آیا کارآفرینی تنها راه‌حل دست‌یابی به موفقیت است؟/ تجربه‌ی یک کارآفرین موفق

8 شهریور 1399 - 6:05
کار آفرینی - آیا کارآفرینی تنها راه‌حل دست‌یابی به موفقیت است؟/ تجربه‌ی یک کارآفرین موفق
آیا کارآفرینی تنها راه‌حل دست‌یابی به موفقیت است؟/ تجربه‌ی یک کارآفرین موفق
امتیاز مطلب: 95%

شاید تصور کنید کارآفرینی برایتان بهتر است، می‌توانید کار موردعلاقه‌تان را انتخاب کرده و جلو ببرید. هیچ فردی به‌عنوان رئیس بالای سرتان نیست که امرونهی‌تان کند و نیاز نیست کاری را به‌اجبار انجام دهید؛ اما کارآفرینان خیلی هم بی مشغله و ریلکس نیستند، پس باید قبل از قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی از مشکلاتی که جلوی راهتان قرار دارد مطلع شوید. در ادامه با یوکن همراه باشید، تا شما را با مشکلات زندگی کارآفرینان آشنا کنیم.

در این راستا نوا کاگان به‌عنوان یک کارآفرین موفق و میلیونر، مؤسس سایت sumo مدیر انجمن غذایی تاکو، با ما از تجربه کاری خود سخن می‌گوید. او در زمانی کارمند فیس بوک بود و بعد از آن در سایت Mint.com کار می‌کرد و حالا به‌عنوان یک کارآفرین میلیونر فعالیت می‌کند.

شاید در بیرون از گود نشسته اید و فکر می کنید کارآفرینان درآمد بسیار بالایی دارند و اختیار تمام کارها دست خودشان است، اما باید بدانید این افراد باید بیش از 90 ساعت در هر هفته کار کنند و ماه‌های زیادی زحمت بکشند تا یک ساعت به تفریح بپردازند. علاوه بر آن، برای تولید هر محصولی باید شکایت مصرف‌کنندگان را بشنوند و ماه‌های زیادی رکود فروش را پشت سر بگذارند.

نوا کاگان به‌عنوان کارآفرین و مشاور حرفه‌ای در این زمینه می‌گوید کارآفرینی مناسب هر فردی نیست. شاید گاهی این شغل جذابیت و هیجان داشته باشد، اما همیشه هم این‌طور نیست. شاید بهتر باشد برخی افراد یک کارمند تمام‌وقت برای یک سازمان باقی بمانند. اکنون برایتان ابهام به وجود آمده کارآفرینی مناسب شماست یا باید کارمند بمانید. در ادامه چند نکته را بیان می‌کنیم تا مسیر زندگی‌تان را به‌درستی انتخاب کنید و در راستای موفقیت گام بردارید.

ابتدا هدف خود را پیدا کرده و راه‌حلی برای دست‌یابی به آن بیابید

نوا کاگان پیش از فعالیت به‌عنوان کارآفرین موفق و کار در فیس بوک و مینت، در شرکت اینتل مشغول بود. کار در اینتل برایش بسیار خسته‌کننده بود، اما تنها فایده‌اش این بود که به او کمک کرد تا به دنبال هدف خود باشد. دست‌یابی به هدف کار چندان آسانی نیست، پس نباید تصور کنید یکجا می‌نشینید و هدفتان به‌طور غیرقابل منتظره هویدا می‌شود. باید کارهای مختلفی انجام دهید، محصولات مختلفی را ببینید و به دیگران در انجام کارهایشان کمک کنید تا بتوانید به‌خوبی یک محصول یا سرویس را ارائه دهید. نوا کاگان نیز همین مسیر را در پیش گرفت و شرکت اینتل را ترک کرد تا فرصت کافی برای انجام کارهای مختلف و پیدا کردن اهدافش داشته باشد.

باید آزمون‌وخطاهای زیادی انجام دهید تا به ایده‌های جدید برسید و اهداف خود را مشخص کنید. شاید برای دست‌یابی به اهدافتان نیاز نباشد به‌عنوان یک کارآفرین کار خود را شروع کنید. شاید استارتاپی وجود داشته باشد که بتوانید در آن کار کنید و موفق شوید.

آیا به دنبال ارائه محصول و خدمات جدیدی هستید یا می‌خواهید محصولات موجود در بازار را به شکل بهتری به دست مصرف‌کننده برسانید؟ آیا می‌خواهید شغلی داشته باشید که به شهرها و کشورهای دیگر بروید؟

شاید به‌راحتی بتوانید هدف خود را پیدا کنید، اما اگر هنوز نمی‌دانید به دنبال چه چیزی هستید، دست‌به‌کار شوید و گزینه‌های مختلف را امتحان کنید. شاید کار در یک شرکت یا پروژه به شما کمک کند به هدفتان برسید و از زندگی رضایت داشته باشید، پس همیشه کارآفرینی تنها راه دست‌یابی به هدف نیست.

به خود بقبولانید بهترین محصول را تولید می‌کنید

خیلی از افراد در سراسر دنیا کارهای موردعلاقه خود را انجام می‌دهند. برای مثال طراحان نرم‌افزار کمپانی اپل توانسته‌اند محصولات فوق‌العاده‌ای چون مک بوک و گوشی آیفون تولید کنند. کارشناسان فروش کالاهای مرغوب را با قیمت مناسب در فروشگاه‌های اینترنتی ارائه می‌کنند و کاربر می‌تواند در خانه بنشیند و محصول موردنظر خود را از سایت‌هایی چون آمازون خریداری کند.

