چرا شکست سریع را اولین گام به سمت موفقیت در کسب و کار می‌دانند؟

11 اسفند 1399 - 11:00
بازاریابی - چرا شکست سریع را اولین گام به سمت موفقیت در کسب و کار می‌دانند؟
چرا شکست سریع را اولین گام به سمت موفقیت در کسب و کار می‌دانند؟
امتیاز مطلب: 99%

توماس ادیسون در جایی گفته است:

من شکست نخوردم، بلکه 1000 روشی که عمل نمی‌کنند را پیدا کرده‌ام.

کارآفرینانی که با شکست مواجه شده‌اند باید از صمیم قلب خوشحال باشند که در شرکت خوبی فعالیت می کنند. برخی از بزرگ ترین شرکت های جهان که احتمالا به خوبی آنها را می شناسید، با شکست های بزرگی روبرو شده اند. زمانی که کوکا کولا در سال 1985 فرمول قدیمی خود را دستکاری کرده و کوک جدید یا New Coke را تولید کرد، اعتراضات عمومی تا اندازه ای بود که فرمول اصلی بعد از 79 روز دوباره از سر گرفته شد. هیچ شکی نیست که کوک جدید یک شکست بزرگ بود؛ اما از خاکستر بزرگ ترین شکست صنعت نوشیدنی های غیر الکلی، بازاری برای طعم های مختلف نوشیدنی و نوشابه به وجود آمد که تا امروز نیز به فعالیت خود ادامه می دهد. با این وجود، کوک جدید را چنان فاجعه ای می دانند که هنوز هم بعد از این همه سال، هر شرکتی که با بزرگ ترین شکست خود مواجه می شود، آن را شکست کوک جدید شرکت خود می داند.

کمپانی SellMax به خرید و فروش ماشین های دست دوم در سراسر آمریکا می پردازد. زمانی که این شرکت در سال 1990 تصمیم گرفت تا مرکز خدماتی خود را در مناطق مختلف قرار دهد تا افراد بتوانند به سادگی و به سرعت اتومبیل دست دوم خود را به فروش برسانند، توانست کار خود را با خرید 15 خودرو در ماه آغاز کند و بدین ترتیب، به هیچ سرمایه گذاری نیاز نداشته باشند. امروزه میزان خرید این شرکت در ماه به 800 تا 1200 خودرو می رسد. یکی از بنیانگذاران SellMax به نام تونی پورتر، رشد فوق العاده سریع شرکت را "شکست سریع و مقیاس بندی سریع" توصیف می کند. منابع مالی و سرمایه گذاری در مراحل اولیه ی کار برای پورتر و همکارانش یک مشکل بزرگ به شمار می رفت؛ هر کدام از این افراد در طول هفته، بیش از 80 ساعت را به فعالیت مشغول بودند. آنها از اشتباهات و شکست هایشان درس گرفتند. پورتر در این باره می گوید: "ما از اینکه استراتژی های بازاریابیمختلف را امتحان کنیم، هراسی نداشتیم، بسیاری از آنها موفقیت آمیز نبوده اند. اما زمانی که استراتژی موثری را پیدا می کردیم، به سرعت آن را اندازه گری کرده و با حجم بالا، آن را به اجرا می گذاشتیم."

زمانی که شکست از کنترل خارج می‌شود

اینگونه از شکست ها احتمالا از منابع غیر قابل انتظار به وجود می آیند که از کنترل شما خارج هستند. زمانی که سل مکس برای اولین بار کار خود را آغاز کرد، تمرکز خود را روی خرید ماشین های به شدت فرسده و بازیافت فلز آن قرار داده بود. پورتر در این باره توضیح می دهد: "اما بعد از اینکه بازار چینی ها سقوط کرد، قیمت آهن ضایعات نیز به شدت کاهش یافت. با این اوصاف ما مجبور بودیم که مسیر را به سمت دیگری منحرف کرده و ماشین های دست دوم و سالم تر را خریداری کنیم."

کمپانی Home Depot نیز اشتباه بزرگی را چین مرتکب شد؛ این شرکت تصمیم گرفت که بازار مالکان خانه Do It Yourself را به جمهوری خلق گسترش دهد. این بازار در آمریکا با موفقیت مواجه شده بود، جایی که تعمیر لوازم محیط خانه، یک سرگرمی به شمار می رود و استفاده از لوازمی که توسط یکی از اعضای خانواده تعمیر شده، یکی از نشانه های مردانگی شناخته می شود؛ اما در چین، چنین رفتاری از نشانه های افراد سطح پایین جامعه و فقر به حساب می آید.

شرکت Mattel نیز از نمونه های دیگری است که اشتباه بزرگی را در چین تکرار کرد. این شرکت در سال 2009 به دنبال این بود که عروسک باربی را همراه با خانه ها و لوازم شیک باربی به مساحت 3344 متر مربع به دخترهای کوچک چینی عرضه کند. اما والدین چینی که بیشتر روی تحصیلات و مهارت های مختلف تمرکز می کنند، ارزش این عروسک های مو بور و چشم آبی را درک نکرده و این پروژه آنطور که برآورد می شد، مورد استقبال قرار نگرفت.

شکست را در مدل کسب و کار خود قرار دهید

گای کاوازاکی از مدیران سابق اپل در جایی گفته است: "نگران نباشید، به درد نخور باشید." منظور کاوازاکی از این حرف این نیست که کوک جدید دیگری را تجربه کنید، بلکه از شما می خواهد تا محیطی را برای شکست نوآوران پروسه ها فراهم کنید تا فضایی برای کشف موارد جدید فراهم شود. مفهوم "حداقل محصولات زنده" یکی از مواردی است که به سختی در نوآوری و ساخت محصولات قوی تر و موفق تر ریشه دارد؛ چرا که شکست، محدودیت ها و ایرادهای نمونه های فعلی را آزمایش می کند.

بعد از ادسل، فورد به تولید ماشین ادامه داد. بعد از سقوط Mattel در چین، آنها همچنان به تولید عروسک های باربی ادامه دادند و بعد از کاهش قیمت آهن قراضه، سل مکس مجبور شد تا مدل اولیه ی کسب و کار خود را تغییر دهد؛ آنها مدل را منحرف کرده و مفهوم جدیدی را ارائه کردند که به رشد قابل قبول منجر شد. یکی از کنترل کننده های پرواز ناسا در طول ماموریت خود برای برگرداندن آپولو 13 به زمین گفته بود: "شکست جزء گزینه ها نیست." این نقل قول از آن زمان تا به حال توسط فعالان عرصه ی کسب و کار مورد استفاده قرار گرفته است. اما راه اندازی کسب و کار، به ماموریت های فضایی ناسا شباهتی ندارد؛ شکست نه تنها یک گزینه ی معتبر است، بلکه تقریبا ضرورتی است که باید آن را به عنوان بخشی از ارزیابی هایتان بشناسید. کسانی که تا به حال شکست نخورده اند، کار خاصی انجام نداده اند؛ چرا که تاجران و فعالان بزرگی هستند. آنها هرگز شکست نخورده اند، چون هرگز هیچ ریسکی را به جان نخریده اند.

موفقیت در کسب و کار با نرخ باخت ها در مقابل بردها اندازه گیری نمی شود، بله با کسانی برآورد می شود که بعد از هر شکست، دوباره روی پای خود می ایستند. در دنیای واقعی، شکست در کسب و کار، یک حقیقت پایه ای در زندگی و سنگ مانعی به سمت یک استراتژی پیروز به شمار می رود.

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-02 01:15:04
دسته بندی ها