آیا قیمت مناسبی را برای محصولاتتان در نظر گرفته اید؟ چطور می توان از این موضوع مطلع شد؟

25 اسفند 1395 - 2:03
بازاریابی اینترنتی - آیا قیمت مناسبی را برای محصولاتتان در نظر گرفته اید؟ چطور می توان از این موضوع مطلع شد؟
آیا قیمت مناسبی را برای محصولاتتان در نظر گرفته اید؟ چطور می توان از این موضوع مطلع شد؟
امتیاز مطلب: 96%

بعد از اینکه محصولات مورد نظر خود را تولید کردید، قیمت گذاری برای آنها، به یکی از دشوارترین چالش ها تبدیل خواهد شد. انتخاب درست و سودآوری برای همه خوشایند است؛ این در حالیست که در روی دیگر سکه، انتخاب نادرست و ورشکستگی کسب و کار قرار گرفته است. اما به طور قطع، تعیین قیمت مناسب برای محصولات، با حدس و گمان انجام نمی شود؛ برای محصولاتی که تولید کرده اید، یک قیمت مناسب وجود دارد و شما می توانید با پاسخ دادن به سه سوال پیش رو، آن را تعیین کنید. در ادامه با یوکن همراه شوید:

1. بودجه ی اجرایی شما به طور کل چقدر است؟

اگر دقیقا بدانید که هزینه های جاری کسب و کار شما در ماه چقدر است، پس می دانید که باید چه میزان درآمدی را کسب کنید تا شرایط سر به سر را به وجود آورید. تنها کافیست که این عدد را به روند تولید خود اضافه کنید. برای مثال، اگر برنامه ریزی کرده اید که در طول یک سال، 10000 واحد تولید کنید، می دانید که چه میزانی را باید به فروش برسانید تا به نقطه ی سر به سر برسید.

با در نظر گرفتن بودجه می توانید سناریوهای قیمت های متنوعی را مورد آزمایش قرار دهید، مثل قیمت بیشتر و فروش واحدهای کمتر یا کم کردن قیمت و افزایش حجم تولید. از هر سناریو و روندی که پیروی کنید، می دانید که چه میزان فروشی باید داشته باشید تا بتوانید چراغ کسب و کار خود را روشن نگه دارید. میزان سودی که از هر فروش نصیبتان می شود را در نظر بگیرید؛ به این دلیل که باید تصمیم بگیرید که چه روشی برای شما کارساز است: برخی مدل ها با سود بسیار کم اجرا می شوند (مثل آمازون) و برخی دیگر نیز با سودهای هنگفت به کار خود ادامه می دهند (مثل اپل).

2. کسب و کار شما چه هدفی را دنبال می کند؟

اگر می خواهید به سرعت سهمی از بازار را در اختیار داشته باشید، پس قیمت های پایین به شما کمک خواهند کرد. اگر میزان سود در ازای هر فروش برای شما اهمیت دارد، تعداد فروش کمتر برای شما مفید خواهد بود. با اینحال، پیشنهاد ما این است که برای احتیاط بیشتر، کار خود را با قیمت های بسیار کم شروع کنید تا بتوانید بخشی از بازار را به دست آورید. اعمال این روش باعث می شود که افزایش قیمت در آینده، دشوار تر شود؛ مگر اینکه بتوانید ارزش یا فایده ی بیشتر یا جدیدتری را به خدمات یا محصولات اضافه کنید. (همیشه تفاوت هایی وجود دارد که در ادامه می خوانید.)

3. مشتریان شما به چه چیزی نیاز دارند؟

شاید فکر کنید که می دانید، اما احتمالا عکس العمل آنها برای شما تعجب آور خواهد بود. جو ورث، نویسنده ی این متن، ماجرای جالبی را نقل می کند: "یکی از مشتریان من روی یک ابزار تشخیص موارد پزشکی سرمایه گذاری کرده بود که مصارف بسیار اندکی داشت. زمانی که میزان فروش بعد از یکی دو سال کاهش یافت، شرکت تصمیم گرفت که قیمت ها را برای مقابله با رقیبان، به شدت کاهش دهد. متاسفانه این کار باعث شد که این دستگاه به عنوان یک وسیله ی بی ارزش شناخته شود که برای پزشکان جذابیت نداشت. پیشنهاد من این بود که قیمت دستگاه را تا 3000 دلار افزایش دهند، این یعنی 20 درصد افزایش قیمت. این شرکت در سال بعد موفق شد تا به 50 درصد فروش بیشتر دست پیدا کند."

قیمت گذاری می تواند یک روند تصمیم گیری پرفشار باشد، اما باید یک موضوع مهم را به خاطر داشته باشید: این تصمیم نهایی شما نخواهد بود. همانطور که در ماجرای بالا خواندید، می توانید در آینده نیز قیمت های خود را تغییر دهید. اما در هر صورت باید مطمئن شوید که محصولی که تولید کرده اید، برای مشتریان فایده داشته باشد. اگر مردم آن را دوست داشته باشند، ممکن است که حتی قیمت بیشتری را برای آن پرداخت کنند.  

 

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-12-09 13:13:42
دسته بندی ها