90 روش برای افزایش بهره وری در 90 روز - قسمت اول

4 اسفند 1395 - 8:41
مدیریت شخصی - 90 روش برای افزایش بهره وری در 90 روز - قسمت اول
90 روش برای افزایش بهره وری در 90 روز - قسمت اول
امتیاز مطلب: 96%

90 روز و 90 روش برای اینکه بهره وری خود را در سال 2017 افزایش دهید. به کار گیری برخی از این روش ها، تنها به چند دقیقه زمان نیاز دارد، اما تاثیر زیادی را بر میزان بهره وری شما خواهند داشت. برخی از آنها نیز به زمان بیشتری نیاز دارند، به ویژه اگر به ایجاد و توسعه ی یک عادت رفتاری مربوط باشد؛ اما به محض اینکه این عادت ها شکل بگیرند، برای همیشه از مزایای آن بر میزان بهره وری خود بهره مند خواهید شد.

روش استفاده از این راهکارها به خود شما بستگی دارد. می توانید مواردی که با سلیقه ی شما سازگاری دارد را انتخاب کنید و یا اینکه در طی 90 روز، تمام این روش ها را به کار بگیرید. علاوه بر این می توانید روش های دیگری را نیز به روتین روزانه ی خود اضافه کنید. اما به یاد داشته باشید که نگران کمبود وقت نباشید. هر زمان که بهره وری شما بیشتر باشد، در واقع زمان بیشتری را برای خودتان فراهم کرده اید. در ادامه با یوکن همراه شوید.

قسمت اول :

1. برای ایجاد سیستم ها تصمیم بگیرید، نه اهداف.

به یک پروسه متعهد شوید، نه هدف. برای مثال، بهتر کردن روابط با مشتریان را هدف قرار ندهید، بلکه به این متعهد شوید که در هر روز، حداقل با دو مشتری تماس بگیرید و روش های خدمات رسانی متفاوت خود را با آنها در میان بگذارید. پیدا کردن ارباب رجوع های جدیدتر را به عنوان هدف در نظر نگیرید، بلکه می توانید همانند نمونه ی قبل، حداقل با دو ارباب رجوع احتمالی تماس بگیرید. به پروسه ای متعهد شوید که به سمت هدف مشخصی حرکت می کند؛ در این صورت، احتمال اینکه به آن دست پیدا کنید، بیشتر می شود. روی کارهایی که انجام خواهید داد تمرکز کنید، نه کارهایی که امیدوار انجام آنها هستید.

2. موارد وسوسه کننده را دور از دسترس قرار دهید.

این یکی از تکنیک هایی است که اصطلاحا روان شما را بهم می ریزد. زمانی که انجام دادن کاری دشوار باشد، کمتر آن را انجام می دهید. نوشابه را در یخچال و بطری های آب را روی میز کار خود نگه دارید. کنترل تلویزیون را در قفسه های بالایی کمد قرار دهید. از نرم افزارهای مسدود کننده ی مرورگر استفاده کنید تا برای چک کردن وب سایت های مختلف، وسوسه نشوید. از لپ تاپ های پر بازده استفاده کنید که از مرورگر یا ایمیل برخوردار نیستند، گوشی همراه خود را دور از دسترس قرار دهید و برای انجام دادن کارهای مهم، به اتاق های خصوصی بروید. راحتی و آسودگی، مادر حواس پرتی است، بنابراین ایستادگی کردن در برابر وسوسه ها می تواند روان شما را بهم بریزد.

3. مهم ترین وظایف را به حداکثر برسانید.

برخی از وظایفی که به عهده داریم، مهم تر بوده و تاثیر بیشتری دارند. شما باید دو یا سه موردی که تاثیر بیشتری را بر میزان موفقیت شما دارند، مشخص کنید. کدامیک از وظایفی که به عهده دارید، بالاترین درآمد را برایتان فراهم می کند؟ تمامی موارد اضافی را حذف کرده و زمان های صرف شده برای آنها را برای کارهایی اختصاص دهید که آینده ی شما را می سازد.

4. به خودتان بگویید: "کاری را انجام می دهم که هیچکس دیگر تمایلی به آن ندارد."

در اکثر مواقع، آسان ترین راه برای متفاوت بودن این است که کاری را انجام دهید که افراد دیگر از آن خودداری می کنند.

