10 قانون طلایی برای مدیران و بازاریابان شبکه های اجتماعی

25 فروردین 1396 - 11:22
10 قانون طلایی برای مدیران و بازاریابان شبکه های اجتماعی

قوانین طلایی زیادی برای مدیران و بازاریابان شبکه های اجتماعی وجو دارد، از قوانینی مثل تعیین هدف رسانه های اجتماعی گرفته تا درک رفتار مشتریان و اجرای استراتژی های بازاریابی، می توان قوانین متعددی را در سیر این گونه بازاریابی در نظر گرفت، به همین خاطر این مقاله می تواند در انواع شکل ها و فرم ها ارائه شود.

اما مدیران شبکه های اجتماعی در بازاری از عملکردها فعالیت می کنند، در واقع زندگی حرفه ای ما بر عباراتی مثل ارتباط، به اشتراک گذاری، اندازه گیری، خلق، حل و فصل کردن، نوشتن، سرچشمه گرفتن، پرورش و ... مبتنی است. این عبارات، می توانند به عنوان قوانین مدیران شبکه های اجتماعی محسوب شوند.

در ادامه در یوکن 10 قانون طلایی مدیران و بازاریابان شبکه های اجتماعی را با هم بررسی خواهیم کرد:

1. قانون ارتباط

لغت ارتباط یا communicate از کلمه لاتین communis مشتق می شود که منشاء آن نیر کلمه community یا جامعه است. برای مدیران شبکه های اجتماعی، اولیت قرار دادن ارتباطات و جامعه در وظایف روزانه برای جذب مخاطبان وفادار، مسئله ی حیاتی است.

این لغت به معنی برقراری ارتباط با مخاطبان است؛ نه اینکه صرفا در میان آنها حضور داشته باشید. در واقع هدف ما این است که بگوییم باید با ارائه ی هر پست و پاسخ در شبکه های اجتماعی، ارتباطی شفاف، صادقانه و واقعی با مخاطب برقرار کرد. انجام این کار با گذشت زمان، برای مخاطبان شما اعتماد ایجاد خواهد کرد. پس از آن، آنها به شما به عنوان منبعی از اطلاعات و راهنمایی های معتبر نگاه می کنند.

یکی از کارهایی که این روزها برای ارتباطات می توانید انجام دهید این است که برای مخاطبانتان فایل صوتی ارسال کنید و همچنین به آنها اجازه به اشتراک گذاری علنی و صریح نظرات خود را بدهید. برخی از برند ها، جوامع آنلاینی تشکیل می دهند و اعضا در آن اجازه ی تعامل و به اشتراک گذاری ایده های خود را خواهند یافت.

2. قانون به اشتراک گذاری

مراقب به اشتراک گذاری محتوا در سراسر شبکه های اجتماعی باشید. با به اشتراک گذاری محتوا، شما برای مخاطبان خود خلق ارزش می کنید، به خصوص مخاطبان بالقوه ای که ممکن است تا کنون شما را نشناسند. به اشتراک گذاری، روشی برای گسترش محتوای عالی ست که به سختی روی آن کار شده است.

کلید قانون به اشتراک گذاری، ایجاد تجربه ی منحصر به فرد در سراسر پلت فرم های مختلف شبکه های اجتماعی است. هر قطعه از محتوایی که به اشتراک می گذارید، باید در هر کدام از کانال ها، دست اول و ناب باشد.

برای تحقیق در مورد بهترین شیوه های مبتنی بر هر کانال شبکه ی اجتماعی، زمان صرف کنید. به طور مثال آنچه در اینستاگرام کاراست شاید در فیسبوک کاربردی نداشته باشد یا برعکس. صرف زمان برای سفارشی کردن محتوا برای هر کانال شبکه های اجتماعی، یکی از تلاش های بزرگ در بازاریابی محسوب می شود. همچنین اخیراً با بررسی های انجام شده بر روی بیش از 16 میلیون پست شبکه های اجتماعی، گفته می شود که باید برندها در کانال های متعدد شبکه های اجتماعی، مطالب خود را به اشتراک بگذارند.

