11 راه ارتباط مؤثر با افرادی که بار اول ملاقات می‌کنید

18 دی 1398 - 12:00
مهارت‌های ارتباطی - 11 راه ارتباط مؤثر با افرادی که بار اول ملاقات می‌کنید
11 راه ارتباط مؤثر با افرادی که بار اول ملاقات می‌کنید
امتیاز مطلب: 93%

روش برقراری ارتباط ما با دیگران به طور قابل توجهی بر روی زندگی‌مان تأثیر می‌گذارد. رابطه‌ها آینده ی شغلی  و میزان درآمد ما به نوع ارتباطمان با دیگران وابسته است. بدون توجه به شغل و هدفی که دارید، این روابط شخصی است که دنیا را اداره می‌کند. آیا تاکنون برایتان این سؤال پیش آمده که چگونه برخی افراد می‌توانند در بازه زمانی کوتاه، با هر کسی ارتباط برقرار کنند و در مقابل برخی دیگر توانایی هیچ ارتباطی را ندارند؟ با یوکن همراه باشید تا یاد بگیرید چگونه به طور مؤثر با دیگران ارتباط برقرار کنید.

اگر شهرت و مرتبه برخی را در نظر نگیریم، روش برقراری ارتباط با تمام مردم یکسان است. تفاوتی ندارد این موارد را برای ارتباط با همسایه‌تان به کار بگیرید یا مدیر یا فردی که می‌خواهید به او ابراز علاقه کنید. در هر صورت نکته حائز اهمیت این است که، یکی از این روش‌ها به طور حتم جواب می‌دهد.

1. به هیچ وجه تصنعی رفتار نکنید

برای این‌که ارتباط خوبی با دیگران برقرار کنید، قبل از هر چیزی باید بدانید که طبیعی رفتار کنید. رابطه مطلوب وقتی به دست می‌آید که شما به واقع به آن اهمیت بدهید. اگر به فردی که می‌خواهید با او ارتباط برقرار کنید هیچ علاقه‌ای ندارید، بی‌دلیل تلاش نکرده و تصنعی رفتار نکنید؛ زیرا او متوجه رفتار شما می‌شود.

ارتباط مؤثر - ملاقات اول

2. هر چیزی را به خودتان ربط ندهید

وقتی در مکالمه‌ای فردی مشغول حرف زدن است، همه چیز را به او بسپارید و بی‌دلیل وارد نشوید. برخی فکر می‌کنند اگر وارد داستان دیگری شوند و آن را به زندگی خودشان ربط دهند، به بهبود رابطه‌شان کمک کرده‌اند. البته این رفتار اگر همیشه استفاده نشود ممکن است چنین تأثیری داشته باشد. اما استفاده‌ی مداوم از آن اثر معکوس روی رابطه‌تان خواهد گذاشت.

اگر طرف مقابل شما هر بار که می‌خواهد حرفی بزند، به این فکر کند شما وسط حرف‌هایشان می‌پرید و همه چیز را به خودتان ربط می‌دهید؛ نمی‌توانید اعتماد او را به دست آورید. این کار باعث می‌شود تمرکز گوینده مختل شود و فرد برای ادامه‌ی صحبت با شما تردید کند.

3. از جملات تأییدی به اندازه استفاده کنید

در ارتباط با دیگران مراقب عبارت‌های تأییدی خود باشید. دوستی دارم که هر وقت از این جملات استفاده می‌کند به او هشدار می‌دهم. وقتی هم تلفنی یا حضوری صحبت می‌کنیم، با اینکه نیت بدی ندارد، به سرعت متوجه می‌شوم که چه وقت دیگر به حرف‌هایم گوش نمی‌کند.

او عادت دارد از جملات تأییدی مانند «اوهوم»، «خب»، «چه عالی»، «اوه» و غیره استفاده کند. هرچند این عبارت‌ها وقتی برای تظاهر به گوش دادن استفاده می‌شوند بسیار واضح و حواس‌پرت کن به نظر می‌رسند.

ما در طول روز مشغول انجام چند کار همزمان هستیم. به همین خاطر عادت کرده‌ایم که گاهی به جای گوش دادن به حرف‌های طرف مقابلمان از این عبارت‌ها استفاده کنیم. اگر تاکنون کسی این مسئله را به شما گوشزد نکرده، که چقدر تکرار این جملات می‌تواند برای فرد مقابل مشخص و توهین‌آمیز به نظر برسد؛ اکنون ما این حقیقت را به شما می‌گوییم. البته ممکن است هیچ وقت متوجه آن نشده باشید. یک قانون طلایی این است: همیشه به دیگران همان‌ طوری گوش بدهید که دوست دارید به شما گوش کنند.

