گزارش اختصاصی یوکن از همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی - پنل اول ( کارآفرینان )

11 دی 1395 - 11:11
کار آفرینی - گزارش اختصاصی یوکن از همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی - پنل اول ( کارآفرینان )
گزارش اختصاصی یوکن از همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی - پنل اول ( کارآفرینان )
امتیاز مطلب: 99%

ریسکقرار است در 30 آذر، یعنی شب یلدا، هر سال اکوسیستم استارتاپی ایران به دلایل بسیار از جمله جذاب بودن و نوپا بودن این اکوسیستم، دور همی بزرگی را شکل دهند و در فضای دوستانه و مثبت از بیم ها و امیدهایشان، از آرزوها و دغدغه هایشان  نسبت به  روزهای پیش رو با یکدیگر سخن بگویند و تمام علاقه مندان به کارآفرینی و مفاهیم استارتاپی را هم به این دورهمی دعوت کنند.

اکبر هاشمی به عنوان دبیر همایش "یلدای کارآفرینان استارتاپی" هدف از  این دورهمی فرهنگی و مثبت در اکوسیستم استارتاپی ایران را گردهمایی فعالان و بازیگران کلیدی اکوسیستم استارتاپی و مطرح کردن دغدغه ها، بیم ها  و امیدهای آنها عنوان کرد. شب یلدا فرصتی برای همدلی و همزبانی کسب و کارهای استارتاپی، ایستادگی در این فضا و خالی نکردن میدان با وجود تمام موانع و چالش ها است. جدای از رقابت های بین استارتاپ ها برای کسب سهم بیشتری از بازار، در این محفل بسیاری از فعالان این حوزه در یلدای 95 دور هم جمع شدند، تا از نزدیک دغدغه و صدای همدیگر را بشنوند.

یلدای کارآفرینان استارتاپی 95 از ساعت 12 ظهر روز سه شنبه 30 آذر ماه در سالن همایش های کتابخانه ملی ایران آغاز شد و تا ساعت 7 عصر به طول انجامید. بسیاری از فعالان بخش های مختلف استارتاپی، فروش زودهنگام بلیت همایش و  تعامل مثبت بین گروه های استارتاپی در طول این همایش، فعالیت ها و اقدامات این چنینی می تواند الگو و جنبشی مثبت برای توسعه و گسترش پویایی اکوسیستم استارتاپی ایران باشد. این دورهمی یلدایی شامل سه پنل بود.

مهترین حامیان این همایش بسیاری از استارتاپ ها و سایت های موفق بوده اند که عبارتند از: سایت شنبه، باشگاه موفقان، روزانه اصفهان امروز، کلوپ مدیران، مجله کارآفرینان موفق، سایت آی تی ایران، ایوند، بانی، راه پرداخت، کنسرسیوم کسب و کارهای اینترنتی، مامان پز، میوا، روزنامه ایران، اتاق بازرگانی اصفهان، همفکر مشهد و ....

 

پنل اول مدیران استارتاپ ها

 در پنل اول، تحت عنوان تحت عنوان «پنل کارآفرینان، قهرمانان ملی»، سعید محمدی بنیانگذار و عضو هیات مدیره دیجی کالا، نازنین دانشور مدیرعامل تخفیفان، شهرام شاهکار مدیرعامل اسنپ، علیرضا صادقیان مدیرعامل نت‌برگ و محمد جواد شکوری‌مقدم مدیرعامل آپارات حضور داشتند و مدیریت پنل را میلاد صابری مدیر عامل کار بانک بر عهده گرفت. هدف این پنل بررسی موانع و چالش ها و دغدغه های کارآفرینی، توجه استارتاپ ها به امنیت داده و کلان داده بود.

سعید محمدی عنوان کرد: ما 10 سال پیش دیجی کالا را به عنوان یک خرده فروشی آنلاین راه اندازی کردیم و بهمن امسال جشن 10 سالگی دیجی کالا  خواهد بود.  در حال حاضر بخش مارکت محور را نیز به صورت پایلوت اولیه در نظر داریم به دیجی کالا اضافه کنیم که در این مدل کسب و کارها، کانال های توزیع کالا و خرده فروشان می توانند به شیوه بهتری کالاهای خود را توزیع کنند. هم اکنون 2000 پرسنل در  دیجی کالا مشغول به فعالیت هستند. وی  یکی از مشکلات اساسی فضای کارآفرینی را موضوع امید داشتن و خودباوری بر می شمارد. همیشه تردیدهایی در اوایل راه اندازی کسب و کار و موفقیت آن وجود دارد. اما از نگاه سعید محمدی، کارآفرینی به  خوش بینی، مثبت بودن و باور داشتن به اینکه این اکوسیستم برای همه مهیا و فراهم شده است تا شانس خودشان در فضای استارتاپی محک بزنند، نیاز دارد. از نگاه وی، فضای کنونی اکوسیستم کارآفرینی در ایران به همه اجازه میدهد کسب و کار آنلاین خودشان را راه اندازی کنند.

