با ذهنی آگاه در زندگی شخصی و کاری خود موفق شوید!

28 مرداد 1399 - 6:10
مدیریت شخصی - با ذهنی آگاه در زندگی شخصی و کاری خود موفق شوید!
با ذهنی آگاه در زندگی شخصی و کاری خود موفق شوید!
امتیاز مطلب: 91%

تاکنون واژه‌ی ذهن آگاهی به گوشتان خورده است؟ این همان تکنیکی است که سبب موفقیت شرکت‌های بزرگ چون گوگل، اپل، یاهو و استارباکس شده است. ذهن آگاهی را می‌توان روشی شبیه به مراقبه دانست که سبب کنترل روی افکار پریشان و بهم ریخته می‌شود. گوگل هرساله یک دوره آموزشی ذهن آگاهی برای کارمندان خود برگزار می‌کند که طرفداران زیادی دارد و هزاران نفر از کارمندانش در این دوره 19 ساعته شرکت می‌کنند. با یوکن همراه باشید.

افرادی که استراتژی ذهن آگاهی را در پیش گرفته‌اند، در هر شرایطی روی رفتار و کارهای خود تمرکز بیشتری دارند. ذهن آگاهی تکنیکی مؤثر برای کاهشاسترس است که همانند مراقبه و مدیتیشن عمل می‌کند. ذهن آگاهی از بروز احساسات کنترل نشده و انفجاری جلوگیری کرده، افکار منفی را دور می‌کند و به فرد کمک می‌کند در یک روز پرکار، آرامش خود را حفظ کند و بازدهی بیشتری داشته باشد.

اِلن لَنگر (Ellen Langer)، روانشناس دانشگاه هاروارد، مطالعاتی در حوزه ذهن آگاهی انجام داده و دراین‌باره می‌گوید: "با ذهن آگاهی، چیزهای جدیدی را می‌بینید. زمانی که در تمرکز هستید، در زمان حال زندگی می‌کنید و نسبت به محیط اطراف خود حساسیت بیشتری دارید. ذهن آگاهی انرژی شما را افزایش می‌دهد و برخلاف تصور برخی افراد استرسی وارد نمی‌کند، زیرا آنچه باعث استرس می‌شود افکار منفی و دل‌مشغولی‌هایی است که در ذهن داریم و نمی‌توانیم راه‌حلی برای آن‌ها پیدا کنیم."

چرا ذهن آگاهی تا این اندازه پرطرفدار است؟

شرکت‌های بزرگ چون گوگل روی ذهن آگاهی سرمایه‌گذاری می‌کنند، زیرا اعتقاد دارند این استراتژی سبب افزایش بهره وری و عملکرد می‌شود. مطالعات لَنگر نیز نشان می‌دهد ذهن آگاهی نقش مؤثری بر بهبود انجام کارها دارد. البته دلایل بسیار زیادی وجود دارد که سبب می‌شود شرکت‌های مختلف برای بهبود عملکرد خود به سراغ ذهن آگاهی بروند. در ادامه چند دلیل را ذکر می‌کنیم که نشان می‌دهد ذهن آگاهی سبب افزایش عملکرد و به دنبال آن بالا رفتن سود می‌شود.

ذهن آگاهی سبب کاهش استرس می‌شود

استرس زندگی هر فردی را ویران می‌کند، به‌طوری‌که دو سوم بیماران به دلیل مشکلات ناشی از استرس روانه بیمارستان می‌شوند که 75 درصد از هزینه‌های درمان را در برمی‌گیرد. استرس سبب افزایش فشارخون، سرطان، افسردگی، بیماری‌های قلبی، بی‌خوابی، نگرانی و ... می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد ذهن آگاهی استرس را کاهش می‌دهد زیرا فرد با این تکنیک عالی در آرامش و سکون زندگی می‌کند و از نگرانی و دل‌مشغولی‌های روزمره دور می شود.

با ذهن آگاهی تمرکز بیشتری دارید

با ذهن آگاهی قدرت تمرکزتان افزایش یافته و بهتر می‌توانید روی یک موضوع تمرکز کنید. با اجرای ذهن آگاهی از حواس‌پرتی دور شده و با توجه بیشتری روی کارهای خود تمرکز می‌کنیم. شاید در گذشته کارهایتان را به‌طور هم‌زمان انجام می‌دادید، اکنون با ذهن آگاهی از این عادت بد دور می‌شوید، چرا که تمرکز ذهنی سبب می‌شود بهره‌وری بیشتری داشته باشید.

خلاقیت با ذهن آگاهی بیشتر می‌شود

وقتی با ذهن آگاهی فکرهای منفی را از خود دور می‌کنید، ذهنتان آرام می‌گیرد و خلاقیت بیشتری خواهید داشت. ذهن آگاهی در زمان حال ذهنتان را آرام می‌کند و با استفاده از آن خلاقیت بیشتری از خود بروز می‌دهید.

ذهن آگاهی سبب افزایش هوش عاطفی می‌شود

هوش عاطفی به‌عنوان یک ویژگی در تمام انسان‌ها، قابل‌لمس و مشاهده نیست اما تأثیر قابل‌توجهی روی کنترل رفتار و تصمیمات شخصی دارد. هوش عاطفی توانایی فرد در تشخیص عواطف و احساسات خود و اطرافیان است و روی رفتارها و روابط اجتماعی تأثیر قابل‌توجهی دارد. با تکیه بر هوش عاطفی به نتایج بهتری دست‌یافته و انرژی خود را در یک سمت متمرکز می‌کنید. به گفته‌ی موسسه‌ی TalentSmart، EQ یا هوش عاطفی تعیین‌کننده عملکرد است. پژوهشی توسط این سازمان انجام گرفت که نشان می‌دهد بیش از 90 درصد افرادی که عملکرد خوبی از خود نشان دادند، EQ بالایی دارند. پس ذهن آگاهی باعث می‌شود احساسات خود را به‌صورت بهتری بروز دهید.

با ذهن آگاهی مهربان‌تر از قبل خواهید بود

مطالعات دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد میان ذهن آگاهی و رفتارهای اجتماعی رابطه‌ی مستحکمی وجود دارد. افرادی که به ذهن آگاهی دست ‌یافته‌اند 50 درصد بیشتر از دیگران مهربان بوده و با اطرافیان احساس همدردی دارند.

پس با ذهن آگاهی روحیه و ظرفیت خود را در زمان حال بالا می‌برد تا عملکرد و بهره‌وری‌تان در آینده بهتر شود. با این کار در زندگی خود با نتایج چشمگیری روبه‌رو خواهید شد که شگفت‌زده‌تان می‌کند.

 

منبع : linkedin

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-10 15:58:38
دسته بندی ها