12 تمرین برای تقویت مهارت خودشناسی که موفقتان می‌کند

8 اردیبهشت 1399 - 6:10
عادت‌های موفقیت - 12 تمرین برای تقویت مهارت خودشناسی که موفقتان می‌کند
12 تمرین برای تقویت مهارت خودشناسی که موفقتان می‌کند
امتیاز مطلب: 90%

خودشناسی مهم‌ترین رمز موفقیت است. ضرب المثلی آفریقایی می‌گوید: "وقتی دشمن درونی نداشته باشید، دشمنان بیرونی نمی‌توانند به شما آسیب برسانند." خودشناسی سبب می‌شود الگوهای فکری مخرب و عادت‌های ناسالم را اصلاح کنیم. بدین ترتیب با تقویت مهارت خودشناسی، تصمیمات بهتری در زندگی خود خواهید گرفت و در شرایط مختلف، رفتارهای عاقلانه‌تری از خود نشان می‌دهید. با یوکن همراه باشید.

تمرین‌های زیادی برای تقویت مهارت خودشناسی وجود دارد که در ادامه به 12 مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. قبل از این که تصمیم بگیرید، از خود بپرسید «چرا؟»

 

قبل از هر تصمیمی، از خود بپرسید "چرا؟". بعد از این که پاسخ دادید، دو بار دیگر این سؤال را از خود بپرسید. وقتی سه علت خوب برای تصمیم خود پیدا کردید، آن را عملی کنید. در این صورت در کارهای خود خواهید داشت. خودشناسی به معنای آن است که بدانید چه انگیزه‌ای از انجام هر کاری دارید و ببینید آیا اقدامتان منطقی است یا نه؟

2. احساساتتان را بیشتر بروز دهید

بیان احساسات تنها محدود به حالت خوشحالی و ناراحتی نیست. شاید بروز احساسات در قالب واکنش‌های جسمی و رفتاری پیچیده‌تر باشد اما تأثیر درمانی روی مغز دارد. اگر قادر به بروز احساسات خود نباشید، ممکن است به استرس و اضطراب دچار شوید. در بعضی سایت‌ها واژگان احساسی و عاطفی زیادی وجود دارد و پیشنهاد می‌شود هر روز واژه‌ی جدیدی را یاد بگیرید.

3. یاد بگیرید به خودتان «نه» بگویید

یکی از مهارت‌های اساسی زندگی این است که بتوانید در مقابل خوش‌گذرانی و سرگرمی‌های مورد علاقه خود مقاومت کنید و به خود "نه" بگویید. این کار را باید با تمرین کردن در خود به وجود آورید. وقتی بتوانید به لذت‌های کوچک و زودگذر "نه" بگویید، توان بیشتری در مقابل وسوسه‌های بزرگ خواهید داشت.

شاید به تماشای فیلم‌های یوتیوب و گشت زدن در بین تصاویر اینستاگرام وسوسه شوید، در این صورت باید قادر به "نه گفتن" باشید؛ زیرا این کارها نمی‌گذارند وظایف مهم و اساسی خود را انجام دهید. منظورمان این نیست که به سمت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نروید، بلکه مدت‌زمان محدودی را در هرروز به این موارد اختصاص دهید.

4. واکنش‌های عجولانه و زودهنگام از خود نشان ندهید

وقتی مهارت خودشناسی را در خود تقویت نکنید، نمی‌توانید رفتار منطقی و عاقلانه‌ای در شرایط مختلف بروز دهید. این افراد معمولاً زود عصبی می‌شوند و عکس‌العمل‌های تند و عجولانه از خود نشان می‌دهند.

در این شرایط باید قبل از هر کاری یک نفس عمیق بکشید. بدین ترتیب فرصت خواهید داشت تا شرایط را ارزیابی کنید و ببینید آیا عکس‌العملتان بهترین اقدام ممکن است یا نه؟

5. عیب و نقص‌های خود را مدنظر داشته باشید

وقتی عیب و نقص‌های خود را بدانید اما مسئولیت آن‌ها را قبول نکنید، کمکی به شما نخواهد شد. هیچ فردی بی‌نقص نیست، همیشه از اطرافیان به خوبی انتقاد می‌کنیم، اما نگاهی به نقایص خود نداریم. با مهارت خودشناسی می‌توانیم عیب‌های خود را ببینیم و کمتر از دیگران انتقاد کنیم.

بعد از این که خودشناسی باعث شد تا عیب‌هایتان را پیدا کنید، در جهت رفع آن‌ها بکوشید. هیچ عذر و بهانه‌ای نیاورید و اشتباهات و عیب‌های خود را قبول کنید.

6. مراقب نداهای درونی‌تان باشید

همه گاهی با خود حرف می‌زنند و همیشه تمام افکاری که به ذهنمان خطور می‌کند مثبت نیست. باید مراقب حرف‌هایی که با خود می‌زنید باشید، زیرا هر فکر و حرف منفی می‌تواند باعث افسردگی و استرس شود.

