7 مانعی که تمامی تیم‌ها در دوران دورکاری با آن مواجه می‌شوند و روش‌های غلبه بر آن‌

31 اردیبهشت 1399 - 6:00
دورکاری - 7 مانعی که تمامی تیم‌ها در دوران دورکاری با آن مواجه می‌شوند و روش‌های غلبه بر آن‌
7 مانعی که تمامی تیم‌ها در دوران دورکاری با آن مواجه می‌شوند و روش‌های غلبه بر آن‌
امتیاز مطلب: 70%

دورکاری می‌تواند هم برای کارمندان و هم برای کل سازمان مفید باشد. یکی از مطالعات مشهور از استانفورد نشان می‌دهد که دورکاری می‌‌تواند خلاقیت افراد را افزایش دهد (حداقل در بعضی از صنایع). اغلب افراد هم به علت این‌که کم‌تر در رفت و آمد خواهند بود، از این موضوع راضی‌اند و استرس شان کم‌تر می‌شود. برای بررسی موانع دورکاری و راهکارهای از بین بردن آن‌ در ادامه با یوکن همراه باشید.

قطعا دورکاری هم مشکلات مختص به خودش را دارد و بیشتر تیم ها و وقتی برای بار اول به صورت دورکار، کار می‌کنند دچار مشکلات خاص خودشان می‌شوند. موفقیت در دورکاری به معنی این نیست که لزوما جلوی این موانع را بگیرید، بلکه حساب و کتاب آن‌ را در دست خود بگیرید و راهی برای مواجه شدن با آن بیاموزید.

در این جا چند مورد از مهم‌ترین موانعی که تیم‌ها را در دوران دورکاری گرفتار می‌کند لیست می‌کنیم. خوشبختانه راه‌های زیادی برای مقابله با این موانع وجود دارد.

1. مدیریت زمان

هر تازه‌کاری، اولین چیزی که در مورد دورکاری به عنوان سختی از آن یاد می‌کند، مدیریت زمان در این مدت است. در کار حضوری (در اداره)، افراد با شروع و توقف اعضای گروه خود انگیزه می‌گیرند و انرژی شان با افراد دیگر بیشتر می‌شود. در این مواقع آن‌ها می‌کوشند تا کار خودشان را قبل از ساعت 5 تمام کنند و هم‌زمان با دیگر همکارانشان از شرکت خارج شوند. پس وقتی این عوامل دیگر در دسترس نباشند و زمان زیادی برای اتمام کارهای خود داشته باشید، باانگیزه ماندن، کار دشواری می‌شود. برای این مشکل راه حل های زیادی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها به کارگیری روش تعقیب زمان است. این به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که دقیقا کجا و چه زمانی را اشتباه کردید و با طوفان فکری برای حل کردن این موضوع تلاش کنید.

مدیریت زمان

2. تعامل

در کار به صورت حضوری، تعامل با افراد بسیار ساده است. هر زمان که بخواهید همکارانتان را در محل کار می‌بینید و اگر به منبع یا فرد دیگری نیاز دارید، فقط کافیست آن را فرا بخوانید. اما وقتی دورکار می‌شوید، ممکن است با نسخه‌های مختلفی از فایل، وضوح و عدم وضوح آن‌ها مشکل داشته باشید. خوشبختانه برای این امر هم پلتفرم‌هایی طراحی شده‌اند که به تعامل افراد با یکدیگر کمک می‌کنند. این پلتفرم‌ها به تیم‌ها این اجازه را می‌دهند که ویرایش‌ها و نظرات یکدیگر را ببینند و خلاقیت این افراد در این جا از بین نمی‌رود. انتخاب اپلیکیشن درست برای تیم‌تان به انتخاب خودتان بستگی دارد. 

3. ارتباطات

وقتی به صورت حضوری کار می‌کنید، فایده‌اش این است که زبان بدن افراد، لحن صدا‌ی آن‌ها و اتاق‌شان را هرموقع که بخواهید، در اداره می‌بینید. ارتباطات به صورت آنلاین می‌تواند افتضاح باشد. چون تماس‌های کنفرانسی بی‌نظمی دارد، پلتفرم‌های گفتگوی آنلاین رقابتی و نوتیفیکیشن های پایدار هم دارد که آن را بیش از پیش بدتر می‌کنند. سعی کنید همه‌چیز را بر اساس نیازهای‌تان انتخاب کنید و دسته‌بندی کوچکی از آن‌ها تهیه کنید. برای استفاده از هرکدام از پلتفرم‌ها، چارچوبی در مورد چگونگی و زمان استفاده از آن‌ها تعیین کنید. مهم‌ نیست چه شود، بعدها به آن عادت خواهید کرد.

