۲۱ مثال از اهداف توسعه فردی که برای شما سودمند است

25 اردیبهشت 1396 - 7:52
مدیریت شخصی - ۲۱ مثال از اهداف توسعه فردی که برای شما سودمند است
۲۱ مثال از اهداف توسعه فردی که برای شما سودمند است
امتیاز مطلب: 95%

یکی از بهترین تصمیماتی که می‌توانید در زندگی بگیرید، تدوین یک برنامه رشد و توسعه فردی است، که شما را به سمت اهدافتان هدایت کند؛ بهبود کیفیت زندگی، کسب موفقیتهای بیشتر، این که به انسان بهتری تبدیل شوید و یا نمونه بهتری از خود را به نمایش بگذارید، از این جمله‌اند. همین دلایل باعث می‌شوند که مجموعه‌ای از گام‌ها و مراحل را در جهت توسعه فردی خود، تهیه و طراحی کنید، تا شما را در راه رسیدن به خواسته‌های‌تان همراهی کنند، در ادامه با ۲۱ مثال «دستاوردهای توسعه فردی» آشنا می شوید، که باعث رشد و ترقی و «موفقیت» شما می‌شوند. با یوکن همراه باشید. 

۱-‌ توانایی همدلی و انطباق

استقبال از دیدگاه‌های متفاوت و مختلف و جذب آنها، علاوه بر آنکه شما را تبدیل به فردی دلنشین و انعطاف‌پذیر می‌کند، باعث گسترش و توسعه نگرش شما نیز، می‌شود و بصیرت و فرزانگی شما را افزایش می‌دهد.

۲اعتماد‌به‌نفس

تحقیقات نشان می‌دهند که، مهمترین عامل موفقیت را، نه هوش فردی، بلکه ترکیبی از ۳ مؤلفه «اعتماد‌به‌نفس، هدفمند بودن و پشتکار داشتن» رقم می‌زند. اعتماد‌به‌نفس یا به عبارتی «عزت‌نفس» ناشی از خودپنداره یا احساس و برداشتی است که فرد از خود دارد، دلیلی که باعث می‌شود، بر تقویت و ارتقا‌ی اعتماد‌به‌نفس تاکید کنیم، این است که «موفقیت» میسر نمی‌شود، مگر در صورت داشتن یک اعتماد به نفس قوی، پس یکی از گام های شما در توسعه فردی، قطعا، افزایش اعتماد‌به‌نفس و عزت‌نفس‌تان خواهد بود.

۳- «ترس» را به دوست خود تبدیل کنید!

برای آنکه از «ترس» نترسید و بر آن غلبه کنید، باید یاد بگیرید که هر لحظه انتظار وقوع آن را داشته باشید، بدین ترتیب خود را در معرض ترس قرار می‌دهید و آن را به پدیده‌ای عادی و طبیعی در زندگی خود تبدیل می‌کنید، اگر بتوانید نگرش خود را با رویدادهای غیرمنتظره و عدم قطعیت چیزها، هماهنگ کنید، آنگاه به یک رویکرد آرام‌کننده دست پیدا می‌کنید که در پیشبرد شما در مسیر زندگی، کمک شایان توجهی می‌کند.

۴گوش دادن فعال

یاد بگیرید که توجه خود به دیگران و گفته‌هایشان را با «گوش دادن فعال» بالا ببرید و نشان دهید که برای عقاید و صحبت‌ها‌یشان ارزش قائل می‌شوید و این خود به اعتبار یافتن شما، کمک می‌کند، در یک ارتباط رودررو گوش دادن فعال، به معنای دنبال کردن صحبت های طرف مقابل، به همراه استفاده مناسب از «زبان بدن» و پرسیدن سوالاتی با «پایان باز» را شامل می‌شود، شما موظف هستید که به این منظور، هر نوع مسئله‌ای که حواس شما را پرت می‌کند یا توانایی گوش دادن شما را تضعیف می‌کند، از خود دور کنید.

۵روی زبان بدن خود کار کنید.

