افراد باهوش چگونه از شکست به نفع خود استفاده می کنند؟

26 دی 1398 - 6:00
مدیریت شخصی - افراد باهوش چگونه از شکست به نفع خود استفاده می کنند؟
افراد باهوش چگونه از شکست به نفع خود استفاده می کنند؟
امتیاز مطلب: 92%

یکی از بزرگترین موانع مسیر زندگی به سمت موفقیت، ترس از شکست است. ترس از شکست، از خود شکست نیز مخرب تر است؛ چرا که شما را به نوعی از زندگی محکوم می کند که در آن، هیچ کدام از پتانسیل های خود را کشف نکرده اید.

یک پاسخ موفقیت آمیز در مقابل شکست، به رویکرد شما بستگی دارد. اخیرا مقاله ای در مجله ی Experimental Social Psychology به چاپ رسیده است و محققان در این بررسی به این نتیجه رسیده اند که موفقیت در مواجهه با شکست، از تمرکز روی نتایجی که امیدوار به دستیابی آن هستید حاصل می شود، نه اینکه برای شکست نخوردن تلاش کنید. تلاش برای جلوگیری از شکست، وسوسه کننده است، اما افرادی که برای این مساله تلاش می کنند، بیشتر از کسانی که با نگرش خوش بینانه به دنبال اهداف خود هستند، شکست می خورند.

این کار به نظر ساده و مبتکرانه است، اما زمانی که عواقب شکست، روی خشن خود را نشان می دهد، بسیار دشوارتر خواهد شد. محققان همچنین دریافته اند که بازخوردهای مثبت، شانس افراد برای موفقیت را افزایش می دهد، چرا که محرک آن، همان خوش بینی است که از تمرکز روی دستیابی به اهداف تجربه کرده اند.

افراد نوآوری که حقیقتا تاریخ ساز می شوند، یک قدم به جلو برداشته و شکست را صرفا یک سنگ مانع دیگر برای رسیدن به موفقیت می دانند. برای مثال، توماس ادیسون را در نظر بگیرید، او 1000 بار تلاش کرد تا در نهایت یک لامپ سالم و کارآمد را به وجود آورد. زمانی که فردی از او پرسید که شکست هزار باره چه احساسی را در او ایجاد کرده است، او در پاسخ گفت: "من 1000 بار شکست نخوردم؛ بلکه لامپ، اختراعی است که در 1000 گام ساخته می شود."

همین نگرش چیزی است که موفقیت را از شکست متمایز می کند. توماس ادیسون تنها نمونه ی موجود نیست. جی کی رولینگ، نویسنده ی مجموعه کتاب های هری پاتر، بعد از اینکه 12 ناشر مختلف او را رد کردند، بالاخره پذیرفته شد. اوپرا وینفری نیز شغل خود را به عنوان اخبارگوی بالتیمور از دست داد، چرا که در حین اخبار گفتن، احساساتی می شد؛ همین خصیصه در نهایت به علامت تجاری او تبدیل شد. هنری فورد، قبل از اینکه بتواند نمونه ی اولیه ی یک ماشین کارآمد را بسازد، دو مرتبه حمایت سرمایه گذاران مالی خود را از دست داد.

بنابراین، تفاوت میان افرادی که اجازه می دهند تا شکست به آنها نفوذ کند و افرادی که از آن به نفع خودشان استفاده می کنند چیست؟ برخی از آن به کارهایی بستگی دارد که انجام می دهید، اما مابقی آنها به چیزهایی بستگی دارد که به آن فکر می کنید.

حرکت و عکس العملی که در مواجهه با شکست از خود نشان می دهید، از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که باعث می شود وضعیت روحی خود را از نو بسازید؛ علاوه بر این، نگاه دیگران به شما و خطاهایتان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی که شکست می خورید، باید این 5 کار را انجام دهید تا در مسیر دستیابی به موفقیت آینده به شما کمک کند و باعث می شود که دیگران نیز نگاه درستی به شما داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با یوکن همراه شوید:

1. خودتان خبر بد را اعلام کنید.

اگر اشتباهی را مرتکب شده اید، امیدوار نباشید که دیگران متوجه این خطا نشوند، چرا که بالاخره، یک نفر از این موضوع مطلع می شود. زمانی که دیگران به اشتباه شما اشاره کنند، این یک شکست به دو شکست تبدیل خواهد شد. اگر همانطور ساکت باقی بمانید، دیگران با خود فکر می کنند که چرا حرفی نزده اید و به احتمال زیاد، در نهایت عناوینی مثل جهالت و بزدلی را به شما نسبت می دهند.

2. برای آنها توضیح دهید، اما مراقب باشید که از بهانه جویی فاصله بگیرید.

