راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا – قسمت سوم

14 فروردین 1396 - 10:00
بازاریابی اینترنتی - راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا  – قسمت سوم
راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا – قسمت سوم
امتیاز مطلب: 90%

بازاریابی محتوا همان مقاله ای است که مخاطب شما آنها را بوک مارک می کند تا مجدد به آن برگردد و بازخوانی کند. این زمانی است که می توانید بگویید که با محتوای خوب تان، مخاطب تان را به هیجان آورده اید. این راهنما سعی دارد بسیاری از جنبه های کلیدی بازاریابی محتوا را که الزامی مهمی در  استراتژی بازاریابی دیجیتال امروزی است، پوشش دهد. با یوکن همراه باشید.

گام دوم: افراد با استعداد را استخدام کنید.

یک تیم بازاریابی محتوا به افرادی با عناوین شغلی متفاوتی نیاز دارد. اما این افراد چه کاری انجام می دهند؟ چگونه باید افراد درست و مناسب را برای هر یک از عناوین شغلی انتخاب کرده و استخدام کنید؟ شرح شغلی هر یک چیست و هر یک می بایست چه مهارت ها و شرایط شغلی ایده آلی داشته باشند. به طور مثال ممکن است شما نیاز به سردبیر، کارشناسی تولید محتوا (بازنویسف مترجم، نویسنده و ...) یا استراتژیست بازاریابی محتوا یا مدیر شبکه های اجتماعی نیاز دارید. در ادامه سعی می کنیم مهمترین عناوین شغلی مطرح در تیم بازاریابی محتوا و شرح مسئولیت شان را به شما معرفی کنیم

1. وبلاگ نویس

کاندیدای عنوان شغلی وبلاگ نویسی باید عاشق نویسندگی باشد و درک و شناخت خوبی از صنعت مرتبط با موضوع کسب و کار داشته باشد. از وبلاگ نویس انتظار می رود که صدای برند را در تمام پست های وبلاگ به گوش مخاطبین هدف برساند و آگاهی برند را افزایش دهد.

مهمترین مسئولیت های وی عبارتند از:

  • نوشتن انواع مختلف مقالات در سطح وسیعی از موضوعات مرتبط با کسب و کارب
  • گردآوری فیدبک ها از سایر اعضای تیم و ویراستاری محتوا
  • بهینه سازی محتوای برای موتورهای جست و جو و تولید لید (Lead Generation)
  • بدست آوردن داده های تحلیلی و آماری برای بهبود تکنیک ها و استراتژی ها تولید محتوای وبلاگ
  • رشد مشترکان و بازدیدکنندگان وبلاگ و افزایش نرخ ترافیک آن.

مهمترین نیازمندیهای این شغل عبارتند از:

  • درک خوب و مناسب از صنعتی که کسب و کار شما به آن مشغول است
  • مسلط به مهارت های نوشتاری و ویراستاری و توانایی انعکاس سبک و صدای برند کسب و کار در انواع مختلف محتوای تولید شده
  • برخورداری از یک ذهن تحلیلی و علاقه مند به کار با داده برای بهینه سازی و بسط دادن تکنیک ها و استراتژی بازاریابی محتوا
  • مهارت های سازماندهی خوب برای کار به صورت مستقل و مدیریت پروژه ها با تیم های مختلف
  • 2 تا 3 سال تجربه در حوزه ی بازاریابی و تولید محتوا

2. کارشناس تولید محتوا

شما می بایست به دنبال فردی با استعداد در زمینه ی تولید محتوا و نوشتن و تولید انواع مختلف پروژه های محتوایی و پست های وبلاگ به صورت منظم با هدف تولید لید، آگاهی برند و افزایش مشترکان و بازدیدکنندگان وبلاگ باشید. این عنوان شغلی به سطح بالایی از خلاقیت، توجه به جزئیات و مهارت های مدیریت پروژه نیاز دارد.

