درس‌هایی بزرگ در مسیر موفقیت؛ کارآفرینان بزرگ به استقبال شکست می‌روند

13 خرداد 1399 - 6:05
کار آفرینی - درس‌هایی بزرگ در مسیر موفقیت؛ کارآفرینان بزرگ به استقبال شکست می‌روند
درس‌هایی بزرگ در مسیر موفقیت؛ کارآفرینان بزرگ به استقبال شکست می‌روند
امتیاز مطلب: 97%

برای رسیدن به موفقیت، باید شکست خورد. خیلی از کارآفرینان شکست را گامی به‌سوی موفقیت در کسب و کار خود می‌دانند. این مسئله توسط کارآفرینان موفقی چون استیو جابز، جف بزوس، ایلان ماسک و مارک زاکربرگ تائید می‌شود. با یوکن همراه باشید.

شکست در راه اندازی یک کسب و کار بسیار طبیعی است و حتی خیلی از کارآفرینان شکست را مقدمه‌ای بر پیروزی می‌دانند. آن‌ها می‌گویند شکست بهترین راه برای یادگیری درس‌های جدید است و حتی شکست‌های خود را جشن می‌گیرند. وینستون چرچیل می‌گوید:

موفقیت پایان مسیر نیست و شکست هم کشنده نیست؛ بلکه شجاعت و اراده برای ادامه مسیر اهمیت دارد.

در ادامه درس‌هایی از کارآفرینان بزرگ که از شکست خوردن گرفته‌اند را بررسی می‌کنیم.

شکست را راهی به‌سوی دستاوردهای بزرگ بدانید

جف بزوس، مؤسس و مدیر کمپانی آمازون می‌گوید:

من اشتباهات بزرگی در آمازون داشته‌ام، اشتباهاتی که ارزش میلیارد دلاری داشته است.

جف بزوس هیچ وقت دست از کار نکشید و اجازه نداد شکست مانع کارش شود. او در سال 1997 در نامه‌ای به سهام داران نوشت: «ما به دنبال یادگیری هستیم، از موفقیت‌ها و شکست‌ها» او از آن زمان تاکنون در نامه‌هایی که به سهام داران می‌نویسد، از کلمه‌های «اختراع» و «شکست» استفاده می‌کند . بنیان‌گذار آمازون تأکید می‌کند تحمل شکست ، دلیل اصلی موفقیت این شرکت است. او در سال 2014 میلادی در نامه‌ای دیگر نوشت:

شکست ممکن است اتفاق بیفتد و باعث اختراع چیزهای جدید می‌شود. ما به شکست اعتقاد داریم و آن قدر در این مسیر جلو می‌رویم با بتوانیم به موفقیت برسیم.

او همچنین در سال 2016 نوشت: «ما در شکست متمایز هستیم. من معتقدم در بهترین جا برای شکست خوردن در دنیا هستیم و تمرین زیادی برای آن داشته‌ایم. اگر شما 10 درصد شانس موفقیت انجام کاری داشته باشید، بدین معناست که از هر 10 بار تلاش 9 بار شکست می‌خورید؛ اما این بدین معنا نیست که باید از انجام آن کار روی برگردانید.»

شکست باعث پیشرفت و موفقیت می‌شود

ایلان ماسک، مؤسس دو شرکت تسلا و اسپیس‌ایکس می‌گوید:

اگر هدفت ماه باشد، اگر به آن جا هم نرسی باز در بین ستارگان خواهی بود.

 او در کارش با شکست‌های بزرگی رو به رو شده و در باره شرکت تسلا می‌گوید: «من احتمال می‌دادم راه‌اندازی این شرکت شکست بخورد، اما پیش خود فکر کردم حداقل خواهم توانست ذهنیت مردم درباره آهسته بودن ماشین‌های الکتریکی را تغییر دهم.» اما اگر انتظار موفق شدن ندارم، چرا باید تلاش کنم؟ ماسک در پاسخ به این سؤال گفت: «اگر چیزی برایتان اهمیت دارد باید برای آن تلاش زیادی کنید؛ حتی وقتی می‌دانید نتیجه‌ای جز شکست ندارد.»

ایلان ماسک درباره شرکت اسپیس ایکس نیز می‌گوید: «قصد دارم سرمایه‌ام را به اندازه‌ای برسانم که خیالم راحت باشد شرکت می‌تواند با سه شکست متوالی رو به رو شود، بدون این که هیچ مشکلی به وجود آید. پس او از شکست فرار نمی‌کند و دراین‌باره می‌گوید:

شکست هم یک انتخاب است. وقتی شکستی نداشته‌اید، یعنی خیلی هم در کارتان خلاقیت ندارید. باید در مسائل جدید با شکست رو به رو شویم.

از شکست نترسید و از آن درس بگیرید

مارک زاکربرگ، بنیان گذار فیس بوک می‌گوید: «هیچ وقت از شکست اجتناب نکنید؛ زیرا ممکن است بارها آن را تجربه کنید. هیچ چیزی غیرممکن نیست، باید بتوانید از شکست‌های خود درس بگیرید و دوباره به سمت موانع خیز بردارید.»

به گفته‌ی مدیرعامل فیس بوک، افراد موفق بیشتر از دیگران شکست را تجربه می‌کنند. او در یکی از جلسات برگزار شده در سال 2015 میلادی گفت:

اگر انسان موفقی هستید، پس بیشتر کارهایی که انجام داده‌اید با شکست رو به رو شده است. تنها مهم این است که چه درسی از اشتباهات خود گرفته‌اید.

مارک زاکربرگ می‌گوید:«هر فردی با اشتباهاتش سنجیده نمی‌شود. شاید با شکست‌های زیادی رو به رو شوید. مطمئنا هیچ کسی زمانی که شکست خورده‌اید را به یاد ندارد. بلکه همیشه موفقیت‌های شما را به خاطر می‌سپارند.»

روی کارهایی تمرکز کنید که مهارت انجام آن‌ها را دارید

استیو جابز می‌گوید ممکن است هر فردی دچار اشتباه شود و هیچ وقت نمی‌توانید همه را از خود راضی نگه دارید. او کمپانی اپل را راه‌اندازی کرد، اما در سال 1985 به دلیل فروش ناموفق کامپیوتر Lisa، اخراج شد. بعد از اخراج شدن از اپل، شرکتی کامپیوتری با نام NeXT راه اندازی کرد. این شرکت توسط اپل خریداری شد و دوباره استیو جابز به اپل بازگشت. او در کنفرانس جهانی اپل در سال 1997 میلادی حاضر شد و در مقابل انتقادها گفت: «شاید گاهی بتوانید دیگران را از خود راضی نگه دارید؛ اما سخت‌ترین مورد در هنگام تأثیر گذار کردن تغییرات، این است که گاهی حق با دیگران است.» باید به تجربه‌ی مشتری توجه داشت و با استفاده از فناوری به‌سوی آن رفت. پس لازم است تعداد پروژه‌های خود را محدود کنید و روی مواردی وقت و انرژی بگذارید که آینده‌ی بهتری دارند.

استیو جابز ادامه داد: «چیزهای زیادی وجود دارد که اطلاعاتی از آن‌ها ندارم و بابت این موضوع متأسف ام. گاهی اشتباهاتی در مسیر شما وجود دارد که ممکن است اتفاق بیفتند و این بسیار خوب است؛ چرا که تصمیمی در این مسیر اتخاذ شده که می‌توانید آن را در آینده پیدا کرده و مشکل را حل کنیم.»

منبع : inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-02 09:42:55
دسته بندی ها