قبول کردن مالکیت شکست در حقیقت می تواند تصویر شما در ذهن افراد را بهتر کند. این کار از اعتماد به نفس، قابل اطمینان بودن و صداقت شما خبر می دهد. البته به یاد داشته باشید که به حقایق پایبند بمانید. "به این دلیل گزارش را آماده نکردم چون به موقع برای آن آماده نبودم"، این یک دلیل است. "به این دلیل گزارش را آماده نکردم چون سگم تمام طول هفته را بیمار بود و باعث شد که به موقع برای آن آماده نباشم"، این یک بهانه است.

3. برای درست کردن اوضاع برنامه ریزی کنید.

پذیرفتن اشتباه یک طرف ماجرا است، اما به همین جا ختم نمی شود. کاری که بعد از آن انجام می دهید، حیاتی خواهد بود. به جای اینکه بیکار بمانید و منتظر باشید که دیگران خرابکاری شما را جبران کنند، راه حل های خود را ارائه کنید. برای مثال می توانید به رئیس یا افراد دیگر بگویید که تا چه مرحله ای از کار را انجام داده اید و برای بعد از آن چه برنامه ای دارید.

4. برای اجتناب از خرابکاری دوباره برنامه ریزی کنید.

علاوه بر برنامه ریزی برای اصلاح اوضاع، باید طرحی را مشخص کنید تا از مرتکب شدن به این خطا در آینده نیز خودداری کنید. این یکی از بهترین روش ها برای این است که به دیگران نشان دهید که می توان از شکست، به موفقیت رسید.

5. کنترل اوضاع را بار دیگر به دست بگیرید.

نباید اجازه دهید که شکست، شما را ترسو کند. این همان نگرشی است که باعث می شود بعد از شکست های آینده نیز باز هم روی پاهای خود بایستید. زمان مشخصی را برای یادگیری از شکست خود اختصاص دهید و به محض اینکه این کار را انجام دادید، دوباره کنترل را به دست گرفته و باز هم تلاش کنید. صبر کردن تنها احساسات بد را طولانی تر می کند و شانس اینکه تمرکز خود را برای همیشه از دست بدهید، افزایش می دهد.

نگرشی که در مواجهه با شکست دارید، به همان اندازه ی عکس العملی که نشان می دهید مهم است. برای اینکه شکست را به نفع خود تمام کنید به مقاومت و قدرت روانی نیاز دارید، این دو خصیصه از نشانه های هوش احساسی هستند. زمانی که شکست خورده اید، باید سه نگرش مختلف را حفظ کنید؛ در ادامه با آنها آشنا می شوید:

6. چشم انداز

این یکی از مهم ترین فاکتورها در مواجهه با شکست است. افرادی که در حفظ روحیه ی بعد از شکست مهارت دارند، دلیل شکست خود را به خاطر کاری می دانند که انجام داده اند، برای مثال مرحله ای به خطا انجام شده و یا زاویه ای که به درستی دیده نشده است؛ نه اینکه خودشان و ماهیت شخصیتی که هستند را دلیل این شکست بدانند. از طرف دیگر، افرادی که نمی توانند شکست را قبول کنند، دلیل آن را مواردی همچون تنبلی، عدم هوش کافی یا برخی دیگر از توانایی های فردی می دانند؛ این نگرش، نشان از این دارد که گویی آنها کنترل اوضاع را در اختیار نداشته اند. همین مساله باعث می شود که در آینده نیز نتوانند روحیه ی ریسک پذیری داشته باشند.

7. خوش بینی

این یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی افرادی است که از هر شکست، با موفقیت بیرون می آیند. تحقیقاتی که روی 576 کارآفرین انجام شد نشان می دهد که آنها انتظار موفقیت را دارند. این نگرش خوش بینانه، همان چیزی است که افراد را در مقابل حس شکست خوردگی همیشگی و تحت هر شرایطی محافظت می کند. در عوض، آنها تلاش می کنند که هر شکست را به عنوان یک آجر بدانند و با روی هم گذاشتن آنها به موفقیت نهایی برسند؛ چرا که شکست، فرصت های بیشماری را برای یادگیری فراهم می کند.

8. مقاومت

خوش بینی، نگرشی از است که از مثبت اندیشی نشات می گیرد؛ اما مقاومت، کاری است که با آن انجام می دهید. مقاومت در واقع همان خوش بینی در قالب عمل است. زمانی که افراد دیگر به خودشان می گویند که "دیگر کافی است"، افرادی که مقاومت بالایی دارند، تمامی شکست ها را کنار گذاشته و به کار خود ادامه می دهند. افرادی که پافشاری می کنند، بسیار خاص و ویژه هستند، چرا که خوش بینی آنها هرگز از بین نمی رود. همین رویکرد باعث می شود که از هر شکست، با موفقیت خارج شوند.

نتیجه گیری نهایی

شکست محصول چشم انداز شماست. چیزی که یک فرد از آن به عنوان شکست نابودکننده یاد می کند، دیگران آن را به عنوان یک مانع کوچک می بینند. زیبایی کار این است که می توانید نگرش خود به شکست را تغییر دهید تا بتوانید از آن به نفع خودتان استفاده کنید.

 

منبع: Entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-15 09:09:58
دسته بندی ها