20 راه ساده که باعث می‌شود همیشه خوشحال باشید

12 شهریور 1399 - 6:00
انگیزشی - 20 راه ساده که باعث می‌شود همیشه خوشحال باشید
20 راه ساده که باعث می‌شود همیشه خوشحال باشید
امتیاز مطلب: 73%

تمام انسان‌ها به دنبال زندگی شاد هستند، اما گاهی به قدری در مشکلات و سختی‌های زندگی غرق می‌شویم که یادمان می‌رود کمی هم شاد باشیم. خوشحال بودن خیلی کار سختی نیست اما آسان هم نیست. اگر به این درک برسیم که داشتن روحیه و نگاه مثبت به زندگی به ما کمک می‌کند با قدرت بیشتری با مشکلات مواجه شویم، آن‌وقت تمام تلاش خود را برای رسیدن به شادی به کار می‌بندیم. آیا می‌دانید راه‌های زیادی وجود دارد برای اینکه همیشه خوشحال باشید؟ با یوکن همراه باشید، تا راه شاد بودن همیشگی را پیدا کنید.

در ادامه، 20 روش را معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید انسانی شاد و بانشاط باشید.

1. اجتماعی باشید

برقراری روابط اجتماعی با اطرافیان یکی از راه‌های شاد زیستن است. هر فردی می‌تواند یک ایده‌ی خوب به شما پیشنهاد کند و حتی ممکن است با افراد و موارد خاص مواجه شوید. نباید انتظار داشته باشید تمام کسانی که با آن‌ها در رابطه هستید، بهترین دوست شما باشند. مهم این است که ارتباط خود را با دیگران قطع نکنید. به هر میزان که بیشتر با دیگران ارتباط برقرار کنید؛ در هنگام بروز مشکلات، بیشتر می‌توانید روی کمک و هم‌فکری آن‌ها حساب باز کنید. البته شما هم باید حامی آن‌ها باشید و در مشکلات تنهایشان نگذارید. اگر فردی اجتماعی باشید و با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید، حس بهتری خواهید داشت.

خوشحالی - اجتماعی بودن

2. خیلی متواضع نباشید

اگر در انجام کارهای روزمره‌تان ابتکار عمل، شجاعت و جسارت نداشته باشید، در طول زمان به فردی منزوی تبدیل خواهید شد. ممکن است استعدادهای زیادی هم داشته باشید، اما باید مهارت شکوفا کردن استعدادها و توانایی‌های خود را به‌دست آورید. اگر بخواهید در زندگی به موفقیت‌های بزرگی برسید، باید در جهت شکوفایی توانایی‌ها و استعدادهای خود گام بردارید. توجه دیگران بر روی توانایی‌ها و مهارت‌های شما، نباید باعث خجالت و شرمندگی‌تان شود. وقتی دیگران با توانایی‌ها و دستاوردهای شما آشنا شوند، متوجه می‌شوند در چه زمینه‌هایی توانایی دارید. البته نباید مهارت‌ها و توانایی‌هایتان باعث غرور و خودبینی شود.

3. کاری را انجام دهید که از آن بیشتر لذت می‌برید

اگر تنها کارهایی را انجام دهید که از صمیم قلب از انجام آن‌ها لذت می‌برید، بیشتر احساس شادی خواهید داشت. هیچ وقت به دنبال انجام کارهایی نباشید که بقیه دوست دارند یا انتظار انجام آن را دارند. خیلی از افراد در زندگی خود تنها کارهایی را انجام می‌دهند که دیگران انتظار دارند نه کارهایی که خودشان از آن‌ها لذت می‌برند. بهتر است به احساسات خود توجه کنید و توجهی به توقعات اطرافیان نداشته باشید. سعی کنید خودِ واقعی‌تان باشید و از زندگی لذت ببرید.