بنابراین کاری را انتخاب کنید که سایر مردم انجام نمی دهند. این کار می تواند ساده و یا آسان باشد؛ فرقی نمی کند که چه کاری را انتخاب می کنید. هر کاری که باشد، آن را انجام دهید. به سادگی متوجه می شوید که از سایر همرده های خود بالاتر هستید.

سپس، همچنان به کار خود ادامه دهید. هر روز به این فکر کنید که توانایی انجام چه کارهایی را دارید که از عهده ی دیگران خارج است.

بعد از یک هقته، به یک فرد غیر معمول تبدیل می شوید؛ بعد از یک ماه، منحصر به فرد خواهید شد و بعد از یک سال، باور نکردنی می شوید و قطعا شبیه به هیچ کدام از اطرافیان خود نخواهید بود. در طول این پروسه، به قدرتی باورنکردنی دست پیدا خواهید کرد.

5. کتاب کار عمیق: قوانین موفقیت متمرکز در دنیای پریشان، نوشته ی کال نیوپورت را بخوانید.

کتاب اخیر این نویسنده (So Good They Can’t Ignore You) فوق العاده است. این یکی از کتاب هایی است که خواندن آن را به بسیاری از افراد توصیه می کنیم. اما کتاب کار عمیق نیز به همان اندازه خوب و تاثیرگذار است. این کتاب یک پادزهر بی نقص برای تمامی نوتیفیکیشن ها، حواس پرتی ها و انجام دادن کارهای مختلف در یک زمان به شمار می رود. انجام دادن چندین کار به صورت همزمان باعث می شود که احساس کنید کارهای زیادی را انجام داده اید، اما حقیقتا از انجام کارهای اساسی، بازمانده اید. نباید فراموش کنید که مشغول بودن با بهره وری بالا فرق دارد.

6. به خودتان اجازه دهید که زمان کمتری را برای پروژه های کلیدی اختصاص دهید.

زمان مثل یک خانه ی جدید است. ما خانه های بزرگتر را در نهایت با اسباب و اثاثیه پر می کنیم؛ زمان نیز به همین ترتیب است و ما آن را با کارهای مختلف، پر خواهیم کرد. پس پیشنهاد می کنیم که رویکرد متفاوتی را در نظر بگیرید. میزان زمانی که برای به اتمام رساندن یک کار مهم در نظر می گیرید را محدود کنید. در این صورت متوجه می شوید که تمرکز و انگیزه ی بیشتری دارید، سطح انرژی نیز افزایش می یابد و در واقع می توانید کارهای بیشتری را انجام دهید.

7. کارهای مربوط به خانه داری را تقسیم بندی کنید.

همه ی ما روی کارهای مهم تر تمرکز می کنیم، اما وظایفی نیز وجود دارند که باید آنها را در هر صورت انجام دهیم و نمی توانیم آنها را نادیده بگیریم. به جای اینکه این مدل از کارها را در سراسر طول روز پخش کنید، و یا بدتر، زمانی که ضروری می شوند، به انجام آنها بپردازید، در محدوده های زمانی از پیش تعیین شده، آنها را از سر راه بردارید. برای مثال، زمان هایی که به استراحت ذهنی نیاز دارید و یا از کار خسته هستید را برنامه ریزی کرده و وظایف خانه داری را در این محدوده های زمانی انجام دهید. بدین ترتیب، حتی در زمان هایی که احساس خستگی کرده و فکر می کنید هیچ بازدهی ندارید هم می توانید بهره وری خود را حفظ کنید.

8. تقصیر را به گردن دیگران نیاندازید. 

همه ی مردم اشتباه می کنند. کارمندان همیشه مطابق میل شما رفتار نمی کنند. بار عمده فروش ها به موقع نمی رسد. بنابراین، آنها را به عنوان مقصر می شناسید.

اما فراموش نکنید که خود شما نیز تقصیراتی را به گردن دارید. شاید به اندازه ی کافی، آموزش های مختلف را فراهم نکرده اید، شاید لوازم درستی را در اختیار کارمندان قرار نداده اید و شاید درخواست های شما زیاد بوده و در بازه ی زمانی مورد نظر، عملی نبوده است.

در مواقعی که شرایط بر وفق مراد شما نیست، به جای اینکه دیگران را سرزنش کرده و تقصیر را به گردن آنها بیاندازید، می توانید مسئولیت آنها را به عهده بگیرید. این کار تاثیر قدرتمندی دارد؛ چرا که روی عملکرد بهتر و هوشمندانه تر تمرکز خواهید کرد.

