رفتار با منفی‌باف‌ها را از افراد موفق بیاموزید

1 بهمن 1398 - 6:00
مدیریت شخصی - رفتار با منفی‌باف‌ها را از افراد موفق بیاموزید
رفتار با منفی‌باف‌ها را از افراد موفق بیاموزید
امتیاز مطلب: 99%

شاید شما هم در اطرافتان با آدم‌های منفی‌باف و مأیوس مواجه شده باشید که دائماً افکار منفی در سر دارند و خانواده و دوستان خود را با بدقلقی و حرف‌های مأیوس‌کننده ناراحت می‌کنند. در ادامه به شما می‌گوییم چطور با این افراد رفتار کنید. با یوکن همراه باشید.

افراد منفی باف یا در اصطلاح سمی کسانی هستند که دائماً به دنبال بحث‌های بی‌فایده می‌روند و اصلاً نمی‌خواهند کسی در زندگی‌اش شاد باشد. حتی در بعضی مواقع این افراد به دنبال خوشی زندگی خود هم نیستند. معمولاً اطرافیان دید خوبی به افراد سمی ندارند و آن‌ها را سبب نحسی می‌دانند که در هر جمعی سبب ناراحتی و دعوا می‌شوند. پس رفت‌وآمد با این افراد تنها استرس و دلهره به ‌جا می‌گذارد و سبب می‌شود اطرافیان ساعات هولناکی را پشت سر بگذارند. این در حالی است که استرس دائمی آسیب زیادی روی مغز می‌گذارد و کارایی آن را پایین می‌آورد. در واقع استرس تأثیر منفی روی عملکرد دندریت‌های عصبی دارد. علاوه بر آن، استرس دشمن موفقیت و شادی در زندگی است. حال انسان‌های سمی عامل ایجاد این نوع استرس هستند و معاشرت و دوستی با آن‌ها نیز استرس‌زاست.

حتماً با این مورد روبه‌رو شده‌اید که ارتباط با فرد منفی سبب می‌شود فشار بیشتری به مغز وارد شود. این فشار به دلیل واکنشی است که مغز نسبت به افکار و منفی‌بافی آدم‌های سمی نشان می‌دهد؛ اما چرا بعضی انسان‌ها دائماً فکرهای منفی دارند؟ منفی‌بافی افراد سمی یا کج‌فکر دلایل زیادی دارد. گاهی برخی از آن‌ها به سبب نادانی دائماً منفی می‌بافند، گاهی تربیت و آموزش درستی نداشته‌اند و والدین آن‌ها نیز چنین افرادی هستند و در بعضی مواقع نیز آن‌ها واقعاً منفی‌باف و بدجنس هستند. درهرحال توصیه می‌شود از افراد سمی کناره بگیرید و به دنبال معاشرت با آن‌ها نباشید؛ اما گاهی به ناچار باید با آن‌ها رفت‌وآمد کنید، پس یاد بگیرید چطور با آن‌ها وقت بگذرانید.

در ادامه مطلب 12 روش عملی برای مقابله با افراد منفی‌باف را عنوان می‌کنیم که توسط افراد موفق اعلام‌شده است.

1. خودتان باشید و زیر بار منفی‌بافی نروید

خیلی از افراد از همه‌چیز ناراضی هستند و دائماً غر می‌زنند، آن‌ها سبب می‌شوند طرف مقابل هیچ تمایلی به‌وقت گذرانی با آن‌ها نداشته باشد؛ اما اگر شما هم با فرد منفی‌بافی روبه‌رو هستید، هیچ‌گاه خود را تسلیم نگاه‌های منفی او نکنید. باید به دنبال راهی باشید تا جو منفی خنثی شود. زمانی که فردی سمی غر می‌زند و از همه شکایت دارد، از او بپرسید: "راه‌حلی برای رهایی از این شرایط داری؟"، "حالا که وضعیت این‌چنین است، چه‌کاری می‌خواهی انجام دهی؟"

در این شرایط فرد منفی‌باف به دنبال این است که مشکل را بزرگ‌تر نشان دهد و شما را با این کار به عقیده خود برساند؛ اما شما باید زیر بار حرف‌های او نروید و با سؤال پرسیدن مداوم به دنبال راهکاری مناسب باشید. این کار به فرد سمی نشان می‌دهد شما به دنبال راه‌حل هستید و شکایت‌ها و ناله‌هایش اهمیتی ندارد.