اهم مسئولیت های این عنوان شغلی عبارتند از:

  • ایجاد منابع و کانال های توزیع محتوا با هدف تولید لید، افزایش تعداد مشترکان و آگاهی برند و یا متریک های مهمی مانند افزایش سطح درآمد از طریق ارائه محتوای پریمویم و غیر رایگان (مانند کتاب الکترونیکی، گزارشات، راهنمای جامع، اینفوگرافیک و غیره)
  • وبلاگ نویسی در ارتباط با پروژه های شرکت و خدمات و محصولات آن برای جذب بازدیدکنندگان سایت و افزایش ترافیک سایتبه واسطه ی جست و جو کاربران، شبکه های اجتماعی یا حتی بازاریابی ایمیلی
  • افزایش تعداد بازدیدکنندگان و مشترکان محتوا با ارائه منظم محتوای سودمند دقیقا مرتبط با نیاز آنها
  • همکاری با تیم گرافیک، مدیر محصول، تیم بازاریابی و فروش، متخصصان و افراد تاثیرگذار صنعت جهت تولید محتوای مرتبط و جذاب (مانند مصاحبه ها و نشست ها، پادکست، برنامه سازی ویدئویی و ....) مطابق با نیاز ذینفعان کسب و کار و مخاطبین هدف.
  • همکاری با اعضای تیم کسب و کار جهت ایجاد ایده های خلاقنه برای تولید محتوا

مهمترین نیازمندیهای این شغل عبارتند از:

  • حداقل مدرک کارشناسی به بالا یا برخورداری از تجربه کاری مناسب
  • تجربه ی تولید محتوا به ویژه برای وب سایت و شبکه های اجتماعی مانند پست های وبلاگ، اسلاید، پست های فیس بوک و توئیتر و ..... .
  • تجربه ی جذب اذهان و افزایش مخاطبین چه به صورت آنلاین و آفلاین
  • برخورداری از خلاقیت بالا و مهارت های نوشتاری بالا و تصمیم گیری بر اساس اطلاعات

3. مدیر شبکه های اجتماعی

شما باید به دنبال مدیر شبکه اجتماعی باشید تا بتوانید تعداد فالوئرهای برندتان را در شبکه های اجتماعی افزایش دهید و با آنها تعامل برقرار کنید و آنها را به لید (مشتریان احتمالی و بالقوه)، مشتری یا طرفداران فعال و یا ترویج کننده ی برندتان تبدیل کنید.

مهمترین مسئولیت یک مدیر شبکه اجتماعی عبارتست از:

  • طراحی و مدیریت پروفایل و حضور برند شرکت درشبکه های اجتماعی شامل فیس بوک، توئیتر، لینکدین، گوگل پلاس، پینترست و کانل های بالقوه دیگر (اسنپ چت، تلگرام، ایسنتاگرام، Vine و غیره)
  • ایجاد محتوای قابل به اشتراک گذاری متناسب با هدف هر شبکه اجتماعی
  • گوش دادن به سخن مخاطبین و تعامل با آنها در گفت و گوی های اجتماعی مرتبط با شرکت، رقباء ویا صنعت
  • اجرای کمپین ها و پروموشن های اجتماعی منظم و هدفمند و ردیابی میزان موفقیت یا عدم موفقیت هر یک با توجه به اندازه گیری بازخوردهای بدست آمده از مخاطبین در شبکه های اجتماعی مانند پیام های لینکدین، چت های توئیتر، چت های گوگل پلاس، کامنت های اینستاگرام، پیام های تلگرامی و سایر موارد.
  • همکاری با سایر اعضاء تیم بازاریابی و تیم بازاریابی محتوا جهت تسهیل توزیع محتوا جهت آموزش دادن یا سرگرم کردن مخاطبین هدف.
  • ایجاد ترافیک مرتبط و مستمر برای وب سایت و تولید لید(مشتریان بالقوه) از طریق حضور برند در شبکه های اجتماعی

مهمترین نیازمندیهای این شغل عبارتند از:

  • حداقل مدرک کارشناسی به بالا یا برخورداری از تجربه کاری مناسب
  • حضور مستمر و فعال در شبکه های اجتماعی
  • مهارت ارتباطی بالا و برخورداری از تفکر خلاق جهت ارتقاء توانایی تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات

4. متخصص SEO

یک متخصص سئو مسئول شناسایی و اجرای فرصت هایی برای بهبود نرخ سرچ کسب و کار و برند از طریق کوئری های مورد جست و جو توسط کاربران می باشد. این فرد می بایست رتبه شرکت در گوگل را با توجه به لیست کلمات کلیدی مرتبط با ماموریت کسب و کار بهبود بخشد.

