12 راه دست‌ یافتنی کردن موفقیت و ثروت برای خود

22 خرداد 1399 - 6:10
انگیزشی - 12 راه دست‌ یافتنی کردن موفقیت و ثروت برای خود
12 راه دست‌ یافتنی کردن موفقیت و ثروت برای خود
امتیاز مطلب: 63%

استعداد، مهارت، هوش و جذابیت به عنوان ویژگی‌های متمایز افراد موفق و ثروتمند معرفی نمی‌شود. موفقیت و ثروت اتفاقی و شانسی به دست نمی‌آید. کسانی که به موفقیت و ثروت می‌رسند، عادت‌هایی در خود پرورش داده‌اند که بهره وری شان را بالا می‌برد. با یوکن همراه باشید تا به بررسی این که برخی افراد چگونه به این همه موفقیت و ثروت می‌رسند بپردازیم.

«تام کورلی»، نویسنده‌ی کتاب «عادات ثروتمندان: عادات روزانه‌ی افراد ثروتمند برای موفقیت» به معرفی عادت‌هایی پرداخته که افراد فقیر را از ثروتمندان متمایز می‌کند. در ادامه 12 عادت مؤثر را برای به‌دست آوردن موفقیت و ثروت معرفی می‌کنیم.

افراد موفق و ثروتمند چه عاداتی دارند؟

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا بیشتر مردم زندگی‌شان را روی «پرواز خودکار» (AutoPilot) گذاشته‌اند. آن‌ها به هیچ وجه علاقه‌ای به این موضوع ندارند تا الگوهای زندگی‌شان را مورد بازبینی قرار دهند. این مقاله را بخوانید و در پایان ببینید به کدام یک از عادات پایبند هستید. اگر شما به این موارد عمل نمی‌کنید، پس به اندازه ای که در توانتان است، پول کسب نمی‌کنید.

1. عادات خوبِ روزانه ایجاد کنید

عادات خوب، پایه و اساسی برای کسب ثروت هستند. آنچه افراد موفق را از افراد شکست خورده متمایز می‌کند، عادات روزانه‌ی آن‌ها است. حقیقت این است، افراد موفق عادات خوبِ زیاد و عادات بد محدودی دارند. اگر به این نتیجه برسید که عادات بدتان جلوی موفقیت و پولدار شدنتان را گرفته است، اولین قدم را برای بهبود شرایط خود برداشته‌اید.

کورلی در کتاب خود از خوانندگان می‌خواهد یک کاغذ سفید بردارند و تمام عادات بدشان را در یک ستون بنویسند. سپس آن‌ها را به گونه ای تغییر دهند که به عادت‌های خوب تبدیل شوند. به مثال‌های زیر دقت کنید:

عادات بد

عادات خوب

بیش از اندازه تلویزیون تماشا می‌کنم.

باید تنها روزی یک ساعت تلویزیون ببینم.

نام افراد را فراموش می‌کنم.

نام افراد را یادداشت می‌کنم و به خاطر می‌سپارم.

به مدت 30 روز، راهنمایی‌های فهرست عادات خوب و جدیدتان را دنبال کنید. مطمئن باشید از اینکه می‌توانید به این اندازه خوب باشید، متعجب خواهید شد.

2. به طور منظم هدف‌گذاری کنید

افراد موفق هدف گذاری دقیقی دارند و از اهدافشان انگیزه می‌گیرند. آن‌ها همیشه هدف‌گذاری می‌کنند. هر شب قبل از خواب، کارهایی که باید روز بعد انجام دهند را لیست می‌کنند و برنامه‌ریزی دقیقی دارند.

افرادی که به سوی موفقیت در حرکت هستند، به افق‌های دور می‌اندیشند و تفکر بلندی دارند. آن‌ها برای خودشان اهداف روزانه، هفتگی، ماهانه و سالیانه انتخاب می‌کنند. اما هدف بدون برنامه‌ای برای رسیدن به آن، چه ارزشی دارد؟

دستیابی به ثروت و موفقیت - هدف گذاری منظم

افراد موفق نه تنها هدف دارند، بلکه روشی برای رسیدن به اهدافشان نیز پیدا می‌کنند و خود را به انجام آن متعهد می‌دانند.

