چطور اعتماد به نفس فرزند نوجوانمان را افزایش دهیم؟

3 اسفند 1398 - 6:10
اعتماد به نفس - چطور اعتماد به نفس فرزند نوجوانمان را افزایش دهیم؟
چطور اعتماد به نفس فرزند نوجوانمان را افزایش دهیم؟
امتیاز مطلب: 99%

نوجوانی دوره‌ی پرخطری است، چرا که نه می‌توان فرد نوجوان را کودک دانست و نه به قدری بزرگ شده که بتوان او را به حال خود گذاشت. خیلی از نوجوانان در این دوره از زندگی خود، بی ثبات، خجالتی، آشفته و حساس می‌شوند و اغلب از اعتماد به نفس کافی بی‌بهره‌اند؛ اما چطور می‌توان در فرد نوجوان اعتماد به نفس ایجاد کرد؟ با یوکن همراه باشید.

والدین نقش بسیار مؤثری در ایجاد و افزایش اعتماد به نفس نوجوانان دارند. پس به این فکر باشید چطور می‌توانید شخصیت فرزند نوجوانتان را طوری بسازید که بتواند از اعتماد به نفس خود در تصمیمات مهم زندگی‌اش استفاده کند؟ عزم خود را جزم کنید و نقش برجسته‌ای در ایجاد اعتماد به نفس فرزندتان داشته باشید. در ادامه مقاله راهکارهایی را برای افزایش اعتماد به نفس نوجوانان بر می‌شماریم.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس نقش کلیدی در دست یابی به موفقیت شما دارد. اعتماد به نفس "احساسی که نسبت به خودمان داریم" تعریف می‌شود. اعتماد به نفس روی عملکرد فرد در مقابل دیگران تأثیر می‌گذارد و نقش مهم در شکل گیری شخصیت شما دارد. اعتماد به نفس بالا به‌قدری در زندگی ما تأثیر دارد که می‌توان برای آن ارتباط مستقیمی با شاد بودن قائل شد.

چرا نوجوانان باید اعتماد به نفس بالا داشته باشند؟

نوجوانانی که اعتماد به نفس بالا دارند بهتر می‌توانند با چالش‌ها، مشکلات، ناکامی‌ها و فراز و نشیب‌های زندگی مواجه شوند. اعتماد به نفس نوجوانان از روابط اجتماعی، احساسات، فشارهای اطراف، رقابت و توقعات خود و دیگران، تأثیر می‌پذیرد. نوجوان با اعتماد به نفس بهتر می‌تواند اهداف خود را دنبال کند، روابط بهتری برقرار می‌کند، فردی شاد با ذهن قدرتمند خواهد بود و با روشی مناسب در دوره جوانی خود گام بر می‌دارد.

والدین چه نقشی در ایجاد اعتماد به نفس نوجوانان دارند؟

پدر و مادر نوجوان نقش بسیار برجسته‌ای در ایجاد اعتماد به نفس فرزندشان دارند. والدین با حمایت خود تأثیر مهمی را در شکل گیری شخصیت نوجوان ایفا می‌کنند. حتماً می‌دانید رفتار و گفتار پدر و مادر روی فرزند نوجوان تأثیر مستقیم دارد. نحوه احساسات و رفتار شما در مقابل نوجوان و احساس او نسبت به خود، روی اعتماد به نفس او تأثیر می‌گذارد. رفتار شما در برابر فرد نوجوان، تعیین کننده رفتار دیگران با اوست. وقتی پدر و مادر برای فرزند خود ارزش قائل نشوند، نباید انتظار داشته باشند دیگران به او احترام بگذارند.

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس نوجوانان

با فرد نوجوان رفتار محترمانه داشته باشید

نباید فرزند نوجوان خود را کودک بدانید بلکه او در آینده جوان بالغی خواهد شد، پس باید همانند هر فرد بزرگ‌سالی با او رفتار محترمانه داشته باشید. نوجوان خود را با احترام و به شایستگی خطاب کنید و هیچ وقت کلامتان تحقیر آمیز و با اهانت نباشد. همواره به نگرانی‌ها و مشکلات او پاسخ دهید و با ترس‌هایش همانند ترس‌های زمان کودکی‌اش برخورد نکنید.

فرد نوجوان را مورد تحسین قرار دهید

نباید در تعریف کردن از فرزند خود دریغ کنید. وقتی فرزند نوجوان خود را برای کارهای خوبش مورد تمجید قرار می‌دهید، اعتماد به نفسش را بالا می‌برید و او را به سمت بهتر شدن تشویق می‌کنید. پس به فرزند نوجوانتان بگویید به او افتخار می‌کنید و برای داشتن چنین فرزندی به خود می‌بالید.

هیچ وقت از نوجوان خود انتقاد نکنید

انتقاد از فرزند نوجوان سبب می‌شود اعتماد به نفس او را پایین بیاورید. اگر نوجوانتان کار اشتباهی انجام می‌دهد، خیلی آرام با او حرف بزنید. معمولاً نوجوانان انتقاد را تمسخر می‌دانند و فکر می‌کنند باعث خجالت و سرافکندگی شما هستند. پس زمانی که می‌خواهید از او انتقاد کنید، به لحن کلام خود توجه داشته باشید.

