پیش از رسیدگی به نیازهای دیگران، به نیازهای خود توجه داشته باشید

7 آبان 1398 - 12:00
مدیریت شخصی - پیش از رسیدگی به نیازهای دیگران، به نیازهای خود توجه داشته باشید
پیش از رسیدگی به نیازهای دیگران، به نیازهای خود توجه داشته باشید
امتیاز مطلب: 91%

همه‌ی ما می‌خواهیم جهان را تغییر دهیم و به جای بهتری تبدیل کنیم و این حیاتی است. بااین‌حال، قبل از تلاش برای تغییر جهان و درگیر شدن در زندگی خانواده، دوستان و حتی افرادی که نمی‌شناسید، ابتدا به خودتان توجه کنید. نیازهای شما به‌اندازه‌ی نیازهای افراد اطرافتان اهمیت دارد و اگر خودتان به این نیازها توجه نداشته باشید هیچ‌کس دیگری نیز به آن‌ها اهمیت نمی‌دهد.

آیا از اینکه هرکسی از شما چیزی می‌خواهد یا خواسته‌ای دارد احساس خستگی و  کلافگی می‌کنید؟ مرزهای ما هنگامی‌که به فکر همه هستیم مشخص نیستند و احساس می‌کنید زمانی که واقعاً نیاز به کمک دارید کسی برایش مهم نیست. پسبا یوکن همراه باشید.

همان‌طور که با دیگران رفتار می‌کنید، با خود رفتار کنید

در حال حاضر همه می‌خواهند دوست داشته شوند، اما به یاد داشته باشید که به‌راحتی می‌توانید در این مأموریت مسیر اشتباهی را در پیش بگیرید. قبل از اینکه دیگران بخواهند شما را دوست داشته باشند، ابتدا شما باید خودتان را دوست داشته باشید. همیشه به خواسته‌های دیگران عمل می‌کنید و بله ممکن است آن‌ها به خاطر همه کارهایی که برایشان انجام می‌دهید شما را دوست داشته باشند. اما از خود بپرسید آیا واقعاً شما خود را دوست دارید؟

رفتار باخود - رفتار با دیگران - نیازهای خود ودیگران

منفی گرایی خود را تغییر دهید؛ احساسات و عواطف خود را کنترل کنید. خوشبختی به عوامل خارجی بستگی ندارد، بلکه به طور مستقیم به حس رضایت شما وابسته است. خوشحال بودن تنهایی و فقط با خودتان کاملاً امکان‌پذیر است. شما باید خودتان را قبول کنید تا بتوانید رشد کنید. ذهن شما خودبه‌خود نمی‌تواند متصل باشد. مردم نمی‌توانند بفهمند  چه احساسی دارید، آنها فقط می‌توانند حدس بزنند.

ما به‌طور مداوم در نیازهای دیگران غرق شده‌ایم. زمان، انرژی و فضای ما هیچ بهره وری شخصی ندارند. یک راه‌حل حیاتی برای حرکت به جلو یادگیری هنر نه گفتن است. گرفتن تعریف دیگران عالی است، اما اگر اعتماد به نفس خود  را براساس تأیید دیگران ارزیابی کنید، ثبات احساسی خود را از دست خواهید داد. هنگامی‌که قدردان خود هستید، لازم نیست تظاهر به فرد دیگری بودن کنید و مردم شروع به دوست داشتن خود واقعی شما می‌کنند. 

درمان زخم‌های فداکاری

هنگامی‌که با نیازهای دیگران مانند همسر، فرزندان و دوستان خود بیش‌ازحد مشغول هستید به خود و نیازهای‌تان فکر نمی‌کنید. آیا متوجه شده‌اید افرادی که همیشه فداکاری می‌کنند وقتی تصمیم می‌گیرند کاری برای خود انجام دهند و یا بیرون بروند بدترین‌ها نصیبشان می‌شود؟ آنها تبدیل به بازیکنان جایگزین و ذخیره می‌شوند و کسانی که خودخواهانه‌ترین به نظر می‌رسند در رده‌های بالاتر قرار می‌گیرند. این را زیر سؤال ببرید.

