این عادت‌های ساده را در خود ایجاد کنید تا زندگی‌تان شیرین‌تر شود (قسمت اول)

4 بهمن 1398 - 6:00
عادت‌های موفقیت - این عادت‌های ساده را در خود ایجاد کنید تا زندگی‌تان شیرین‌تر شود (قسمت اول)
این عادت‌های ساده را در خود ایجاد کنید تا زندگی‌تان شیرین‌تر شود (قسمت اول)
امتیاز مطلب: 96%

گاهی باید در عادات و رفتارهای خود تغییر کوچکی به وجود آورید تا به نتیجه‌ی خوبی دست یابید و شاهد شکل‌گیری عادات مثبت و سودمند شوید. در ادامه با یوکن همراه باشید تا عادت‌های ساده‌ای را برایتان بازگو کنیم که با ایجاد این تغییرات زندگی‌تان به‌طور قابل‌توجهی بهبود یابد.

هرروز صبح شکر گذار داشته‌هایتان باشید

وقتی در زندگی‌تان به شادی می‌رسید که قدر داشته‌های خود را بدانید. پس وقتی ساعتتان زنگ می‌خورد به‌جای خاموش کردن آن، چنددقیقه‌ای بنشینید و روزتان را با شکر گذاری آغاز کنید. به تمام داشته‌های کوچک و بزرگی که در زندگی دارید و ممکن است آن‌ها را بی‌اهمیت بدانید فکر کنید. با این تمرین طرز فکر دیگری داشته و دیدتان به زندگی مثبت می‌شود.

توقعاتتان را پایین بیاورید

مارکوس آئورلیوس، فیلسوف بزرگ رومی دراین‌باره می‌گوید: "وقتی از خواب بیدار می‌شوید با خود بگویید تمام کسانی که امروز با آن‌ها معاشرت دارم متکبر، حسود، فریب‌کار و عصبی هستند. آن‌ها نمی‌توانند خوب و بد را از هم تمییز کنند و به همین خاطر چنین رفتاری از خود نشان می‌دهند."

باید هرروز به خودتان یادآوری کنید که هیچ‌کسی در این دنیا بی‌نقص نیست، پس در توقعات خود بازبینی کنید تا روز بهتری را پشت سر بگذارید و کمتر احساس خستگی و ناتوانی داشته باشید.

چنددقیقه‌ای را به ورزش اختصاص دهید

مطالعات نشان می‌دهد ورزش و تحرک بدنی سبب رشد مغز و افزایش قدرت یادگیری می‌شود. شاید وقتی برای ورزش نداشته باشید، اما نیاز نیست ساعت زیادی را صرف ورزش کردن کنید. تنها کافی است هرروز هفت دقیقه را به انجام چند حرکت ورزشی اختصاص دهید تا علاوه بر سلامت جسم، روحیه‌تان نیز بهبود یابد و کارایی‌تان بالا رود.

مدیتیشن پیشنهاد خوبی است

تمرین مدیتیشن فواید بسیار زیادی دارد. افرادی که مرتب مدیتیشن انجام می‌دهند، استرس کمتری دارند، راحت‌تر می‌خوابند، روابط اجتماعی‌شان صمیمانه‌تر و عمیق‌تر است و با تمرکز بیشتری به کارهایشان رسیدگی می‌کنند. پس وقتی‌که برای مدیتیشن می‌گذارید، بسیار ارزشمند است و شما را به نتیجه‌ی فوق‌العاده‌ای می‌رساند.

برای ذهن آگاهی وقت بگذارید

ذهن آگاهی تکنیکی است که سبب کنترل روی افکار پریشان و بهم ریخته تان می‌شود. اگر برای ذهن آگاهی وقت بگذارید، در هر شرایطی تمرکز بیشتری روی کارها و رفتارهای خود خواهید داشت. برای خود عادت ایجاد کنید که در هرروز در هنگام مسواک زدن، دوش گرفتن یا ظرف شستن، زمانی را برای ذهن آگاهی صرف کنید.

دوش آب سرد کارساز است

دوش آب سرد فواید زیادی برایتان دارد و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن، چربی سوزی، بهبود خلق‌وخو، افزایش سطح هوشیاری، طراوت پوست و مو و بهبود گردش خون می‌شود. در هرزمانی که شرایط روحی خوبی ندارید دوش آب سرد بگیرید تا از این حالت بیرون بیایید.

عادت غذایی درستی برای خود ایجاد کنید

نباید در هنگام تماشای تلویزیون، کار با کامپیوتر و گوشی یا خواندن مجله، غذا بخورید. باید با آرامش و خیال راحت غذا بخورید تا بدنتان مواد مغذی را جذب کند و احتمال پرخوری‌تان هم کاهش یابد.

تنفس عمیق پیشنهاد می‌شود

زمانی که استرس به سراغتان می‌آید، عمیق نفس بکشید. برای این منظور:

  • سه ثانیه نفس بگیرید
  • یک ثانیه نفستان را حبس کنید
  • 5 ثانیه نفستان را خارج کنید

این کار را پنج بار تکرار کنید تا در کمتر از یک دقیقه به آرامش برسید و تمام استرستان از بین برود.