او را در راه علاقه‌مندی‌هایش تشویق کنید

اجازه دهید فرزند نوجوانتان به دنبال علایق خود برود. او را تشویق کنید تا در فعالیت‌های بیشتر شرکت کند. فرزند نوجوان می‌خواهد در علاقه‌مندی‌های خود به برتری برسد. کارهای فوق برنامه فرصت خوبی برای عبرت گرفتن از شکستها، موفقیت‌ها، چالش‌ها و سنجش میزان اعتماد به نفس فرزند نوجوان شماست. با این کارها روحیه نوجوانتان را بالا می‌برید و به او یاد می‌دهید تا برای دستیابی به هدف مشترک، با دیگران وارد همکاری شود.

مهارت‌های دوستی را به او یاد دهید

نمی‌توانیم به اجبار دوستی‌ها و روابط فرزند نوجوانمان را انتخاب کنیم، اما باید در مواردی چون احترام در روابط و پذیرش افراد مختلف، راهنمای او باشیم. احترام و درک متقابل در روابط دوستانه اهمیت زیادی دارد و باید آن‌ها را به فرزند نوجوان خود یاد دهید. روابط فرزند نوجوان شما تأثیر مستقیمی روی اعتماد به نفس او دارد. پس به او یاد دهید چطور دوستی‌های خوب و بد را از هم تمیز کند و بهترین دوست‌ها را برای خود برگزیند.

به نوجوان خود یاد دهید خیلی چیزها بی‌اهمیت هستند

بیشتر نوجوانان دوست دارند ظاهر و رفتارهایی همانند بازیگران، مدل‌ها و افراد مشهور داشته باشند و وقتی در این مسیر دچار شکست می‌شوند، به یک باره تمام اعتماد به نفسشان از بین می‌رود. خیلی از نوجوانان در فشار رقابت با دوستان و هم سن و سالان خود قرار می‌گیرند. باید به فرزند نوجوان خود یاد دهید برخی مسائل خیلی هم اهمیت ندارد، بلکه مهم داشتن رفتار مناسب و سلامت جسم، روان و ذهن است.

به او بیاموزید روی مهارت‌ها و توانایی‌های خود تمرکز کند

به فرزند نوجوان خود یاد دهید روی نقاط مثبت و قوت خود متمرکز شود و هیچ وقت خود را در کنار همسالان، خواهر و برادر و دوستان خود قرار ندهد. باید فرد نوجوان به این درک برسد که هر کسی نقاط قوت مخصوص به خود را دارد. مقایسه و چشم و هم چشمی تنها باعث اذیت ما می‌شود. به فرزند نوجوانتان یاد دهید تنها با خودش رقابت کند و همیشه به فکر بهتر کردن خود باشد. از طریق رقابت با خود می‌توان در زندگی به پیشرفت رسید و برای این کار باید روی نقاط قوتش متمرکز شود.

به او یاد دهید روحیه قوی داشته باشد

به فرزند نوجوان خود بیاموزید در مقابل آزار دیگران و آسیب‌های جامعه، تحمل داشته باشد و صبر خود را زیاد کند. این کار سبب می‌شود تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد. فرد نوجوان باید یاد بگیرد مدیریت احساسات منفی خود را به دست بگیرد. نوجوان باید بیاموزد اطرافیان با تمسخر و آزار، صدمه‌ای به او وارد نمی‌کنند و این مسئله نباید روی اعتماد به نفس او تأثیر بگذارد.

با افراد حرفه‌ای مشورت کنید

اگر اعتماد به نفس پایین فرزند نوجوانتان روی روابط دوستانه و فعالیت‌های درسی او تأثیر مخرب دارد، از دیگران کمک بخواهید. از کسی که با فرزندتان رابطه‌ی صمیمی دارد، کمک بگیرید. پس از آن به سراغ مشاوره‌ای حرفه‌ای بروید تا بتواند مشکل اصلی نوجوانتان را پیدا کند.

از نوجوان خود حمایت کنید

هر رفتار و حرفی می‌تواند روی اعتماد به نفس فرزندتان تأثیر بگذارد. باید به او اطمینان دهید که در هر شرایطی پشتیبان او هستید. حمایت و پشتیبانی شما سبب افزایش اعتماد به نفس فرزند نوجوانتان می‌شود. وقتی او ببیند کسی هست که می‌تواند به او تکیه کند، زندگی بهتر و شادتری را تجربه خواهد کرد.

وقتی نوجوان شما در شرایط خوب یا بدی قرار می‌گیرد، به یاد بیاورید که این مرحله از زندگی گذراست. این دوران به پایان می‌رسد و برای گذر از آن باید صبور باشید و فرزند نوجوان خود را همراهی کنید.

 

منبع : momjunction

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-19 11:06:05
دسته بندی ها