{ "title": "12 عادت شوکه کننده‌ی افراد موفق", "media": { "type": "mp4", "link": { "720p": "http://core.ucan.ir/api/file/getbyid/18077", "640p": "http://core.ucan.ir/api/file/getbyid/18076", "480p": "http://core.ucan.ir/api/file/getbyid/18075", "320p": "http://core.ucan.ir/api/file/getbyid/18074" } }, "subtitles": [], "info": { "target": "#" } }

12 عادت شوکه کننده‌ی افراد موفق

امتیاز مطلب: 77%

امروز می‌خواهیم درباره 12 عادت شوکه کننده‌ی افراد موفق صحبت کنیم. خب بیایید شروع کنیم. پس با یوکن همراه باشید.

1.    زود بیدار شدن

موفق‌ترین افراد می‌دونن که یک تغییر ساده در روال زندگی می‌تونه تفاوت‌های بسیاری ایجاد کنه. از اونجایی که اون‌ها ساعت پنج یا شش صبح بیدار میشن، چند ساعتی به ساعات مفید روزشون اضافه می‌کنن. ممکنه فکر کنید، که آیا باید زود بخوابید تا زود بیدارشید؟ آیا این به این معنا نیست که طول روز شما تغییری نمی‌کنه؟ شما درست میگید اما همه زمان‌ها مثل هم نیستن.

مطالعات ثابت کرده که اولین چیزی که در صبح اوج می‌گیره خلاقیته چون بدن و ذهن ما تازه و پر از انرژیه. خیلی از افراد بعد از کار سعی می‌کنن به اهداف‌شون برسن، اما در این زمان، بسیار خسته یا نامتمرکز هستن. اگر می‌خواهید موفق باشید، شب بی فایده‌ای که صرف تماشای نتفلیکس می‌کنید یا در رسانه های اجتماعی چرخ می‌زنید رو با صبحی برای تنظیم اهداف وخلاقیت فوق‌العاده عوض کنید. وقتی همه خواب هستند، شروع کنید و رویاتون رو به واقعیت تبدیل کنید.  

2. با شکست مثل طلا رفتار کنید

هر فرد موفقی به شما میگه که شکست نه تنها لازمه بلکه مثل طلاست. اما فقط در صورتی که بدونید چطور از اون درس بگیرید. اولین درسی که هر شخص موفقی یاد می‌گیره اینه که شکست اجتناب‌ناپذیره. ای کاش می‌تونستم به شما بگم که همه رویاهای شما پشت سر هم محقق میشن، اما شما در طول مسیر به چندین بن بست برخورد می‌کنید. افراد موفق از مواجهه با اونها نمی‌ترسند.

اونها شکست‌های خودشون رو درونی نمی‌کنن یا دلسرد نمیشن. چون می‌دونن چطور از اشتباهات خودشون سود ببرن. به گفته روانشناسان مطرح، اینکه صرفاً اشتباهات خودتون رو بررسی کنید می‌تونه تأثیر چشمگیری در بهره‌وری و نگرش شما داشته باشه. ممکنه خسته کننده یا احمقانه به نظر برسه، اما موفقیت شما به توانایی‌تون در فهم دلیل و چگونگی شکست‌تون بستگی داره. این رو از بیل گیتس بپرسید که اولین کسب‌و‌کارش کاملا شکست خورد، یا والت دیزنی که قبل از ساخت امپراتوری خودش یک استودیوی انیمیشن رو ورشکسته کرده بود. اگر میخواهید موفق بشید به شکست‌هاتون اجازه ندید شما رو بشکنن، بگذارید شما رو قوی‌تر کنن. 

3. نادیده گرفتن انطباق

چه بدونید یا نه، انطباق یک نیروی اجتماعی قویه که تقریبا روی همه‌ی تصمیمات شما اثر می‌ذاره، البته اگر به اون اجازه بدید. من اینجا هستم تا به شما بگم که موفق‌ترین افراد نه تنها خلاقانه فکر می‌کنن بلکه خلاقانه هم زندگی می‌کنن. اگر هر روز در تلاش هستید تا چیزهای محبوب یا اونچه در تلویزیون می‌بینید کپی کنید، یکی از مهم‌ترین بخش‌های موفقیت رو از دست میدید. نوآوری...افراد موفق با خلاقیت خودشون از دنیای مدرن بهره می‌برن. اونها یک مشکل رو تشخیص میدن و یک راه حل منحصر به فرد رو ایجاد میکنن. نه اینکه فقط شخص دیگری رو دنبال کنن.