3. قانون اندازه گیری

زمانی که شروع به بازاریابی می کنیم، اندازه گیری میزان موفقیت و شکست در تلاش های شبکه های اجتماعی، ترسناک به نظر می رسد. ابتدا، نمی دانیم که چه چیزی را باید اندازه بگیریم و سپس نگران این می شویم که چرا تعداد بازدیدکنندگان اضافه نمی شوند. در وهله ی اول زمانی که به برخی از اهداف خود نمی رسیم، شاید به نظر برسد که عملکرد خوبی نداریم ولی پس از مدتی متوجه خواهیم شد که اشتباه فکر می کنیم. اندازه گیری نتایج بازاریابی در شبکه های اجتماعی پایان کار نیست، بلکه یک نقطه ی شروع است.

ردیابی داده های شبکه های اجتماعی، به شما این امکان را می دهد که به عنوان مدیر شبکه های اجتماعی، کار خود را بهتر انجام دهید. با این اندازه گیری می توانید با اعتماد به نفس به آزمایش بپردازید و بررسی کنید که دقیقا روی چه چیزی باید کار کنید و روی چه چیزی کار نکنید. زمانی که نتایج گذشته را بررسی می کنید و از آن ها درس می گیرید، درهای پیش رفت به سوی شما باز می شوند.

برای اندازه گیری نتایج بازاریابی در شبکه های اجتماعی با 4 پارامتر بزرگ شروع کنید: معیار شبکه های اجتماعی (دنبال کنندگان، دست یابی به هدف و ...)، کانال (چگونه از طریق آن، افراد به وب سایت شما می رسند)، مصرف ( بازدید صفحه، زمان ماندن در هر صفحه و ...) و نرخ تبدیل.

سایت brandwatch.com یک راهنمای عالی برای اندازه گیری وضعیت هر کدام از پارامترهای گفته شده، ارائه می دهد که برای شروع می توانید از آن استفاده کنید.

4. فنون خلق

دو ستون شبکه های اجتماعی و طراحی بازاریابی، ویدئو و تصویر هستند. افراد، محتوای بصری را بسیار بهتر به خاطر می سپارند. مطالعات نشان می دهند که با اضافه کردن یک تصویر به یک قطعه از اطلاعات می توان به خاطر سپردن آن را تا 65 درصد افزایش داد. مطالعه دیگری از ادوبی نشان می دهد که فروشندگانی که یک برند را در ویدئو به نمایش در می آورند، احتمال خرید یک محصول را 1.81 برابر بیشتر می کنند.

ایجاد تصاویر جذاب و ویدئو یکی از آن دسته از قوانین شبکه های اجتماعی است که بازاریابان، دائما باید برای آن تلاش کنند. اکنون زمان مناسبی است که به خلق این گونه آثار دست بزنید.

نگران این نباشید که یک ویدئو بی نقص ایجاد کنید، فرمت های مختلف را انتخاب کرده و بازخورد آن را بررسی کنید. اگر ایده ای ندارید می توانید از سایت www.socialmediaexaminer.com کمک بگیرید. این سایت ایده هایی برای خلق ویدئویی که تعامل کاربر را برانگیزد، ارائه می دهد. ساخت ویدئو به شما کمک خواهد کرد که در کارزار بازاریابی امروزی، پایدار باشید.

5. قانون سرچشمه گرفتن

مارک تواین می گوید: "هیچ چیزی به عنوان ایده ی جدید وجود ندارد، در واقع داشتن ایده ی جدید غیر ممکن است. افراد به سادگی ایده های قدیمی را به شکلی نونما، ارائه می دهند."

منشاء گرفتن از ایده های خوب، زمانی که صحبت از قوانین طلایی بازاریابی به میان می آید، اهمیت ویژه ای دارد. بسیار دیده شده است که ایده های خوب و موفق، تلفیقی از چند ایده ی قدیمی بوده اند. لازم نیست که چرخ را دوباره اختراع کنید تا محتوای خوبی که مخاطبانتان دوست دارند، برایشان منتشر کنید. تمام کاری که باید انجام دهید این است که این چرخ موجود را بهتر از قبل نمایید.

