هر چه زودتر از این کار دست بکشید تا آسیبی به مغزتان وارد نشود.

در معرض دود سیگار قرار دارید

شاید خودتان سیگاری نباشید اما در اطرافتان افراد سیگاری باشند، در این صورت باید برای حفظ آی کیوی خود چاره‌ای بیاندیشید. قرار گرفتن در معرض دود سیگار سبب می‌شود مغز در معرض آسیب مواد سمی قرار گیرد.

آلن توفیق درباره تأثیر سیگار روی عملکرد مغز می‌گوید: "قرارگیری در معرض دود سیگار برای زمان طولانی سبب بالا رفتن میزان مونواکسید کربن در بدن می‌شود؛ مونواکسید کربن همان ماده‌ی حیاتی اکسیژن است که برای فعالیت مغز انسان ضروری است." وقتی سلول‌های عصبی و رگ‌های خونی دچار آسیب می‌شوند، سلول‌های مغز نمی‌تواند ارتباط مؤثری برقرار کنند و به دنبال آن مغز از اطلاعات خود به‌درستی حفاظت نخواهد کرد.

همیشه به‌صورت هوایی سفر می‌کنید

بنا بر مطالعات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا، سفر به مناطق مختلف سبب اختلال در ریتم طبیعی بدن می‌شود. اگر دائماً در سفرهای هوایی باشید، حافظه و توانایی یادگیری‌تان تا یک ماه بعد از برگشت از سفر دچار اختلال می‌شود.

دکتر الیزابت لومبارد (Elizabeth Lombardo)، روان شناس و نویسنده‌ی کتاب "7 استراتژی مقابله با منتقد درونی و خلق زندگی عاشقانه " می‌گوید : "سفرهای پی در پی هوایی سبب ایجاد مشکلات تغذیه، خواب و برهم زدن تنظیم هورمون‌های بدن می‌شود که به‌عنوان عامل مهم در تولید استرس می‌تواند به مغز انسان آسیب‌های زیادی وارد کند."

منبع : prevention

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-25 13:33:34
دسته بندی ها