افرادی که با بقیه منطبق نیستند، از طریق شنا کردن خلاف جهت آب، خدمات یا فرصتی رو ارائه میدن که هیچ کس دیگری قادر به ارائه اون نیست. علاوه بر این، افراد موفق از طریق بی توجهی به هنجارهای اجتماعی، از فشار مقایسه که می‌تونه برای انگیزه و بهره وری اونها مضر باشه دور میشن. در این دوره زمانه، قضاوت در مورد کار خودتون در برابر هزاران نفر دیگر بسیار آسونه، بنابراین در این دام نیافتید. افراد موفق برای خودشون فکر می‌کنن و پروژه‌هایی رو تولید می‌کنن که اونها رو به عنوان افرادی منحصر به فرد منعکس کنه، نه چیزهایی که به هر دلیلی در اون هفته محبوب شده باشه. 

4. مطالعه‌ی هر روزه

تصادفی نیست که برخی از افراد موفق جهان،مطالعه کنندگان مشتاقی هم هستن. مدیرانی مانند ایلان ماسک و مارک کیوبن هر روز ساعتها مطالعه می‌کنن. چرا؟ چون مطالعه و موفقیت مثل شیر و عسل با هم سازگاری دارن. مطالعات بی‌شماری فواید مطالعه‌ی منظم رو نشون دادن. مطالعه، مغز رو روی یک تردمیل ذهنی قرار میده، رشد رو تحریک می‌کنه و خطر بیماری‌هایی مثل زوال عقل رو دفع می‌کنه. بسیار شبیه به باشگاه رفتنه. مطالعه به میزان قابل توجهی میزان استرس رو کاهش میده و میتونه هر نگرانی که ممکنه شما رو عقب بندازه، آشکار کنه.

مطالعه حتی با آرامش جسم و ذهن شما باعث میشه خواب بهتری داشته باشید. با اینکه همه‌ی این چیزها خوب و مفیده ولی بزرگ‌ترین مزیت مطالعه کسب دانشه. مطالعه‌ی روزانه حافظه‌ی شما رو بهبود می‌بخشه ، دایره‌ی لغات شما رو تقویت می‌کنه و به شما اجازه میده هر چیزی رو بهصورت دقیق یاد بگیرید. اگر هر روز مطالعه می‌کنید و کتاب‌های مناسب رو انتخاب می‌کنید برای تحقق اهداف خودتون نیازی به مدرک، کار یا سمینار خاصی ندارید و طولی نمی‌کشه که پیشرفت می‌کنید. 

5. پول خرج کردن

یکی از بهترین توصیه‌ها در تجارت اینه که باید پول خرج کنید تا پول دربیارید. این می‌تونه به معنای خرید یک وب‌سایت بهتر یا استخدام یک شرکت روابط عمومی باشه، اما موفقیت واقعی به چیزی بیشتر از چند تغییر ظاهری نیاز داره. موفق‌ترین افراد به طور پویا تمرکز خودشون رو از هزینه‌های جاری به سود بالقوه تغییر میدن. اونا به جای کاهش هزینه‌ها و یافتن میانبرها، با پذیرش ریسک‌های حساب شده، روی موفقیت خودشون سرمایه‌گذاری می‌کنن. این‌طوری به قضیه نگاه کنید.

اگر می‌تونستید هزینه‌های خودتون رو 20 درصد کاهش بدید یا در کاری سرمایه گذاری کنید که درآمدتون رو 20 درصد افزایش بده، به نظر شما کدوم گزینه سودآورتره؟ اولی سریعا باعث حصول نتیجه میشه، اما دومی در نهایت باعث رشد کسب‌و‌کار شما میشه و پول بیشتری برای سرمایه‌‌گذاری روی خودتون تأمین می‌کنه. این تغییر نگرش یکی از اساسی‌ترین ابزارها رو برای هر کسی که در جست‌و‌جوی موفقیته پرورش میده. 

رضایت‌مندی با تاخیر... به گفته روانشناسان پیشرو، توانایی به تعویق انداختن رضایت‌مندی، تقریبا بهتر از هر چیز دیگه‌ای کسب موفقیت رو پیش‌بینی می‌کنه. ما با تعویض مداوم پاداش‌ها، بهره‌وری و نظم و انضباط خودمون رو پرورش میدیم. به روش یکسان در مورد هزینه‌ها و سوددهی فکر کنید. پاداش فوری ممکنه الان منطقی‌تر به نظر بیاد، اما بدونید که هیچ‌وقت بدون ریسک کردن و تحمل کار سخت به موفقیت دست پیدا  نمی‌کنید. 