3. هر روز به دنبال توسعه‌ی فردی خود باشید

افراد موفق همواره به دنبال راهی برای رشد و توسعه‌ی فردی خودشان هستند. آن‌ها هر روز مطالعه دارند و تمام وقت روزانه‌شان را صرف کارهایی می‌کنند که آن‌ها را به اهدافشان نزدیک‌تر می‌کند.

به تازگی رویدادی به میزبانی «برِندن بِرچارد»، نویسنده‌ی آمریکایی، برپا شد. این نویسنده ادعا کرد همواره به دنبال کارهای جدید است و برای خلق این امور وقت می‌گذارد. افراد موفقی چون بِرچارد به این درک رسیده‌اند که زمان ارزشمندتر از آن است که اجازه دهند هدر برود. آن‌ها وقت خود را صرف فعالیت‌هایی می‌کنند که باعث منفعت کسب‌وکارشان می‌شود.

متعهد بودن به رشد و توسعه‌ی فردی بدین معنا است که به سراغ فعالیت‌هایی بروید که شما را به چالش می‌کشند. باید به دنبال راه‌هایی باشید که دانشتان را بالا می‌برد. البته این همیشه آسان نیست، اما هر فردی در مواجهه با عواملی رشد می‌کند که او را به چالش بکشد. وقتی دانشتان بالا برود، فرصت‌ها در مقابلتان ظاهر می‌شوند.

4. همواره به سلامت فردی خود توجه کنید

افراد موفق همواره تلاش می‌کنند تغذیه‌ی سالم داشته باشند و ورزش را در برنامه‌ی روزانه خود می‌گنجانند. تغذیه‌ی سالم و مقوی اهمیت زیادی در سلامت فردی دارد. ورزش روزانه نیز می‌تواند به یک عادت مثبت تبدیل شود. افرادی که هر روز ورزش می‌کنند، انرژی بیشتری برای انجام وظایفشان دارند. نظر شما در این‌ باره چیست؟ فکر می‌کنید ورزش به چه میزان در موفقیتتان نقش دارد؟

دستیابی به ثروت و موفقیت - سلامت فردی

5. برای برقراری ارتباط با اطرافیان وقت بگذارید

افراد موفق بسیار اجتماعی هستند. آن‌ها هر روز زمانی را به تقویت روابط دوستانه‌شان اختصاص می‌دهند و با اطرافیان خود ارتباط طولانی مدت برقرار می‌کنند. در اصل، شبکه‌سازی کاری است که هر روز انجام می‌دهند.

این افراد با آشنایان خود وارد ارتباط صمیمانه می‌شوند و از هر طریقی، بدون اینکه انتظار پاداش یا منفعت خاصی داشته باشند، به آن‌ها کمک می‌کنند.

ضرب‌المثل خوبی وجود دارد که می‌گوید زیباترین صدای روی کره زمین، شنیدن نامتان است. پس یادگیری نام تمام کسانی که می‌بینید، جزو اهداف اصلی‌تان قرار دهید. آیا وقتی کسی نام شما را به خاطر می‌آورد، خوشحال نمی‌شوید؟ افراد زیادی هستند که از این قضیه خوشحال می‌شوند. پس کمی برای ارتباطات خود ارزش قائل شوید و نام افراد را به خاطر بسپارید.

6. در کارهایتان میانه رو باشید

اگر در فعالیت‌های روزانه‌تان میانه رو باشید، زندگی‌تان به تعادل خوبی می‌رسد. این به معنای تعادل در کار، ورزش، مصرف غذا و نوشیدنی‌ها، تماشای تلویزیون، استفاده از اینترنت و دیگر کارها است.

دستیابی به ثروت و موفقیت - میانه روی در کارها

با میانه روی در کارها، افراد از معاشرت و هم‌نشینی با شما لذت بیشتری می‌برند. وقتی دیگران از کنارِ شما بودن لذت ببرند، آن‌گاه شما هم به همکاری با آن‌ها و پیدا کردن شریک کاری جدید برای توسعه‌ی کسب و کار تان تمایل بیشتری خواهید داشت.