 مهمترین مسئولیت یک مدیر شبکه اجتماعی عبارتست از:

  • مدیریت SEO آفلاین و آنلاین برای شرکت و برند
  • همکاری با تیم محتوا جهت طراحی و تولید محتوای با کیفیت با توجه به عبارت کلیدی مهم و مرتبط با کسب و کار و برند
  • مدیریت میزان سرچ ارگانیک(سرچ برند یا کسب و کار از طریق موتورهای جست و جو) و تعیین اهداف مبتنی بر نرخ کلیک خوری، نرخ کانورژن و ترافیک سایت.
  • به روز بودن با آخرین ترندها و تغییرات حوزه ی SEO و موتورهای جست و جو

مهمترین نیازمندیهای این شغل عبارتند از:

  • حداقل مدرک کارشناسی به بالا یا برخورداری از تجربه کاری مناسب
  • برخورداری از دانش مرتبط فاکتورهای بهینه سازی و رتبه گوگل وبه روز رسانی های مرتبط با الگوریتم های سرچ موتورهای جست و جو
  • آشنایی با ابزارهای مرتبط با کلمات کلیدی و تحلیلی وب
  • تجربه با بهینه سازی و تحلیل SEO مبتنی بر داده های معتبر
  • مسلط به مهارت های ارتباطی و نوشتاری

5. گرافیست

گرافیست مسئول طراحی و نگه داری از دارایی های بازاریابی و محتوای تولید شده برای پشتیبانی از  محصولات/خدمات و اهداف بازاریابی است. این فرد مسئول طراحی و ارتقاء تجربه کاربری (UX)  مخاطبین از طریق آوردن برند به زندگی مخاطبین و  ایجاد ارتباط پایدار بین برند و  آنها از طریق نقاط تماس کسب و کار (touchpoint) می باشد.

مهمترین مسئولیت یک گرافیست عبارتست از:

  • کمک به خلق ایده های جدید در زمینه طراحی و تولید محتوا برای تیم جهت عرضه به مخاطبین هدف
  • همکاری بلند مدت و کوتاه مدت با نویسندگان محتوا برای کمک به انتقال صدای برند به درون زندگی مخاطبین
  • ایجاد الگوها و فریم ورک هایی برای تیم برای پست های شبکه های اجتماعی، الگوی ایمیل، پست های وبلاگو محتوای سایر کانال ها.
  • مدیریت سایر نیازمندیهای طراحی مانند فایل های پاورپوینت، لوگو و واترمارک برند و غیره.

مهمترین نیازمندیهای این شغل عبارتند از:

  • حداقل مدرک کارشناسی به بالا یا برخورداری از تجربه کاری مناسب
  • تجربه کاری به عنوان فریلسنر طراحی یا طراحی برای آژانس های بازاریابی و تبلیغاتی
  • تجربه طراحی دارایی های محتوایی مالتی پلتفرم (موبایل، تبلت و دسکتاپ)
  • تجربه کار با پکیج نرم افزاری Adobe یا فناوری های مشابه
  • برخورداری از دانش HTML؛ CSS و جاوا اسکریپت یک مزیت به شمار می رود.

 

در ادامه می توانید سایر قسمت های آموزش جامع بازاریابی محتوا را مطالعه نمایید :

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت اول

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت دوم

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت سوم

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت چهارم

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت پنجم

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت ششم

راهنمای جامع استراتژی بازاریابی محتوا - قسمت هفتم

 

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-05-16 14:13:25
دسته بندی ها