4. طوری رفتار نکنید که انگار همه چیز را می‌دانید

وقتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم، دلمان می‌خواهد به آن‌ها نشان دهیم اطلاعات بالایی داریم و کمی با اغراق صحبت می‌کنیم. برای برخی افراد پذیرفتن این واقعیت که دفعه اول است برخی اطلاعات را می‌شنوند سخت است. مدیران زیادی هستند که تمایلی به راهنمایی گرفتن از دیگران ندارند، زیرا فکر می‌کنند باید همه چیز را بدانند و فقط خودشان به اطرافیانشان راهنمایی بدهند.

از سوی دیگر کارمندان سعی می‌کنند خودشان را اثبات کنند، پس به دنبال سرپوش گذاشتن روی نقاط ضعف خود هستند. اما اغلب ما مکالماتی داریم که خودمان می‌دانیم، تنها به این خاطر مطلب مهمی را بیان کرده‌ایم که بشنویم دیگران در مورد آن اطلاعات ناچیزی دارند.

ملاقات اول - فروتنی

در ارتباط برقرار کردن مؤثر، مقام و تجربیاتی که دارید اهمیت ندارند. اگر می‌خواهید با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنید و روی آن‌ها نفوذ داشته باشید، باید به آن‌ها احساس ارزشمندی بدهید. قانون نهم کتاب آیین دوست‌یابی دیل کارنگی، در مورد پیدا کردن دوست و نفوذ بر دیگران می‌گوید: "به دیگران این احساس را بدهید که مهم هستند و این کار را باصداقت انجام دهید."

وقتی دیگران بدانند وجودشان باارزش است، احساس خوبی پیدا می‌کنند؛ در نهایت در کنار شما درونیات خود را بیشتر ابراز می‌کنند. پس مراقب خودبینی‌تان باشید و سعی کنید کنترل رفتارتان را به دست بگیرید.

5. برای ارتباط با دیگران برنامه‌ریزی کنید

اگر در ارتباط با غریبه‌ها مضطرب می‌شوید و قدرت حرف زدن ندارید، سؤالاتی را از قبل آماده کنید. این کار بدین معنا نیست که همانند آدم‌آهنی باشید و خشک رفتار کنید. بلکه برنامه‌ریزی برای ارتباط با دیگران باعث می‌شود ذهنتان آرام و قرار بگیرد و بتوانید از افکارتان بیرون بیایید. در آخر اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و از مکالمه‌ای دل‌نشین لذت ببرید.

شما می‌توانید با پرسیدن سؤالات درست به هر مکالمه‌ای وارد شوید. پس برای هر موقعیتی که فکر می‌کنید در آن قرار خواهید گرفت، سه سؤال جذاب و تفکر برانگیز آماده کنید. شما می‌توانید ارتباطات خود را به موارد زیر محدود کنید تا همیشه آمادگی لازم را داشته باشید:

  • یک دورهمی کاری یا یک فرصت معامله‌ی بالقوه
  • ملاقات با فردی جدید در یک همایش
  • برخورد اتفاقی با یک دوست قدیمی

نکته‌ی بسیار مهم این است که سؤالاتی بپرسید که تهاجمی به نظر نرسد، اما فرد مقابل را مجبور به فکر کردن کند. ثمره‌ی این کار این است که نه تنها مکالمه‌تان جذاب‌تر می‌شود بلکه به‌یادماندنی‌تر خواهید ماند.

6. به دیگران کمک کنید

حتی قدرتمندترین افراد روی کره زمین هم کاری دارند که خوشحال می‌شوند دیگران به آن‌ها کمک کنند. برخی افراد از ترس اینکه مبادا چیزی برای ارائه به آدم‌های بالاتر از خودشان نداشته باشند هیچ اقدامی نمی‌کنند؛ اما بیشتر از آن‌چه که فکر کنید می‌توانید به دیگران ببخشید.

کمک به دیگران - ارتباط مؤثر

به عنوان مثال مقاله یا پستی در وبلاگتان در مورد آن‌ها بنویسید؛ پروژه‌ی آنها را با افرادی که می‌شناسید در میان بگذارید، یا حتی پیشنهاد مصاحبه‌ای دهید که در آن بتوانند پیام خود را به دیگران برسانند. در مورد این‌که چگونه می‌توانید آ‌ن‌ها را به اهدافشان برسانید فکر کنید. حتی اگر در نهایت مشخص شود پیشنهاد شما هیچ فایده‌ای برای آنها ندارد، همین تلاشتان باعث می‌شود برای آن‌ها متمایز به نظر برسید.