سعید محمدی مهمترین شاخصه های لازم برای ورود به این اکوسیستم را انگیزه بالا برای خروج از فضای امن شغلی، توانایی تشخیص نیاز بازار مبتنی بر تعیین پرسونا و رفتار خرید کاربر، توانایی تیم سازی و توانایی رهبری و مدیریت افراد با استعدادها و فرهنگ های رفتاری مختلف، توانایی  تشخیص فرصت ها و مشکلات و توانایی حل مسئله در زمینه های سیاسی، بازاریابی، فرهنگی و نیروی انسانی دانست. وی همچنین افزود که کسب و کار باید از همه عناصر استفاه کند تا بقا داشته باشد و رشد کند؛ امروز بقای کسب و کار نیازمند بهره گیری از پتانسیل فناوری است که برای افزایش بهره وری و خدمت رسانی به مشتریان حائز اهمیت است.  بهره وری نیز یکی از الزامات کلیدی کارآفرینی اتست و به واسطه ی آن، کسب و کار می تواند ارزش آفرینی کند. وی همچنین در ارتباط با مسئله تقابل کسب و کارهای سنتی و استارتاپ ها عنوان کرد: ما در حال گذار از کسب و کار سنتی به مدرن هستیم و همکاری بین دو طرف در راستای حمایت از حقوق مشتریان، سبب ارائه خدمات بهتر و افزایش بهره وری و ارزش آفرینی برای کسب و کار می شود و همچنین به جای اینکه تعارض بین این دو باشد می بایست با تعامل بهتر، این تعارض را به فرصت تبدیل نمود و روش های جدیدتر و با کیفیت تری را برای خدمت رسانی به مشتریان خلق کرد. سعید محمدی همچنین در ارتباط با برچسب "نفوذ" که در این روزها به بسیاری از کسب و کارهای انلاین موفق می زنند، عنوان کرد: متهم کردن فضای کارآفرینی و استارتاپی کشور به نفوذ ناشی از عدم شناخت درست از فعالیت های استارتاپ ها  و موانع و مشکلات آنهاست و این اتهام یکی از بزرگترین خیانت ها به کشور است. این در حالیست که استارتاپ های فعال کشور از شفاف ترین مدل های کسب و کار برخوردارند و این اتهامات فضای استارتاپی کشور را مخدوش خواهد کرد. وی همچنین در ارتباط با نگرانی های مرتبط با دیتا و اطلاعات شخصی کاربران عنوان کرد: سرورهای دیجی کالا در دیتا سنترهای امن و داخل کشور هستند و وظیفه ما حفاظت از اطلاعات هم وطنان هست. وی همچنین عدم دسترسی سرمایه گذاران به هر گونه داده های حساس کاربران این سرویس را تضمین نمود. وی همچنین از عدم سرمایه گذاری در حوزه ی دیتا سنترها ابراز نگرانی کرد.

مدیر اسنپ علاوه بر تایید سخنان سعید محمدی، مهمترین شاخصه های ورود به این اکوسیستم را توانایی خلق یک VISION یا تصویری از آنچه قصد خلق آن را دارید و همچنین توانایی فروش این VISION به افرادی که می خواهید با شما همراه شوند (بازاریابی و فروش ایده خودتان به دیگران) برشمرد. او تاکید کرد که بدون یک تیم قوی نمی توانید حرکت کنید و از اینرو باید از همین مهارت فروش ایده برای همراه کردن مشتریان با استارتاپ تان استفاده کرده و ارزش محصول خودتان را به آنها نشان دهید. وی همچنین به شیوه یادگیری learning by doing (یادگیری در  حین انجام کار)  برای افزایش مهارت های فردی اشاره  نمود. از نگاه وی، کسانی که قصد کارآفرینی دارند باید برای دنبال کردن اهداف خود جسور و جنگنده باشند.

نازنین دانشور نیز  برای کارآفرینی بر قرارگیری در مسیر یادگیری، ریسک پذیر بالا و پشتکار داشتن مداوم تایید داشت. مدیر عامل تخفیفان در ارتباط با  این پرسش  که زن بودن چقدر بر روی فعالیت اش تاثیر گذاشته است، عنوان کرد: اینکه یاد بگیریم با محدودیت ها کنار بیاییم، خود ایجاد فرصتی تازه برای حضور زنان در استارتاپهاست.  وی عنوان کرد، توانایی زنان اثبات نشده است و این مسیر را بیش از پیش دشوارتر می کند. ما زنان خود چارچوب های فکری خودمان را تعیین می کنیم و باید تمام این محدودیت ها را باور به خود حل کنیم.

