راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت اول

15 بهمن 1398 - 6:00
بازاریابی اینترنتی - راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت اول
راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت اول
امتیاز مطلب: 97%

بازاریابی محتوا همان مقاله ای است که مخاطب شما آنها را بوک مارک می کند تا مجدد به آن برگردد و بازخوانی کند. این زمانی است که می توانید بگویید که با محتوای خوب تان، مخاطب تان را به هیجان آورده اید. این راهنما سعی دارد بسیاری از جنبه های کلیدی بازاریابی محتوا را که الزامی مهمی در  استراتژی بازاریابی دیجیتال امروزی است، پوشش دهد. با یوکن همراه باشید.

ما در این مقاله سعی داریم راهنمای جامع بازاریابی محتوا که برگ برنده بسیاری از کسب و کار ها و استارتاپ های امروزی است به شما ارائه دهیم.

بازاریابی محتوا دقیقاً چیست؟

برای اینکه بفهمیم بازاریابی محتوا دقیقا چه کار میکند، اول باید روی تعریف آن به توافق برسیم. تعاریف زیادی برای بازاریابی محتوا وجود دارد که ساده ترین آنها  به معنای استفاده از محتوا برای بازاریابی محصولات و خدمات می باشد. آنچه ما در این راهنما به عنوان تعریف بازاریابی محتوا مطرح می کنیم عبارتست از:

بازاریابی محتوا، یک برنامه بازاریابی است که بر روی ایجاد، انتشار و توزیع محتوا برای مخاطبین هدف معمولاً  آنلاین  تمرکز می کند و هدفش جذب مشتریان جدید است.

مولفه های کلیدی استراتژی بازاریابی محتوا عبارتند از : شبکه های اجتماعی، وبلاگ، محتوای بصری، دارایی های محتوای غیر رایگان مانند ابزارها، کتاب الکترونیک، وبینارها ومحتوای آموزشی. در ادامه برخی سناریوها را با هم بررسی می کنیم:

سناریو اول :

فکر کنید یک شرکت در زمینه ای ارائه خدمات حسابداری راه اندازی کرده اید و می خواهید در سال آینده عملکرد بهتری از نظر سودآوری کسب و کار داشته باشید. شما می توانید به راحتی وبلاگی را در سایت خود راه اندازی کرده و مقالاتی در مورد مسائل مرتبط با مالیات و حسابداری برای مخاطبین هدف تان منتشر کنید. در اوایل کار میتوانید پست های کمی در طول هفته داشته باشید، به مرور پست های وبلاگ شما در گوگل و نتایج سرچ رتبه خواهد گرفت.

زمانیکه فراخوان های مالیاتی اعلان می شود و مردم در ارتباط با این موضوع سرچ میکنند، آنگاه پست های وبلاگ شما برای آنها نمایش داده می شود و این فرصت طلایی لحظه ارائه و معرفی خدمات شما به آنهاست. بسیاری از افراد یا حتی شرکت ها ممکن است شما را استخدام کنند تا امور مالیاتی و حسابرسی آنها را بر عهده بگیرید و به این طریق از طریق ارائه محتوای درست و مناسب به مشتریان بالقوه، کسب درآمد کنید.

سناریو دوم:

تصور کنید مدیر بازاریابی یک آژانس تبلیغاتی هستید و برای کسب و کارهای کوچک و استارتاپ ها راه کارهای بازاریابی طراحی می کنید. تصور کنید استارتاپی کوچک به شما مراجعه کرده است که می بایست به روشی مقرون به صرفه به آنها کمک کنید محصولات و خدمات شان را به مخاطبین معرفی کنند و آگاهی برندشان را افزایش دهند. یکی از روش های کم هزینه و مقرون به صرفه به ویژه برای استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا، بهره گیری از ابزارهای طراحی اینفوگرافیک است. شما می توانید به راحتی اینفوگرافیک های خوبی در مورد استارتاپ و خدمات و محصولات ایجاد کنید و در اینفوگرافیک، اسم، اطلاعات تماس و لوگو استارتاپ را قرار دهید.  اینفوگرافیک یا به عبارت دیگر محتوای بصری از پتانسیل ویژه ای برای به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی بر خوردارند. مردم به راحتی با محتوای بصری ارتباط برقرار کرده و میتوانند آنچه استارتاپ انجام میدهد را درک کنند. اینفوگرافیک ها به راحتی میتوانند سبب افزایش نرخ ترافیک ارگانیک و ترافیک وب سایت شوند. بسیاری از بازدیدکنندگان با استارتاپ تماس می گیرند یا به آنها ایمیل می زنند. اکنون ما اطلاعات تماس افرادی که احتمالا مشتریان بالقوه استارتاپ خواهند بود، داریم و میتوانیم به شیوه ای مناسب برنامه ارتباط با آنها را بچینیم و آنها را به خریدار تبدیل کنیم.