7. توجه و رغبت نشان دهید

اگر به افراد توجه نکنید، تقریبا غیرممکن است که بتوانید در شرایط مختلف، به شکلی واقعی پیشنهاد کمک بدهید. مقصود توجه کردن واقعی است نه این‌که تنها بدانید چه کسب‌وکاری راه انداخته‌اند و چه ورزشی دوست دارند.

پیش از تلاش برای برقراری رابطه تحقیق خود را با خواندن نوشته‌های وبلاگ، کتاب و مقالات آن‌ها آغاز کنید. سوابق و علاقه‌مندی‌های آنها را جستجو کنید. زمانی را صرف کنید تا آنچه که به واقع برای آن‌ها اهمیت دارد و این‌که چه‌طور می‌توانید به آنها کمک کنید را بفهمید.

8. با اطرافیان آن‌ها ارتباط برقرار کنید

بیشتر موقعیت‌های استخدامی با شبکه‌ی ارتباطات و سفارش دیگران به دست می‌آید، برقراری ارتباط هم از همین قاعده پیروی می‌کند. وقتی افرادی آشنا، شما را پیشنهاد دهند با اعتبار بالایی به حضور فرد موردنظرتان می‌رسید.

برای مثال، در چند وقت اخیر می‌خواستم با یک نویسنده‌ی معروف ارتباط برقرار کنم؛ که متوجه شدم مربی شخصی ما یک نفر است. شاید این موضوع چندان قابل توجه نباشد اما در دنیای ارتباطات یک موقعیت عالی است. زمان بیشتری را به برقراری ارتباط با کسانی که در حال حاضر می‌شناسید اختصاص دهید و ببینید در نهایت این شبکه ارتباطی به کجا می‌رسد.

9. در مسیر برقراری ارتباطات استقامت داشته باشید

اگر موفق نشدید کسی را پیدا کنید که به طور مستقیم شما را به فرد مورد نظرتان ارجاع دهد، برای او ایمیل  بفرستید یا پیام صوتی تلفنی بگذارید. در هر حال از تلاش دست بر ندارید، این همان کاری است که بیشتر مردم می‌کنند.

برقراری ارتباط - ارتیاط مؤثر

همیشه اولین تلاش یک قدم ابتدایی است و ممکن است به هیچ نتیجه‌ای نرسد، اما تلاش‌های بعدی هستند که برای شما نتایج خوبی به دنبال دارند. یک ایمیل یا پیام بدون پاسخ به معنای آن نیست که تمایلی به ارتباط با شما ندارند. این وظیفه‌ی شماست که در این مسیر استقامت داشته باشید، پس عجله نکنید.

10. دوستان واقعی پیدا کنید

فکر کنید که چگونه دوستان فعلی خود را پیدا کرده‌اید؛ ادامه‌ی داستان نیز همین‌طور است. شما با افرادی دوست می‌شوید که واقعا آن‌ها را در زندگی خود می‌خواهید. همین قاعده را باید در مورد رابطه با آدم‌های سرشناس نیز اجرا کنید، بیش از اندازه درباره‌ی این‌که چه باید بکنید فکر نکنید. همانند یک انسان رفتار کنید؛ حامی دیگران باشید و در این شرایط بیشتر آدم‌ها بدون اینکه توجه داشته باشند چه کسی هستند، با رضایت در مقابل شما رفتاری همانند انسان نشان خواهند داد.

11. به یادماندنی باشید

تمام مواردی که عنوان شد کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما همه راه‌هایی هستند برای به یاد ماندن. شما می‌توانید کارت تبریک تولد بفرستید. کتاب موردعلاقه‌تان را با یادداشتی شخصی در جلد کتاب برایش پست کنید و کارت پستال تبریک عید نیز ارسال کنید. سعی کنید به واقع حامی و کمک کننده باشید. حتما متعجب می‌شوید وقتی بفهمید کارهای بسیار ساده چطور انجام نشده باقی مانده‌اند. پس به‌یادماندنی بودن آن‌قدرها که اغلب مردم فکر می‌کنند سخت نیست.

نکات ذکر شده را رعایت کنید تا بدانید چگونه با دیگران به طور مؤثر ارتباط برقرار کنید.

 

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-10 17:34:32
دسته بندی ها