کار امروز را به فردا موکول نکنید؛ چطور می‌توان بر این عادت بد غلبه کرد؟

7 اردیبهشت 1399 - 6:10
سبک زندگی - کار امروز را به فردا موکول نکنید؛ چطور می‌توان بر این عادت بد غلبه کرد؟
کار امروز را به فردا موکول نکنید؛ چطور می‌توان بر این عادت بد غلبه کرد؟
امتیاز مطلب: 97%

تقریبا تمامی افراد با آسیب های این عادت روبرو شده اند. اگر دائما کارهای خود را به تعویق بیاندازید، به مرور زمان به یک عادت تبدیل خواهد شد که در آن صورت، ترک کردن آن کار بسیار دشواری خواهد بود. اگر فردی با بهره وری بسیار بالا را در نظر بگیرید، متوجه می شوید که به صورت خستگی ناپذیری روی کار متمرکز شده و هرگز راضی نمی شود که کار خود را به روزهای بعد موکول کند. گاهی اوقات این افراد را در ایستگاه های مترو مشاهده می کنید که در آن حالت هم کار خود را انجام می دهند و می توانند در عرض یک ساعت، کاری را انجام دهند که شاید شما در طول یک روز کاری بتوانید آن را به سرانجام برسانید.

حقیقت این است که افرادی که بهره وری فوق العاده بالایی دارند نیز همانند بسیاری از ما، با چالش های این عادت روبرو می شوند؛ تنها تفاوت آنها این است که آنها از طریق یک رویکرد حساب شده، بر این مشکل غلبه می کنند. در وهله ی اول، آنها تشخیص می دهند که به چه دلیلی کار خود را به تعویق می اندازند، سپس استراتژی هایی را تعیین می کنند که قبل از عقب انداختن کار، آنها را اعمال می کنند.

مردم اغلب به دلیل اینکه اصطلاحا حوصله ی انجام کار را ندارند، آن را به زمان دیگری موکول می کنند و نمی توان تنبلی و یا بی نظمی را از دلایل اصلی این عادت دانست. اما به یاد داشته باشید که اگر تن به این بی حوصلگی ها بدهید، برای همیشه در چرخه ی موکول کردن کارها گرفتار خواهید شد. برای مثال، به این نتیجه رسیده اید که برای کار کردن، روحیه ی مناسبی ندارید، در نتیجه از کارهای دیگر مثل چک کردن ایمیل ها، مطالعه ی اخبار، تمیز کردن میز کار، حرف زدن با همکاران و غیره نیز فاصله می گیرید؛ و زمانی به خودتان می آیید که هدر دادن این همه زمان، احساس عذاب وجدان را در شما به وجود آورده است. اما به یاد داشته باشید که این عذاب وجدان تنها روحیه ی شما را بدتر می کند، و با نزدیک شدن زمان تحویل کار متوجه می شوید که احساس شما از روز اول هم بدتر شده است.

عبور از عادت مخرب به تعویق انداختن کارها ، غلبه بر این عادت تنها به کنترل کردن حال و روحیه بستگی دارد. اگر استراتژی های مناسبی را به کار بگیرید، می توانید از آنها برای حفظ روحیه ی لازم برای انجام دادن کار بهره مند شوید. استراتژی هایی که در ادامه می خوانید، بدین منظور به شما کمک می کنند؛ با یوکن همراه شوید:

1. دلیل تکرار این عادت را پیدا کنید

زمانی که روحیه ی لازم برای کار کردن را ندارید، باعث بروز این عادت می شوید که به شما می گوید باید کمی استراحت کنید و یا چیزی بخورید. شاید هم نکات پیچیده تری را در گوش شما زمزمه می کند، مثل اینکه شما بار مسئولیت تمامی تیم را به عهده دارید و یا اینکه از شغل خود ناراضی هستید. هر چیزی که باشد، باید به جای تن دادن به این عادت، دلیل بروز آن را در خودتان جویا شوید. پاسخ به همین سوال می تواند مهم ترین گام در جهت ایجاد بهره وری در کار باشد.

غلبه بر تعویق کارها - یافتن دلیل تعویق

2. موانع خود را حذف کنید

آغاز کردن کار را در اولویت قرار دهید، لحظاتی را به این فکر کنید که چه موانعی ممکن است که بر سر راه شما ظاهر شوند؛ سپس برنامه ای را طرح ریزی کرده و از عدم بروز آن اطمینان حاصل کنید. برای مثال، دستورالعمل یکی از وظایف در اینباکس ایمیل شما قرار دارد، اگر هیچ کاری را در قبال آن انجام ندهید، بارها و بارها مجبور می شوید که به اینباکس برگردید و نگاهی دوباره به آن داشته باشید؛ در این صورت نیز ایمیل های جدیدتر موجب حواس پرتی شما می شوند. بنابراین، برنامه ی مدیریتی شما باید به گونه ای طرح ریزی شود که برای مثال، دستورالعمل ها را از اینباکس خارج کرده و آنها را به کار بگیرید. اگر قبل از بروز این مشلات برای آن برنامه ریزی کنید، می توانید تمرکز خود را حفظ کرده و از موکول کردن کارها به زمان دیگر جلوگیری کنید. فراموش نکنید که به دست آوردن تمرکز دوباره از حفظ آن دشوار تر است.