7. وظایف‌تان را به تعویق نیندازید

کار امروز را به فردا نیندازید و همین حالا تمامش کنید. هر فردی ممکن است با ترس هایی مواجه شود، اما افراد موفق با ترس‌هایشان مقابله می‌کنند و آن‌ها را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها هیچ وقت کاری را به تعویق نمی‌اندازند و هر طور شده، کارهای مهم را به انجام می‌رسانند.

کورلی در کتابِ «عادات ثروتمندان» می‌گوید وقتی فکر عقب انداختن کاری به ذهنتان خطور می‌کند، با تکرار جمله‌ی «همین حالا باید انجامش بدهم» آن را از ذهنتان بیرون کنید. اگر کاری ضرورت دارد، 100 بار هم که شده، این جمله را با خودتان تکرار کنید و تا وقتی کارتان به طور کامل انجام نشده است، از آن دست نکشید.

8. مثبت به نظر برسید

موفق‌ترین فردی که در پیرامون خود می‌شناسید را در نظر بگیرید. این فرد مثبت است یا منفی؟ به طور قطع او را فردی مثبت، پرانرژی، شاد و باانگیزه می‌دانید. افراد موفق به این باور رسیده‌اند که تمام خوبی‌ها را در خود و دیگران ببینند. برای آن‌ها، مشکلات تنها فرصت‌هایی هستند که باید شناسایی شوند.

دستیابی به ثروت و موفقیت - مثیت بودن

اخبار، هر روز اتفاقات ناگوار، جنگ و درگیری را اعلام می‌کند. افراد موفق تا جایی که بتوانند خود را از شنیدن این اخبار دور نگه می‌دارند و در مقابل، تصمیم می‌گیرند ذهنشان را با ایده های مثبت پر کنند.

9. همیشه به فکر پس‌انداز باشید

بنا بر عقیده‌ی کورلی، افراد موفق 10 تا 20 درصدِ درآمد ناخالصشان را پس انداز یا سرمایه‌گذاری می‌کنند و برای بازنشستگی خود برنامه دارند. اغلب افراد به دنبال تأمین معاش روزانه‌شان هستند و توجهی به پس‌انداز کردن ندارند. اما بسیار مهم است که چند درصد برای آینده خود کنار می‌گذارید؟

10. افکار منفی و محدود کننده را ترک کنید

افراد موفق بر افکار و هیجانات خود تسلط دارند و وقتی افکار منفی وارد ذهنشان می‌شود، آن‌ها را هر طوری که شده از سرشان بیرون می‌کنند. آن‌ها با افکار منفی از مسیر پیشرفت فاصله نمی‌گیرند. همواره با خودشان مثبت حرف می‌زنند و انتقادهای کوبنده از خود ندارند. آن‌ها تمام افکار منفی را با فکرهای مثبت و خوب جایگزین می‌کنند.

دستیابی به ثروت و موفقیت - ترک افکار منفی

افراد موفق به توسعه‌ی فردیِ روزانه‌شان تعهد دارند و همیشه به دنبال انجام کارهای مثبت هستند. آن‌ها به خودشان فرصت غوطه‌ور شدن در افکار و احساسات منفی را نمی‌دهند.

11. به اندازه خرج کنید

افراد موفق و ثروتمند هیچ تمایلی به ول‌خرجی کردن ندارند. اغلب افرای که مشکلات مالی دارند، بیشتر از دخلشان، خرج می‌کنند. آن‌ها مدام چِک می‌کشند و قرض می‌گیرند. اگر شما هم‌ چنین راهی را در پیش گرفته‌اید، همین امروز عزم خود را جزم کنید و به دنبال تغییر وضعیت خود باشید.

12. هر روز مطالعه کنید

افراد موفق هر روز 30 دقیقه مطالعه می‌کنند. مطالعه روزانه، دانش و مهارت شما را ارتقاء می‌دهد. وقتی مطالعه می‌کنید، اغلب به دنبال پیشرفت خودتان هستید. پس با مطالعه روزانه از دیگران سبقت می‌گیرید و به موفقیت‌های چشمگیری دست می‌یابید.

منبع: gramello

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-09 16:09:54
دسته بندی ها