از ابزاری مانند Feedly، Pocket و  Flipboardبرای جستجو و ذخیره بهترین مطالب از صدها بلاگ موجود در وب، استفاده کنید. در بافر می توانید به فید RSS پروفایل خود متصل شده و پس از آن آخرین پست ها را از بلاگ های مورد علاقه ی خود، به طور مستقیم به داشبوردتان بیاورید. همچنین می توانید از وب سایت هایی مانند reddit، BuzzFeed، BuzzSumo،  Imgurو  Tumblrبرای الهام گرفتن از محبوب ترین موضوعات روز استفاده کنید و محتوای مرتبط با آنها را ایجاد نمایید.

6. قانون پرورش

زمانی که عبارت "شبکه های اجتماعی" را می شنوید، اولین کلمه یا مفهومی که به ذهنتان می رسد، چیست؟ شاید روابط، اولین مفهومی باشد که با شنیدن این عبارت به آن فکر می کنید. ایجاد و پرورش ارتباطات یکی از آن دسته از قوانین طلایی برای مدیران شبکه های اجتماعی است که صحبت در مورد آن از عملی کردنش خیلی آسان تر است. اما واقعا چه چیزی ارتباطات را در شبکه های اجتماعی ایجاد می کند؟ برای بسیاری از برندها، تجربه خوب برای مشتری در شبکه های اجتماعی، در اولویت است.

بنا بر گزارشات، 67 درصد از مخاطبان شبکه های اجتماعی، از سرویس مشتریان برای کانال های شبکه های اجتماعی یک شرکت، استفاده می کنند. این آمار نسبتا زیادی است و نشان می دهد که کسانی که در تیم برای رشد شبکه های اجتماعی برنامه ریزی می کنند، نقش حیاتی دارند.

به یاد داشته باشید که دو روش عالی برای ساخت و پرورش ارتباطات در شبکه های اجتماعی، گوش دادن و پاسخ دادن به مشتری است. برای این کار می توانید از مزایای ابزارهای نظارت بر شبکه های اجتماعی مانند Respond، TweetDeck و  Mentionبرای گوش دادن به مکالمات مخاطبان خود، استفاده کنید. بررسی کنید که آنها در مورد برند شما چه می گویند؟ در مورد موضوعات خاص چه نظری دارند؟ تلاش کنید که هر سوال و یا نظری را پاسخ داده و به آنها نشان دهید که دغدغه هایشان برای شما اهمیت دارد.

7. قانون حل و فصل

مشکلات و مسائل زیادی است که با قدرت شبکه های اجتماعی قابل حل و فصل است. مدیران شبکه های اجتماعی و بازاریابان می توانند مشکلات، سوالات و کنجکاوی های مشتریان را با یک محتوای عالی بر طرف سازند. همچنین چالش های آشنایی با برند نیز به واسطه ی توسعه ی هدفمند شبکه های اجتماعی قابل حل است.

برای حل و فصل درست این مسائل به عنوان یک بازاریاب، ابتدا باید که این مسائل قابل حل با قدرت شبکه های اجتماعی را شناسایی کرده و فرصت هایی که ایجاد می کنند را دریابید. منافع مخاطبان خود را با پرسیدن سوال های تعامل برانگیز، در اولیت قرار دهید. همچنین باید به این بینش برسید که مخاطبان شما بر روی پلت فرم های مختلف چگونه عمل می کنند و تجزیه و تحلیل کنید که محبوب ترین محتوایی که به رشد شما کمک می کند، کدام نوع است.