6. فداکاری کردن

مهم نیست که بیزینس خودتون رو افتتاح می‌کنید یا یک برند راه‌اندازی می‌کنید، در هر صورت باید فداکاری کنید. افراد موفق بهتر از هر کس دیگه‌ای میدونن که چطور فداکاری کنن. 

 با وجود کار، دوستان، خانواده و روابط، ممکنه حس کنید که در طول روز ساعات کافی برای تحقق رویاهای شما وجود نداره. من اینجا هستم که به شما بگم اشتباه می‌کنید. هر فرد موفق با همین مشکلات روبه‌رو شده، اما اونا یاد گرفتن چطور بدون اینکه عقلشون رو از دست بدن، این فداکاری‌ها رو انجام بدن.

اگر اونا تونستن این کار رو انجام بدن پس شما هم می‌تونید. یکی از اولین مواردی که تقریبا همیشه باید فدا بشه وقت آزاده. هر فرد موفقی بالاخره باید از جایی شروع می‌کرد که برای اکثر اونا نقطه‌ی شروع خیلی راحت و مناسب نبود. اونا رویاهای خودشون رو در هر کجا که می‌تونستن فشردند، حتی اگر به این معنا بود که وقتی برای سرگرمی نخواهند داشت.

این روش زندگی ممکنه خسته کننده باشه، اما باعث میشه که انتخاب سبک زندگی، مثلا رژیم غذایی سالم یا ورزش، حتی بسیار حیاتی‌تر هم بشه. اهداف شما ممکنه به معنای چند سال کار سخت و طاقت‌فرسا، مدتی دور بودن  از خانواده یا بی ثباتی مالی باشه، اما با انجام این فداکاری‌ها، شما در حال ایجاد یک اخلاق کاری بهتر و سرمایه‌گذاری در موفقیت آینده خودتون هستید.

7. نوشتن خلاقانه

تا حالا فکر کردید که چرا بسیاری از ثروتمندترین کارآفرینان جهان، نویسنده هستن و آثاری هم منتشر کردن؟ بسیاری از اونا خیلی بیان فصیحی ندارن. پس جریان از چه قرار است؟ خب، معلوم شده که نوشتن خلاقانه روشی خارق‌العاده برای الهام گرفتن، شفاف‌سازی و ایجاد اعتماد به نفس است که برای موفقیت به اون نیاز دارید. با پیاده کردن زندگی و دیدگاه‌تون رو کاغذ، می‌تونید داستان خودتون رو کنکاش کنید و دوباره کشف کنید که چطور به جایگاه امروزتون رسیدید.

نوشتن خلاقانه می تونه مجدداً تأیید کنه که شما در مسیر صحیح حرکت کردید یا به شما در یافتن یک ندای درونی کاملاً جدید کمک کنه. این زیبایی آزادی، خلاقانه است. شما هرگز نمی‌دونید دقیقاً ممکنه شما رو به کدوم سمت ببره. اما اگر واقعاً فردی خلاق نباشید چه؟ حقیقت آینه که خلاقیت به همان اندازه‌ی انگیزه یا نظم در موفقیت نقش بزرگی ایفا می‌کنه.

حتی اگر فکر می‌کنید که آدم خیلی خلاقی نیستید، دست به کار شوید و وقایع روزانه یا داستان کوتاه بنویسید. برای یک ساعت یا دو ساعت انتظارات‌تون رو کنار بگذارید تا ببینید چقدر توانایی دارید. اثرتون ممکنه به زودی منتشر نشه، اما متعجب میشید که مقدار کمی تخیل، چه درهای جدیدی به روی شما باز می‌کنه. 

8. تعویق خفیف

همه می‌دونن که تعویق باعث ویرانی بهره‌وری میشه، پس چطور افراد موفق همیشه کارها رو به تعویق میندازن؟ در واقع دو نوع تعویق وجود داره. یکی تعویق منفعله، اما ممکنه شما اون رو به عنوان تنبلی بشناسید که می‌تونه هر پروژه رو برای روزها به تعویق بندازه. دیگری تعویق فعال یا استراتژیک نامیده میشه و در واقع برای افزایش کارایی استفاده میشه. برای بسیاری از متفکران خلاق، سریع بودن می‌تونه به همان اندازه دیر رسیدن خطرناک باشه.

با عجله کردن ، فضای زیادی برای شک و تردید به خود به وجود میاد که باعث از بین رفتن عامل خودجوشی در کار میشه. بنابراین، افراد موفق تمایل دارن که به جای شروع سریع، پروژه‌های فوری رو در اولویت قرار بدن، در حالی که کارهای مهم رو به تعویق میندازن و دقیقاً زمان لازم برای اینکه با اولین تلاش کار رو به درستی انجام بدن رو به دست میارن.این وضعیت رو در نظر بگیرید. به عنوان یک مدیر اجرایی در یک شرکت در حال شکوفایی، روزهای شما همیشه سرشار از مسئولیت‌های فوریه.