4. با افراد خوش‌بین ارتباط برقرار کنید

ارتباط با افراد مثبت اندیش می‌تواند شما را به موفقیت برساند و الهام‌بخش ایده‌های نابی در زندگی‌تان باشد. افراد خوش‌بین هم ممکن است مرتکب اشتباهاتی شوند و نقایصی داشته باشند، اما آن‌ها از توانایی‌های خود برای مقابله با مشکلات زندگی استفاده می‌کنند. آن‌ها هیچ وقت جا نمی‌زنند و با نگرش مثبت به استقبال دشواری‌های زندگی می‌روند. به طور حتم می‌دانید رفتار ما برآیند رفتار افرادی است که بیشترین ارتباط را با آن‌ها داریم. پس خصوصیات اخلاقی و رفتاری دیگران تأثیر زیادی روی ما می‌گذارد. اگر با افراد بدبین ارتباط داشته باشید، در مقابل مشکلات جا می‌زنید و به سرعت از زندگی دل‌سرد خواهید شد. پس چه بهتر که با افراد مثبت اندیش و خوش‌بین دوست شوید. این یک حقیقت است که اشخاص مثبت اندیش، موفقیت بیشتری در زندگی اجتماعی و کاری خود کسب می‌کنند. پس مطمئن باشید که پیداکردن دوستان خوش‌بین، شادی شما را دوچندان می‌کند.

افراد خوش بین - خوشحالی

5. به این باور برسید که زندگی به مانند یک بازی است

زندگی مانند یک بازی است؛ گاهی در این بازی می‌برید و گاهی می‌بازید. برخی افراد بیش از حد زندگی را جدی می‌گیرند و اغلب دچار استرس، نگرانی و شکست می‌شوند. این در حالی است که افراد خوشحال زندگی را شانس بزرگی می‌دانند؛ که باید به بهترین نحو ممکن از آن استفاده کنند. تغییر نگرش شما به زندگی و مشکلات می‌تواند شادی بیشتری برایتان به ارمغان بیاورد. شاید بگویید برخی مشکلات خیلی بزرگ هستند و نمی‌توان با دید مثبت به آن‌ها نگاه کرد. اما به شما می‌گوییم برای یک بار هم که شده به شکل دیگری به مشکلات نگاه کنید؛ تا از تأثیر آن در زندگی خود شگفت‌زده شوید.

6. مثبت فکر کنید

افکار منفی زندگی‌تان را فلج می‌کند. منفی‌بافی روی رفتارتان تأثیر می‌گذارد و نگرش شما را به سمت منفی سوق می‌دهد. افرادی که منفی‌بافی می‌کنند خودشان هم باور نمی‌کنند، در چنین گرداب بزرگی که زندگی آن‌ها را به نابودی می‌کشاند بیفتند. برای نجات زندگی خود باید مثبت فکر کنید و به مشکلات و شکست‌های گذشته توجه نکنید. در زندگی همیشه چیزهای مثبت زیادی وجود دارد که روی آن تمرکز کنید. تفکر مثبت به شما کمک می‌کند زندگی خود را از باتلاق نجات دهید.

7. برای خودتان ارزش قائل شوید

موفقیت خود را، چه کوچک و چه بزرگ، جشن بگیرید. برای موفقیت‌های خود خوشحال باشید. شاید به خودتان بگویید: «این که موفقیت نیست، خیلی چیز مهمی نبود. یا موفقیت دیگران خیلی بزرگ‌تر است.» به هیچ وجه این‌گونه با خودتان صحبت نکنید. برای خود و موفقیتی که به دست آورده‌اید ارزش قائل شوید و برای خودتان هدیه بخرید. روانشناسان می‌گویند: بعد از هر موفقیت برای خودتان هدیه بخرید و آن را مقابل چشمتان بگذارید تا هر روز ببینید. این کار به شما انگیزه و انرژی می‌دهد.

ارزش خود - خوشحالی

8. لبخند بزنید

روانشناسان معتقدند لبخند زدن مصنوعی هم می‌تواند به اندازه لبخند واقعی احساس خوبی به ما بدهد. انقباض ماهیچه‌های صورت هنگام لبخند زدن، سبب باز شدن رگ‌های خونی و افزایش اکسیژن رسانی به مغز، سلول‌های بدن و سیستم عصبی می‌شود. لبخند زدن سبب افزایش تولید هورمون اندورفین در خون می‌شود و به خوش‌بینی بیشتر کمک می‌کند. به طور حتم این مسئله را قبول دارید، که ارتباط با یک فرد شاد و خنده‌رو احساس شادی بیشتری به شما خواهد داد تا معاشرت با یک فرد منفی‌باف و عصبانی.