شکوری مقدم در ارتباط با دغدغه های استارتاپی عنوان کرد: ما سعی کردیم آرام آرام رشد کنیم تا مبتنی بر یک چارچوب فرهنگ کاری معین پیش برویم تا این فرهنگ به سایر افراد مجموعه به درستی منتقل شود و از این جهت استخدام های محدودی داریم. نگرش ما این است که اگر تیم با تعداد نفرات کم اما منسجمی داشته باشیم بهتر از یک تیم بزرگ و گسسته است. وی همچنین خاطر نشان کرد وقتی تیم بزرگ می شود، تنوع روحیات افراد ایجاب میکند  مدیر کسب و کار تحمل و انعطاف پذیری بیشتری به خرج دهد و توانایی گذشت خود را بالا ببرد. شکوری مقدم با اشاره به مشکل پیش آمده برای این شرکت به خاطر شکایت صدا و سیما گفت: از ما به خاطر اینکه سرویس فراگیر هستیم شکایت شده بود و ما در حال اثبات این موضوع هستیم که آپارات یک سرویس فراگیر نیست، به خصوص در مقایسه با برخی افراد که الان در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام به صورت زنده ویدیو می‌گذارند و ده ها میلیون بیننده دارند، یک سرویس فراگیر به شمار نمی رویم.

صادقیان در ارتباط با چالش هایی که با آنها مواجه است عنوان کرد: ما بر روی کار گروهی هم برای برای نت برگ و همچنین برای دیگر استارتاپ هایمان یعنی چیلیوری و تیکت تاکید داریم، تیم هایی با مسئولیت های مشخص و فرهنگ های سازمانی مختلف داریم و می خواستیم یک vision به هر یک از آنها از محصول مان ارائه بدیم که دشواری های خاص خودش را دارد. وی عنوان کرد، هر یک از نقاط سرمایه گذاری ما تفکر خاص خودش را می طلبد و در بافتار هر یک نیاز به pivot داریم. در یک استارتاپ مانند نت برگ تیم فروش بسیاری از فعالیت ها را رسیدگی و مدیریت می کند در حالیکه در استارتاپ چیلیوری تیم محصول و بازاریابی اولویت بالاتری در مقایسه با تیم فروش دارند و از اینرو هر کسب وکار تفکر خاص خودش را با توجه به نوع  ماهیت خود می طلبد.

مدیر عامل اسنپ یکی از دغدغه های خود را تقابل بین کسب و کارهای سنتی و استارتاپ ها عنوان کرد. وی افزود: کسب و کار اسنپ، مانند uber که در سال 2009 راه اندازی شد و اکنون 70 شعبه فعال دارد، یک کسب و کار distributive است. در حال حاضر کسب وکارهای سنتی در مقابل  کسب وکارهای جدید  و نوپا ایستاده اند که این کار میتواند منجر به توقف مدل های جدیدی کسب و کار شود. البته گاهی کسب و کارهای سنتی سعی کرده اند خودشان را با تغییرات اکوسیستم کارآفرینی همراه سازند و چه بسا، موفق هم شده اند که این نوع مدل مبتنی بر مدل کسب و کار هیبریدی (آمیخته مدل سنتی و نوین) است. به طور مثال فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ وال مارت سعی کرردند با استفاده از مدل سنتی موجود از مزایای آنلاین بودن نیز استفاده کنند. بعلاوه، در بسیاری از نقاط دنیا هنوز کسب وکارهای سنتی در کنار استارتاپ ها با هم به فعالیت در بازار می پردازند و هر کدام مشتریان خودشان را دارند و هنوز بازار سنتی از بازار  نوپای آنلاین بسیار قدرتمندتر هست.

در حال حاضر، اسنپ توانسته است فرآیند اخذ خودرو و طی کردن مسیر سفر را تسهیل کرده و کیفیت بهتر سفر وانگیزه دهی با راننده ها و توجه به نظافت خودرو  و رفتار مودبانه راننده را به عنوان ارزش به مشتریان خود ارائه دهد. وی عنوان کرد بیشتر تبلیغات اسنپ از نوع تبلیغات دهان به دهان بوده و از طرفی رانندگان با رویکرد جدیدی از درآمدزایی مواجه هستند. مدیر عامل اسنپ همچنین در ارتباط با نگرانی های مرتبط با امنیت داده های شخصی مشتریان عنوان کرد: این موضوع در مورد برخی کسب و کارها بسیار  بزرگ شده و در ارتباط با کسب و کاری مانند تلگرام توجهی به این مسئله به طور ویژه نمیشود. تمام سرورهای داخلی در داخل کشور بوده و داده ها رمزگذاری میشوند. بعلاوه بسیاری از داده های مشتریان ما می توانند برای بهبود حمل و نقل و ترافیک مبتنی بر رویکرد بیگ دیتا و پردازش داده مورد استفاده قرار گیرند.

 

در ادامه می توانید آنچه در "همایش یلدای کارآفرینان" گذشت را در قسمت های زیر دنبال کنید :

 

منبع: UCAN

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-08-01 11:54:00
دسته بندی ها