راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت دوم

15 بهمن 1398 - 6:10
بازاریابی اینترنتی - راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت دوم
راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت دوم
امتیاز مطلب: 93%

بازاریابی محتوا همان مقاله ای است که مخاطب شما آنها را بوک مارک می کند تا مجدد به آن برگردد و بازخوانی کند. این زمانی است که می توانید بگویید که با محتوای خوب تان، مخاطب تان را به هیجان آورده اید. این راهنما سعی دارد بسیاری از جنبه های کلیدی بازاریابی محتوا را که الزامی مهمی در  استراتژی بازاریابی دیجیتال امروزی است، پوشش دهد. با یوکن همراه باشید.

گام اول : چه کسی اجرای استراتژی بازاریابی محتوا را رهبری میکند؟

بازاریابی محتوا به فردی با توان اجرایی بالا نیاز دارد. گام اول این است که باید بدانید مدیر یا لیدر برنامه های اجرایی بازاریابی محتوا چه کسی خواهد بود؟ بسته به سایز کسب و کار شما، تیم بازاریابی محتوا شما می تواند بزرگ یا کوچک باشد. سایز کسب و کار، تیم بازاریابی و میزان بودجه شما، عوامل تاثیرگذاری بر روی برنامه ریزی بازاریابی محتوا هستند. با فرض اینکه این سه عامل هر دو  وجود دارند، اکنون شما باید بر روی ساختار کمپین های بازاریابی محتوا تمرکز داشته باشید. بر اساس برنامه ریزی این کمپین میتوانید اکنون افراد درست و مستعدد را برای اجرایی کردن کمپین استخدام کنید و آنها را در موقعیت مناسبی در کسب و کارتان بنشانید.  مهمترین قانون بازاریابی محتوایی «جذب، تبدیل و عمق بخشی» است. به عبارت دیگر، بازاریابی محتوا سوخت رسان فعالیت های بازاریابی برای جذب لید (مشتریان احتمالی جدید) می باشد. باید محتوای شما آنقدر خوب و جذاب باشد، که لیدها را جذب کند. بعد از  گام جذب، زمان آن فرا رسیده است که لیدها را به مشتریان بالقوه تبدیل کنید.  در نهایت باید ارتباط با مشتریانی را که کسب کرده اید حفظ کرده و به آن عمق ببخشید. ایجاد وفاداری در مشتریان امکان بازگشت مجدد و فرصت خرید یا دریافت خدمات مجدد از کسب و کارتان را افزایش میدهد. شما می توانید ار بازاریابی ایمیلی، بهینه سازی نرخ کانورژن، طرح های وفاداری و .... استفاده کنید.

وقتی تیم بازاریابی محتوا به طور مشخص تشکیل شد می بایست مسئولیت هر یک از اعضاء تیم با توجه به مهارت و تخصص شان مشخص باشد. مهمترین مسئولیت اعضاء تیم بازاریابی محتوا عبارتند از :

  • ایجاد محتوا (محتوای متنی، ویدئویی، بصری)بر اساس یک تقویم محتوایی برنامه ریزی شده
  • بهینه سازی محتوا برای SEO
  • مدیریت شبکه های اجتماعی جهت انتشار محتوا و توزیع آن بین مخاطبین هدف

زمانیکه تیم بازاریابی رشد می کند، کسی که تیم را رهبری میکند باید به قانون "جذب، تبدیل و عمق بخشی" حتما توجه کند به اینصورت که برای هر یک از این مراحل باید یک مسئول یا سرپرست قرار دهد به طوریکه یک نفر بر روی تولید لید تمرکز کند و دو نفر دیگر بر روی تکنیک های اجرایی مراحل تبدیل و عمیق کردن ارتباط بین کسب و کار و مشتری تمرکز کنند. البته تمام این افراد باید در تمام مراحل مشارکت داشته باشند و به یکدیگر کمک کنند اما هر یک روی بخش خودشان تمرکز بیشتری خواهند داشت. از این رو تمام جلسات همفکری و فوکوس گروپ که برگزار می شود باید اعضای تیم در هر سه مرحله می بایست حضور داشته باشند و تمام برنامه ها و استراتژی بازاریابی محتوا می بایست بین تمام آنها به اشتراک گذاشته شود.

بهترین روش برای کمک به تیم فروش، افزایش آگاهی برند و ایجاد محتوایی مناسب برای تولید لید می باشد.