با این حال، سه هفته دیگه یک ارائه‌ی مهم هم دارید. باید هر چه زودتر شروع به کار روی ارائه کنید یا اول با آنچه که پیش رو دارید گلاویز بشید؟ به عنوان یک تعویق‌انداز استراتژیک، باید ارائه رو از لیست اولویت‌بندی پروژه‌های فوری خودتون خارج کنید. احتمالا متوجه شده‌اید که من اصلا درباره اوقات فراغت چیزی نگفتم. دلیلش هم اینه که تعویق استراتژیک فقط وقتی جواب میده که کاری رو به تعویق بندازید تا کار دیگری رو انجام دهید.

بنابراین دفعه دیگه که نمی‌تونید خودتون رو برای شروع کاری مجبور کنید، سعی کنید تمرکز خودتون رو روی کاری بگذارید که کمی آسون‌تره یا وقت کمتری میگیره. اگر در هر صورت کار رو به تعویق میندازید، می‌تونید این گزینه جایگزین مناسب‌تر رو هم امتحان کنید. 

9. خودسازی (ارتقا خود)

موفق‌ترین افراد مدام به دنبال راهی هستن که خودشون رو بهتر کنن. باور کنید هیچ‌کس کامل نیست، حتی افراد مشهور و پولداری که دوست داریم اون‌ها رو بت کنیم. اون‌ها هم درست مثل خود ما نقطه ضعف‌های زیادی دارن، ولی برخلاف ما اون‌ها عادت دارن که مدام خودشون رو بهتر از قبل کنن. چطوری به این نتیجه می‌رسن؟ خب به جای اینکه به شما بگیم چطور این کار رو می‌کنن، میگیم که چه کارهایی رو انجام نمیدن.

افراد موفق از این راه که همیشه بهترین باشن، به موفقیت دست پیدا نمی‌کنن. به راحتی میشه باور کرد که صدرنشین‌ها همیشه در صدر بودن، ولی اون‌ها هم زمانی مبتدی بودن. اونا هم همون اشتباهاتی رو انجام دادن که شما الان مرتکب میشید و در راه صعود به صدر میدان شکست خوردن. حتی حالا هم اونا دائما در حال یادگیری تکنیک‌های جدید هستن، استراتژی‌های جدید رو امتحان می‌کنن و تلاش می‌کنن پیشرو باقی بمونن. مهم نیست که چقدر ثروت، سن و تجربه داشته باشن، افراد موفق می‌دونن که یادگیری هیچ‌وقت متوقف نمیشه. 

10. شبکه سازی(نت ورکینگ)

کاملا به این ربط داره که چه کسایی رو می‌شناسید. من مطمئنم که همه‌ی شما هزاران بار این عبارت رو شنیدید، اما با این حال، چیزی از حقیقت اون کم نمیشه.  موفق‌ترین افراد نه تنها در کارهاشون بی‌نظیرن بلکه بازاریاب‌‌‌های اینترنتی(نتورکر) خارق‌العاده‎ای هستن. این کلمه‌ها زیاد این ور و اون ور شنیده میشن، خب واقعاً شبکه سازی (نتورکینگ) چیه؟  شبکه سازی چیزی بیش از صحبت کردن با مردم یا دوست پیدا کردنه. یک شبکه ساز خوب در صدد ایجاد روابط پایدار در زمینه خودشه که باعث تسریع کار در حرفه‌ش میشه.

اون همیشه در جستجوی رابطه‌های مفید، کارفرمایان بالقوه و شرکای آینده‌ست. در هر صورت، این رابط‌‌ها می تونن تفاوت بین شغل رویایی و بی‌کاری شما رو رقم بزنن. پس چرا هر کاری لازمه انجام نمیدید تا بحث شانس رو از این معادله خارج کنید؟ مشخصه افراد موفق در ایجاد این شبکه‌ها نسبت به اغلب افراد، بهتر عمل می‌کنن، به نظر می‌رسه که می‌تونن بدون هیچ مشکلی صد رابطه ماندگار به وجود بیارن، اما اونا کارشون رو به این ترتیب شروع نکردن.