9. به راحتی "نه" بگویید.

شما فرد مودبی هستید، فرد خوش مشرب و مفیدی به شمار می روید؛ می خواهید که یکی از اعضای تیم باشید و هیجان زده هستید. حداقل به اندازه ی دفعاتی که به درخواست ها پاسخ مثبت می دهید، از "نه" نیز استفاده کنید. حتی در زمان هایی که از وقت خود مراقبت می کنید نیز مودب خواهید بود. شما باید از وقت خود حفاظت کنید، زمان یکی از دارایی هایی است که هیچ کس نمی تواند هدر رفت آن را جبران کند.

10. به برنامه ی بهره وری مضاعف (Extreme Productivity) با کوین کروز گوش کنید.

این روزها، افراد زیادی هستند که بیش از اندازه کار می کنند و اضطراب و هیجان بالایی را متحمل می شوند. بهترین نویسنده ی نیویورک تایمز، کوین کروز تصمیم گرفت تا رمز و رازهای دستیابی به بهره وری را آشکار کند، در حالیکه رسیدن به احساسی از آرامش و تعادل را نیز آموزش می دهد. هر برنامه ی 15 دقیقه ای او بر مبنای بینش و نگرش افراد موفقی قرار گرفته که با آنها مصاحبه می کند؛ میلیاردرها، قهرمانان المپیک، کارآفرینان سیلیکون ولی و حتی دانش آموزان ممتاز نیز در مصاحبه های او حضور دارند.

11. از کوچک ها آغاز کنید.

فرض بر این است که تصمیم گرفته اید که در طول روز با 20 مشتری بالقوه تماس بگیرید. ایده ی خوبی است، اما دور از ذهن به نظر می رسد. کمی دشوار بوده و تقریبا غیر ممکن است. در عوض تلاش کنید که گام های کوچکتری را بردارید. شما به طور قطع می توانید با دو نفر در طول روز تماس داشته باشید؛ این کار آسان است. پس آن را انجام می دهید. سپس به مرور زمان احساس می کنید که می توانید این تعداد را افزایش دهید. هر زمان که تلاش می کنید تا عادت جدیدی را ایجاد کنید، موارد کوچکی را انتخاب کنید که حقیقتا بتوانید آنها را انجام دهید. مراحل اولیه ی شکل گیری عادت ها دشوار است، شما با این روش می توانید در هر شرایطی به آنها پایبند باشید.

12. برای زمان های استراحت برنامه ریزی کنید.

زمان های استراحت کوتاه و تناوبی یکی از بهترین روش ها برای تازه کردن روحیه و شارژ دوباره به شمار می رود. تکنیک پرومودو، یک استراتژی مدیریت زمان است که از شما می خواهد برای انجام دادن هر کار، تنها 25 دقیقه زمان اختصاص دهید و سپس به مدت 5 دقیقه، استراحت کنید. یکی از ترفندها برای حفظ انرژی این است که اجازه ندهید انرژی شما تمام شود. بنابراین، برای زمان های استراحت کوتاه مدت، برنامه ریزی کنید تا مطمئن شوید که با کمبورد انرژی مواجه نخواهید شد.

13. از قانون دو دقیقه پیروی کنید.

این نکته از کتاب Getting Things Done نوشته ی دیوید آلن را به خاطر داشته باشید: زمانی که انجم دادن یک کار به کمتر از دو دقیقه زمان نیاز دارد، برای آن برنامه ریزی نکنید، آن را به زمان های بعد موکول نکنید، لزومی به یادآوری ندارد، چرا که می توانید در همان لحظه، آن کار را انجام دهید. فراموش نکنید که وظایف مختلفی در جدول زمانبندی شما قرار دارد که اجازه ی اضافه شدن موارد دیگر را به شما نمی دهد.

14. برای زمان های آزاد برنامه ریزی کنید.

زمان های آزاد نباید به صورت اتفاقی در اختیار شما قرار بگیرند؛ این زمان ها شانسی نیستند و به یکباره، فراهم نمی شوند. باید برای زمان های آزاد خود برنامه ریزی کنید. فعالیت های خود را تنظیم کنید. برای کارهایی که باید انجام دهید، برنامه ریزی کنید؛ با این کار، نه تنها از برنامه ریزی و کارهای پیش بینی شده لذت می برید، بلکه حقیقتا سرگرم کننده تر خواهد بود. هرچقدر که میزان خوشحالی شما بیشتر باشد، انگیزه و بهره وری نیز افزایش یافته و تاثیر طولانی مدتی خواهد داشت.

