8 راهکار برای جلوگیری از بروز موارد غیر منتظره در جریان وجوه نقد

29 بهمن 1395 - 7:47
کار آفرینی - 8 راهکار برای جلوگیری از بروز موارد غیر منتظره در جریان وجوه نقد
8 راهکار برای جلوگیری از بروز موارد غیر منتظره در جریان وجوه نقد
امتیاز مطلب: 92%

از مشکلات رایج در زمینه ی جریان وجوه نقد آگاه باشید و برنامه هایی را تعیین کنید تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنید؛ این مشکلات می توانند کسب و کار شما را به ورطه ی  نابودی بکشانند.

اگر فکر می کنید که جریان وجوه نقد از اهمیت چندانی برخوردار نیست، پس باید بگوییم که از هر 10 کسب و کار، 9 مورد از آنها به خاطر استراتژی های غلط درباره ی جریان وجوه نقد با شکست مواجه می شوند.

مدیریت جریان وجوه نقد با درک درست و شفاف از محل ورود و خروج وجه نقد در کسب و کار آغاز می شود. علاوه بر این، باید مراقب اتفاقات در دراز باشید تا با هیچگونه مشکلی در زمینه ی جریان وجوه نقد روبرو نشوید. شما همچنین باید برنامه هایی را تعیین کنید تا به محض ظهور مشکلات، آنها را برطرف و کنترل کنید. در ادامه به برخی از مشکلات جریان وجوه نقد اشاره شده است؛ با یوکن همراه شوید:

1. عدم سودآوری

آیا می دانستید که تنها 40 درصد از کسب و کارها سودآور هستند؟ و حتی بدتر، سود و زیان 30 درصد از کسب و کارها با هم برابر می شود (نقطه سر به سر) و 30 درصد از کسب و کارهای دیگر نیز پول خود را از دست می دهند. (این آمار مربوط به ایالات متحده آمریکاست)

عدم سودآوری یکی از دلایل اصلی شکست کسب و کارها محسوب می شود؛ با اینحال برخی از صاحبان کسب و کار بر این باورند که اگر تجارت آنها در حال حاضر سودآوری دارد، به این معناست که هرگز با مشکلات جریان وجوه نقد روبرو نخواهند شد. اما حقیقت این است که تمامی کسب و کارهای سودآور با هر میزانی از سود و درآمد، ممکن که در مسیر بروز مشکلات جریان وجوه نقد قرار بگیرند؛ که در نهایت به بستن درهای شرکت منجر می شود، به ویژه در شرایطی که هزینه های زیادی روی هم انباشته شده و به طور مداوم سود خود را روی کسب و کار سرمایه گذاری می کنید.

به یاد داشته باشید که تنها در شرایطی یک کسب و کار سودآور را در اختیار دارید که درآمدها همچنان به حساب های بانکی اضافه می شوند، در حالیکه تمام هزینه ها را پرداخت کرده اید.

حال چطور می توان از عدم سودآوری فاصله گرفت: به دنبال فرصت هایی که به سودآوری منجر می شوند، باشید؛ برای مثال می توان به مواردی همچون افزایش قیمت محصول، مشاوره دادن، اضافه کردن محصول یا خدمات جدید، ارائه ی تخفیف و یادگیری مداوم مهارت ها اشاره کرد.

2. پرداخت های دیر هنگام

در یک دنیای بی نقص و کامل، مشتری ها صورتحساب های خود را به موقع و سر وقت پرداخت می کنند. اما متاسفانه چنین چیزی واقعیت ندارد. زمانیکه قبل از دریافت مبالغ خدمات یا محصولات، روی درآمدهای آن حساب کرده باشید، ممکن است که با مشکل جریان وجوه نقد مواجه شوید. در حقیقت، کسب و کارهای کوچک به طور میانگین، 72 روز را تا دریافت صورتحساب های ارسالی منتظر می مانند. همین مساله می تواند کسب و کار شما را به خطر بیاندازد؛ چرا که خود شما نیز نمی توانید صورتحساب هایتان را به موقع پرداخت کنید.