این توانایی رو بعد از سال‌ها تجربه به دست آوردن. مهارت‌های شبکه سازی چیزی نیست که از بدو تولد بلد باشید، پس راه بیافتید و تمرین کنید. به گروهی از افراد هم‌فکر بپیوندید، برای یک پروژه جدید داوطلب بشید، چند دقیقه بیشتر وقت بگذارید تا با همسایگان خودتون آشنا بشید. هیچ‌وقت متوجه نمی‌شید که چه کسی قراره حرفه‌ی شما رو به یک سطح دیگه ببره. 

11. ورزش مداوم

افراد موفق می‌دونن که هر موفقیت بر روی یک پایه محکم ساخته شده. در حالی که خوندن و نوشتن خلاقانه ذهن شما رو پرورش می‌ده، یک تمرین مداوم و روتین، انرژی بدنی که نیاز دارید رو تأمین می‌کنه. با ورزش کردن، به بدن خودتون اجازه می‌دید کارایی 100 درصد داشته باشه. ورزش باعث میشه هنگام دنبال کردن هدف مورد نظرتون به جای اتلاف وقت با بیماری و ضعف، احساس هوشمندی، مثبت بودن و شکست‌ناپذیری کنید. نه تنها حس خوبی دارید بلکه خوب هم به نظر می‌رسید.

ظاهر همه چیز نیست، اما اعتمادبه‌نفس واقعاً می‌تونه تأثیر زیادی روی کارتون داشته باشه. پیدا کردن موفقیت مستلزم اعتمادبه‌نفس، قاطعیت و جاه طلبیه. خود بیزاری می‌تونه هر پروژه‌ای رو در مسیر اون متوقف کنه، پس اجازه ندید جلوی شما رو بگیره. افراد موفق با ورزش روتین و مداوم، خود رو تمرین میکنن که در واقع بخش مهمی از هر موفقیته.

ورزش کردن برای ایجاد برنامه و رسیدن به اهداف هفتگی یا ماهانه، شرایطی رو برای شما فراهم می‌کنه. این عادات سالم رو میشه مستقیماً به محل کار یا سرگرمی‌ها منتقل کرد. همچنین به شما یاد میدن که چطور آرزوهای قابل دستیابی تعیین کنید. با گذشت زمان یاد می‌گیرید که از پیروزی‌های کوچک در مسیر موفقیت خودتون لذت بیشتری ببرید.  

12. مدیتیشن روزانه 

خیلی افراد از مدیتیشن چندان خوششون نمیاد. شما ممکنه اون رو خرافات معنوی بدونید، اما واقعیت‌ها دروغ نمیگن. چندین تحقیق علمی نشان داده که 20 دقیقه مدیتیشن روزانه میتونه استرس رو کاهش بده، حافظه رو افزایش بده و مهارت‌های حل مسئله رو تقویت کنه.

اما چطور نشستن در سکوت می‌تونه برای شما این‌قدر خوب باشه؟ نکته اصلی یادگیری نحوه مدیتیشن درسته. خب راه درست چیه؟ راه درست مدیتیشن خیلی آسونه، فقط کافیه بدونید چه مدل مدیتیشنی رو می‌خواید امتحان کنید. آیا می‌خواید ذهن خودتون رو به چالش بکشید یا می خواید سعی کنید درباره احساسات گذشته تأمل کنید؟ در حال حاضر، بذارید بگیم که می‌خواید روی اهداف آینده خودتون تمرکز کنید.

با قرار گرفتن در حالتی راحت شروع کنید. روی زمین بشینید، در رختخواب خود دراز بکشید یا حتی در یک اتاق خالی بایستید. وقتی احساس راحتی کردید، هر نفس‌تون رو نگه دارید و احساس کنید جریان هوا در داخل و خارج از بدن شما جریان داره. به آرامی توجه خودتون رو به اهداف خود معطوف کنید و اونها رو بارها و بارها تکرار کنید. هر بار که افکار‌تون سرگردون میشن، مراقب باشید و اگر این‌طور شد، دوباره به آرامی روی ذهنتون تمرکز کنید.

اوایل ممکنه نتونید بیشتر از چند دقیقه مدیتیشن انجام بدید ولی ارزش تمرین کردن رو داره. بعضی از ثروتمند‌ترین مدیران دنیا هر روز زمانی رو به این صورت برای مدیتیشن اختصاص میدن. «جف وینر» مدیر عامل لینکدین، «مارک بنیوف» میلیاردر و «اپرا وینفری» نیکوکار همگی از مدیتیشن برای تصمیم گیری های صریح و روشن و هدایت مشاغل استرس زایشون استفاده می کنن. مدیتیشن برای همه جواب نمیده اما میتونه روشی سالم و آرام بخش برای دستیابی به موفقیت باشه.  