9. از زندگی یکنواخت و بی‌روح فاصله بگیرید

برخی افراد نمی‌توانند کوچک‌ترین ناراحتی و شکستی را در زندگی خود تحمل کنند؛ اما این هم بخشی از زندگی است و باید با آن مقابله کنید. باید یاد بگیرید چگونه افکار و احساسات منفی خود را به سوی افکار و احساسات مثبت سوق دهید و رفتار خود را عوض کنید. پس خود را درگیر مشکلات و شکست‌های گذشته نکنید. به دنبال خلق فرصت‌های جدید باشید تا زندگی شادتری را تجربه کنید.

10. همیشه بخندید

وقتی می‌خندیم احساس بهتری داریم. این احساس خوب به دلیل تولید هورمون اندورفین در مغز است، که روی حال و هوای ما تأثیر می‌گذارد. وقتی بخندید احساس بهتری دارید. وقتی احساس بهتری دارید ایده‌های نابی به ذهنتان خطور می‌کند و شانس موفقیتتان دوچندان می‌شود. یکی از بهترین راه‌ها برای خندیدن، تماشای یک برنامه‌ی طنز است.

11. بر روی اتفاقات مثبت پیرامون خود تمرکز کنید

اگر تمام روز به آهنگ‌های غمگین گوش دهید، یا تنها اخبار و حوادث تلخ را در روزنامه دنبال کنید، مطمئنا احساس خوبی نخواهید داشت. به جای تمرکز بر روی اتفاقات و حوادث تلخ، بر اتفاقات شیرین، زیبا و هیجان‌انگیز متمرکز شوید. با افرادی رفت‌وآمد کنید، که از بودن در کنار آن‌ها لذت بیشتری می‌برید. برای اینکه زندگی شادی را تجربه کنید، افکار منفی را از ذهنتان دور کرده و افکار مثبت و انرژی‌بخش را جایگزین کنید.

12. تغذیه سالم داشته باشید

از رژیم‌های سخت دوری کنید؛ چراکه رژیم‌های عجیب سبب خستگی، کسالت و بی‌حوصلگی‌تان می‌شود. تغذیه سالم داشته باشید؛ زیرا غذای خوب و سالم سبب تولید اندورفین در بدن می‌شود و باعث شادی هر چه بیشترتان خواهد شد. پس خیلی به خودتان سخت نگیرید، پرخوری هم نکنید و به دنبال یک رژیم غذایی سالم و متعادل باشید.

تغذیه سالم - خوشحالی

13. خلاق باشید

داشتنِ سرگرمی فواید درمانی زیادی دارد، پس کاری را انجام دهید که به آن علاقه دارید. برای اوقات فراغت خود به سراغ نقاشی، مطالعه، موسیقی، ورزش، رقص و غیره بروید. مهم این است کاری را انجام دهید که دوست دارید و از انجام آن لذت می‌برید. وقتی سرگرمی موردعلاقه‌تان را برای ساعات فراغت خود انتخاب کنید، اعتمادبه‌نفس‌تان بیشتر می‌شود. سپس کمتر دچار استرس می‌شوید و از تأثیر مثبت آن روی سلامت بدنتان شگفت‌زده خواهید شد. افراد خلاق معمولا زندگی شادتری دارند و این به خاطر افزایش تولید هورمون اندورفین است. همچنین کسانی که خلاقیت دارند بیشتر از دیگران از زندگی احساس رضایت می‌کنند.

14. به دنبال چیزهای جدید باشید

نباید خود را به چیزهای قدیمی محدود کنید. زندگی همواره در حال تغییر است، پس امتحان کردن چیزهای جدید و نو می‌تواند تغییرات قابل توجهی در زندگی شما به وجود آورد. حتی منتظر فرصت‌های جدید هم نمانید، بلکه بهترین رخدادها را برای خود خلق کنید. برای ایجاد یک تغییر اساسی لازم است مهارت جدیدی یاد بگیرید. کسی به موفقیت می‌رسد که اهل ریسک کردن باشد. با روی خوش به استقبال تغییرات بروید، حتی اگر هیچ ذهنیتی از کارهای لازم برای رسیدن به هدفتان ندارید.

15. خیلی سخت نگیرید

اگر اشتباهی مرتکب شدید عذرخواهی کنید و لوازمی که هرگز استفاده نمی‌کنید را دور بریزید. بدهی خود را پرداخت کنید و کارهایی که قول داده‌اید را به موقع انجام دهید. به زندگی خود سروسامان دهید و هر چیزی را در جای خودش قرار دهید. این کار به شما کمک می‌کند برای شروع یک زندگی جدید آماده شوید و لذت و آرامش بیشتری را تجربه کنید.

