آنالیز کوهورت (بخش دوم)

13 دی 1395 - 7:24
بازاریابی اینترنتی - آنالیز کوهورت (بخش دوم)
آنالیز کوهورت (بخش دوم)
امتیاز مطلب: 99%

در ادامه‌ی بخش اول به نمایش داده های به دست آمده برای بررسی حفظ مشتری می‌پردازیم. با یوکن همراه باشید .

انجام تجزیه‌ و تحلیل کوهورت برای نمایش روند حفظ مشتری

تجزیه‌ و تحلیل کوهورت کاربردهای عملی زیادی دارد و می‌­تواند یک ابزار قوی برای تصمیم­ گیری در بازاریابی باشد. بعداً با موارد خاص ­تر استفاده از کوهورت آشنا می­‌شویم، ولی اکنون اجازه دهید که بررسی کنیم که چگونه کوهورت می­تواند به شما در توجه کامل به روند بلندمدت شرکتتان در حفظ مشتری کمک کند.

در اینجا چند راهنمایی برای کمک به شما در راه استاد شدن در کوهورت، آورده شده است، انجام حفاظت تشخیصی با استفاده از کوهورت شامل موارد زیر است:

تعریف گروه‌بندی کوهورت خود: برای نگاه به رویه­ های دراز مدت، احتمالاً بهترین کار این است که گروه­ هایتان را به چهار قسمت تقسیم‌بندی کنید (به عنوان مثال تمام کسانی که خرید اولشان را می­‌کنند در گروه Q1 یعنی یک‌چهارم اول سال موردنظر باشند). اگر علاقه بیشتری دارید که به عملکرد مشتریانی که از کانال یا کمپین خاصی جذب می‌­شوند نظارت کنید ، شاید منطقی ­تر باشد که مشتریانتان را به صورت هفتگی یا ماهانه گروه­بندی کنید.

رفتار کوهورت را مشاهده کنید: بسیاری از ابزارهای آنالیز، گزارش­ های کوهورت را در خود جای دادند و اگر یکی از آن‌ها را ندارید، با یک کنکاش ساده در پایگاه داده­ ها می‌توانید مشتریانتان را با تاریخ تراکنش اولشان دسته­ بندی کنید و بعد میزان سودآوری و یا نرخ تکرارشان را در زمان دنبال کنید. برای مثال، در اینجا یک کنکاش ‌اس‌کیوال  (SQL)داریم که ممکن است در مای‌اس‌کیوال MySQL ) ) یا پایگاه داده ‌اس‌کیوال دیگری اجرا شده تا درآمد حاصله سه ­ماهه از مشتریانی که خرید اولشان را در سه­ ماهه اول 2012 انجام داده‌اند(یعنی Q1)، بررسی شود.

گروه­های مختلف را در طول زمان مقایسه کنید: برای مثال، گروه Q1 سال 2012 در مقایسه با Q1 سال2011 و 2010 چگونه­ است؟ مثلاً اگر نموداری مشابه زیر را مشاهده کنید، متوجه می­شوید که در متعهد کردن مشتریان خود موفق بودید. میانگین درآمد از هر مشتری گروه Q1 سال 2012 در سه­ ماهه دوم از گروه Q1 سال 2010 و 2011 (در سه ­ماهه دوم آن‌ها) بیشتر بوده است.

موارد استفاده تکمیلی برای تجزیه‌ و تحلیل کوهورت در بازاریابی تجارت الکترونیک

راه ­های تکمیلی که تیم­ های بازاریابی دانا برای استفاده از توانایی گزارش ­های کوهورت می­‌توانند استفاده کنند، چیست؟

  • تقریباً همیشه حفظ مشتری پس از تعطیلات، معضلی برای تیم ­های بازاریابی است. با استفاده از تجزیه‌وتحلیل کوهورت می­توانید متوجه شوید که آیا مشتریانی که در تعطیلات سال 2012 کسب کردید نسبت به تعطیلات 2011 یا 2010، بیشتر متعهد مانده ­اند یا خیر.
  • اگر تیمی مشغول برگزاری کمپینی برای کسب سود هستند، ممکن است احتیاج باشد که بدانیم که این کار چه مقدار از مشتریان جدید سودآوری داشته است. برای مثال، تصور کنید که تیم نمایش اخیراً در ماه گذشته، در یک شبکه­ اجتماعی شروع به تبلیغ کرده است. مشتریان که با آن کمپین جذب شده­ اند، چه مقدار در چهار هفته اول مشتری شدنشان، خرید کرده­ اند؟  تجزیه‌ و تحلیل کوهورت، دیدی آسان و کاربردی نسبت به سود گروه مشخصی از استفاده­ کنندگان در گذر زمان می‌­دهد.
  • ایمیل­ هایی خوش آمدگویی که برای تبدیل مشترکین به مشتریان دست به نقد فرستادید، چقدر مؤثر بوده است؟ اگر کوهورت را به عنوان گروهی از کاربرانی که در یک زمان ثبت‌­نام کرده ­اند، تعریف کنید، می‌­توانید مکالمه با مشتریان دست­ به نقد را در طول زمان دنبال کنید. مثلاً فرض کنید پیام­های خوش‌­آمد را برای اعضای جدیدتان در ماه ژوئن 2013 فرستاده ­اید. میزان تبدیلِ مشتری‌ها به مشتری‌های خریدکننده در ماه اول برای مشترکان ژوئن 2013 نسبت به می، آوریل یا مارس 2013 چطور بوده است؟

در نهایت، تجزیه‌وتحلیل کوهورت نه‌تنها می‌­تواند در کشیدن نمودار روند حفظ مشتری در بلندمدت ابزاری قدرتمند باشد بلکه می‌تواند تأثیر اقدامات بازاریابی در جذب مشتری را ارزیابی کند.

در صورتی که به این موضوع علاقه‌مند هستید با ما در بخش سوم همراه باشید.

 

منبع: Custora.com

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-06-17 10:50:00
دسته بندی ها