2. در مقابل فرد منفی‌باف عاقل باشید

معمولاً در معاشرت با افراد سمی، موج گسترده‌ای از انرژی‌های منفی را دریافت می‌کنید و تمام روحیه تان از دست می‌رود. در این شرایط باید مقاوم باشید. تلاش کنید احساسات و روحیه خود را به‌خوبی شناخته و آن‌ها را کنترل کنید. نباید اجازه دهید صحبت‌های فرد منفی ذهن شما را به هم بریزد. پس شنونده عاقلی باشید و به صحبت‌های او توجه نکنید زیرا نیاز نیست حرف هرکسی را بپذیرید.

3. منطق خود را به کار بگیرید

بدترین روش مقابله با افراد منفی‌باف، برخورد احساسی و به‌دوراز منطق است. افراد سمی معمولاً هیچ منطقی ندارند و حرف‌های نامعقولانه می‌زنند، اما شما منطقی باشید و در دام آن‌ها گرفتار نشوید. وقتی شما هم به‌دوراز منطق با آن‌ها حرف بزنید، گرفتار احساس بدی خواهید شد و درنهایت چاره‌ای جز حمایت و همدردی با او نخواهید داشت. پس برخورد منطقی داشته و از صحبت‌های احساسی دوری کنید.

4. روی احساساتتان کنترل داشته باشید

برای این‌که احساسی برخورد نکنید، باید ابتدا احساسات خود را بشناسید و روی آن کنترل داشته باشید. باید مقاوم باشید و اجازه ندهید حرف‌های فرد منفی‌باف، احساسات شما را برانگیخته کند. پس در معاشرت با آن‌ها کاملاً خنثی بوده و گرفتار همدردی، ناامیدی، خشم و عصبانیت نشوید. با این کار خود را از انرژی سمی دور کرده‌اید.

5. در هر شرایطی به دنبال شادی خود باشید

اگر اجازه دهید عوامل محیطی و رفتارهای دیگران شادی را از زندگی‌تان بگیرد، شما هم در دام افراد سمی گرفتار شده‌اید و تمام انرژی‌تان از دست می‌رود. پس شادی خود را در گرو چیزی ندانید تا مدیریت اوضاع برایتان آسان‌تر شود. افراد موفق اجازه نمی‌دهند هیچ‌چیز و هیچ فردی شادی زندگی‌شان را بگیرد و کامیابی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. این افراد اهمیتی به نظر دیگران نداده و حال خوششان را در هر شرایطی حفظ می‌کنند. حقیقت این است که نظر و قضاوت اطرافیان درباره ما، هیچ‌وقت درست نیست. شاید ازنظر بعضی افراد خیلی خوب و ازنظر خیلی‌ها بد باشیم، پس چرا باید به نظر شخصی اطرافیان اهمیت دهیم. تمرین کنید به نظر افراد سمی و منفی‌باف بی‌توجه باشید تا خوشی از زندگی‌تان گرفته نشود.

6. ارتباط تعریف‌شده‌ای با افراد سمی داشته باشید

گاهی ناچارید با دوستان، همکاران یا اعضای خانواده‌تان که فردی سمی هستند در ارتباط باشید، در این شرایط باید سعی کنید واکنش مناسبی در مقابل او از خود نشان دهید. پس در شرایط لزوم و تا اندازه مشخصی با او در ارتباط باشید، مجبور نیستید در معاشرت با او غرق شوید و بیش‌ازحد وظیفه‌تان رابطه برقرار کنید. پس به‌اندازه با فرد سمی اطرافتان حرف بزنید و معاشرت کنید!

7. به دنبال بهترین راه‌حل باشید

باید همیشه تمرین کنید در مواجه با مشکل به دنبال راه‌حل باشید و خیلی روی مشکلتان متمرکز نشوید. زمانی که به دنبال راه‌حل باشید، احساس مفیدی بیشتری خواهید داشت و استرستان به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. افراد سمی معمولاً با انرژی منفی، اطرافیان را آزار می‌دهند، چرا که مأیوس کردن دیگران این حس را به آن‌ها القا می‌کند که بهتر و قدرتمندترند. باید به دنبال راه‌حل باشید تا این حس به آن‌ها داده نشود. زمانی که با فردی منفی‌باف در ارتباط هستید، او را مشکلی بدانید که باید به هر طریقی برطرف شود. پس شما حس قدرت در خود به وجود می آورید که توان مقابله با حرف‌های منفی و مأیوس‌کننده او را دارید.

