یک بیزینس پلن در واقع توضیحات نوشته شده ای از آینده ی کسب و کار شماست؛ سندی که به شما می گوید که برنامه ی شما چیست و چطور باید آنها را به اجرا بگذارید. اگر تا به حال پشت یک پاکت نامه یا هر کاغذ دیگری، پاراگرافی را درباره ی استراتژی کسب و کار خود یادداشت کرده باشید، در واقع یک برنامه یا معمولی ترین نسخه ی طرح کسب و کار را نوشته اید.
طرح های کسب و کار، ذاتا استراتژیک هستند. برای مثال، شما از امروز و از همین نقطه ای که هستید، کار را با در اختیار داشتن مجموعه ای از منابع و توانایی ها شروع می کنید و می خواهید که در یک زمان مشخص در آینده، به جایگاه دیگری برسید؛ این زمان مشخص، حداقل از سه تا پنج سال طول می کشد. کسب و کار شما در آن زمان، از مجموعه ی دیگری از منابع و توانایی ها، از جمله سودآوری و دارایی های افزایش یافته برخوردار خواهد بود. بیزینس پلن یا طرح کسب و کار شما نشان می دهد که چگونه می توان از شرایط حال حاضر، به جایگاه مورد نظر رسید.
مطالب گردآوری شده در اینجا به شما نشان می دهد که چگونه می توان یک طرح کسب و کار را تدوین کرد؛ برای مطالعه ی راهنمای گام به گام تدوین طرح کسب و کار، با یوکن همراه شوید:
قبل از نوشتن طرح کسب و کار:
- حجم و اندازه ی طرح کسب و کار باید چقدر باشد؟
- طرح کسب و کار باید در چه زمانی نوشته شود؟
- چه کسانی به طرح کسب و کار نیاز دارند؟
- دلیل نوشتن طرح کسب و کار چیست؟
- اهداف و مقاصد خود را تعیین کنید.
- بازاریابی را فراموش نکنید.
نوشتن طرح کسب و کار:
- چگونه می توان یک طرح کسب و کار را نوشت؟
- مولفه های مورد نیاز برنامه های بازاریابی
- به روزرسانی طرح کسب و کار
- گسترش طرح کسب و کار
منبع: entrepreneur