به طور مثال فرض کنید شما تیمی شامل  5 نفر برای بازاریابی محتوا در اختیار دارید. شما می توانید بر اساس تقسیم بندی کارها این افراد را به صورت زیر بر روی هر یک از گام های ضروری بازاریابی محتوا (راه کارهای جذب مشتری) تقسیم کنید:

  • وبلاگ نویسی: دو نفر
  • تولید محتوای پرمیوم و غیر رایگان = یک نفر
  • سئو: یک نفر
  • طراحی و گرافیک = یک نفر

در نهایت گزارشات عملکرد هر یک از این افراد و نتایج مثبتف منفی، چالش ها یا موفقیت های این تیم می بایست در جلسات هفتگی و همچنین جلسات روزانه (Daily) بین مدیر بازاریابی و اعضاء تیم به اشتراک گذاشته شود تا همه اعضای تیم به درک مشترکی از هدف کسب وکار دست یابند و اگر مشکل یا چالش پیش رو یکی از اعضاء تیم باشد با همکاری یکدیگر سعی کنند آنها را حل کرده و راه حلی برای آن بیابند.

اگر کسب و کاری بزرگ دارید، سایز تیم بازاریابی محتوا می تواند بیش از 18 نفر باشد و بودجه بازاریابی محتوا با توجه به سایز کسب و کار افزایش خواهد یافت. در این حالت همان مسئولیت های مطرح در تیم (وبلاگ نویسی، گرافیک، سئو، تولید محتوای غیر رایگان و پریمیوم) را خواهیم داشت اما افراد بیشتری در هر یک  از آنها مشغول  به فعالیت خواهند بود. هدف از افزایش نقش افراد در هر یک از مسئولیت ها این است که کیفیت محتوا را ارتقاء دهیم. به طور مثال اگر در کسب و کاری کوچک فقط دو نفر مسئول وبلاگ نویسی بودند و الان این تعداد افراد به 4 نفر رسیده باشد، یک نفر به عنوان سردبیر محتوا بر روی عناوین، نگارش ها  و مسائلی از این دست تمرکز می کند و باقی اعضا تیم بر روی افزایش کیفیت محتوای وبلاگ تمرکز خواهند کرد.

در واقع در بسیاری از سازمان های بزرگ، فردی تحت عنوان شغلی سردبیر یا مدیر محتوا را جهت نظارت بر عملکرد اعضای تیم  محتوا استخدام می کنند که مسئولیت وی، تعیین چشم انداز و هدف برای تیم محتوا، اختصاص بودجه، استخدام افراد با استعداد، مشارکت با تیم برای ایجاد ایده های خلاقانه تولید محتوا، حل مسائل و چالش های پیشرو تیم و هماهنگی با سایر مدیران کسب و کار می باشد.

بسیاری از سازمان ها ی بزرگ تیم بازاریابی بزرگی بیش از 18 نفر دارند. به طور مثال یک کسب و کار مانند باملیو یا دیجی کالا که از فروشگاه های بزرگ آنلاین هستند از این قبیل سازمان ها به شمار می روند. اما با این وجود ممکن است از همان ساختاری برای تیم بازاریابی محتوا استفاده کنند که کسب وکارهای با تیم 18 نفره ی بازاریابی محتوا، البته با کمی تغییرات بهره می برند. به طور مثال:

  • طراحان می بایست نیازهای گرافیکی کارمندان از هر تیم را پاسخ دهند و از اینرو آنها به یکی از عناصر کلیدی در گام جذب مشتری جدید (تولید لید) تبدیل شوند.
  • ممکن است فردی را استخدام کنید که با توجه به تعدد پروژه در سازمان های بزرگ، علاوه بر تولید محتوا بتواند برخی از کارهای گرافیک مانند طرح بندی کتاب الکترونیک، ایجاد تصاویر و پست های گرافیکی شبکه های اجتماعی یا حتی برخی برخی طراحی های مرتبط با Front-end را نیز خودش انجام دهد.
  • حتی ممکن است بخشی از بودجه به استقرار تیم های برون سازمانی یا استقرار تیم های مختص هر پروژه نیز اختصاص داده شود.

 

در ادامه می توانید سایر قسمت های آموزش جامع بازاریابی محتوا را مطالعه نمایید :

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت اول

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت دوم

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت سوم

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت چهارم

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت پنجم

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت ششم

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت هفتم

 

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-03 17:39:48
دسته بندی ها