چطور فن بیان خود را برای یک سخنرانی حرفه‌ای و بی‌نقص تقویت کنیم؟

16 فروردین 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - چطور فن بیان خود را برای یک سخنرانی حرفه‌ای و بی‌نقص تقویت کنیم؟
چطور فن بیان خود را برای یک سخنرانی حرفه‌ای و بی‌نقص تقویت کنیم؟
امتیاز مطلب: 92%

اگر فن بیان خوبی داشته باشید، کسب و کارتان رو به رونق می‌رود؛ چرا که داشتن فن بیان مناسب سبب پیشرفت یا شکست استارتاپ تان خواهد شد. شاید فن بیان خوب در زندگی روزمره کاربرد زیادی نداشته باشد، اما شاید یک اشتباه کوچک در صحبت کردن با سرمایه گذار یا مشتری سبب شود او را از دست بدهید. پس فن بیان عالی مهارتی است که باید برای موفقیت کسب و کار خود به دست آورید. با یوکن همراه باشید.

شاید با فن بیان خود بتوانید وارد گفت و گوهای مهم‌تر و پرسودتری شوید، مثلاً ممکن است با گفت و گوی مناسب بتوانید مشتری، سرمایه گذار یا مشاور بهتری پیدا کنید؛ اما وقتی فن بیان مناسبی نداشته باشید، احتمال از دست رفتن هر فرصتی وجود دارد. البته ایده‌های خوب همیشه به نتیجه می‌رسند، اما باید از راهکارهایی بهره ببرید که طرح کسب و کارتان را رونق می‌دهند.

برای فن بیان موفق باید آن را به‌ صورت بی‌نقص و بسیار مؤثر ارائه دهید و برای این منظور، نیاز به کسب مهارت‌های لازم برای صحبت کردن در جمع را دارید. اگر می‌خواهید سخنرانی کامل و تأثیرگذاری داشته باشید و سرمایه گذار و مشتری را به بهترین نحو وارد همکاری کنید، 7 تمرین زیر برای تقویت فن بیان را انجام دهید.

ایده‌ی ذهنی خود را برای یک کودک توضیح دهید

با این کار تلاش می‌کنید از ساده‌ترین کلمات برای توضیح ایده‌ی کسب و کارتان استفاده کنید. بچه‌ها تجربه‌ی کمتری به نسبت افراد بزرگ‌سال دارند، پس باید ایده‌های خود را خیلی ساده و روان مطرح کنید. پس نباید در توضیحات خود از کلمات و اصطلاحات خیلی دشوار بهره ببرید. با این تمرین از کلماتی ساده و کوتاه در بیان ایده‌ی خود استفاده خواهید کرد.

تا جای ممکن مکالمات کوتاه داشته باشید

با داشتن مکالمات مختصر و کوتاه، به تقویت فن بیان خود کمک می‌کنید. بلافاصله بعد از دیدن سرمایه گذار یا مشتری جدید، درباره کسب و کارتان لب به سخن نگشایید. بلکه صحبت کوتاهی درباره شرایط آب و هوایی، اخبار و حوادث روز یا درباره ظاهر و پوشش فرد مقابل داشته باشید. اگر می‌خواهید صحبت‌های کوتاه و تأثیرگذاری داشته باشید، هر روز این تمرین را انجام دهید. هر روز با فردی جدید صحبت کوتاهی کنید تا در نهایت بتوانید با هر کسی که می‌بینید، مکالمه کوتاه و مؤثری داشته باشید.

موارد اصلی را یادداشت کنید

با نوشتن نکات اصلی قادر خواهید بود ایده‌هایتان را تجسم کنید، زیرا نوشتن تأثیرگذاری بیشتری به نسبت تمرین فن بیان دارد. ممکن است تصور کنید فن بیان خوبی در صحبت کردن دارید، اما وقتی شروع به نوشتن می‌کنید، متوجه خواهید شد نکاتی را از یاد برده‌اید و یا درباره موضوعات مهم هیچ صحبتی نداشته‌اید. پس نکات اصلی فن بیان خود را بنویسید و با این کار به تقویت فن بیان خود کمک کنید.

از تکنیک‌های زبان بدن استفاده کنید

زبان بدن قادر است تصویر شما در ذهن مخاطب را به طور فوق‌العاده‌ای بهبود دهد و حتی به تأثیر صحبت‌هایتان نیز بیافزاید. برای داشتن فن بیان خوب نیاز به اعتماد به نفس بالا دارد. پس اطمینان حاصل کنید، صحبت‌هایتان مکمل زبان بدن شماست. اکنون راست بایستید، شانه‌هایتان را به عقب ببرید، دست‌هایتان را جلوی بدن قرار دهید. با فرد مقابل خود تماس چشمی برقرار کرده و روی زبان بدنتان مسلط شوید.

از کلمات متنوعی استفاده کنید

هیچ وقت تمرین فن بیان را با کلمات و عبارت‌های مشابه انجام ندهید؛ زیرا این کار شما را فردی مسلط به صحبت نشان نخواهد داد. باید از کلمات و عبارت‌های مختلفی بهره ببرید و از حرف‌های خود برداشت‌های جدیدی به مخاطب القا کنید. با این کار مکالمات طبیعی‌تر و بهتری خواهید داشت، حتی ممکن است عده‌ای تصور کنند شما فی‌البداهه حرف می‌زنید و در صحبت کردن بسیار مسلط هستید.

آهنگ صدایتان را تغییر دهید

هر فردی با سرعتی متفاوت حرف می‌زند، اما وقتی آرام‌تر صحبت کنید، صحبت‌هایتان بهتر از وقتی که تند حرف می‌زنید، شنیده می‌شود. پس آهنگ صدایتان را تغییر دهید، به صدای خود گوش دهید و چند ریتم مختلف را با هم مقایسه کنید. شاید بهتر باشد از دوست یا همسر خود بخواهید، به صحبت‌هایتان گوش دهد و بهترین آهنگ صدا را انتخاب کند. با این کار تمرین‌های مختلفی انجام داده و ریتم‌های مختلفی را تست کرده‌اید.

صدایتان را ضبط کنید

صدای خود را با هر دستگاهی که در دستتان است، ضبط کنید و به آن گوش دهید. با این کار به نقایص جزئی خود پی می‌برید که احتمالاً قبل متوجه آن‌ها نبوده‌اید. شاید این نقص‌های کوچک سبب شود تا برداشت دیگری از صحبت‌هایتان شود. شاید با ضبط کردن صدای خود متوجه شوید که مکث زیادی دارید. گاهی بهتر است از خودتان فیلم هم بگیرید، شاید نیاز باشد به زبان بدن خود هم توجه کنید. پس از ویدئوها و صداهایی که در دست دارید، برای رفع نقص‌های جزئی خود بهره ببرید.

با این تمرینات می‌توانید در فن بیان به تسلط بالایی برسید. گاهی برخی مخاطبان از بهترین فن بیان هم ایراد می‌گیرند، پس خیلی حساس نشوید و به صحبت‌های خود ادامه دهید تا طرفداران بیشتری به دست آورید.

منبع : inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-01 14:00:52
دسته بندی ها