اگر حوصله انجام کارهای اداری وقت‌گیر چون جلسات کاری، استخدام، کنترل و هماهنگی میان کارمندان را ندارید، بهتر است از شغل مدیرعاملی و کارآفرینی صرف‌نظر کنید. شاید بهتر باشد در شرکتی مشغول شوید که مسئولیت‌های کمتری روی دوشتان می‌گذارد. باید از خودتان سؤال کنید از چه محصولاتی هر روز استفاده می‌کنید؟ چه ایده‌هایی برای تولید آن‌ها دارید؟ می‌خواهید کدام محصولات را بهتر تولید کنید؟

گاهی پیشنهاد می‌شود به جای تولید محصولی جدید، محصولات فعلی خود را بهبود دهید و از تخصص خود برای استفاده بهتر از این محصولات بهره ببرید.

با افرادی همکاری کنند که هوش بیشتری از شما دارند

کارآفرینی خیلی هم شغل جذاب و بی‌دردسری نیست. باید در جایی بنشینید، هیچ فعالیت دیگری نداشته باشید و به‌تنهایی روی یک ایده کار کنید. برای دست‌یابی به موفقیت نیاز است با افرادی کار کنید که از شما باهوش‌ترند.

جیم ران، روانشناس، می‌گوید: «هر فرد در زندگی خود شبیه به پنج نفری می‌شود که معاشرت بیشتری با آن‌ها دارد. باید ببینید چه کسانی در نزدیکی شما قرار دارند؟ وقتی پیرامون شما افراد موفق و با سابقه‌ای باشد، قطعاً شما هم به موفقیت‌هایی دست می‌یابید که تاکنون توان به دست آوردن آن را نداشته‌اید. پس هر انسانی بدون داشتن انگیزه، حمایت دیگران و یادگیری به‌جایی نمی‌رسد.»

شاید کارآفرینی با شکست مالی همراه باشد

هر فردی در زندگی نیازمند پول بوده و به دنبال کسب درآمد بیشتر است. نوا کاگان می‌گوید تا چند سال ابتدایی افتتاح شرکت AppSumo، هر سال درآمد 40 هزار دلاری داشت که خیلی زیاد نیست. ایلان ماسک می‌گوید در زمان تأسیس استارتاپ خود مبلغ 28 هزار دلار از پدرش وام گرفت و مجبور بود شب‌ها در دفتر کارش بخوابد. جف بزوس نیز وقتی بخش فروش کتاب آمازون را راه‌اندازی کرد، مجبور بود کتاب‌های بسته بندی شده را با دست از انتشارات به شرکت ببرد. پس تمام افراد موفق و کارآفرین سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند. جالب است بدانید اولین کتاب آریانا هافینگتون، مؤسس هافینگتون پست، 36 بار برای چاپ به انتشارات رفت ‌و برگشت خورد.

باید خوب فکر کنید اگر تمام زندگی خود را صرف تأسیس استارتاپ یا تولید محصولی جدید کنید اما شکست بخورید چه آینده‌ای در انتظارتان خواهد بود؟ اگر زندگی برایتان غیرقابل‌تحمل می‌شود و خیلی به دنبال ریسک نیستید، توصیه می‌کنیم در همان شرکت با درآمد ثابت ماهیانه بمانید و به دنبال رویاهای خود برای تولید کسب‌وکار شخصی نروید.

آیا کارآفرینان زندگی راحت و بی‌دردسری دارند؟

حتماً با افراد موفقی چون بیل گیتس، استیو جابز، مارک زاکربرگ و ... آشنایی دارند. باید بدانید این افرد سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته و زمان زیادی را صرف کرده‌اند.

مارک زاکربرگ سایتی برای قرار دادن عکس و مشخصات کاربران راه‌اندازی کرد و اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی در سراسر دنیا شناخته می‌شود. ایلان ماسک نیز با طراحی سفینه‌های فضایی به مریخ راه یافته است. بیل گیتس در اولین قدم شرکت نرم‌افزاری خود را راه‌اندازی کرد و اکنون ثروتمندترین و شناخته‌شده‌ترین مرد جهان به‌حساب می‌آید.

شاید این موارد خیلی فوق‌العاده به نظر برسد، اما کارآفرینان باید ساعات زیادی از روز را صرف جلسات کاری، پاسخ‌گویی به ایمیل‌ها و پیام‌ها کنند و دائماً با مسائل فنی، پرداخت مالیات و استعفا و استخدام کارمندان مواجه هستند.

شاید کارآفرینی و راه‌اندازی یک استارتاپ جدید خیلی جذاب به نظر برسد، اما دردسرهایی که در پیش روی کارآفرینان قرار دارد برایتان غیرقابل‌تحمل باشد. اکنون توصیه می‌کنیم روی چهار مورد ذکرشده تمرکز کنید. یادتان باشد برای رسیدن به هدف، لزوماً نیازی به تولید محصول یا خدمت جدید نیست و تنها با کارآفرینی به موفقیت نمی‌رسید.

 

منبع : entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-26 11:21:42
دسته بندی ها