زبان بدن شما چیزی نیست، جز زبان غیر گفتاری شما که، مجموعه‌ای از ژست‌ها و حرکت‌ها است که، وضعیت بدنی و حالت چهره شما را شامل می‌شود و به بیان منظور شما و کیفیت انتقال آن به طرف مقابل کمک می‌کند، تحقیقات نشان می‌دهند که یک زبان بدن خوب و مناسب، به بهبود کیفیت ارتباط و انتقال مؤثر پیام‌تان کمک زیادی می‌کند و به نشان دادن تسلط و اشراف و اعتماد‌ به‌ نفس و مصمم بودن شما، در یک موقعیت کمک زیادی می‌کند. در واقع ژست‌های بدنی مناسب می‌توانند عملکرد شما را ارتقا و بهبود دهند.

٦همرنگ جماعت باشید!

همواره به دنبال چیزی باشید، که در میان شما و دیگران با توافق و سازگاری دامن بزند، به علایق و نیارهای دیگران توجه کنید، تا بتوانید سر صحبت را باز کنید و همدلی و محبت آنها را به دست آورید، اگرچه این کار نباید، ریاکارانه یا از روی چاپلوسی و فریب دبگران باشد، ولی باید به شکلی صادقانه و از روی اشتیاق به دنبال جلب نظر دیگران و رفاقت و دوستی آنها باشید. 

٧با خود به صلح برسيد!

پیش‌نیاز آنکه دیگران را دوست داشته باشید، این است که خود را دوست داشته باشید، باید خود را بشناسید و بدانید که منحصر‌به‌فرد هستید، لازم است که احساسات و افکار و توانایی‌ها و محدودیت‌های خود را به رسمیت بشناسید و بدانید که این کار مسیر شما را روشن‌تر میکند و با تاکید بر جنبه‌های مثبت و آگاهی از جنبه‌های منفی خود می‌توانید، در موقعیت‌های مختلف، تمرکز و کارآیی بهتری داشته باشید و این خود به «موفقیت» شما کمک می‌کند. 

۸از اتلاف وقت خود پرهيز كنيد.

البته ما متوجه هستيم، كه «اتلاف وقت» ‌یک صفت یا ویژگی شخصیتی محسوب نمی‌شود، اما از آنجا که به عنوان یک «عادت ناپسند» در نظر گرفته می‌شود؛ باید برای کنار گذاشتن آن از همان اصول «ترک عادت» که در مورد هر عادت دیگری نیز صدق می‌کند، تبعیت کنید. وقت طلا است و استفاده از آن به شکل نادرست، کمکی به شما در راه رسیدن به اهداف‌تان نمی‌کند.

٩-سحرخيز باشيد.

برعکس، این یک عادت خوب است! سعی کنید، عادت کنید که، صبح زود از خواب بیدار شوید، یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: «سحرخیز باش تا کامروا شوی!» این کار به سلامت شما هم کمک می‌کند و شما می‌توانید به تمامی کارهای‌ خود برسید، همچنين می‌توانید طلوع دل‌انگیز آفتاب را تماشا کنید و در هوای مطبوع و ملایم صبحگاهی ورزش کنید، تحقیقات نشان می‌دهند که افراد سحرخیز نسبت به دیگران از سلامتی و شادی بیشتری برخوردارند و کارآیی و قابلیت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

١٠-عملگرا و فعال باشيد.

بايد خود را عادت دهيد كه شخص فعال و عملگرايي باشيد، ‌تعدادی از ویژگی های افراد عملگرا این است که، این افراد، سعی و تلاش می‌کنند که خود خالق زندگی  خود باشند و سرنوشت شان را رقم بزنند، آنها خود را قربانی شرایط بیرونی فرض نمی‌کنند، اجازه نمی‌دهند که دیگران برای زندگی آنها تصمیم بگیرند، آنها دوست دارند که آزاد باشند و در عین حال به تکالیف خود متعهد هستند و مسئولیت اعمال خود را می‌پذیرند و نتایج آن رذ قبول می‌کنند.

۱۱-هنر تبديل تضادها به تفاهم‌ها یا «تهدیدها به فرصت‌ها»

تضاد و تداخل و اشكالات حاصل از آن، بخشی از طبیعت و ماهیت زندگی ما است، هنر ما آن است که در صحنه زندگی به گونه‌ای عمل کنیم که، آنها خللی در مسیر ما ایجاد نکنند، بلکه ما را به افرادی توانا‌تر تبدیل کنند و فرصت‌ها و راه‌ها و درس‌های جدیدی را برای ما آشکار کنند، مهارت پشت سر گذاشتن ناملایمات و تلاطم‌های زندگی، تنها با خوش‌بینی و یک دید دوستانه و سازگارانه به رویداد‌های زندگی حاصل می‌شود.

