گزارش اختصاصی یوکن از همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی - پنل دوم ( شتاب دهنده ها )

11 دی 1395 - 11:15
کار آفرینی - گزارش اختصاصی یوکن از همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی - پنل دوم ( شتاب دهنده ها )
گزارش اختصاصی یوکن از همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی - پنل دوم ( شتاب دهنده ها )
امتیاز مطلب: 99%

قرار است در 30 آذر، یعنی شب یلدا، هر سال اکوسیستم استارتاپی ایران به دلایل بسیار از جمله جذاب بودن و نوپا بودن این اکوسیستم، دور همی بزرگی را شکل دهند و در فضای دوستانه و مثبت از بیم ها و امیدهایشان، از آرزوها و دغدغه هایشان  نسبت به  روزهای پیش رو با یکدیگر سخن بگویند و تمام علاقه مندان به کارآفرینی و مفاهیم استارتاپی را هم به این دورهمی دعوت کنند.

اکبر هاشمی به عنوان دبیر همایش "یلدای کارآفرینان استارتاپی" هدف از  این دورهمی فرهنگی و مثبت در اکوسیستم استارتاپی ایران را گردهمایی فعالان و بازیگران کلیدی اکوسیستم استارتاپی و مطرح کردن دغدغه ها، بیم ها  و امیدهای آنها عنوان کرد. شب یلدا فرصتی برای همدلی و همزبانی کسب و کارهای استارتاپی، ایستادگی در این فضا و خالی نکردن میدان با وجود تمام موانع و چالش ها است. جدای از رقابت های بین استارتاپ ها برای کسب سهم بیشتری از بازار، در این محفل بسیاری از فعالان این حوزه در یلدای 95 دور هم جمع شدند، تا از نزدیک دغدغه و صدای همدیگر را بشنوند.

یلدای کارآفرینان استارتاپی 95 از ساعت 12 ظهر روز سه شنبه 30 آذر ماه در سالن همایش های کتابخانه ملی ایران آغاز شد و تا ساعت 7 عصر به طول انجامید. بسیاری از فعالان بخش های مختلف استارتاپی، فروش زودهنگام بلیت همایش و  تعامل مثبت بین گروه های استارتاپی در طول این همایش، فعالیت ها و اقدامات این چنینی می تواند الگو و جنبشی مثبت برای توسعه و گسترش پویایی اکوسیستم استارتاپی ایران باشد. این دورهمی یلدایی شامل سه پنل بود.

مهترین حامیان این همایش بسیاری از استارتاپ ها و سایت های موفق بوده اند که عبارتند از: سایت شنبه، باشگاه موفقان، روزانه اصفهان امروز، کلوپ مدیران، مجله کارآفرینان موفق، سایت آی تی ایران، ایوند، بانی، راه پرداخت، کنسرسیوم کسب و کارهای اینترنتی، مامان پز، میوا، روزنامه ایران، اتاق بازرگانی اصفهان، همفکر مشهد و ....

 