  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
امتیاز مطلب: 88%

امروز می‌خواهیم درباره 12 عادت شوکه کننده‌ی افراد موفق صحبت کنیم. خب بیایید شروع کنیم. پس با یوکن همراه باشید.

1.    زود بیدار شدن

موفق‌ترین افراد می‌دونن که یک تغییر ساده در روال زندگی می‌تونه تفاوت‌های بسیاری ایجاد کنه. از اونجایی که اون‌ها ساعت پنج یا شش صبح بیدار میشن، چند ساعتی به ساعات مفید روزشون اضافه می‌کنن. ممکنه فکر کنید، که آیا باید زود بخوابید تا زود بیدارشید؟ آیا این به این معنا نیست که طول روز شما تغییری نمی‌کنه؟ شما درست میگید اما همه زمان‌ها مثل هم نیستن.

مطالعات ثابت کرده که اولین چیزی که در صبح اوج می‌گیره خلاقیته چون بدن و ذهن ما تازه و پر از انرژیه. خیلی از افراد بعد از کار سعی می‌کنن به اهداف‌شون برسن، اما در این زمان، بسیار خسته یا نامتمرکز هستن. اگر می‌خواهید موفق باشید، شب بی فایده‌ای که صرف تماشای نتفلیکس می‌کنید یا در رسانه های اجتماعی چرخ می‌زنید رو با صبحی برای تنظیم اهداف وخلاقیت فوق‌العاده عوض کنید. وقتی همه خواب هستند، شروع کنید و رویاتون رو به واقعیت تبدیل کنید.  

2. با شکست مثل طلا رفتار کنید

هر فرد موفقی به شما میگه که شکست نه تنها لازمه بلکه مثل طلاست. اما فقط در صورتی که بدونید چطور از اون درس بگیرید. اولین درسی که هر شخص موفقی یاد می‌گیره اینه که شکست اجتناب‌ناپذیره. ای کاش می‌تونستم به شما بگم که همه رویاهای شما پشت سر هم محقق میشن، اما شما در طول مسیر به چندین بن بست برخورد می‌کنید. افراد موفق از مواجهه با اونها نمی‌ترسند.

اونها شکست‌های خودشون رو درونی نمی‌کنن یا دلسرد نمیشن. چون می‌دونن چطور از اشتباهات خودشون سود ببرن. به گفته روانشناسان مطرح، اینکه صرفاً اشتباهات خودتون رو بررسی کنید می‌تونه تأثیر چشمگیری در بهره‌وری و نگرش شما داشته باشه. ممکنه خسته کننده یا احمقانه به نظر برسه، اما موفقیت شما به توانایی‌تون در فهم دلیل و چگونگی شکست‌تون بستگی داره. این رو از بیل گیتس بپرسید که اولین کسب‌و‌کارش کاملا شکست خورد، یا والت دیزنی که قبل از ساخت امپراتوری خودش یک استودیوی انیمیشن رو ورشکسته کرده بود. اگر میخواهید موفق بشید به شکست‌هاتون اجازه ندید شما رو بشکنن، بگذارید شما رو قوی‌تر کنن. 

3. نادیده گرفتن انطباق

چه بدونید یا نه، انطباق یک نیروی اجتماعی قویه که تقریبا روی همه‌ی تصمیمات شما اثر می‌ذاره، البته اگر به اون اجازه بدید. من اینجا هستم تا به شما بگم که موفق‌ترین افراد نه تنها خلاقانه فکر می‌کنن بلکه خلاقانه هم زندگی می‌کنن. اگر هر روز در تلاش هستید تا چیزهای محبوب یا اونچه در تلویزیون می‌بینید کپی کنید، یکی از مهم‌ترین بخش‌های موفقیت رو از دست میدید. نوآوری...افراد موفق با خلاقیت خودشون از دنیای مدرن بهره می‌برن. اونها یک مشکل رو تشخیص میدن و یک راه حل منحصر به فرد رو ایجاد میکنن. نه اینکه فقط شخص دیگری رو دنبال کنن.

افرادی که با بقیه منطبق نیستند، از طریق شنا کردن خلاف جهت آب، خدمات یا فرصتی رو ارائه میدن که هیچ کس دیگری قادر به ارائه اون نیست. علاوه بر این، افراد موفق از طریق بی توجهی به هنجارهای اجتماعی، از فشار مقایسه که می‌تونه برای انگیزه و بهره وری اونها مضر باشه دور میشن. در این دوره زمانه، قضاوت در مورد کار خودتون در برابر هزاران نفر دیگر بسیار آسونه، بنابراین در این دام نیافتید. افراد موفق برای خودشون فکر می‌کنن و پروژه‌هایی رو تولید می‌کنن که اونها رو به عنوان افرادی منحصر به فرد منعکس کنه، نه چیزهایی که به هر دلیلی در اون هفته محبوب شده باشه. 

