چطور می‌توان از فرهنگ شرکت به عنوان یکی از مهم‌ترین موتورهای رشد استفاده کرد؟

2 اردیبهشت 1399 - 6:00
رفتار سازمانی - چطور می‌توان از فرهنگ شرکت به عنوان یکی از مهم‌ترین موتورهای رشد استفاده کرد؟
چطور می‌توان از فرهنگ شرکت به عنوان یکی از مهم‌ترین موتورهای رشد استفاده کرد؟
امتیاز مطلب: 97%

زمانی که مردم درباره ی فرهنگ شرکت صحبت می کنند، اغلب به چیزی فکر می کنند که اجرای آن دشوار است. فرهنگ شرکت توسط کسانی تعریف شده که به مطالعه ی سازمان ها می پردازند و آن را به عنوان یک چشم انداز، ارزش ها، سیستم ها و عقاید مشترکی می دانند که رفتارهای متقابل در یک محیط کاری را تشکیل می دهد. اما افرادی که مجبور به تبعیت از آن هستند، فرهنگ را به عنوان "درست" و "غلط" هایی می بینند که باید رعایت شود. فرهنگ شرکت به طور معمول، موارد محسوسی مثل نحوه ی پوشش افراد، عمکرد و سخت کوشی آنها و نحوه ی برخورد همکاران با یکدیگر و مشتریان را در بر دارد.

فرهنگی که بتواند روش های جدیدی برای فکر کردن را ترغیب کند، می تواند یکی از مهم ترین موتورهای رشد یک شرکت باشد. درک فرهنگ شرکتی که در آن فعالیت می کنید، امری حیاتی است؛ علاوه بر اینکه باید مواردی همچون سازگاری فرهنگ با اهداف اصلی شرکت را نیز در نظر داشته باشید. این روزها، درک چنین مساله ای برای افراد جوانی که به تازگی وارد عرصه ی کار می شوند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این افراد جوان که بخش بزرگی از جامعه را تشکیل می دهند، با تاکید بر پیدا کردن فرهنگ رقابتی در شرکتی که در آن مشغول می شوند، وارد بازار کار خواهند شد.

می توان فرهنگ را به عنوان خاک رسی در نظر گرفت که می تواند افراد مختلف را ایجاد کرده و آنها را در گروه های کاری که توانایی همکاری با یکدیگر را داشته باشند و به سمت هدف شرکت حرکت کنند، جمع آوری کرد. از طرف دیگر، فرهنگ می تواند یکی از موانع عظیمی باشد که اعمال تغییرات لازم برای سازمان را غیر ممکن می کند. برای اینکه بتوانید یک محیط کار پر بازده و حمایت کننده را ایجاد کنید، پیشنهاد می کنیم که در هنگام استخدام نیروی کار، بیشتر دقت کرده و به ارزیابی کارکنان خود بپردازید، برای عملکردهای خوب، پاداش تعیین کنید، راهنمایی هایی را در حرفه ای که پیش گرفته اند، در اختیار آنها قرار دهید و دیدگاه های متنوع را پرورش دهید.

پرسش هایی که در ادامه مطرح می شود را در نظر بگیرید؛ به یاد داشته باشید که هیچ جواب غلط یا درستی وجود ندارد. هدف از این کار، تشخیص مواردی است که از عدم تطابق آن با فرهنگ شرکت خبر داده و ناسازگاری آن با اهداف شرکت را به نمایش می گذارد. پاسخ هایی که ارائه می دهید، به شما کمک می کند که ناحیه ی اعمال تغییرات لازم را شناسایی کرده و از آن برای مقابه با رکود و در جهت رشد شرکت استفاده کنید. در ادامه با یوکن همراه شوید:

  • چه چیزی ارزیابی استخدام نیروی کار و عملکرد کارکنان فعلی را تعیین می کند؟
  • برای ارزیابی متقاضیان شغلی و عملکرد کارمندان از چه فاکتورهایی استفاده می کنید؟
  • آیا تنها فاکتورهای قابل سنجش (مثل نمره ها و امتیازها) را در نظر می گیرید و یا اینکه فاکتورهای کیفیتی (مثل چگونگی رسیدن به جایگاه فعلی را نیز مد نظر قرار می دهید؟
  • آیا مسیر حرفه ای یک کارمند تا حد زیادی به مهارت های فنی و رسیدن به اهداف عملکردی آنها بستگی دارد؟ و یا اینکه سابقه و ارشدیت آنها در نظر گرفته می شود؟
  • آیا میزان ارزشی که برای یک کارمند قائل می شوید را با نحوه ی همکاری موثر او با دیگر همکاران و محیط کار می سنجید؟
  • بالاترین عملکردها را چگونه شناسایی کرده، توسعه داده و پاداش می دهید؟
  • آیا مشوق حرکت های جانبی هستید و یا تکالیف طولانی مدتی را برای آنها تعیین می کنید؟
  • آیا به افزایش حقوق، پاداش و عیدی پایان سال فکر می کنید و یا اینکه سرمایه گذاری هایی مثل آموزش و رشد آنها را در نظر دارید؟
  • دسترسی به برنامه های هدف گذاری شده را برای آنها فراهم می کنید؟ آیا تیم های پروژه ی نوآوری ایجاد می کنید و یا اینکه راهنمایی آنها را به عهده می گیرید؟
  • آیا از دلایل ترک یا استعفا از کار کارمندان خود مطلع هستید؟
  • در اینصورت، آیا به دنبال ارائه ی راه حل برای برطرف کردن این مشکلات هستید؟
  • اگر از دلایل استعفا از کار مطلع نیستید، آیا پیامی مبنی بر هزینه بر بودن کارمندان را منتقل می کنید؟
  • واکنش شما نسبت به چالش های کار یا زندگی چیست؟
  • آیا انعطاف هایی را در این زمینه در اختیار کارمندان خود قرار می دهید تا گاهی اوقات را به تعهدات زندگی شخصی خود بپردازند؟
  • آیا انعطاف پذیری در محیط کار، گزینه ایست که جذب نیروی کار با استعداد را برای شما امکان پذیر می کند؟

بعد از اینکه به بررسی این پرسش ها پرداختید، از خودتان بپرسید که پاسخ کارمندان نسبت به این پرسش ها چه خواهد بود. میزان سازگاری میان پاسخ های شما و آنها می تواند مسائل زیادی را درباره ی فرهنگ شرکت شما آشکار کند. این کار به شما کمک می کند که مشکلات را شناسایی کرده و به آنها رسیدگی کنید، در این صورت است که فرهنگ شرکت موثری به وجود می آید که در دستیابی به اهداف شرکت به شما کمک می کند. ایجاد چنین فرهنگی می تواند مزیت هایی بیشتر از جذب، الهام بخشی و حفظ استعداد ها را در اختیار شما قرار دهد.

 

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-21 10:31:36
دسته بندی ها