پنل دوم – مدیران شتابدهنده ها

پنل شتابدهنده ها و مراکز نوآوری میزبان 6 مدیر برجسته در این حوزه بود: حمزه قطبی‌نژاد مدیرعامل  شتاب‌دهنده نوتک؛ صمیمی مدیر عامل شتاب‌دهنده شفق؛ احمدرضا مسرور مدیرعامل شتاب‌دهنده دیموند، محسن ملایری مدیرعامل شتاب‌دهنده آواتک؛ ناصر غانم‌زاده مدیرعامل شتاب‌دهنده فینوا  و رضا کلانتری‌نژاد مدیرعامل شتاب‌دهنده شزان. هدف این پنل بررسی وضعیت صیانت از ایده های جوانان و مشکلات و موانع پیش رو شتابدهنده ها بوده است. 
محسن ملایری عنوان کرد: یکسال طول کشید تا ایده آواتک پخته شد.  سرانجام دو سال پیش، آواتک با باور سرمایه گذاران داخلی شکل گرفت. وی در خصوص وظیفه یک شتابدهنده گفت: ماموریت شتابدهنده ها اجرای ایده نیست بلکه کار آنها، یافتن تیم ها با ایده های خوب منطبق با نیاز بازار است. ما قرارداد محرمانگی با استارتاپ ها نمی بندیم و باید به این نکته نیز اشاره کنیم بازار فعلی پر است از ایده‌های تکراری اما چیزی که کسب‌وکارها را از هم متمایز می‌کند تیم‌ها هستند. 
وی همچنین بر نقش شتابدهنده برای هدف قرار دادن بازار جهانی تاکید کرد و افزود : ما در یک کشور پر جمعیت زندگی می کنیم که فرصت های زیادی به سبب آن ایجاد شده و اقتصاد نوظهوری شکل گرفته است. از همین رو بسیاری از  استارتاپ های موفق ایران شبیه استارتاپ های موفق دنیاست. در حال حاضر نوآوری استارتاپ ها در مدل های کسب و کارشان لزوم پیدا میکند و اینجا نقش شتابدهنده حائز اهمیت است که چطور برای استارتاپ ها، بازار جهانی را هدف قرار دهد. 
همچنین، صمیمی، مدیر عامل شتاب‌دهنده شفق یکی از دغدغه های خود را مردمی نبودن کسب و کارهای فرهنگی و مذهبی عنوان کرد و افزود: ارزش کسب و کارهای موجود در این حوزه مورد پذیرش مشتریان نیست. در واقع، شتابدهنده شفق از دل این دغدغه بیرون آمد. از اینرو به بررسی استارتاپ های مذهبی در جهان مانند آمریکا، اسرائیل، هند، آفریقای جنوبی و به ویژه شتابدهنده های یهودی-مسیحی پرداختیم. 
از دگر سو، غائم زاده، مدیرعامل شتاب‌دهنده فینوا، در ارتباط با سرگذشت شکل گیری فینوا گفت: فینوا از دی ماه 93 شروع شد، دی ماه 94 اسم  فینوا را رسما برایش انتخاب کردیم و بهمن 94 به جای  فعلی فینوا تغییر مکان دادیم. وی در خصوص نگرانی صاحبان ایده گفت: چیزی که مهمه اجراست. استارتاپی که 6 ماه اول مربوط به شکل گیری ایده خود را سپری کرد دیگر دغدغه ایده دزدی را ندارد و دغدغه اش این است که آیا مدل کسب و کارش درست کار میکند یا خیر. در مرحله بعد دغدغه اش جذب سرمایه گذار  و در نهایت نحوه خرج کردن سرمایه های جذب شده است. اگر از شتابدهنده ها می ترسید، از صاحبان استارتاپ های موفق در شتابدهنده ها بپرسید، از جزئیات کامل کار جویا شوید و در اینترنت در مورد روند کاری شتابدهنده ها جست و جو کنید.  وی همچنین به این سوال که شتابدهنده ها آیا پل انتقال نخبگان به خارج از کشور هستند یا خیر، اینگونه پاسخ داد: بسیاری از این جوانان بلیط به دست هستند. این فضای استارتاپی در واقع امید و انگیزه ای برای نخبگان به ارمغان می آورد که بتوانند ایده های خودشان را به مرحله اجرا برسانند. ما اگر توانسته باشیم همین امید را ترویج کرده باشیم به جامعه خدمت کرده ایم. غانم‌زاده در پاسخ به سوال تاثیر مثبت استارتاپ ها در شیوه ی زندگی جامعه عنوان کرد: دنیا در هر صورت تغییر می‌کند. حالا ما باید سعی کنیم این تغییر را به صورت مثبت در راستای تسهیل زندگی شهروندان جامعه و ارتقاء سطح زندگی انجام دهیم. بهتر است ما خودمان عامل اصلی ایجاد این تغییر مثبت باشیم تا اینکه اجازه دهیم کسی از بیرون اینکار را برای ما انجام دهد.
قطبی‌نژاد مدیرعامل  شتاب‌دهنده نوتک در این پنل با تمرکز بر رویکرد جلوگیری از فرار مغزها، عنوان کرد: آنچه یک تخبه را در کشور نگه میدارد اثرگذاری است. شتابدهنده ها اگر  زمینه ی اثرگذاری را فراهم کنند می توانیم از فرار مغزها جلوگیری کرده و آنها را درگیر فضای کارآفرینی کنیم. وی همچنین عنوان کرد: خیلی اوقات نیز دسترسی به ظرفیت‌ها در خارج از کشور فراهم‌تر است و به همین دلیل ما می‌خواهیم از هر ظرفیتی که در خارج از کشور وجود داشته باشد برای کمک به رشد استار‌ت‌آپ‌ها استفاده کنیم، گرچه در این مسیر با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم
احمد مسرور مدیرعامل شتابدهنده دیموند، نیز  در ارتباط با ایده شکل گیری دی موند در ادامه عنوان کرد: من لیسانس کامپیوتر دارم و  با دوستان خود یک شرکت صنایع مخابراتی تاسیس کردیم. با ورود ام. تی. ان ایرانسل ما توزیع شارژ ایرانسل و همراه اول را برعهده گرفتیم. با ورود رقیب های قدرتمندتر مجبور شدیم شرکت را در سال 92 بفروشیم. اردیبهشت 93  دیموند را در شریف شکل دادیم و در  اواخر 93 با همکاری دکتر ستاری در دانشگاه تهران مستقر شدیم. 600 استارتاپ را بررسی کردیم. 33 استارتاپ را پیش شتابدهی کردیم و 8 مورد سرمایه گذاری داشتیم و  قصد داریم دفاتر منطقه ای خود را در تبریز و شیراز راه اندازی کنیم.  احمدرضا مسرور در پاسخ به سوالی مبنی بر سرقت ایده‌ها توسط شتاب‌دهندها گفت: بسیاری از صاحبان ایده از اینکه ایده شان توسط شتابدهنده به سرقت برود، می هراسند. وی دلیل این ترس را عدم آگاهی و شناخت از فعالیت های شتابدهنده می داند. از اینرو، این عدم آگاهی ما را بر آن داشته است که فرآیند شتابدهی را به طور کامل به استارتاپ ها یاد دهیم و با شفاف سازی و افزایش آگاهی در این زمینه، نگرانی ها را برطرف نماییم. بعلاوه، فضای امیدواری و فراهم کردن زمینه‌ها برای فعالیت جوانان در این عرصه از مهم‌ترین و بهترین کارها برای جذب جوانان و نخبگان کشور به ماندن در کشور است. 

 

در ادامه می توانید آنچه در "همایش یلدای کارآفرینان" گذشت را در قسمت های زیر دنبال کنید :

 

منبع: UCAN

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-06-17 11:21:00
دسته بندی ها