8. حافظه خوبی در مقابله با افراد سمی داشته باشید

معمولاً افراد موفق در ارتباط با این افراد حافظه خوبی دارند. شاید آن‌ها خیلی زود ببخشند اما فراموش‌کاری در زندگی‌شان جایی ندارد؛ زیرا افراد موفق اعتقاد دارند برای درس گرفتن از گذشته و آینده بهتر، باید خاطرات را در ذهن خود حفظ کنند. پس شما هم زود ببخشید، اما فراموش‌کار نباشید. با بخشیدن افراد روحتان آرام‌تر خواهد بود و از فشار حرف‌های آن‌ها در امان خواهید بود، اما با فراموش نکردن برخورد و رویکرد آن‌ها، در شرایط مشابه عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهید و بهتر می‌توانید از گزند این افراد در امان باشید.

9. با خودتان مهربان باشید

معمولاً در برخورد با افراد منفی، حس تنفر نسبت به خود خواهید داشت. گاهی از به وجود آمدن این احساسات در خود شرمنده می‌شوید و گناه را به گردن می‌گیرید. توصیه می‌شود با خود مهربان باشید و وقتی فردی شما را ناراحت می‌کند، به دنبال ریشه اصلی رفتار او باشید. اوست که با افکار سمی و منفی‌بافی سبب ناراحتی‌تان شده و شما هیچ تقصیری برای دوست‌نداشتن او ندارید.

10. خود را پرانرژی و سرزنده نگه‌دارید

باید همیشه مقداری از هورمون شادی‌آور آدرنالین در خود داشته باشید. برای این منظور قهوه و مواد کافئین دار بیشتری مصرف کنید و در رقابت‌های ورزشی شرکت داشته باشید. علاوه بر آن، شجاعت داشتن به شما کمک می‌کند تا در ارتباط با افراد سمی و انرژی‌های منفی او، به‌قدر کافی شاد و سرزنده باشید.

11. به‌اندازه کافی بخوابید

خواب کافی سبب افزایش مدیریت احساسات و بالا رفتن هوش هیجانی فرد می‌شود. با استراحت کافی استرس را از خود دور کرده و به خود امکان می‌دهید در زمان بیداری شادابی و هوشیاری بیشتری داشته باشید. علاوه بر آن، خواب کافی سبب می‌شود مثبت‌تر فکر کنید. این در حالی است که تمام این ویژگی‌ها برای افراد سمی نفرت‌انگیز است و با دیدن آن‌ها در وجود شما، از ارتباط کناره می‌گیرند.

12. از اطرافیان کمک بخواهید

گاهی برای مقابله با افراد سمی و در امان ماندن از آسیب آن‌ها، به حمایت دیگران نیاز داریم. پس کمک گرفتن از اطرافیان سبب می‌شود توان شما برای توجیه افراد منفی‌باف بیشتر شود و از نگاه دیگری به رفتار و واکنش‌های خودمان نگاه کنیم. این چشم سوم سبب می‌شود از نقطه‌ضعف‌های خود در برخورد با افراد سمی مطلع شویم، زیرا اطرافیان بیرون ما را می‌بینند و این مسئله در شناختمان بسیار مؤثر است.

هر فردی در زندگی خود با منفی‌باف‌ها روبه‌رو می‌شود و باید روش صحیح مقابله با آن‌ها را یاد بگیرد. اولین قدم برای پیروزی در برخورد با این افراد، کنترل استرس و هیجانات منفی است. می‌توانید با کنترل استرس و آرامش شخصیتی پیدا کنید که در مواجهه با انسان‌های سمی، واکنش درست و منطقی از خود بروز می‌دهد. پس ابتدا باید ویژگی‌های مثبت را در خود تقویت کنیم و با استفاده از راهکارهای ارائه شده، با افراد سمی وارد ارتباط شویم.

 

منبع : Entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-20 11:33:26
دسته بندی ها