3. فرقی نمی‌‌کند که چه کاری باشد، با تمام وجود به آن بپردازید

گاهی اوقات، شروع کردن کار بسیار دشوار می شود، حتی اگر کاری باشد که حقیقتا عاشق آن هستید. ساعت ها به یک لغت خیره می شوید، بدون اینکه معنی آن را درک کنید، چرا که در حقیقت ذهن شما در یک زمستان سرد، کنار آتش نزدیک دریا به سر می برد. برداشتن گام اول بسیار دشوار است، اما به محض اینکه اقدام کنید، روحیه ی شما به صورت چشمگیری بهبود می یابد. اگر دائما به این فکر کنید که شروع کردن کار تا چه اندازه دشوار و خسته کننده است، در واقع تمایل خود را برای آن از بین می برید. اما اگر با تمام وجود درگیر کار جدید شوید، روحیه ی شما نیز به سرعت پیشرفت کرده که در نهایت به تمرکز روی کار منجر می شود.

غلبه بر تعویق کارها - کار با تمام وجود

4. پروژه را به بخش‌های کوچک تر تقسیم کنید

افراد اغلب به دلیل حجم زیاد پروژه ها آن را به تعویق می اندازند. برای اینکه واهمه ی آن را کمتر کنید، می توانید آن را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید. قسمت های کوچک تر پروژه را پیدا کنید که به سرعت و به آسانی قابل انجام است. برای مثال، نوشتن یک پروپوزال می تواند 10 ساعت از زمان پرفشار را به شما تحمیل کند، اما شما می توانید در عرض 15 دقیقه یک مقدمه بنویسید و لیستی از چیزهایی که باید تحویل دهید را در عرض 10 دقیقه تهیه کنید. قبل از اینکه متوجه شوید، این کارهای کوچک در پروژه انجام شده و حجم زیاد آن، شما را دچار اضطراب نمی کند.

5. کار خود را در یک محیط مناسب انجام دهید

حتی اگر تمامی مراحل را به خوبی انجام دهید، کار کردن در یک محیط نامناسب باعث می شود که تسلیم این عادت مخرب شوید. این بدان معناست که برای مثال از تلویزیون، لوازم الکترونیکی، دوستان و مکان های شلوغ فاصله بگیرید. البته این روش برای تمامی افراد کارآمد نخواهد بود، اما با کار کردن در یک شرایط مناسب، می توانید از نظم یک عادت بسازید.

6. از موفقیت های کوچک لذت ببرید

حذف کردن یک کار از لیست کارهای روزانه، بسیار لذت بخش است. برای اینکه از موکول کردن کارها به زمان دیگر جلوگیری کنید، باید با پیگیری دقیق پروسه، این احساس را تجربه کنید. موفقیت های کوچک، گیرنده های آندروژن جدیدی را در نواحی از مغز تولید می کند که وظیفه ی پاداش و ایجاد انگیزه را به عهده دارد. افزایش میزان گیرنده های آندروژن، تاثیر هورمون تستوسترون را افزایش می دهد که در نهایت به افزایش اعتماد به نفس و اشتیاق برای روبرو شدن با چالش های بیشتر منجر می شود. این کار شما را شعله ور کرده و به حرکت رو به جلو سوق می دهد. گاهی اوقات، انجام دادن کارهای کوچک موجود در لیست کارهای روزانه، دقیقا همان چیزی است که برای ایجاد قدرت روانی مورد نیاز برای مقابله با چیزهای بزرگ تر به آن نیاز دارید. به یاد داشته باشید که موضوع انجام دادن کارهای کوچک و اجتناب از کارهای بزرگ تر نیست، بلکه قرار دادن وظایف کوچک تر در لیست برای ایجاد اعتماد به نفس و روحیه است.

7. واقع‌بین باشید

تعیین اهداف غیر واقع بینانه در برنامه ریزی روزانه، یکی از بزرگ ترین مسائلی است که به عدم تمایل و تسلیم شدن به روحیه ی منفی منجر می شود و در نهایت شما را وادار می کند که کار را به زمان دیگری موکول کنید. تعیین اهداف دست یافتنی و واقعی، همه چیز را مثبت می کند که باعث حفظ روحیه ی مثبت برای کار می شود.