15. بلافاصله بعد از بیدار شدن ورزش کنید.

ورزش کردن موجب افزایش انرژی می شود، شما را سالم تر می کند. ورزش می تواند شما را باهوش تر کند. علاوه بر این، ورزش باعث می شود که روحیه ی شما تا 12 ساعت بعد از آن نیز تقویت شود. بنابراین، بعد از بیدار شدن، به مدت 20 دقیقه ورزش کنید، احساس بهتری خواهید داشت، باهوش تر خواهید شد و استرس کمتری را تجربه خواهید کرد؛ در نتیجه، بهره وری شما در طول روز نیز افزایش خواهد یافت.

16. کتاب باهوش تر سریع تر بهتر: راز بهره وری در زندگی و کسب کار، نوسته ی چالرز داهیگ را بخوانید.

بهترین کتاب ها باعث می شوند که فکر کنید "تا به حال به این فکر نکرده بودم..."؛ این کتاب ها همچنین باعث می شوند که فکر کنید "حالا می دانم که چه کاری را به گونه ی متفاوتی انجام دهم." کتاب داهیگ به شما نشان می دهد که چطور تیم های بهتری را بسازید، تصمیمات بهتری را اتخاذ کنید، فرهنگ بهتری را در محیط کار توسعه دهید و چطور بهره وری شخصی خود را افزایش دهید.

17. هر روز نهار سالم میل کنید.

همه ی ما گاهی اوقات غذاهایی را در وعده ی نهار میل می کنیم که باعث می شود سنگینی آن را در تمام طول روز احساس کنیم. پیشنهاد ما این است که رویکرد متفاوتی را در نظر بگیرید. وعده ی نهار باید غذاهای سالمی را در بر داشته باشد که بتوان از آنها به عنوان سوخت مورد نیاز برای بعد از ظهر استفاده کرد. غذاهای پروتئینی ( به اندازه ی کف دست) و چند سبزیجات یا میوه را در این وعده بگنجانید. مجبور نیستید که غذاهای پیچیده ای را انتخاب کنید؛ این وعده را از شب قبل آماده کنید و ترجیحا به رستوران های فست فود نروید.

18. یا خودتان بگویید: "من با کمتر از کامل بودن هم حال خوبی خواهم داشت."

برای ایجاد یک تاثیر خوب در برخورد اول، تنها یک شانس دارید. با این اوصاف، کامل بودن تنها خروجی قابل قبول است. اما متاسفانه، هیچ محصول یا خدماتی بی نقص نیست، هیچ پروژه یا ابتکاری نیز به صورت کامل یا بی نقص طرح ریزی نشده است. در حقیقت، تلاش برای کمال گرایی را می توان بزرگ ترین دشمن به شمار آورد.

سخت تلاش کنید، به خوبی کار کنید، بهترین تلاش خود را ارائه دهید و سپس آن را رها کنید. مشتری ها و همکاران به شما خواهند گفت که چه چیزهایی را بهتر کنید؛ این بدان معناست که می توانید بهبودهایی را ارائه دهید که حقیقتا برای دیگرن مهم است.

تا زمانی که فعالیتی را راه اندازی نکرده اید، به چیزی دست پیدا نخواهید کرد. بهترین تلاش خود را ارائه کرده و آن را به چرخه ی طبیعی بیاندازید. به این اعتماد داشته باشید که نتیجه ی تلاش های سخت خود را مشاهده خواهید کرد.

19. برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران تلاش نکنید.

هیچ کس به خاطر لباس ها، ماشین، دارایی ها، عنوان و دستاوردهایتان، شما را دوست نخواهد داشت. اینها فقط چیزهای مادی هستند. دیگران احتمالا دارایی های شما را دوست دارند، اما این بدان معنا نیست که خود شما را نیز دوست داشته باشند.

تنها روی چیزهایی که حقیقتا برایتان مهم است تمرکز کنید؛ این کار باعث می شود که زمان زیادی را صرفه جویی کرده و آن را برای نگرانی درباره ی افکار دیگران هدر ندهید.