۱۲-«گذشته‌ها» گذشته‌اند!

يكي از مهلك‌ترین اشتباهات که مانع رشد و توسعه فردی ما می‌شود، تکیه بر گذشته و ساختن و بنا کردن حال و آینده‌مان بر مبنای آن است، راز این که به معنای کلمه شاد باشید و از زندگی خود لذت ببرید، آن است که در «لحظه» و زمان حال زندگی کنید، پس شما احتیاج دارید که روح و روان وتفکر خود را از اتفاقات گذشته، پاک کنید و گذشته را چه خوب و چه بد، به همان گذشته بسپارید، باید برای حال و آینده سنگ‌بنای جدیدی بسازید و همواره آماده باشید که از صفر شروع کنید.

١٣-بيشتر مطالعه كنيد.

هيچ چیز در زندگی قیمتی‌تر از یک گنجینه دانش، نیست. دانش و معلومات به عنوان چراغ راه عمل می‌کند، در تاریکی دریا، هیچ چیز مانند یک فانوس دریایی نیست؛ اما بهترین راه کسب دانش، مطالعه کتاب هایی است، که در یکایک آنها تجربیات با ارزش بشری به نحوی انعکاس یافته‌اند، تحقیقات نشان می‌دهند که کسب دانش بیشتر ما را نسبت به موفقیت، تشنه‌تر و حریص‌تر می‌کند،‌که این خود شادی و خوشبختی و رضایت از خود را، برای ما ممکن‌تر می‌کند، پس سعی کنید، عادت کنید، که مطالعه کتاب ها بخشی از زندگی روزانه شما باشد. این علاوه بر‌آنکه به کسب مهارت‌های جدید می‌انجامد، مهارت های فعلی شما را نیز عمق و‌ غنای بیشتری می‌بخشد.

۱۴-انعطاف‌پذیر و مقاوم باشید.

اين یعنی توانایی سازگاری و انطباق‌پذیری در برابر مشکلات و سختی های زندگی، باید بتوانید به مانند یک ناخدای ورزیده، سکان کشتی زندگی را در دریای طوفان‌زده حفظ و کنترل کنید، و گرنه از غرق شدن گریزی نیست! تفاوت‌ها در همین جا مشخص می‌شود، یکی در برابر مشکلات کوچک، احساس زبونی و درماندگی می‌کند و دیگری شجاعانه و با اعتماد‌به‌نفس به مصاف چه مشکلات بزرگی می‌رود، باید یاد بگیرید که چگونه از پس مشکلات برآیید و خود را به مسیر طبیعی زندگی بازگردانید؛ شما به یک فرد قوی و موفق تبدیل نمی‌شوید، مگرآنکه این مرحله را با «موفقیت» پشت سر بگذارید.

۱۵-استرس خود را كنترل كنيد.

استرس زياد مي تواند،‌تاثیر منفی قابل توجهی بر زندگی شما بگذارد و شما را در کار و زندگی خود، دچار مشکل جدی کند، استرس بر جسم و ذهن و روح و روان شما خلل ایجاد می کند و خلق‌ و خو و احساسات و هیجانات شما را دست خوش آسیب جدی می‌کند، باید بدانید که چگونه باید به نحو مؤثر و کارآمدی استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید، این روزها تکنیک‌ها و روش‌های زیدی برای مدیریت استرس وجود دارند، پس همه چیز به خودتان برمی‌گردد و انگیزه و تمایل به اینکه، به نحوی استرس خود را کنترل کنید،‌ این کار برای شما میسر است، تنها در صورتی که بخواهید. 

۱۶-محدوديت‌های خود را فراموش کنید.