4. مطالعه‌ی هر روزه

تصادفی نیست که برخی از افراد موفق جهان،مطالعه کنندگان مشتاقی هم هستن. مدیرانی مانند ایلان ماسک و مارک کیوبن هر روز ساعتها مطالعه می‌کنن. چرا؟ چون مطالعه و موفقیت مثل شیر و عسل با هم سازگاری دارن. مطالعات بی‌شماری فواید مطالعه‌ی منظم رو نشون دادن. مطالعه، مغز رو روی یک تردمیل ذهنی قرار میده، رشد رو تحریک می‌کنه و خطر بیماری‌هایی مثل زوال عقل رو دفع می‌کنه. بسیار شبیه به باشگاه رفتنه. مطالعه به میزان قابل توجهی میزان استرس رو کاهش میده و میتونه هر نگرانی که ممکنه شما رو عقب بندازه، آشکار کنه.

مطالعه حتی با آرامش جسم و ذهن شما باعث میشه خواب بهتری داشته باشید. با اینکه همه‌ی این چیزها خوب و مفیده ولی بزرگ‌ترین مزیت مطالعه کسب دانشه. مطالعه‌ی روزانه حافظه‌ی شما رو بهبود می‌بخشه ، دایره‌ی لغات شما رو تقویت می‌کنه و به شما اجازه میده هر چیزی رو بهصورت دقیق یاد بگیرید. اگر هر روز مطالعه می‌کنید و کتاب‌های مناسب رو انتخاب می‌کنید برای تحقق اهداف خودتون نیازی به مدرک، کار یا سمینار خاصی ندارید و طولی نمی‌کشه که پیشرفت می‌کنید. 

5. پول خرج کردن

یکی از بهترین توصیه‌ها در تجارت اینه که باید پول خرج کنید تا پول دربیارید. این می‌تونه به معنای خرید یک وب‌سایت بهتر یا استخدام یک شرکت روابط عمومی باشه، اما موفقیت واقعی به چیزی بیشتر از چند تغییر ظاهری نیاز داره. موفق‌ترین افراد به طور پویا تمرکز خودشون رو از هزینه‌های جاری به سود بالقوه تغییر میدن. اونا به جای کاهش هزینه‌ها و یافتن میانبرها، با پذیرش ریسک‌های حساب شده، روی موفقیت خودشون سرمایه‌گذاری می‌کنن. این‌طوری به قضیه نگاه کنید.

اگر می‌تونستید هزینه‌های خودتون رو 20 درصد کاهش بدید یا در کاری سرمایه گذاری کنید که درآمدتون رو 20 درصد افزایش بده، به نظر شما کدوم گزینه سودآورتره؟ اولی سریعا باعث حصول نتیجه میشه، اما دومی در نهایت باعث رشد کسب‌و‌کار شما میشه و پول بیشتری برای سرمایه‌‌گذاری روی خودتون تأمین می‌کنه. این تغییر نگرش یکی از اساسی‌ترین ابزارها رو برای هر کسی که در جست‌و‌جوی موفقیته پرورش میده. 

رضایت‌مندی با تاخیر... به گفته روانشناسان پیشرو، توانایی به تعویق انداختن رضایت‌مندی، تقریبا بهتر از هر چیز دیگه‌ای کسب موفقیت رو پیش‌بینی می‌کنه. ما با تعویض مداوم پاداش‌ها، بهره‌وری و نظم و انضباط خودمون رو پرورش میدیم. به روش یکسان در مورد هزینه‌ها و سوددهی فکر کنید. پاداش فوری ممکنه الان منطقی‌تر به نظر بیاد، اما بدونید که هیچ‌وقت بدون ریسک کردن و تحمل کار سخت به موفقیت دست پیدا  نمی‌کنید. 

6. فداکاری کردن

مهم نیست که بیزینس خودتون رو افتتاح می‌کنید یا یک برند راه‌اندازی می‌کنید، در هر صورت باید فداکاری کنید. افراد موفق بهتر از هر کس دیگه‌ای میدونن که چطور فداکاری کنن. 

 با وجود کار، دوستان، خانواده و روابط، ممکنه حس کنید که در طول روز ساعات کافی برای تحقق رویاهای شما وجود نداره. من اینجا هستم که به شما بگم اشتباه می‌کنید. هر فرد موفق با همین مشکلات روبه‌رو شده، اما اونا یاد گرفتن چطور بدون اینکه عقلشون رو از دست بدن، این فداکاری‌ها رو انجام بدن.