فیلم‌های طنز و خنده‌دار ببینید

مطالعات ثابت کرده تماشای حیوانات دوست‌داشتنی سبب می‌شود خیلی سریع احساس آرامش کنید. پس اگر استرس دارید و نمی‌خواهید عمل دم و بازدم را انجام دهید، یک کلیپ خنده‌دار تهیه کنید و ببینید.

هرروز اهدافتان را به خود یادآوری کنید

اگر می‌خواهید به اهدافتان دست یابید باید هرروز مسیر رسیدن به آن را مرور کنید تا زودتر به آن برسید. پیشنهاد می‌کنیم روزانه اهداف و خواسته‌های کوچک و بزرگ خود را در دفترچه‌ای یادداشت کنید تا در ذهنتان تثبیت ‌شده و مسیر رسیدن به آن هموارتر شود.

قانون پنج‌ثانیه‌ای را اجرا کنید

زمانی که برای رسیدن به هدفتان دچار ابهام می‌شوید، در عرض پنج ثانیه حرکتی در راستای هدف خود انجام دهید. برای مثال خودتان را معرفی کنید، دستتان را بالا ببرید، دوش آب سرد بگیرید و یا هر کار دیگری که شما را به هدفتان نزدیک‌تر می‌کند انجام دهید. باید این کار بسیار سریع انجام شود تا مغزتان فرمان ترس ندهد و از هدفتان دور نشوید.

کارهایتان را اولویت‌بندی کنید

باید کارهای روزانه خود را تقسیم‌بندی کنید تا برحسب اهمیت آن‌ها دست به اجرا بزنید.

  • کارهای ضروری و مهم: باید سریعاً انجام شوند
  • کارهای غیرضروری و مهم: می‌توانید این کارها را بعداً انجام دهید
  • کارهای ضروری و غیر مهم: این کارها را به فرد دیگری واگذار کنید
  • کارهای غیرضروری و غیر مهم: این کارها را اصلاً انجام ندهید و کنار بگذارید.

با این روش کارهایتان را بر اساس اولویت‌بندی انجام می‌دهید و بهره‌وری‌تان بیشتر می‌شود.

سه کار مهم را برای خود مشخص کنید

باید صبح اول وقت یا شب قبل، سه کاری که اهمیت بیشتری دارند را مشخص کنید. پیشنهاد می‌کنیم در هر روز تمام انرژی و تمرکز خود را روی انجام این سه کار بگذارید تا احساس موفقیت کنید و در راستای دست‌یابی به اهدافتان قدم بردارید.

کارهای «دودقیقه‌ای» انجام دهید

ممکن است انجام کاری تنها دو دقیقه زمان بخواهد، پس خیلی زود قبل از این‌که سراغ کار دیگری بروید آن را به انجام برسانید.

در زمان لازم «نه» بگویید

خیلی از افراد با این‌که کارهای زیادی برای انجام دادن دارند، اما بیشتر وقت خود را تلف می‌کنند. باید از وقتمان به‌درستی استفاده کنیم، پس به کارهایی که ضروری نیستند و افرادی که تنها وقتمان را می‌گیرند "نه" بگوییم.

خودتان را هر هفته زیر ذره‌بین ببرید

در پایان هر هفته، وقتی تعیین کنید و روند پیشرفت خود را بررسی کنید. با این کار متوجه می‌شوید تا چه اندازه به هدفتان نزدیک‌تر شده‌ و انجام چه کارهایی در هفته‌ی آینده، شما را به موفقیت بیشتری می‌رساند.

روی کارهایتان خیلی خوب متمرکز شوید

اگر می‌خواهید بهره‌وری‌تان بیشتر شود، باید تمرکز عمیق داشته باشید. پس گاهی لازم است گوشی‌تان را خاموش کنید، آلارم شبکه‌های اجتماعی را غیرفعال کنید، از سایت‌هایی که حواستان را پرت می‌کند دور شوید و بعد از آن روی انجام کاری تمرکز کنید.

ایمیل‌ها را به‌عنوان جایزه بررسی کنید

زمانی که کارهایتان را با تمرکز کامل به پایان رساندید، ایمیل‌هایتان را با خیال راحت و ذهنی آرام بررسی کنید. وقتی خواندن ایمیل‌ها را جایزه‌ای برای خود بدانید، آن‌ها را سریع‌تر بررسی کرده و از انجام این کار لذت خواهید برد.

تا جای ممکن از جایتان بلند شوید

تحرک نداشتن و نشستن طولانی‌مدت برای سلامتی‌تان مضر است. پس تا می‌توانید از جای خود برخیزید و تا جای ممکن از میزهای استند استفاده کنید. حتی می توانید گوشی‌تان را روی آلارم بگذارید تا به شما یادآوری کند از جای خود بلند شوید و کمی راه بروید.

در زمان بروز استرس یک ژست خاص به خود بگیرید

یکی از روانشناسان اجتماعی می‌گوید: "وقتی احساس استرس و نگرانی می‌کنید، یک جا بایستید و ژستی قدرتمند به خود بگیرید تا با این کار اعتمادبه‌نفس خود را نشان دهید."

این کار را تنها چند دقیقه انجام دهید تا هورمون تستوسترون در شما افزایش یابد و هورمون استرس با کاهش همراه شود. در نتیجه ی آن احساس آرامش خواهید داشت و اعتمادبه‌نفستان بیشتر می‌شود.

برای مشاهده قسمت دوم اینجا کلیک کنید

منبع : themuse

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-04 14:33:31
دسته بندی ها