20. یک لیوان دیگر آب بنوشید.

احتمالا شما نیز به اندازه ی کافی آب نمی نوشید. احساس خوب داشتن به ایجاد انگیزه و افزایش تلاش کمک می کند؛ علاوه بر این، اگر بلافاصله بعد از بیدار شدن، آب بنوشید، باعث تقویت متابولیسم خود می شوید. در طول روز، آب بیشتری را بنوشید. با این کار، کمتر احساس گرسنگی می کنید، انرژی بیشتری را احساس می کنید، شانس ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهید و برای استفاده از سرویس بهداشتی، مجبور می شوید که از جای خود بلند شوید؛ همین مساله فعالیت فیزیکی بیشتری را تضمین می کند.

21 به برنامه ی جف سندرز، معجزه ی 5 صبح گوش کنید.

همه چیز به این مربوط می شود که بازی روز را قبل از صبحانه آغاز کنید و می توانید این کار را از طریق ایجاد عادت ها و روتین های قدرتمند صبحگانه انجام دهید. ساندرز از این رویکرد به عنوان عامل اصلی در موفقیت های شخصی در زمینه هایی مثل دوندگی ماراتن، کارآفرینی و سبزی خواری سالم یاد می کند. ساندرز اعلام کرده است که افراد سرشناسی همچون دیپاک کوپرا، استفانی گیبسون و تد رایس، چشم اندازهای او را روش های موثری در زندگی می دانند.

22. یک چرت پر بازده بزنید.

یک چرت کوتاه می تواند میزان خلاقیت، حافظه و توانایی برای تمرکز بیشتر را تقویت کند. علاوه بر این، متخصصین مغز و اعصاب اخیرا مزیت های چرت میان روز را کشف کرده اند. شرکت های سیلیکون ولی در زمینه ی طراحی جالب ترین اتاق استراحت و چرت با هم رقابت می کنند. این روزها، چرت زدن معنای متفاوتی دارد و یک مهارت به شمار می رود. این مهارت می تواند بهره وری شما را تا میزان چشمگیری شارژ کند.

23. برای افرادی که دوستشان دارید، زمان بیشتری را اختصاص دهید.

به افرادی که اخیرا با آنها ملاقات داشته اید فکر کنید. چه کسی انگیزه ی بیشتری را در شما ایجاد کرد؟ کدام یک از آنها احساس هیجان، انرژی و در نهایت حس بهتری به زندگی را در شما به وجود آورد؟ به دنبال راهی باشید تا زمان بیشتری را با این افراد سپری کنید. در میان افرادی قرار بگیرید که می توانند زندگی شما را بهتر کنند؛ بدین ترتیب، زندگی شما به صورت طبیعی، بهبود خواهد یافت. این یکی از روش های بدیهی است، ام ااینطور که به نظر می ردس، بسیاری از ما فراموش می کنیم.

24. قبل از اینکه به خواب بروید، قدردان خوش یمنی های خود باشید.

قبل از خاموش کردن تمامی چراغ ها، چند ثانیه دست نگه دارید. در این لحظات، نگرانی درباره ی کارهایی که انجام نداده اید را کنار بگذارید، نگران این نباشید که دیگران چه کارهایی را انجام داده اند که شما در آن موفق نبوده اید. در عوض به کارهایی فکر کنید که انجام داده اید، چیزهای زیادی برای قدردانی وجود دارند و قطعا احساس خوبی را در شما ایجاد خواهند کرد. از اتفاقات خوب روز گذشته قدردانی کنید، در نتیجه روز بعد را با روحیه ی مثبت تری آغاز خواهید کرد.

25. از ذهن خود برای فکر کردن استفاده کنید، نه به خاطر آوردن.

یک توصیه ی دیگر از کتاب Getting Things Done: افکار خود را با لیست های ذهنی کارهای روزانه و اطلاعاتی که باید به خاطر بیاورید، آشفته نکنید. تمامی آنها را یادداشت کنید و سپس می توانید روی عملکرد و اجرای بهتر کارها، برخورد بهتر با مردم و بهتر کردن روند کسب و کار متمرکز شوید. انرژی ذهن و روان خود را برای به خاطر آوردن مهم ترین کارها و ایده ها هدر ندهید؛ کاغذ ها برای همین ساخته شده اند.

