5 روش افزایش و پرورش خلاقیت در میان کارمندان‌تان

18 مرداد 1399 - 6:00
رفتار سازمانی - 5 روش افزایش و پرورش خلاقیت در میان کارمندان‌تان
5 روش افزایش و پرورش خلاقیت در میان کارمندان‌تان
امتیاز مطلب: 97%

خلاقیت تنها برای هنرمندان و موسیقیدان ها نیست؛ علاوه بر این نمی توان آن را قابلیتی جانبی دانست که صرفا برخورداری از آن خوب یا مفید باشد. اگر می خواهید که کارمندانتان، تیم هایی پربازده و روشنگر باشند باید خلاقیت را در میان تمامی آنها پرورش دهید.

خلاقیت باعث می شود که راه حل های کارآمدی را برای مشکلات پیچیده و دشوار ارائه دهید؛ علاوه بر این، ایده های جدیدی را ایجاد کرده و شما را متحول می کند. خلاقیت به افراد اجازه می دهد تا جریان کار و رویکردها را تقویت کنند و از همه مهم تر اینکه الهام بخش افراد بوده و تیم های شادتری را ایجاد می کند.

آیا این بدان معناست که تنها باید خلاق‌ترین افراد را استخدام کنید؟

البته که اینطور نیست. برخی افراد به صورت ذاتی از قوه ی خلاقیت منحصر به فرد و ویژه ای برخوردار هستند، اما این بدان معنا نیست که خلاقیت سایر افراد کمتر بوده و یا غیر قابل پرورش است. تمامی افراد نشانه هایی از این قابلیت را دارند، تنها باید شرایط و امکانات شکوفا شدن آن را فراهم کنید. استخدام افرادی که به صورت طبیعی از این قابلیت برخوردار هستند، به شما کمک می کند؛ اما شما باید فراهم کردن محیطی را به عنوان هدف اصلی خود قرار دهید که خلاقیت تمامی افراد را شکوفا می کند.

اما چطور می توان چنین کاری را انجام داد؟ برای آشنایی بیشتر با یوکن همراه شوید:

1. شرایط را برای برنامه‌ی کاری انعطاف‌پذیر فراهم کنید

منظور از برنامه ی انعطاف پذیر این است که قانون اجباری بودن ساعت های کاری 9 تا 5 را تغییر دهیم. اینگونه از برنامه ها شرایطی را فراهم می کنند که کارمند در هر بازه ی زمانی که بالاترین بازده را دارد، به کار و فعالیت بپردازد؛ همچنین شرایط کار در خانه و یا حتی تعطیلات بدون محدودیت را در اختیار کارمندان قرار می دهد. منظور این است که سطحی از انعطاف به اجرا گذاشته شود تا انواع مختلفی از افراد بتوانند خودشان را با آن تطبیق دهند.

بررسی های مختلف نشان داده اند که برنامه های کاری انعطاف پذیر، به بهره وری بالاتر و رضایت از کار بیشتر منجر می شوند. تنها این موارد می تواند شما را به داشتن یک برنامه ی انعطاف پذیر ترغیب کند؛ با اینحال نکته ی بهتری نیز وجود دارد، اینگونه از برنامه های کاری به خلاقیت بیشتر منجر می شوند. اگر کارمندان به این ساعت های زمانبندی شده متعهد نباشند، به ساعت خیره نشوند و یا برای برگشتن از ساعت های نهار، عجله ای نداشته باشند، می توانند فشار را از روی خود برداشته و به راحتی روی ارائه ی راه حل های مفید متمرکز شوند. شما تنها در صورتی می توانید از کارمندانتان بخواهید که خارج از قواعد و اصول همیشگی فکر کنند که اجازه ی کار کردن در شرایط خارج از قواعد را برای آنها فراهم کنید.

2. زمان‌های بیشتری را برای استراحت اختصاص دهید

بر اساس بررسی های اخیری که در این زمینه انجام شده، زمان های استراحتی که برای کارمندان در نظر گرفته می شود می تواند به افزایش بهره وری و رضایت از کار منجر شود. اگر ساعت های استراحت بیشتر را به فرهنگ شرکتی خود اضافه کنید، باعث می شود که حس اجبار از بین رفته و کار، به فعالیتی از روی علاقه تبدیل شود.