یکی از بهترین روش ها برای حل و فصل مسائل و یافتن فرصت ها به واسطه ی شبکه های اجتماعی، استفاده از گوگل آنالتیک و گزارش تعامل شبکه های اجتماعی است. چه ده ها هزار و چه فقط ده ها بازدید کننده داشته باشید، در هر صورت اطلاعات این گونه ابزارها برای شما مفید خواهد بود. به جای حدس زدن در مورد مخاطبان خود، به سرعت می توانید به دیتای آنها نگاهی داشته باشید. می توانید استراتژی های محتوایی خود را نیز به وسیله ی آنها تجزیه و تحلیل کنید؛ اینکه چه مقدار از محتوای شما کپی بوده است؟ چه نوع تصاویری استفاده کرده اید؟ پست های شما بیشتر طنز آمیز بوده اند و یا آموزشی؟ در چه کانال هایی به صورت مستمر ارائه شده اند؟ آیا فرصتی را در جای دیگر از دست داده اید؟

8. قانون گسترش

بنا بر گزارشات، 91 درصد از ارزش مخاطبان زمانی بدست می آید که در مورد محصولات، سرویس ها و یا برند با آنها صادق باشیم. پشت صحنه ی کار، فرآیندها و تیم شرکت را به مخاطبان نشان دهید. بسیاری از تلاش های موفقیت آمیز و ارزشمند ما در بازاریابی با شفافیت میسر می شود.

نمی دانید که از کجا شفاف سازی را شروع کنید؟ مشکلی نیست. به یکی از شرکت هایی که می شناسید و این شفاف سازی را از آن ها دیده اید، توجه کرده و از روی آنها مدل سازی کنید.

زمانی که می خواهید، دورن شرکت و فرآیندی که در آن جریان دارد را به مشتریان نشان دهید، بزرگترین چالش همین آغاز کار است. به خاطر داشته باشید که جنبه های مختلفی وجود دارد که می توانید آن را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. رویداد ها، مصاحبه ها، فرهنگ اداری و یک روز از زندگی کاری، گزینه های زیادی برای به اشتراک گذاشتن در بر دارند.

9. قانون بازتاب

یکی از چیزهای که به عنوان مدیران شبکه های اجتماعی و بازاریابان اغلب آن را فراموش می کنیم، این است که بستر ما، شبکه های اجتماعی است. پشت هر معیار و نرخ تبدیل، یک فرد واقعی است که از شبکه های اجتماعی برای آگاهی و سرگرمی استفاده می کند.

کار ما به عنوان بازاریاب این است که با هر بخش از محتوا این آگاهی و سرگرمی را برای آنها فراهم سازیم. در صورت ایجاد محتوای مورد پسند مخاطبان، آنها نیز آن را بازتاب خواهند داد. باید یک الگوی عاطفی، سرگرم کننده و داستانی ایجاد کنید. مهم است که در نظر بگیرید که توسعه ی مخاطب باید بر اساس تدوین، فرموله کردن پست ها و تعامل با مخاطبان در شبکه های اجتماعی صورت گیرد.

شرکت های دیگر را برای بازاریابی و الهام گرفتن در بخش شبکه های اجتماعی دنبال کنید، این یکی از موثرترین راه ها برای ایجاد ایده های عالی است. کمپین های مورد علاقه ی خود را در شبکه های اجتماعی بررسی کنید و برای برند خود از آنها ایده بگیرید. از بررسی نمونه های خارج از فیلد خود نترسید، آنها نیز می توانند برای شما ایده های جدیدی به همراه داشته باشند. حتما از اینکه چگونه شرکت های مختلف کارهای فوق العاده ای در بازاریابی خود انجام می دهند، شگفت زده خواهید شد.

10. قانون جبران کردن

بهترین قانون برای مدیران شبکه های اجتماعی و بازاریابان، قانون جبران کردن است. بهتر است که برای جبران توجه مخاطبان خود با سرویس های رایگان، خدمات ویژه و کارهای خاص در شبکه های اجتماعی، آنها را خوشحال کنید. عمل متقابل برای مخاطب، یکی از ابزارهای بسیار قدرتمند در بازاریابی است.



هیچ دیدگاهی ثبت نشده است



برای ارسال دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.

دسته بندی ها