ارتباطات

4. تکنولوژی


وقتی که تنها و منزوی می‌شویم، تمایلمان به بسط دادن ارتباطات اینترنتی‌مان از طریق گسترده کردن بستر اینترنت‌مان، بیشتر می‌شود. ممکن است یکی از افراد اینترنتش قطع شود یا لپ‌تاپش در حین کار به مشکل بخورد و خراب شود. اصولا یک متخصص فناوری اطلاعات (IT) یا رئیس شرکت در این مواقع به کمک شما می‌آید تا مسئله را در اداره حل کند. اما وقتی دورکار می‌شوید، این راه‌حل‌ها هم دیگر در دسترس شما نیستند. بهتر است کمی پشتیبانی تکنولوژی و تمرین و کارآموزی در مورد مسائل فنی ببینید و برای خود فراهم کنید چون می‌تواند الزامات فنی را برای شما در جریان کاری‌تان فراهم کند.

5. حواس پرتی ها

آیا می‌دانستید با هربار که چیزی حواستان را پرت کند، تا 23 دقیقه تمرکزتان را از دست خواهید داد؟ و قطعا کار از داخل خانه، همراه با حواس‌پرتی‌های بسیاری است. صدای تلویزیون ، صحبت‌های همسر و فرزندان‌تان و همین‌طور فراخوان یخچالتان، می‌تواند شما را وسوسه کند که از کار دست بکشید و به سمت آن‌ها بروید. خودتان را منزوی کنید، نوتیفیکیشن‌های خود را غیرفعال کنید و اجازه دهید که حواس‌پرتی‌ها خیلی کم به سراغ شما بیایند. با این روش می‌توانید این مشکل را هم حل کنید.

حواس پرتی ها

6. سلامتی

وقتی مجبور می‌شوید که فقط از خانه کار کنید، دسترسی‌تان به غذا بیشتر می‌شود و بهانه‌های کمتری برای بیرون رفتن و ورزش کردن خواهید داشت. با توجه به این، سلامتی شما به خطر می‌افتد. شما باید برای حفظ سلامتی خودتان، عادات مناسبی برای ورزش کردن داشته باشید. مخصوصا صبح اول وقت این کار را انجام دهید.

7. تعادل زندگی کاری و خصوصی

حتی وقتی داخل خانه مشغول به کار هستید، باید بین شغل و زندگی شخصی‌تان مرز قائل شوید و آن‌ها را از هم جدا کنید. وقتی برای خودتان در خانه، منطقه‌ی خاصی را برای انجام امور مربوط به کارتان قائل شوید و ساعات مشخصی را برای انجام کارها مشخص کنید، این دو با هم برخوردی نخواهند داشت.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که شرکت‌ها هنگام دورکاری انجام می‌دهند این است که فکر می‌کنند تمام امکاناتی که شرکت دارد، می‌توان در دورکاری و کار از خانه هم داشت؛ آن‌ها می‌خواهند همه‌جیز همان‌طور که در محیط کار انجام می‌شد، انجام شود. فقط با این تفاوت که این بار این کار با ابزارهای دیجیتال انجام می‌شود. اما این اصلا درست نیست. نه تنها انجام مو به‌ موی کارها طبق روال محل کار ناممکن است، بلکه برخی از عادات مربوط به محل کار و ادارات اصلا مفید و اصولی و خلاقانه نیست که بخواهیم در دورکاری هم از آن‌ها استفاده کنیم.

در عوض، سعی کنید بهینه‌سازی دورکاری را در ذهن خودتان انجام بدهید و برای آن برنامه ریزی ی کنید. به جای این که همه‌چیز را براساس محیط کاری‌تان در دوران دورکاری بچینید، سعی کنید یک محیط کار مجازی برای تیم دورکارتان از پایه طراحی کنید. با این کار در زمینه‌ی اجتناب و حل کردن مشکلاتتان در دورکاری موفق‌تر عمل خواهید کرد و روحیه‌ی انعطاف‌پذیر را در این روزها برای خود به ارمغان می‌آورید.

منبع: INC

نویسنده مطلب
noorieh razavi sani - نوریه رضوی‌ثانی
نوریه رضوی‌ثانی هستم. مترجم و نویسنده‌ی محتوا. به زمینه‌های مختلف روانشناسی، موفقیت، ادبیات ملل، فیلم و سریال و ماشین‌های آفرود علاقمندم و بصورت جدی پیگیری می‌کنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-05-17 12:41:50
دسته بندی ها