چطور می توان قیمت مناسبی را برای محصولات در نظر گرفت؟

29 بهمن 1395 - 7:48
بازاریابی - چطور می توان قیمت مناسبی را برای محصولات در نظر گرفت؟
چطور می توان قیمت مناسبی را برای محصولات در نظر گرفت؟
امتیاز مطلب: 91%

بعد از نهایی شدن و تولید محصول، تعیین قیمت آن به یکی از دشوارترین پازل ها تبدیل خواهد شد. انتخاب مناسب و سودآوری، بهترین سناریوی ممکن است؛ اما اگر قیمت مناسبی را برای محصولات خود در نظر نگیرید، به سرعت با ورشکستگی روبرو خواهید شد. البته به خاطر داشته باشید که حدس و گمانه زنی در این روند جایگاهی ندارد؛ شما می توانید با پاسخ به سه پرسش پیش رو، قیمت مناسبی را برای محصولات خود در نظر بگیرید. با یوکن همراه شوید:

1. بودجه ی عملیاتی شما به طور کل چقدر است؟

به محض اینکه هزنیه های ماهانه ی شما مشخص شود، متوجه می شوید که چه میزانی از درآمد، با هزینه ها برابر خواهد شد. این رقم را به پروسه ی تولید خود اضافه کنید. برای مثال، اگر برای تولید 10.000 آیتم در سال برنامه ریزی کرده اید، به خوبی می دانید که برای به وجود آمدن شرایط سود و زیان برابر، به چه مبلغی نیاز خواهید داشت.

زمانی که بوجه ی خود را تعیین کردید، می توانید سناریو های مختلفی را امتحان کنید. (قیمت بیشتر و فروش واحدهای کمتر یا قیمت کمتر و افزایش حجم فروش) بدین ترتیب، هر استراتژی که انتخاب کرده باشید، دقیقا می دانید که به چه میزان از فروش نیاز دارید تا بتوانید همچنان به کسب و کار خود ادامه دهید. سودی که از هر کدام از واحدهای فروش رفته نصیب شما می شود را می توانید انتخاب کنید؛ شرکت هایی مثل آمازون، سود کمتری را دریافت می کنند، در حالیکه کمپانی اپل، با فروش هر واحد از دستگاه های خود، سود زیادی را به دست می آورد.

2. اهداف کسب و کار شما چه چیزهایی هستند؟

اگر می خواهید که سهم بازار را در اختیار داشته باشید، پس قیمت های پایین تر مفید خواهند بود. اگر میزان سود در فروش هر واحد برای شما مهم است، تعداد فروش کمتر می تواند کارساز باشد. با تمام این اوصاف، پیشنهاد می کنیم که کار خود را با قیمت های بسیار کم و یا در برخی موارد، رایگان آغاز کنید تا بتوانید سهمی از بازار را به دست آورید. ممکن است که این کار، روند افزایش قیمت در آینده را با مشکل مواجه کند؛ مگر اینکه ارزش جدیدی را به آن اضافه کنید.

3. مشتریان شما چه می خواهند؟

شاید فکر کنید که می دانید، اما عکس العمل آنها می تواند موجب تعجب شما شود. نویسنده ی این مطلب از تجربیات شخصی خود می گوید: "یکی از افرادی که برای مشاوره به من رجوع کرده بود، روی یک ابزار سنجشی پزشکی سرمایه گذاری کرده بود که مصارف بسیار اندکی داشت و در شرایط خاصی به کار گرفته می شد. این شرکت در چند سال اول که با کاهش فروش روبرو شده بود، تصمیم گرفت که قیمت محصول خود را کاهش دهد تا توانایی رقابت را داشته باشد؛ همین رویکرد باعث شد که محصول او بی کیفیت و نالایق شناخته شود. من به او توصیه کردم که به میزان 3000 دلار، قیمت ابزار خود را افزایش دهد، این میزان تا 20 درصد افزایش پیدا کرده بود. این شرکت در سال بعد، تا 50 درصد افزایش فروش داشت. شگفت انگیز بود."

تعیین قیمت برای محصول، یکی از تصمیمات بسیار دشوار به شمار می رود. اما یک نکته را به خاطر داشته باشید، این یک تصمیم نهایی نخواهد بود. همانند مثال بالا، شما نیز می توانید قیمت محصول خود را در آینده تغییر دهید. اما به یاد داشته باشید که حتما مزیتی را به مشتریان ارائه داده و مشکلی را از آنها برطرف کنید. اگر مردم آن را دوست داشته باشند، حتی حاضر می شوند که هزینه ی بیشتری را در قبال آن پرداخت کنند.

 

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-08-01 11:35:00
دسته بندی ها