چرا زنان اغلب بیشتر از مردان عمر می کنند؟

21 بهمن 1395 - 11:23
چرا زنان اغلب بیشتر از مردان عمر می کنند؟
چرا زنان اغلب بیشتر از مردان عمر می کنند؟
امتیاز مطلب: 90%

معمولا مردان زودتر از زنان می میرند.این مقاله به بررسی علت عمر بیشتر زنان در مقابل مردان می پردازد. در نگاه اول ٪ از افراد بالای ۶۵ سال و ۶۷٪ از افراد بالای ۸۵ سال را زنان تشکیل می‌دهند. در ایران زنان 3 سال بیشتر از مردان و در دنیا 7سال بیشتر عمر می کنند. با یوکن همراه باشید تا علت این موضوع را بررسی کنیم.

با یک بررسی اولیه در آسایشگاه سالمندان مشاهده می‌کنید تعداد زنان پیر بیشتر از مردان است و در برخی اوقات این اختلاف بسیار مشهود است.

در بعضی مواقع تبلیغات خانه سالمندان نیز تحت تاثیر این تفاوت قرار می گیرد. مدتی پیش در یکی از موسسه های نگهداری سالمندان در آمریکا تبلیغی با عنوان «خانه‌ای برای مادران» مطرح شد در حالی که این موسسه به مردان هم خدمت رسانی می‌کند. باید در نظر داشت که این شیوه تبلیغات به علت بازار گسترده ایست که زنان سالخورده ایجاد کرده اند.

به چه علت مردان زودتر از زنان می میرند؟

برخلاف سنین جوانی که تناسب عددی بین مردان و زنان برقرار است در سنین بالاتر زنان درصد بیشتری از اجتماع را تشکیل می دهند.در ادامه مقاله به برخی از علل فوت زودتر مردان  می پردازیم:

1- مردان بیشتر رفتارهای پرریسک انجام می دهند

مردها به علت شرایط بیولوژیکی آهسته تر از زنان تکامل پیدا می کنند و همین موضوع باعث می شود تا مردان بیشتر از زنان به علت های مختلف از جمله تصادف یا درگیری از بین بروند.به عنوان مثال می توان دوچرخه سواری در مکان های پرخطر یا رانندگی با حالت مستی اشاره کرد.زندگی مردان در بلندمدت به علت آهسته فکر کردن تحت تاثیر تصمیماتشان قرار میگیرد

2- انتخاب مشاغل پرخطر

مردان بیشتر از زنان مشاغل پرخطر را انتخاب می کنند.

3- فوت در اثر حمله های قلبی

مردان پنجاه درصد بیشتر از زنان در معرض فوت در اثر حملات قلبی هستند.یکی از علت های شایع این موضوع کمتر بودن هومون استروژن در مردان است.اکثر مردها نیز از فشارخون و کلسترول بالا نیز رنج می برند و همین موضوع یکی از عوامل مرگ و میر آنها است.

4- بزرگ بودن جثه مردها

یکی از عوامل اثبات نشده مرگ و میر تفاوت جثه بین مردان و زنان است.در اکثر گونه های حیوانات آنهایی کوچکترند بیشتر از جثه های بزرگ زنده می ماند.

5- آمار خودکشی در مردان بالاتر از زنان است

زنان بیشتر از مردان افسرده می شوند در عین حال خودکشی در مردان بیشتر است.یکی از دلایل مهم این مسئله این است که مردان در هنگام بروز مشکل کمتر از زنان از دیگران تقاضای کمک می کنند و برای بهتر شدن شرایط تلاش زیادی نمی کنند.

6- مردان ارتباط اجتماعی ضعیف تری دارند.

افراد با ارتباط اجتماعی ضعیف تر بیشتر در معرض مرگ و میر هستند.

7- مردان کمتر علاقه دارند به پزشک مراجعه کنند

بر اساس مطالعات انجام شده زنان حساسیت بیشتری نسبت به مردان برای مراجعه به پزشک دارند.

یکی از علت های اصلی مرگ و میر از همان دوران نوزادی و اوایل به وجود آمدن جنین به وجود می آید. نوزاد یک کروموزوم را از مادر و یکی را از پدر دریافت می‌کند. کروموزوم در زنان XX و در مردان XY است. کروموزوم Y بیش از کروموزوم X مستعد جهش است.این ناهنجاری های کروموزومی باعث بروز اختلال در مردان می شود.این در حالی است که از همان دوران جنینی میزان مرگ و میر جنین پسر بیشتر جنین دختر می باشد و در نهایت این اختلالات باعث می شود امید به زندگی در مردها کمتر باشد.

کارهایی که باعث می شود عمر مردها طولانی تر شود.

تمامی موارد گفته شده در بالا جز عوامل اجتناب ناپذیر هستند اما برخی عوامل می تواند نرخ مرگ و میر را کاهش دهد به عنوان مثال با وجود اینکه مردان پیگیر درمان خود نیستند اطرافیان می توانند این مسئولیت را بر عهده بگیرند.می توان به طور متناوب سلامتی مردان را پیگیری کرد تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود.

البته باید در نظر بگیرید این تفاوت طول عمر حاصل میانگین تمامی افراد جامعه است. در اغلب موارد زنان زودتر از مردان از دنیا می روند.زنان نیز مانند مردان در معرض خطرات بزرگی همچون سرطان سینه ،دیابت و ... هستند.

علم پزشکی در آینده می تواند طول عمر کلیه افراد جامعه را بالاتر ببرد و شاید این افزایش برای مردان بیشتر باشد و این پیشرفت تا جایی پیش می رود که فاصله بین عمر زنان و مردان کاهش یابد.

 

منبع: health.harvard

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-06-01 11:49:00
دسته بندی ها