تکیه زیاد روی محدوددیت ها باور به آنها، می‌تواند منجر به عدم رشد و شکوفایی شما بشود، این رویکرد باعث درجا زدن شما می‌شود و باعث می‌شود که پا از منطقه امن خود فراتر نگذارید و در نتیجه ترس از شکست و ناکامی، خود را از تجربیات و شرایط جدیدی که می‌توانست در جهت رشد و تکامل و «موفقیت» شما عمل کند، محروم سازید، محدودیت و نقصان یک، مؤلفه طبیعی در زندگی است و اگر بخواهید خود را به آن، مقید کنید، لیست بی‌انتهایی از محدودیت‌های مالی، خانوادگی، سنی و حرفه‌ای بر سر شما سبز خواهند شد. آنچه مهم است، این است که با مشخص کردن محدودیت‌ها و غلبه کردن بر آنها، با یک دید مثبت به سوی رویاهایتان در زندگی گام بردارید.

۱۷-سازنده و بخشنده باشید.

سعي كنيد، روحيه معلمى داشته باشيد و آموخته‌های خود را به دیگران منتقل کنید،‌ عقاید و احساسات و مهارت های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، این نه تنها برای دیگران، بلکه یرای خود شما نیز سودمند خواهد بود، هر چه چیزی را بیشتر به دیگران یاد بدهید، در آن مهارت بیشتری کسب می‌کنید.

١٨-اراده خود را قوي كنيد.

لازمه ی موفقیت در امور مالی و داشتن سلامتی و کسب «موفقیت» یا روابط میان‌فردی و شغلی خوب، بهره‌مندی از اراده قوی است، برای رسیدن به اهداف مورد نظرتان به تلاش و پشتکار نیاز دارید و این نیز به نوبه خود مستلزم داشتن اراده قوی است.

۱۹-متفكر و انديشمند باشيد.

متفکر بودن به شما کمک می‌کند که به اقتضای موقعیت رفتار کنید و از داشته‌های خود به درستی بهره ببرید، وقتی فکر می‌کنید ابعاد و جنبه‌هایی از یک موضوع برای شما روشن می‌شود، که پیش از آن مورد غفلت قرار گرفته بود، با اندیشیدن امکانات بالقوه شما تبدیل به دستاوردهایی بالفعل می‌شوند، به جای آن که به گذشته بچسبید و مدام شکایت کنید؛ یا نگران آینده نرسیده باشید، سعى كنيد در زمان حال زندگى كنيد و از لحظه‌هایتان لذت ببرید.

۲۰-بهتر تصمیم‌گیری کنید.

بايد عادت كنيد در زندگى خوب تصميم بگيريد و خوب انتخاب كنيد، اين تعيين كننده است و تفاوت ها را رقم ميزند، بايد بدانيد كه براى موارد مختلف چقدر زمان صرف كنيد، شك به خود راه ندهيد يا نه، براى مدتى فكر كنيد؟ قاطع باشيد يا مردد؟ لجوج باشيد يا انعطاف‌پذیر؟ به خود اتکا کنید یا با دیگران مشورت کنید؟ در مواقع عصباتیت تصمیم بگیرید یا در زمان فراغت و آرامش؟ اولویت‌های خود را چگونه انتخاب می کنید؟ چه کاری را در چه زمانی انجام می‌دهید؟ در دو راهی‌های زندگی چگونه عمل می‌کنید؟ اینها همه در «موفقیت یا عدم موفقیت» شما نقش ایفا می‌کنند.

۲۱-روى نگرش خود كار كنيد.

این یکی از مهمترین موارد است، نگرش شما تعیین می‌کند، که چه کسی هستید؟ آنچه شما و ذهنیت‌تان را از دیگران متمایز می‌کند، همین نگرش شما است، نگرش و ذهنیت شما باید به نحوی اصلاح شود که، موجبات رشد شما را فراهم کند، نه رکود و زوال، یک نگرش مثبت غیرممکن‌ها را ممکن می‌کند و شما را به سرمنزل مقصود می‌رساند. گامهایی که در بالا از آنها صحبت کردیم، در جهت رشد و توسعه فردی شما هستند و شما را قادر می‌سازند که به اهداف و آرزوهایتان برسید، آنها شما را به انسان بهتر و خوشبخت‌تری تبدیل می‌کنند و شانس « موفقیت» شما را افزایش می‌دهند، برای آنکه طرفیت های وجودی خود را رشد و توسعه دهید، هیچ‌وقت دیر نیست و این تنها به خواست و اراده خود شما بستگی دارد.

 

منبع: employeeconnect

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-05-16 14:24:35
دسته بندی ها