بزرگ ترین چالش های کارآفرینان که باید شکرگزار آنها باشیم

18 بهمن 1395 - 9:36
کار آفرینی - بزرگ ترین چالش های کارآفرینان که باید شکرگزار آنها باشیم
بزرگ ترین چالش های کارآفرینان که باید شکرگزار آنها باشیم
امتیاز مطلب: 95%

زمانی که تصمیم می گیرید که یک کارآفرین باشید، انبوهی از چالش ها را نیز پذیرفته اید. از آنها خسته نشوید؛ بلکه باید شکرگزار آنها باشید.

جشن شکرگزاری که در بسیاری از کشورها مرسوم است، نویسنده ی این متن را ترغیب کرده تا لیستی از مواردی که باید برای آنها شکرگزاری کنیم را تهیه کند. مالی رینولد (کارآفرین موفق و نویسنده ی این مطلب در سایت منبع) به عنوان یک کارآفرین، قبل از هر چیز از تکنولوژی تشکر می کند: "دائما به خودم یادآوری می کنم که تنها چیزی که امکان برقراری ارتباط دائمی با تمامی افراد دور و نزدیک را فراهم می کند، تکنولوژی است. اما جشن شکر گزاری امسال، قدردان مسیر خواهم بود!"

اگر راه اندازی یک استارتاپ هیچ فایده ای نداشته باشد، در کمترین حالت می تواند چیزهای زیادی را به شما آموزش دهد. همیشه نمی توان برای موانع احتمالی که در مسیر وجود دارد، آماده بود و حتی گاهی اوقات، دستیابی به موفقیت غیر ممکن می شود؛ به ویژه در حالتی که دائما به شما گوشزد می کنند که 90 درصد از استارتاپ ها با شکست مواجه می شوند. راه اندازی یک استارتاپ به این معناست که یک چالش عظیم را پذیرفته اید و باید برای مقابله با آن، تا پای جان، کار کنید. و همین امر است که شما را بزرگ می کند.

اگر راه انداختن یک کسب و کار آسان بود، همه این کار را انجام می دادند؛ اما اصلا اینطور نیست. بسیاری از افراد، از ترس چالش های مسیر نمی توانند به یک کارآفرین تبدیل شوند و به عقیده ی من، باید شکرگزار آنها باشیم! جمعی از کارآفرینان بزرگ، چالش های بزرگ مسیرشان را نام برده اند که در ادامه در یوکن با آنها آشنا خواهید شد:

پول، پول، پول

اکثر استارتاپ ها با کمک چندین سرمایه گذار (در برخی موارد، تنها یک سرمایه گذار) کار خود را ادامه می دهند. بنابراین، بزرگ ترین مشکلی که کسب و کارهای نوپا با آن روبرو هستند، منابع مالی است. در مراحل آغازین راه اندازی کسب و کار، هزینه همیشه از درآمد سبقت می گیرد؛ این در حالیست که استارتاپ ها، اغلب تامین مالی خود را به عهده دارند و یا اینکه به دنبال سرمایه گذار هستند. در این شرایط، حتی وام های کارآفرینی نیز به آنها تعلق نمی گیرد؛ چرا که هیچ عایدی ندارند و آینده ی فعالیت آنها، نامعلوم است. گرگ سولومتو، مدیرعامل Alliance Homecare، چالشی را به درستی یادآوری می کند که در آن، بنیانگذاران استارتاپ هایی که تامین مالی خود را به عهده دارند، از پس حقوق خود نیز بر نمی آیند. او در ادامه اضافه کرد: "همه ی ما مجبور بودیم که شغل های پاره وقت داشته باشیم. بالاخره به شرایطی رسیدیم که توانستیم حقوق های ناچیزی را برای خودمان دست و پا کنیم؛ اما آن دو سال اول، به گونه ای بود که گویی پنج سال طول کشیده است."

خروج موفقیت آمیز از این مراحل، حقیقتا افتخار آمیز است.

خطرها و آسیب های چندکاره بودن

زمانی که یک استارتاپ هنوز جوان است، نمی تواند در صورت نیاز به نیروی جدید، به راحتی کسی را استخدام کند. متاسفانه، چیزی که در اینجا از آن به عنوان چندکاره بودن یاد می شود، در حقیقت گونه ای از چرخش وظایف است؛ و زمانیکه حرف از عملکرد بهینه ی کسب و کار به میان می آید، این روند نه تنها بازدهی ندارد، بلکه اصلا موثر نیست. بنا برگزارش منتشر شده از American Psychological Association، زمانیکه مجبور باشیم چندین کار را به صورت همزمان انجام دهیم و دائما در میانه ی یک کار، به سراغ وظیفه ی دیگری برویم، پای "هزینه های سوئیچینگ" به میان می آید؛ و این هزینه ها در واقع، همان کاهش چشمگیر در بهره وری شما هستند. این دوراهی رایج در میان کسب و کارهای نوپا، همراه همیشگی آنها در سال های اولیه ی رشد است.