به شما آموخته شده است که اگر به فکر خود باشیم خودخواه هستیم. نیازهای عزیزان را بالاتر از نیازهای خودمان قرار دادن مطلوب است، اما توجه نکردن به نیازهای خود مانع حرکت به جلو می‌شود. این به جهان ثابت می‌کند که شما مهم نیستید.

حالا، بگذارید بررسی کنیم که نیازهای عاطفی واقعاً چه هستند. اگر شما از نیازهای عاطفی خود اطلاع ندارید، دیگران هم نخواهند داشت. برای پیروزی در بازی زندگی، شما باید درگیری‌ها را حل کنید، از نیازهای عاطفی آگاه شوید و اطمینان حاصل کنید که آنها را برآورده می‌کنید.

نیازهای خود - نیازهای دیگران - درک خود و دیگران

 اگر به نیازهای خود اهمیت ندهید، هیچ‌کس به آنها اهمیت نخواهد داد. مردم به نحوی که ما تقاضای  می‌کنیم، با ما رفتار می‌کنند. اگر با خودمان به عنوان فردی بی‌ارزش رفتار کنیم، دیگران نیز به همین شکل با ما رفتار خواهند کرد و سپس زمانی که هیچ احترامی دریافت نمی‌کنیم کلافه می‌شویم. دیگران با شما به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار نیازی ندارید زیرا این نیازها را نشان نمی‌دهید.

برنامه اقدام

این تمرین را انجام دهید: خود را در یک رابطه شغلی یا شخصی خوشحال تصور کنید. در این تصور به صورت ایده‌آل چگونه با شما رفتار می‌شود؟ آیا آنها همیشه در اطراف شما هستند یا فضایی برای خودتان به شما می‌دهند؟ جزئیات کامل را در این رابطه یادداشت کنید.

اکنون، اطلاعات نوشته شده را با نیازهای خود مقایسه کنید. برای مثال ممکن است بخواهید شخص رویاهای‌تان فضای شخصی به شما بدهد، به این معنی که نیازهای عاطفی شما شامل فضای شخصی و فردی می‌شود.

نیازهای شما چه هستند؟  آن‌ها را یادداشت کنید:

•    اولویت‌های اصلی خود را در مرحله فعلی فهرست کنید

•    ارزش‌های کلیدی خود را بررسی کنید و ببینید آیا مطابق آن‌ها زندگی می‌کنید یا خیر 

•    اهداف فوری شما چیست؟ اهداف شما برای سال آینده چیست؟

•    چطور ترجیح می‌دهید وقت خود را صرف کنید؟

•    یک فعالیت یا پروژه که می‌خواهید شروع کنید چیست؟

از خودتان بپرسید چه چیزی از نجات دهنده‌ی زندگی دیگران بودن یا گیر کردن در پیچ‌و‌خم‌های زندگی و داستان‌های دیگران نصیب‌تان می‌شود؟ اگر بیش‌ازحد بر دیگران متمرکز هستید، چه کاری می‌توانید برای زندگی خود انجام دهید؟ در حقیقت، با کمک نکردن به دیگران، به آنها کمک می‌کنید تا به جلو حرکت کنند. مردم باید خودشان تصمیم بگیرند و راه حل پیدا کنند و وقتی این کار را برای آنها انجام می‌دهید، در حقیقت به آنها کمک نکرده‌اید. اگر یک گام به عقب بردارید و خودتان را بشناسید، برآورده کردن  نیازهای خود شما را خوشحال می‌کند و اگر همه این کار را انجام می‌دادند، جهان مکان بسیار بهتری بود.


منبع: Lifehack
 

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-23 10:29:43
دسته بندی ها