چطور می توان از بروز مشکل پرداخت های دیرهنگام جلوگیری کرد: بهترین شیوه برای صدور صورتحساب را انتخاب کنید. برای مثال می توانید از نرم افزارهای صورتحساب مبتنی بر حافظه ی کلود استفاده کنید، چندین فرم پرداخت را به کار بگیرید، پیگیری مشتریانی که بدهی خود را به موقع پرداخت نکرده اند و برنامه ریزی برای مشتریانی که از پرداخت بدهی خود خودداری می کنند.

3. موارد غیر منتظره

همیشه هزینه های غیر منتظره ای وجود دارند که شما آنها را پیش بینی نکرده اید و باید به آنها رسیدگی کنید. این هزینه ها می تواند مربوط به یکی از تجهیزاتی باشد که به تازگی خراب شده، یک بلای طبیعی که به دفترشما آسیب رسانده، شکایت های مشتریان منفی باف، تغییر مدل کسب و کار و یا از دست دادن بهترین کارمند شرکت از دیگر نمونه های موارد غیر منتظره هستند. تمام این موارد، به طور قطع تاثیر خود را در جریان وجوه نقد نشان می دهند.

چطور می توان با موارد غیر منتظره روبرو شد: پیش بینی اینگونه موارد به طور قطع غیر ممکن است. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که تا حد امکان، اندازه گیری های جلوگیری کننده را انجام دهید. برای مثال تهیه ی پیش بینی جریان وجوه نقد از 6 تا 12 ماه آینده، شرایطی را برای شما فراهم می کند تا مبالغی را برای شرایط اضطراری و سناریو های غیر منتظره کنار بگذارید. از گزینه های دیگری که می توانید به کار بگیرید می توان به استفاده از بیمه، ارائه ی بهترین خدمات به مشتریان و بازگشت به دوران بهترین عملکرد اشاره کرد.

4. کسب و کارهای فصلی

این مورد برای برخی از مدل های کسب و کار بدیهی است. برای مثال اگر طراح نمای خارجی ساختمان ها هستید و در نورث ایست زندگی می کنید، پس مطمئن هستید که به محض فرا رسیدن زمستان، مشتریان کمتری با شما تماس خواهند گرفت. گاهی اوقات، نوسانات فصلی به وجود می آیند که توان پیش بینی آنها را نداشته اید. برای مثال صاحبان گلخانه ها را در نظر بگیرید که بیشترین فروش آنها مربوط به درختان کریسمس است؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که سرتاسر سال را با مشکلات مالی مواجه شوند.

چطور می توان با نوسانات فصلی روبرو شد: در بالا اشاره شد که به پیش بینی 6 تا 12 ماهه ی جریان وجوه نقد بپردازید، این کار همچنین در زمینه ی نوسانات فصلی نیز کاربرد دارد و باعث می شود که مبلغی را برای پرداخت صورتحساب های این فصل کنار بگذارید تا کسب و کارتان را در شرایط دشواری قرار ندهید. علاوه بر این می توان با ایجاد تنوع در مدل های درآمدی، یک جریان ورودی دائمی از وجوه نقد را به وجود آورد. این طراح در زمستان می تواند خدماتی مثل برف روبی را ارائه دهد.

5. مالیات ها

فرقی نمی کند که نوع فعالیت کسب و کار شما چیست و اظهارنامه ی خود را به صورت ماهانه، فصلی یا سالانه ارائه می کنید، مهم این است که تحت هر شرایطی باید این مراحل قانونی را طی کرده و مالیات خود را بدون دیرکرد پرداخت کنید. به یاد داشته باشید که اگر اظهارنامه ی خود را تحویل ندهید و یا خطایی در این روند صورت بگیرد، مورد مجازات قرار خواهید گرفت.

