چطور می توان طرح کسب و کاری را تهیه کرد که توجه سرمایه گذاران را جلب کند؟

14 اسفند 1395 - 8:45
کار آفرینی - چطور می توان طرح کسب و کاری را تهیه کرد که توجه سرمایه گذاران را جلب کند؟
چطور می توان طرح کسب و کاری را تهیه کرد که توجه سرمایه گذاران را جلب کند؟
امتیاز مطلب: 96%

طرح کسب و کارآیا در کسب و کار خود به مرحله ای رسیده اید که با خود فکر کنید که برای رسیدن به مراحل بعدی به پول بیشتری نیاز دارید؟ اگر می خواهید که این پول بیشتر را از پدر یا مادر خود قرض بگیرید و یا اینکه سرمایه گذاری را پیدا کرده اید که می تواند چند میلیون اضافی را در اختیار شما قرار دهد، در هر صورت باید قبل از درخواست از دیگران، کارها و وظایف خود را منظم کرده و برای برداشتن گام بعدی آماده شوید. به بیان دیگر، بهتر است که یک طرح کسب و کار داشته باشید.

مردم اغلب پیرامون طرح کسب و کار، عقاید متفاوتی دارند؛ برخی سرمایه گذاران بر این باورند که طرح کسب و کار، حتی ارزش کاغذی که روی آن نوشته می شود را ندارد! اینگونه از سرمایه گذاران به یک خلاصه ی اجرایی نیاز دارند. با اینحال، توانایی تشریح و توصیف کسب و کار، صنعتی که در آن فعالیت می کنید و بازار بالقوه برای شرکت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تا زمانیکه وقت کافی را اختصاص ندهید و برای نوشتن طرح کسب و کار خود برنامه ریزی نکنید، هرگز نمی توانید به این جوانب کار رسیدگی کنید. در ادامه یک لیست کوتاه از اطلاعاتی که باید در طرح کسب و کار خود به آن اشاره کنید را جمع آوری کرده ایم؛ علاوه بر این، برخی از توصیه های اضافی نیز فراهم شده تا شانس شما برای گرفتن پاسخ مثبت از سرمایه گذار را افزایش دهد؛ با یوکن همراه شوید:

یک خلاصه ی اجرایی:

این خلاصه باعث می شود که سرمایه گذاران بالقوه به سرعت تشخیص دهند که آیا خواندن ادامه ی طرح کسب و کار شما، ارزش خواهد داشت یا خیر. بنابراین، تا حد امکان باید یک خلاصه ی اجرایی قوی و پر محتوا را ارائه دهید تا آنها را برای خواندن ادامه ی مطلب ترغیب کنید.

بررسی کلی شرکت:

این بخش باید نگاهی کلی به هدف شرکت داشته باشد؛ مواردی مثل محصولات یا خدمات، تمام تکنولوژی های انحصاری و هر ویژگی منحصر به فرد دیگر نیز باید در این بخش گنجانده شود. علاوه بر این، می توان اطلاعاتی در زمینه ی خلاصه ی تاریخچه ی شرکت را نیز در این بخش قرار داد.

ماموریت و چشم انداز شرکت:

در این بخش باید بزرگ ترین تصویر یا چشم انداز شرکت را قرار دهید؛ دلیل اصلی تشکیل شرکت و فعالیت هایی که انجام می دهید را نیز فراموش نکنید.

منطق سرمایه گذاری:

مبلغ سرمایه ی مورد نیاز و برنامه هایی که برای آن دارید را به سادگی توضیح دهید.

تجزیه و تحلیل های بازار و رقبا:

در این بخش باید به اندازه ی بازار بپردازید؛ علاوه بر این، به این اشاره کنید که رقیبان محصول یا خدمات شما چه کسانی هستند.

برنامه های بازاریابی:

در برنامه های بازاریابی باید عواملی مثل محصول، قیمت، بازار و ارتقا را بگنجانید و به خاطر داشته باشید که در طرح کسب و کار خود باید نشان دهید که می دانید چطور باید درآمد کسب و کارتان را افزایش دهید.

سازمان:

چشم انداز شما از ساختار و موقعیت مکانی سازمان، از معیارهای با اهمیتی هستند که از برنامه ریزی خوب شما برای رشد آینده خبر می دهند. این بخش می تواند از یک نمودار سازمان ساده با توضیح مختصری از نقش ها و رسیدگی به برنامه های اجرایی تشکیل شده باشد.

تیم مدیریتی:

تخصص، مهارت و پیش زمینه ی اعضای تیم می تواند تعیین کننده ی جواب نهایی سرمایه گذار باشد. حتی اگر تجربه ی شما کم باشد، می توانید از هر چیزی که شما و تیمتان را به مو رساند، حرف بزنید.

برنامه های اجرایی و عملیات:

دراین بخش به نحوه ی عملکرد و فعالیت های سازمان بپردازید و حتی می توانید از نمودار گردشی استفاده کنید.

اجرای پروژه:

آیا قبل از اینکه به کسب درآمد برسید، پروژه های مشخصی را باید به سرانجام برسانید؟ آنها را لیست کرده و برای انجام دادن آنها آماده شوید.

تجزیه و تحلیل ریسک و محدویت ها:

در این بخش نشان می دهید که از ریسک های موجود مطلع هستید، درباره ی آنها فکر کرده اید و می دانید که چطور باید با آنها روبرو شده و از سر راه بردارید.

طرح های مالی:

در این بخش باید ساختار مالی خود را ارائه دهید؛ بخشی که در آن به سرمایه گذار می گویید که کجای کار به آنها نیاز داشته اید. شما همچنین باید لیستی از هزینه های پیش بینی شده ی استارتاپ را نیز تهیه کنید، علاوه بر اینکه پیش بینی های مالی تا پنج سال آینده را نیز نباید از قلم بیاندازید. اگر بتوانید یک برآورد واقع بینانه از نقطه ی سر به سر و آغاز کسب درآمد را ارائه دهید، بسیار مفیدتر خواهد بود.

 

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-05-24 10:09:00
دسته بندی ها