غلبه بر تعویق کارها - واقع بینی

8. حرف‌هایی که به خودتان می‌زنید را تحت کنترل داشته باشید

اگر به خودتان بگویید "قرار نیست که کارم را به تعویق بیاندازم" و یا "کارم را به زمان دیگری موکول نخواهم کرد" تقریبا باعث می شود که این کار را انجام دهید. یک مطالعه ی قدیمی وجود دارد که در آن به شرکت کننده ها گفته شد که درباره ی خرس سفید فکر نکنند. مشخص شد که تقریبا بعید است که درباره ی چیزی که خودتان را از آن منع کرده اید، فکر نکنید؛ چرا که ذهن شما، به سمت چیزی کشیده می شود که آن را از فکر کردن منع کرده اید. برای جلوگیری از این کار باید توجه خود را به طور کامل روی موارد کاملا متفاوت و مثبت قرار دهید. به جای اینکه به خودتان بگویید که کارتان را به زمان دیگر موکول نمی کنید، به چیزهایی که توانایی انجام آن را دارید و احساس خوب بعد از آن فکر کنید. بدین ترتیب، مغز شما روی کاری که باید انجام شود، ثابت می شود.

9. کمال‌گرا نباشید

بیشتر نویسنده ها، ساعت های طولانی را برای شخصیت پردازی و تعیین پس زمینه ها اختصاص می دهند، کاغذ های زیادی را سیاه می کنند و می دانند که هیچ کدام را در کتاب خود قرار نخواهند داد. آنها این کار را انجام می دهند چرا که به خوبی می دانند ایده ها برای پیشرفت و بهبود به زمان نیاز دارند. زمانی که باید کار را شروع کنیم، سرد می شویم؛ چرا که می دانیم ایده هایمان کامل و بی نقص نیستند و این احتمال وجود دارد که محصول نهایی ما، اصلا مفید و کارآمد نباشد. اما چطور می توان بدون به کار انداختن ایده ها، محصول فوق العاده ای را تولید کرد؟ جودی پیکولت نویسنده، اهمیت خودداری از کمال گرایی را به خوبی توضیح داده است: "شما می توانید یک نوشته ی بد را ویرایش کنید، اما توانایی ویرایش یک صفحه ی سفید را ندارید."

غلبه بر تعویق کارها - کمال گرا نبودن

10. روی نتایج متمرکز شوید

احتمالا شما هم از مراجعه به دندان پزشک لذت نمی برید؛ افراد بسیاری وجود دارند که در این احساس با شما شریک هستند. پس به چه دلیلی به آنها مراجعه می کنید؟ چرا که به نتیجه ی آن اهمیت می دهید. دندان پزشک به خوبی می تواند سلامت دندان و لثه های شما را تامین کند. شما نیز به خوبی می دانید که پروسه ی ترمیم دندان ها، ارزش درد کشیدن را دارد. همین مساله ی روانی در وظایف چالش برانگیز نیز صادق است. شاید در مراحل اولیه، تمایلی به آن نداشته باشید، اما سعی کنید که روی این مساله متمرکز نشوید. تنها به نتیجه ی نهایی و احساس خوب ناشی از آن فکر کنید، به این فکر کنید که انجام دادن کار در آخرین لحظات می تواند استرس زیادی را به شما تحمیل کند؛ بدین ترتیب، بهترین تلاش خود را به کار می گیرید.

11. خودتان را ببخشید

زمانی که کارها را به  دقایق آخر موکول کرده و استرس وحشتناکی را تجربه می کنید، باید بدانید که سرزنش کردن خودتان هم هیچ فایده ای نخواهد داشت. شاید فکر کنید که تنبیه کردن خودتان باعث می شود که در آینده، تمامی کارها را سر موقع انجام دهید و وظایف امروز را به فردا نمی اندازید؛ اما در حقیقت، تاثیر معکوس آن را شاهد خواهید بود. سرزنش کردن خود، دقیقا شما را به چرخه ی نا امید کننده ی به تعویق انداختن کارها می اندازد.

غلبه بر تعویق کارها - بخشش خود

سخن آخر

یکی از روش های مقابله با این عادت غلط این است که بدانید ریشه ی آن در احساسات نهفته است. استراتژی های بالا به  شما کمک می کند که از چرخه ی نابودی این عادت خارج شوید؛ علاوه بر این، مسیر جدیدی را به سمت بهره وری بالاتر به شما نشان خواهد داد.

 

منبع: Entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-26 13:23:41
دسته بندی ها