حال چطور می توان با مشکلات مالیاتی مواجه شد: پایان ضرب العجل پرداخت مالیات را روی تقویم علامت گذاری کنید و با مشاوران مالیاتی صحبت کنید. آنها به شما کمک می کنند تا کارهایتان روی یک روال بی اشکال حرکت کند. علاوه بر این، باید مطمئن شوید که مبلغ کافی را برای پرداخت مالیات در نظر گرفته اید. شاید محسبات پیش بینی شده ی شما با مبلغ واقعی تفاوت داشته باشد، با اینحال می توانید با نگاه به مالیات سال گذشته، پیش بینی نزدیک به واقعیتی را انجام دهید.

6. عدم تامین بودجه

در شرایطی که کسب و کار شما نتواند انتظارات را برآورده کند و یا اینکه درآمدهای شما از میزانی که انتظار می رود کمتر باشد، سرمایه گذاران و بانک ها نیز می توانند از تامین سرمایه خودداری کنند. این یکی از موارد غیر منتظره در جریان وجوه نقد است؛ آنها به همین دلیل از تامین هزینه های تعمیر تجهیزات خودداری می کنند، چرا که شما را یک کسب و کار پر خطر می دانند.

چطور باید با عدم تامین بودجه روبرو شد: در مراحل آغازین کار که تامین بودجه ی شما را به عهده دارند می توانید مبلغ بیشتری را از آنها طلب کنید، برای مثال 25 درصد. این مبلغ می تواند هر هزینه ی ضروری غیر منتظره را پوشش دهد.

7. رشد پیش بینی نشده

رشد یکی از اهداف هر کسب و کار به شمار می رود، با اینحال رشد پیش بینی نشده می تواند شما را شگفت زده کند. به یاد داشته باشید هرچقدر که کسب و کار شما رشد کند، پول نقد بیشتری را باید به کارکنان خود اختصاص دهید، اموال بزرگ تر و ارائه ی محصول یا خدمات نیز از دیگر عواقب آن به شمار می روند. اینها هزینه هایی هستند که نمی توانید تا جریان وجوه نقد بیشتر، منتظر آن بمانید.

چطور می توان با مشکلات رشد پیش بینی نشده روبرو شد: به کار گیری یک سیستم کسب و کار در مراحل اولیه و قبل از بروز رشد پیش بینی نشده، فرصتی را فراهم می کند که بهترین سیستم برای کسب و کار خود را پیدا کنید. برای مثال پیدا کردن یک نرم افزار صدور صورتحساب که قابلیت هایی مثل صورتحساب های دوره ای، یادآوری های اتوماتیک برای پرداختی ها و کارهای اداری که وقت زیادی را به خود اختصاص می دهند را از بین خواهد برد. بنابراین، زمانیکه از انجام این کارها رها شده اید، می توانید روی کارهایی مثل کسب درآمد بیشتر برای مقابله با این رشد سریع تمرکز کنید.

8. هزینه های پنهان

فرقی نمی کند که تا چه اندازه خود را آماده کرده اید، به هر حال هزینه هایی پنهانی وجود دارند که بالاخره چهره ی خود را نشان می دهند. این هزینه ها می تواند استعفای کارکنان، مالیات ها، هزینه های قانونی و حسابداری، تعمیر و جایگزینی، تاییدیه ها و تصدیق نامه ها، بیمه، کارت های اعتباری، بازپرداخت وام و تجهیزات را در بر داشته باشد. برخی از اینها در وهله ی اول، بدیهی و واضح به نظر می رسند، اما آنها روی هم انباشته می شوند، تا زمانیکه مشکلی را در جریان وجوه نقد شما ایجاد کنند.

چطور می توان از بروز هزینه های پنهان جلویگری کرد: شما نمی توانید به طور کل از بروز این مشکلات جلوگیری کنید. پیشنهاد می کنیم که یک منتور یا فردی که کسب و کار مشابهی دارد را پیدا کرده و تجربیات آنها در مقابل این هزینه ها را جویا شوید. علاوه بر این پیشنهاد می کنیم که بودجه ای را برای آنها در نظر بگیرید تا از هزینه های هر ماه خود مطلع شده و مطابق با آنها برنامه ریزی کنید.

 

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-05-28 09:08:00
دسته بندی ها