زمانی که هیچ فشاری را برای انجام دادن یک کار پیچیده و سنگین وارد نکنید، کارمندان می توانند با آرامش و تفکر بیشتری به انجام آن کار بپردازند. آنها به جای اینکه تمامی زمان خود را مضطرب باشند، آزادی عمل بیشتری داشته و می توانند به مشکلات فکر کنند و در نهایت، راه حل نهایی مورد نظر شما را ارائه دهند.

3. به ایده‌های جدید گوش کنید

یکی از بزرگ ترین مسائلی که خلاقیت را محدود می کند، نبود یا فقدان خلاقیت نیست؛ بلکه عدم توجه و نشنیدن ایده ها و خلاقیت های جدید است. این احتمال وجود دارد که ایده های جالب، خلاقانه و هوشمندانه ای به ذهن کارمندان شما رسیده باشد، اما آنها هیچ اشتیاقی برای ارائه ی آن ایده ها ندارند، چرا که احساس راحتی نمی کنند.

برای از بین بردن چنین اختلافاتی، روش جدیدی را پیش گرفته و به ایده های جدید گوش کنید؛ ایده های بد یا حتی ایده هایی که برخلاف طرز تفکر شما هستند را نیز نادیده نگیرید. فراموش نکنید که مجبور نیستید که تمامی این ایده ها را اجرا کنید، بلکه باید برای آنها ارزش قائل شوید، بازخورد صادقانه ی خود را ارائه کرده و به خاطر بیان ایده ها قدردان آنها باشید. انجام دادن مستمر این کار باعث می شود که روحیه و فضای لازم برای تولید ایده های مثبت فراهم شود.

4. محیط کار خود را با تجربیات احساسی انباشته کنید

بیشتر تجربه های خلاقانه از ترکیب دو ایده ی غیر مرتبط به وجود می آیند. تشویق جریان ایده های غیر منطقی از طریق تجربه های احساسی می تواند در الهام بخشیدن به کارمندان موثر باشد.

برای مثال می توانید هنرهای انتزاعی را روی دیوارهای دفتر کار نصب کنید، از عطرهای جدید استفاده کرده و یا موسیقی های غیر متعارف را در محیط پخش کنید. با این کار باعث می شوید که روش فکر کردن کارمندان تغییر کرده و شبیه به محیط شوند. اعمال این روش ها همچنین می تواند احساس آرامش و رضایت بیشتری را در افراد ایجاد کند؛ در نتیجه اعضای تیم شما شادتر شده و همگام با افزایش خلاقیت، بهره وری آنها نیز بیشتر می شود.

5. ذهنیت تیم را تسهیل کنید

کمتر پیش می آید که یک ایده ی خلاقانه به صورت کاملا ناخودآگاه به ذهن افراد خطور کند. بهترین ایده های کسب و کاری در اغلب موارد با استفاده از جریان های فکری و بعد از اینکه با شرکا، سرمایه گذاران و اعضای تیم به اشتراک گذاشته می شوند، به وجود آمده است. خلاقیت نیز یک ورزش گروهی است، بنابراین وظیفه ی شماست که اعضای تیم را به کار کردن گروهی تشویق کنید.

بنابراین پیشنهاد ما این است که ذهنیت تیم را با از بین بردن دیوارهای دفتر، تسهیل کنید، تمرین های تیمی را به اجرا بگذارید و فرصت ارتباط بیشتر را برای هم گروهی های خود فراهم کنید. این روش باعث می شود که اعتماد متقابل افزایش یافته و کار کردن گروهی برای ارائه ی ایده های بهتر، آسان تر شود.

خلاقیت چیزی نیست که به صورت طبیعی در تمامی افراد وجود داشته باشد؛ اما با اعمال این روش ها می توانید ایده های بیشتر و جدیدتری را از کارمندان دریافت کنید، چشم انداز بهتری داشته باشید و راه حل های بهتری را برای مشکلاتی که سد راه کسب و کارتان می شود، در اختیار داشته باشید. هرچقدر که فعالیت های تیمی بیشتر باشد و هرچقدر که راحتی و آسودگی کارمندان در محیط های خلاقانه بیشتر شود، ایده های خلاقانه ای که دریافت می کنید نیز بیشتر خواهد شد.

 

منبع: Entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-02 17:07:55
دسته بندی ها