16. زیر نور خورشید بروید

به هر میزان بیشتر آفتاب بگیرید احساس بهتری خواهید داشت. نور درمانی یکی از روش های درمانی برای بیماران مبتلا به افسردگی است. تاریکی سبب افزایش تولید ملاتونین می شود؛ که افسردگی و ورود افکار منفی به مغز را به دنبال دارد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید سبب ایجاد احساس شادی می شود. پس در روزهای آفتابی از خانه بیرون بزنید و کمی پیاده روی کنید.

17. کارهای هنری انجام دهید

هنر تأثیر معجزه‌آسایی بر روح و روان انسان دارد. هنر باعث می‌شود از نگرانی‌ها و استرس‌های روزانه دور شوید و احساس بهتری را تجربه کنید. انجام کارهای هنری و خلاقانه میزان فعالیت مغز را بالا می‌برد و انگیزه‌تان را برای پیدا کردن ایده‌های جدید و نو افزایش می‌دهد. پس برای دیدن تئاتر یا یک گالری نقاشی وقت بگذارید و این حس خوب را تجربه کنید.

کارهای هنری - خوشحالی

18. به دامن طبیعت بروید

حتی یک گردش کوتاه در طبیعت هم می‌تواند انرژی‌تان را دوچندان کند. روی سبزه‌ها قدم بزنید، دست خود را به تنه‌ی درختان بکشید، هوای تازه را در جنگل استشمام کنید و به صدای رودخانه و آواز پرندگان گوش دهید. تمام این کارها باعث می‌شود احساس شادی بیشتری کنید. حتی قدم زدن در پارک نزدیک خانه‌تان هم می‌تواند انرژی و افکار منفی را از شما دور کند. وقتی خوشحال باشید و از درون احساس شادی کنید، بهتر می‌توانید فکر کنید و با عزم بیشتری در مسیر موفقیت گام برمی‌دارید.

19. به دنبال جذابیت بیشتر باشید

حتی یک لباس ساده ولی شیک می‌تواند به جذابیت شما بیفزاید. برای جذاب بودن تنها کافی است چیزهایی را انتخاب کنید که از داشتن آن‌ها لذت می‌برید. تمام چیزهای کوچک تأثیر خوبی بر روحیه‌ی شما می‌گذارند. اگر فکر می‌کنید پوشیدن لباس یا انگشتری خاص احساس خوبی در شما ایجاد می‌کند، حتما این کار را انجام دهید. شاید این نکات خیلی ساده به نظر برسند، اما به طور ناخودآگاه انگیزه‌ی شما را برای رسیدن به اهدافتان بالا می‌برند.

20. به این باور برسید که خوش‌شانس هستید

به تمام چیزهای خوبی که در زندگی برایتان اتفاق افتاده فکر کنید؛ تا در نهایت به این باور برسید که آدم خوش‌شانسی هستید. به داشته‌هایتان فکر کنید و برای تمام چیزهایی که دارید شکرگزار باشید. شاید فکر کنید دلیلی برای شاد بودن ندارید، اما این احساستان واقعی نیست. همین که سرپناهی دارید، گرسنه نیستید و می‌توانید هدف زندگی‌تان را آزادانه انتخاب کنید، نشان می‌دهد انسان خوش‌شانسی هستید. پس قدردان داشته‌هایتان باشید و همیشه شکرگزار بمانید. همین که از داشته‌ها و توانایی‌های خود مطلع باشید، راه خوشبختی را پیموده‌اید و برای طی کردن باقی راه تنها کافی است بیشتر تلاش کنید.

 

منبع: brightside

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-01 11:08:37
  • نظرات
تصویر آواتار محمدامین
   محمدامین

سلام. قصد دارم نسخه اصلی این مقاله رو مطالعه کنم امکانش هست لینک رو برای من ایمیل کنید؟

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
تصویر آواتار مدير سايت
مدير سايت

با سلام. لینک نسخه انگلیسی مقاله که از آن به عنوان رفرنس استفاده شده در انتهای مطلب به عنوان منبع درج شده است.

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها