3 تاکتیک هوشمندانه که شما را به موفقیت خلاقانه می‌رساند

2 بهمن 1398 - 6:00
مدیریت شخصی - 3 تاکتیک هوشمندانه که شما را به موفقیت خلاقانه می‌رساند
3 تاکتیک هوشمندانه که شما را به موفقیت خلاقانه می‌رساند
امتیاز مطلب: 97%

یکی از باارزش‌ترین مهارت‌های فردی حل مشکلات به صورت خلاقانه است. آن مهارت عجیبی است که با آن فرد خلاق راه‌حل را می‌بیند، درحالی که دیگران فقط چالش‌ها و موانع را می‌بینند. هراندازه مشکل بزرگ‌تر یا پرپیچ و خم‌تری را حل کنید، بیشتر شناخته شده، به شما احترام گذاشته شده و پاداش بیشتری دریافت خواهید کرد. برای آشنایی با روش‌های خلاق بودن برای کسب موفقیت در ادامه با ما یوکن همراه باشید.

اگر دسترسی به سرچشمه‌ی خلاقیت آسان بود، همه مردم دانشمندانی مشکل‌گشا می‌شدند، که البته این‌گونه نیست. اگرچه تعداد کمی از ما سرریز از نبوغ هستیم، عادت‌های ساختاری و تاکتیکی وجود دارند که می‌توانند خلاقیت و مهارت پیدا کردن راه‌حل را در ما راه بیندازند.

 

 1.فاصله بگیرید

صرف‌نظر از ضرورت مسئله یا اندازه‌ آن، وقتی برای رسیدن یک چشم‌انداز یا جوابی تازه کوشش می‌کنید و هیچ‌کدام این‌ها به ذهنتان نمی‌‌آید، کمی به خود استراحت دهید. کمی بیرون قدم بزنید، کمی تای چی تمرین کنید و یا قهوه درست کنید هر فعالیت کوچکی می‌تواند طرز فکر شما را به صورت مجدد تنظیم ‌کند.

به عنوان یک نویسنده حرفه‌ای با بیشتر از 20سال تجربه می‌توانم بگویم موانع خلاقیت به راحتی توسط مرزهای ذهنی ایجاد می‌شوند. من به این نتیجه رسیده‌ام که گاهی اوقات خلاقیت من متوقف می‌شود و همانند یک کامپیوتر نیاز به راه‌اندازی مجدد دارد. گاهی تمام چیزی که فضای ذخیره‌سازی خلاقیتم نیاز دارد یک فعالیت فیزیکی سبک یا تغییر منظره است تا سرورهای تخیل من به طور مجدد راه‌اندازی شوند.

این‌گونه فاصله گرفتن‌های کوتاه معمولا برای راه‌اندازی مجدد توانایی من برای دانلود بینشی تازه کافی است.

 

2. به دنبال تناقضات باشید

وقتی تفکر خلاقانه بیکار و خاموش می‌شود، این یکی از راه‌های موردعلاقه‌ من برای روشن کردن موتور الهام‌بخشی است. همه ما تمایل به تصدیق خود داریم به طوری که ما به دنبال شواهد، حقایق و اطلاعاتی هستیم که عقاید و افکار ما را تقویت کنند. تمایل به تصدیق، بخشی از طبیعت بشر است و چون ناخودآگاهانه اتفاق می‌افتد، بدون اینکه حتی متوجه این قضیه شویم ما را مجبور به فکرها و راه‌حل‌های محدود می‌کند.

یک راه سریع برای روشن کردن قوه ابتکار گشتن به دنبال محتوا، نویسندگان و یا مفاهیم مخالف اعتقاد و تفکراتتان ‌است. برای مثال اگر شما یکی از موافقان سرسخت نظام سرمایه‌داری هستید، سعی کنید چند مقاله سوسیالیستی را مطالعه کنید تا تلنگری به قوه‌ تفکر خود بزنید یا اگر شما طرفدار سرسخت نظریه داروین(داروینیسم) هستید دیدن یک ویدیو یا گوش دادن به یک فایل صوتی در مورد آفرینش هوشمند می‌تواند مغز شما را تقویت کند یا اگر که شما یک فرد گیاه‌خوار متعهد هستید می‌توانید چند ویدیو در مورد کباب‌های مختلف ببینید تا شاید ایده‌های آتشین جدیدی برای شما ایجاد شود.

هدف این کارها عصبانی شدن یا تغییر عقاید نیست، بلکه برای ایجاد تعدادی تنش داخلی است تا موانعی را که جلوی ذهن شما را می‌گیرند، سست کند.

 

3. آزمون استفاده‌ جایگزین را انجام دهید

به عنوان دانشجوی لیسانس، من واحدِ «مقدمه‌ای بر روانشناسی» را برداشتم که به راحتی می‌توان گفت که شگفت‌انگیز بود. علاوه بر یادگیری در مورد فروید، اسکینر و ماسلو، ما همچنین آزمون استفاده جایگزین را نیز انجام دادیم.

به بیانی ساده در این تست یک وسیله‌ معمولی روزمره را برداشته و به استفاده‌های متفاوت و مختلف از آن وسیله فکر می‌کنید و شما برای تهیه یک لیست از استفاده‌های دیگر آن وسیله زمان محدودی دارید.

اگرچه این تست کمی به روانشناسی مربوط است، اما استاد ما فکر می‌کرد که این تست یک فعالیت کلاسی خوب است و به راحتی افکار واگرا و سریع بودن عملکرد شناختی را نشان می‌دهد. تیم سه‌نفره ما در 5دقیقه 36 استفاده مختلف از گیره کاغذ از زیپ گرفته تا گوش پاک‌کن را نوشتیم. به عنوان یک نوجوان آن فعالیت کلاسی تأثیر ماندگاری بر من گذاشت.

تا به امروز، من یک شیشه پر از وسایل مختلف بر روی میز خود دارم. هر وقت حس کنم که در مسئله‌ای به مشکل برخورده‌ام، چشم خود را می‌بندم از داخل شیشه چیزی برمی‌دارم و 2دقیقه به خود وقت می‌دهم تا استفاده‌های مختلفی برای آن شئ پیدا کنم.

وقتی 2دقیقه تمام شد خلاقیت من فعال شده و آماده‌‌ام تا با آن مسئله با نگرش و هدفی جدید درگیر شوم. هرکدام از این تاکتیک‌‌ها به وسیله شکل‌دهی دوباره به مشکل مورد نظر (تغییر نگرش)، فاصله انداختن بین شما و موانع (که این باعث دیدن راه‌حل‌هایی که قبلا دیده‌ نشده بودند، می‌شود) به تحریک قوه خلاقیت کمک می‌کند. این تاکتیک‌ها هیچ هزینه‌‌ای ندارند و همین حالا می‌توانید هرکدام از آن‌ها را انجام دهید.

اگرچه این تاکتیک‌ها جادو نیستند، به وسیله ترکیب کردنشان و با کمی تحریک مغزی، هر یک از ما می‌توانیم موفقیتی خلاقانه و مهارت‎‌های حل مشکلات و مسائل را داشته باشیم.

 

منبع: Success

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-01-21 10:27:01
دسته بندی ها