26. نوتیفیکشن ها را خاموش کنید.

گوشی همراه شما ویبره می رود. صدای دینگ ایمیلتان هر چند وقت یکبار شنیده می شد. صفحه های چت به یکباره باز می شوند. تمامی این نوتیفیکشن ها باعث حواس پرتی شده و تمرکز شما را از بین می برند. پس پیشنهاد می کنیم که آنها را خاموش کنید. هر چند ساعت یکبار به سراغ آنها بروید و ببینید چه مطالبی را از دست داده اید. این احتمال وجود دارد که هیچ چیز مهمی اتفاق نیفتاده باشد، اما در این فاصله، تمرکز مضاعفی را در اختیار داشته اید.

27. با موفقیت های کوچک در خودتان انگیزه ایجاد کنید.

تغییر و دگرگونی بسیار دشوار است. عادت ها به سختی شکل می گیرند. اگر می خواهید که مهارت جدیدی را یاد بگیرید، به این فکر نکنید که به کلاس جهانی آن دست پیدا می کنید. این هدف، بسیار بزرگ است و مسیر آن، طولانی. در عوض تلاش کنید که یک کار کوچک را به نحو احسن انجام دهید و سپس همه چیز را بر پایه ی آن استوار کنید. حتی موفقیت های کوچک نیز در ایجاد انگیزه موثر هستند؛ موفقیت می تواند یک چرخه ی بازخورد جالب را ایجاد کند که شما را به انجام کارهای دیگر و اجرای فوق العاده ی آن، تشویق می کند. مرحله به مرحله پیش بروید، شاید روزی فرا برسد که حقیقتا به کلاس جهانی راه پیدا کنید. از کارهای کوچک شروع کنید، به آنها پایبند باشید و روزی متوجه می شوید که رویای بزرگ شما به حقیقت پیوسته است.

28. کتاب میمون های هرج و مرج، نوشته ی آنتنیو گارسیا کارتینز را بخوانید.

پیشرفت شخصی فوق العاده است؛ اما گاهی اوقات، فقط دوست دارید که یک کتاب جالب را بخوانید. میمون های هرج و مرج یکی از جالب ترین و سرگرم کننده ترین کتاب هایی است که در زمینه ی کسب و کار نوشته شده است. این کتاب از یک نگاه داخلی به یک شرکت مشهور، فرهنگ آنها و عوامل اصلی آنها شکل گرفته است. و عجیب تر از همه اینکه، مطالب فراوانی را درباره ی بهره وری می آموزید؛ برای مثال یاد می گیرید که جلسه های مختلف را اداره نکنید.

29. در یک نقطه ی عالی متوقف شوید.

یک نقل قول از ارنست همینگوی می گوید: "بهترین راه این است که همیشه در زمانی که به خوبی پیش می روید و می دانید که در مرحله ی بعد، چه اتفاقی رخ خواهد داد، توقف کنید. اگر هر روز این کار را انجام دهید، هرگز دچار دردسر نخواهید شد." توصیه ی او را می توان به تمامی کارها تعمیم داد. زمانی که در میانه ی یک پروژه متوقف می شوید، می دانید که چه کارهایی را انجام داده و چه کارهایی را باید انجام دهید؛ در این زمان است که برای کار کردن دوباره هیجان زده خواهید شد.

30. احساس وابستگی را از خودتان دور کنید.

زمانی که می ترسید و یا احساس عدم امنیت به شما دست می دهد، وابستگی تان به چیزهایی که دارید، بیشتر می شود؛ حتی اگر بدانید که اصلا فایده ای برای شما نخواهد داشت.

غیبت ترس و عدم امنیت به معنای خوشبختی نیست، تنها عدم حضور آنها در زندگی شما را نشان می دهد. وابستگی به چیزهایی که فکر می کنید به آنها نیاز دارید، باعث افزایش بهره وری و خوشحالی شما نمی شود. آنها را رها کنید تا برای دستیابی به چیزهایی که حقیقتا می خواهید، تلاش کنید.

 

در ادامه می توانید سایر قسمت های این مقاله را در زیر دنبال کنید :

90 روش برای افزایش بهره وری در 90 روز - قسمت اول

90 روش برای افزایش بهره وری در 90 روز - قسمت دوم

90 روش برای افزایش بهره وری در 90 روز - قسمت سوم

 

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-08-01 12:10:00
دسته بندی ها