8 روش برای رها کردن کنجکاوی خود - قسمت اول

20 بهمن 1398 - 6:10
مدیریت شخصی - 8 روش برای رها کردن کنجکاوی خود  - قسمت اول
8 روش برای رها کردن کنجکاوی خود - قسمت اول
امتیاز مطلب: 90%

کنجکاوی یکی از ارزشمندترین حس‌های بشری است. چیزهایی که می‌توانید با نگاه کردن درک کنید که معمولا اکثر افراد به آن توجه نمی‌کنند، شگفت‌انگیز است‌. توجه کردن به مسائلی که دیگران به آن توجه ندارند می‌تواند نتایج حیرت‌آوری را به همراه داشته باشد. برای آشنایی با روش‌های تقویت کنجکاوی خود در ادامه با یوکن همراه باشید.

من هیچ استعداد خاصی ندارم. من فقط مشتاقانه کنجکاو هستم. -آلبرت انیشتین

یک نوزاد در یک سالگی شروع به اشاره کردن می‌کند. او حتی قبل از اینکه از کلمات استفاده ‌کند به دنبال روش‌هایی است که سوال بپرسد. همان‌طور که رشد می‌کند و بزرگ می‌شود به طور میانگین هر دو دقیقه سه سوال می‌پرسد‌‌‌. کنجکاوی او به وسیله‌ی لبخند همراه با افتخار، پاسخ‌های با حوصله و اگر خوش‌شانس باشد رد و بدل گفتگو‌های همراه با عشق و سوال‌های بیشتر پاداش داده می‌شود. او می‌آموزد که تمام ادراک‌ها با ندانستن آغاز می‌شود و با آزمایش کردن، تلاش کردن و شکست خوردن برای رسیدن به موفقیت شاد می‌شود.

همان‌طور که بزرگ‌تر می‌شود، متوجه می‌شود که برای تلاش کردن پاداش نمی‌گیرد بلکه برای داشتن جواب‌های درست پاداش می‌گیرد و آینده‌ی او به این بستگی دارد. او می‌آموزد که اشاره کردن مودبانه نیست و می‌آموزد که سرش به کار خودش باشد و در مسائلی که به او مربوط نیست دخالت نکند. به سوال نپرسیدن و فقط پاسخ سوالی را پیدا کردن تشویق می‌شود. او با لباس‌های جالب توجه همسالان خود را جلب می‌کند نه با علاقه و شور و اشتیاق خود. او یاد می‌گیرد برای فهمیدن پاسخ درست که از قبل وجود دارد در زمان درست سخن درست بگوید به این منظور که با به ظاهر غیر ممکن و بی‌ربط مواجه نشود. پاسخ صحیح به هرحال یک جستجوی سریع در گوگل است. او هیچ‌وقت یک فرصت برای کشفیات بیشتر نداشته است و با این حال او در جست‌وجوی مفاهیم کمتری است.

کنجکاوی از اهمیت دادن به دانستن چیزی که نمی‌دانید می‌آید. سه نوع کنجکاوی وجود دارد:

  •  کنجکاوی متنوع عطش ما برای تازگی است؛ که باعث می‌شود ویدیو‌های مختلف را نگاه کنیم و در فیس بوک خود بگردیم.
  • کنجکاوی همدردی عاملی است برای درک افراد دیگر و تلاش برای دیدن دنیا از منظر آن‌ها.
  • کنجکاوی معرفتی تلاش عمیق‌تر و کاردآمدتری برای درک است که ما را به جست‌وجو کردن، سوال پرسیدن و ارتباط ایجاد کردن ترغیب می‌کند.

کنجکاوی ما را به حل کردن مسائل و تفکر خلاقانه مشتاق می‌کند. این چیزی است که پروفسور جرج لونستاین به عنوان شکاف در اطلاعات توصیف می‌کند: شکافی بین چیزی که می‌دانیم و چیزی که دوست داریم بدانیم. احساسی است که تجربه می‌کنیم زمانی که چیزی را نمی‌دانیم که ما را به ساختن مسیر جدید برای کشف ترغیب می‌کند.

اینترنت و تکنولوژی‌های دیجیتالی فاصله‌ی بین تمایلات و خشنودی ما را کاسته است و شکاف بین پرسش و پاسخ را بسته است. ما هیچوقت فرصت گشتن برای پاسخ‌های بیشتر نداشته‌ایم و اهمیت متوقف شدن برای سوال‌ها را فراموش کرده‌‌ایم. از گالیله تا انیشتین، پیکاسو تا جابز، جویس تا گلدول‌ دنیای ما همیشه توسط افراد کنجکاوی شکل گرفته است. همان‌طور جیمز کمرون فیلم‌ساز برنده‌ی جایزه گفته است: "کنجکاوی باارزش‌ترین دارایی شماست."

ما باید تمان توان خود را برای به دست آوردن آن  استفاده کنیم.

 از تمرین‌های زیر برای افزایش کنجکاوی خود استفاده کنید:

1. با هدف مشاهده کنید‌

  1. پانزده دقیقه را در مکانی که افراد در آن منتظر هستند و یا در صف ایستاده‌اند را بگذرانید. این مکان ممکن است یک کافه، ایستگاه،‌ پارک و یا سالن خروج یک فرودگاه باشد. چه کسی، چه چیزی، چه مکانی و چه زمانی را توصیف کنید.
  2. یک لیست از کارهایی تهیه کنید که مردم وقتی فکر می‌کنند کسی آن‌ها را نمی‌بیند، انجام می‌دهند. شما می‌توانید رفتار بین یک مادر و فرزند در پارک، یا گشت و گذار کسی در شبکه‌های اجتماعی را در کافه یا یک مکان عمومی بررسی کنید.
  3. این سوال‌ها را پاسخ دهید
  • چه رفتارهایی را مشاهده ‌می‌کنید؟(نه فقط اعمال، بلکه احساسات را نیز شرح دهید)
  • متوجه چه الگوهایی می‌شوید؟
  • چگونه شرایط و محیط بر رفتار آن‌ها تأثیر میگذارد؟
  • یک جمله در مورد بزرگ‌ترین فهم خود از این موضوع بنویسید.

2. به کلافگی‌ها توجه کنید

  1. از یک صفحه‌ی تازه در دفتر خود استفاده کنید و یا یک نت جدید در برنامه‌ی نت‌برداری محبوب خود ایجاد کنید و نام آن را "کلافگی" بگذارید. شما زمانی از این صفحه استفاده خواهید کرد که یک کلافگی را از نزدیک مشاهده می‌کنید.
  2. یک لیست از کارهایی که شما متوجه شدید مردم برای انجام دادنشان سخت تلاش می‌کنند، تهیه کنید. این می‌تواند هر چیزی مانند حمل کیسه‌های خرید، باز کردن در شیشه، باز کردن گره هندزفری یا تلاش برای پیدا کردن بخشی در بیمارستان یا فروشگاه باشد.
  3. از خود بپرسید: چه کلافگی‌هایی را مشاهده کردید؟ اگر می‌توانستید یکی از این مشکلات را حل کنید، کدام یک را حل می‌کردید و چرا؟ به صورت زیر یک طرح برای حل این مشکل بنویسید
  • کلافگی
  • مشکل
  • راه‌حل

برای مشاهده قسمت دوم اینجا کلیک کنید            

 

منبع: Success

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-09 10:20:31
دسته بندی ها