زمانیکه با این چالش روبرو می شوید، به جای خسته شدن، شکرگزار باشید. یادگیری انجام چندین کار به صورت همزمان، درحالیکه همچنان بهره وری خود را حفظ کرده اید، به مهارتی تبدیل خواهد شد که در سال های آینده همراه شما خواهد بود.

ایستادگی کردن در میان جمعیت شلوغ

یکی از سخت ترین مواردی که استارتاپ ها با آن روبرو می شوند، ایجاد تمایز بین خود و سایرین است. این مساله به ویژه در مدل های کسب و کاری رواج دارد که در آن، شرکت های بزرگ و کوچک تلاش می کنند تا با ارائه ی خدمات متنوع خود، در این بازار پر جمعیت حضور داشته باشند. از میان این مدل ها می توان به امنیت آنلاین و جلوگیری از کلاهبرداری، سلامتی سازمان و راه حل های هوش مصنوعی اشاره کرد. Grok یکی از صدها استارتاپی است که در زمینه ی راه حل های هوش مصنوعی فعالیت می کند. بنیانگذار این استارتاپ، تارون گانوانی به خوبی می داند که شناساندن ارزش شرکت و برطرف کردن منحصر به فرد مشکلات، تا چه اندازه دشوار و چالش برانگیز است. گانگوانی معتقد است که سختی کار "زمانی بیشتر می شود که ادعای این توانایی از چیزی که در حقیقت وجود دارد، بیشتر است و بیشتر شرکت ها نمی توانند چیزی که مدعی می شوند را ارائه دهند."

خارج شدن پیروزمندانه از این حجم شلوغی، حقیقتا به یک معما شباهت دارد؛ اینجاست که باید برای توانایی برطرف کردن مشکلات در کارآفرینان، شکرگزاری کرد.

منابع اندک

زمانیکه که بر مبنای یک بودجه ی محدود فعالیت می کنید، رشد کردن کار بسیار دشواری به نظر می رسد. شما می خواهید که ایمان خود به مشتریان احتمالی را حفظ کنید و در عین حال، دفتر کار پر زرق و برق و تیم بازاریابی خوبی داشته باشید. اما احتمالا بودجه ی شما اجازه ی این همه ولخرجی را به شما نمی دهد. زمانی که منابع مالی اندکی را در اختیار دارید، نمی توانید بهترین گام خود را به اجرا بگذارید؛ این بدین معناست که باید خلاقانه عمل کنید. بیل بنت از LevelOffice زمانی با این مشکل مواجه شد که توانست یک دفتر کار مقرون به صرفه را برای خود دست و پا کند. ما باید قدردان منابع اندک باشیم؛ این موانع می توانند به ایده های بهتر و بزرگ تر منجر شوند.

مقیاس گذاری معقول

گاهی اوقات، در مواقعی که راه اندازی استارتاپ با موفقیت انجام می شود، متوجه می شوید که به منظور دستیابی به جاذبه و کشش مورد نیاز برای رشد سریع تر، با مشکل مواجه شده اید؛ اما برخی افراد با عکس این مورد مواجه می شوند. برخی شرکت ها به سرعت رشد می کنند و در نهایت به جایی می رسند که زیرساخت های آنها، برای پاسخگویی به حجم نیازها کافی نخواهد بود. سولومتو در این باره می گوید: "برای اینکه بتوانید کسب و کارتان را به چیزی بیشتر از خرده فروشی های کوچک تبدیل کنید، به فرآیندهای مقایس گذاری و راه حل های کارآمد تکنولوژیکی نیاز دارید." آخرین چیزی که شرکت های جوان به آن نیاز دارند، افتادن در دام "اثر سیلو" است؛ جایی که در آن، رشد به شرایط ناپایداری می رسد، چرا که بین بخش های مختلف آن، جریان اطلاعات وجود نداشته است.

گسترشی که به سرعت و یا تنها در یک مسیر اتفاق می افتد، به ارتباط موثر آسیب می رساند و به کاهش چشمگیر بهره وری منجر می شود.

مقیاس گذاری، بزرگ ترین چالشی است که کارآفرینان با آن روبرو می شوند. ترجیحا به جنبه ی مثبت آن نگاه کنید؛ شما تا اندازه ای گسترش یافته اید که به مقیاس گذاری نیاز دارید. اجازه دهید که این امر باعث ایجاد انگیزه شود.

استارتاپ ها ضعیف نیستند، و تا زمانیکه با چالش ها روبرو نشوید، متوقف نخواهند شد. به همین دلیل است که لذت بردن از مسیر، یک مهره ی کلیدی به شمار می رود. پیشنهاد می کنیم که شما نیز شکرگزار این چالش ها و موهبت ها باشید و به آنها اجازه دهید که آموزه هایشان را در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید به موفقیت واقعی دست یابید.

 

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-07-30 12:16:00
دسته بندی ها