بازخوردی که در مقابل شکست‌ها و موفقیت‌های خود دارید را در نظر بگیرید. در واقع واکنش شما در برابر موفقیت‌ها و شکست‌ها سبب می‌شود تا واکنش‌های مثبت و منفی در ذهنتان به وجود آید. با خودتان مهربان باشید، تمام موفقیت‌ها را جشن بگیرید و از اشتباهاتتان بگذرید.

زبان بدن

7. زبان بدن خود را بهتر بشناسید

برای این که زبان بدن خود را بشناسید، از خودتان فیلم بگیرید و بعد آن را ببینید. با این کار اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. وقتی فیلم را تماشا می‌کنید، به طور جزئی به راه رفتن، حرف زدن و حرکات دست خود توجه کنید. شاید در هنگام راه رفتن کمی خم شوید و خیلی آرام حرف می‌زنید، این عادت سبب افزایش سطح کورتیزول بدن می‌شود و اعتماد به نفستان را پایین می‌آورد؛ اما محکم ایستادن و راه رفتن و با صدای بلند و رسا حرف زدن سبب ترشح هورمون تستوسترون می‌شود و عملکردتان را بهبود می‌دهد.

توصیه می‌کنیم فیلم سخنرانان بزرگ و موفق را ببینید و توجه کنید در حین سخنرانی از چه تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند. پس حرکت دست و زبان بدن آن‌ها را بسنجید و این مهارت‌ها را در خود تقویت کنید.

8. به عقاید و نظرات مخالف توجه کنید

با گوش دادن به نظرات مخالف مجبور می‌شوید درباره باورهای پیش فرض خود سؤال کنید. نباید تصور کنید تمام باورهای شما درست و منطقی هستند. با خود رو راست باشید و ببینید به کدام یک از باورها پایبند هستید و کدام یک را می‌توانید رد کنید.

9. نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنید

وقتی شناخت دقیقی از شخصیت خود داشته باشید، می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنید تا در جهت بهبود یا کنار گذاشتن آن‌ها بکوشید. وقتی نقاط قوت خود را تقویت کنید به موفقیت‌های بیشتری خواهید رسید.

هر فردی در زندگی خود مهارت‌ها و توانمندی‌هایی دارد که به عنوان نقاط قوت او معرفی می‌شود، اما استعدادها ذاتی هستند و در وجود هر انسانی وجود دارد.

ابتدا باید بدانید جزو افراد درون‌گرا یا برونگرا هستید. نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها را در جدولی دسته‌بندی کنید.

برای تعیین نوع شخصیت تست‌هایی وجود دارد و با استفاده از آن می‌توانید خودتان را تجزیه‌وتحلیل کنید.

10. تفکر عمیق را تمرین کنید

از 1 تا 10 به خود امتیاز دهید و ببینید در یادگیری مهارت خودشناسی تا چه اندازه پیشرفت داشته‌اید. وقتی از کاری پشیمان شدید، عادت اشتباهی را کنار گذاشتید، تصمیماتی بدون فکر داشتید را یادداشت و خودتان را مورد ارزیابی قرار دهید.

اهداف بزرگ خود را به هدف‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و هر بار از خود بپرسید: امروز چه کاری را خوب انجام داده‌ام؟ چه‌کاری می‌توانم انجام دهم تا فردا عملکرد بهتری داشته باشم؟

11. پیگیر پیشنهادات و انتقادات سازنده باشید

هر فردی در رفتار خود عیوب و نقایصی دارد که باید آن‌ها را برطرف کند. وقتی انسان تک بعدی باشیم و بخواهیم اشتباهات خود را با بهانه‌تراشی نپذیریم، پیشرفت زیادی نخواهیم داشت. باید از پیشنهاد و انتقادات سازنده اطرافیان استقبال کنیم، البته از هر کسی هم نباید نظر خواست. افرادی که شرایط شما را درک می‌کنند بهترین پیشنهادات و انتقادات را می‌دهند؛ زیرا این افراد چیزهایی می‌گویند که برایتان مناسب است، نه آن چیزی که دلتان می‌خواهد بشنوید.

مدیتیشن-ارامش-ریلکس-انرژی مثبت

12. مدیتیشن انجام دهید که بسیار کارساز است

مدیتیشن و مراقبه بهترین تمرین برای خودشناسی است. وقتی بتوانید روی تنفس خود تمرکز کنید، از تمام چیزهایی که حواستان را پرت می‌کند، دور خواهید شد.

افراد مبتدی باید تمرینات خود را از 10 دقیقه شروع کنند. برای این منظور در مکانی آرام بنشینید، با بینی نفس بکشید و از دهان خود بیرون کنید. تعداد نفس‌هایتان را در آرامش و سکوت بشمارید تا بتوانید روی افکار خود متمرکز شوید.

منبع : Entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-17 13:02:33
دسته بندی ها