چرا یک کسب و کار به یک استراتژی بازاریابی محتوا نیاز دارد؟

بسیاری از این سناریوهای عنوان شده ممکن است کارهای اجرایی زیادی را در بر داشته باشند که  می بایست انجام دهید و در برنامه بازاریابی کسب وکارتان در نظر بگیرید. اجرا این اقدامات بدون یک پشتوانه استراتژیک و برخورداری از استراتژی مدون بازاریابی محتوا به سهولت به شکست می انجامد و موفقیت های آن کوتاه مدت خواهد بود.

اغلب بازاریابی محتوا زمانی کاربرد دارد که کسب و کار متوجه می شود که تلاش های بازاریابی اش به اندازه کافی موثر نیست یا اینکه هزینه اجرایی بالایی دارند. اما همانطور که مثالش را مطرح کردیم، شما به سهولت می توانید با ابزارهای آنلاین تولید اینفوگرافیک مانند canva.com  به روشی کم هزینه اما موثر اینفوگرافیک های جذابی برای معرفی استارتاپ، خدمات و محصولات تان طراحی و تولید کنید.

شما به جمع آوری لید نیاز دارید. به طور مثال برخی روش های تبلیغات آنلاین مانند مناقضه های تبلیغات (bid) با توجه به دو معیار هزینه و مرتبط بودن تبلیغات با ماموریت کسب و کار میتواند از طریق روش PPC (پرداخت کلیکی) ماهانه، لیدهایی را برای کسب و کار شما بر اساس بودجه تبلیغاتی مدنظر گرفته شده، بدست بیاورد. این فرآیند را باید برای تولید لید های بیشتر، تکرار کنید. وقتی بودجه خود را در این بخش قطع کنید، فرآیند تولید لید (Lead Generation) متوقف می شود.

تصور کنید شما پستی در وبلاگ تان منتشر کردید و  درون آن لینکی به یکی از صفحات معرفی خدمات یا محصول تان قرار داده اید (لینک سازی داخلی). زمانیکه کاربر بر روی این لینک کلیک میکند و به لندینگ پیجی که برای وی تعیین کرده اید، می رود، در واقع بازدیدکننده به یک لید (یا مشتری بالقوه) تبدیل می شود. باید بدانید، با مقایسه نرخ تبدیل بازدیدکننده با لید، ارزش بازاریابی محتوا به اندازه ی برگزاری کمپین های PPC حائز اهمیت است.

به طور مثال اگر این نرخ تبدیل 2 درصد باشد، یعنی 100 نفر از پست وبلاگ شما در ماه دیدن کرده اند. هر پست وبلاگ که تهیه می کنید، در واقع فرصتی برای تبدیل بازدیدکنندگان به لیدها است.

به عبارت دیگر، برنامه های بازاریابی محتوا منجر به ایجاد یا افزایش ترافیک قابل پیش بینی، مقرون به صرفه و گسترده به وب سایت شما می شود و با توجه به اینکه بازاریابی محتوا رویکردی موثر می باشد، دیگر فرآیند تولید لید در استارتاپ با به کاربردن رویکردهای خلاقانه محتوایی، فقط متکی و وابسته به بودجه ماهانه نیست. 

معمولا بسیاری از کسب و کارها فعالیت های بازاریابی خود را به طور کامل انجام نمی دهند و بدون برنامه ریزی بر روی تلاش های بازاریابی محتوا سوئیچ میکنند. در حقیقت بازاریابی محتوا  جزو قدیمی ترین روش های بازاریابی بوده که امروز پوشش و رویکردی نوین به خود گرفته است. در حال حاضر بسیاری از شرکت ها با استفاده از برنامه بازاریابی محتوا به عنوان روشی  مقرون به صرفه، هیجان انگیز و خلاقانه فرصت افزایش آگاهی برند و کسب درآمد برای کسب و کار را در پی دارد. 

 

در ادامه می توانید سایر قسمت های آموزش جامع بازاریابی محتوا را مطالعه نمایید :

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت اول

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت دوم

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت سوم

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت چهارم

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت پنجم

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت ششم

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت هفتم

 

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-03 17:39:32
دسته بندی ها