اگر اونا تونستن این کار رو انجام بدن پس شما هم می‌تونید. یکی از اولین مواردی که تقریبا همیشه باید فدا بشه وقت آزاده. هر فرد موفقی بالاخره باید از جایی شروع می‌کرد که برای اکثر اونا نقطه‌ی شروع خیلی راحت و مناسب نبود. اونا رویاهای خودشون رو در هر کجا که می‌تونستن فشردند، حتی اگر به این معنا بود که وقتی برای سرگرمی نخواهند داشت.

این روش زندگی ممکنه خسته کننده باشه، اما باعث میشه که انتخاب سبک زندگی، مثلا رژیم غذایی سالم یا ورزش، حتی بسیار حیاتی‌تر هم بشه. اهداف شما ممکنه به معنای چند سال کار سخت و طاقت‌فرسا، مدتی دور بودن  از خانواده یا بی ثباتی مالی باشه، اما با انجام این فداکاری‌ها، شما در حال ایجاد یک اخلاق کاری بهتر و سرمایه‌گذاری در موفقیت آینده خودتون هستید.

7. نوشتن خلاقانه

تا حالا فکر کردید که چرا بسیاری از ثروتمندترین کارآفرینان جهان، نویسنده هستن و آثاری هم منتشر کردن؟ بسیاری از اونا خیلی بیان فصیحی ندارن. پس جریان از چه قرار است؟ خب، معلوم شده که نوشتن خلاقانه روشی خارق‌العاده برای الهام گرفتن، شفاف‌سازی و ایجاد اعتماد به نفس است که برای موفقیت به اون نیاز دارید. با پیاده کردن زندگی و دیدگاه‌تون رو کاغذ، می‌تونید داستان خودتون رو کنکاش کنید و دوباره کشف کنید که چطور به جایگاه امروزتون رسیدید.

نوشتن خلاقانه می تونه مجدداً تأیید کنه که شما در مسیر صحیح حرکت کردید یا به شما در یافتن یک ندای درونی کاملاً جدید کمک کنه. این زیبایی آزادی، خلاقانه است. شما هرگز نمی‌دونید دقیقاً ممکنه شما رو به کدوم سمت ببره. اما اگر واقعاً فردی خلاق نباشید چه؟ حقیقت آینه که خلاقیت به همان اندازه‌ی انگیزه یا نظم در موفقیت نقش بزرگی ایفا می‌کنه.

حتی اگر فکر می‌کنید که آدم خیلی خلاقی نیستید، دست به کار شوید و وقایع روزانه یا داستان کوتاه بنویسید. برای یک ساعت یا دو ساعت انتظارات‌تون رو کنار بگذارید تا ببینید چقدر توانایی دارید. اثرتون ممکنه به زودی منتشر نشه، اما متعجب میشید که مقدار کمی تخیل، چه درهای جدیدی به روی شما باز می‌کنه. 

8. تعویق خفیف

همه می‌دونن که تعویق باعث ویرانی بهره‌وری میشه، پس چطور افراد موفق همیشه کارها رو به تعویق میندازن؟ در واقع دو نوع تعویق وجود داره. یکی تعویق منفعله، اما ممکنه شما اون رو به عنوان تنبلی بشناسید که می‌تونه هر پروژه رو برای روزها به تعویق بندازه. دیگری تعویق فعال یا استراتژیک نامیده میشه و در واقع برای افزایش کارایی استفاده میشه. برای بسیاری از متفکران خلاق، سریع بودن می‌تونه به همان اندازه دیر رسیدن خطرناک باشه.

با عجله کردن ، فضای زیادی برای شک و تردید به خود به وجود میاد که باعث از بین رفتن عامل خودجوشی در کار میشه. بنابراین، افراد موفق تمایل دارن که به جای شروع سریع، پروژه‌های فوری رو در اولویت قرار بدن، در حالی که کارهای مهم رو به تعویق میندازن و دقیقاً زمان لازم برای اینکه با اولین تلاش کار رو به درستی انجام بدن رو به دست میارن.این وضعیت رو در نظر بگیرید. به عنوان یک مدیر اجرایی در یک شرکت در حال شکوفایی، روزهای شما همیشه سرشار از مسئولیت‌های فوریه.

با این حال، سه هفته دیگه یک ارائه‌ی مهم هم دارید. باید هر چه زودتر شروع به کار روی ارائه کنید یا اول با آنچه که پیش رو دارید گلاویز بشید؟ به عنوان یک تعویق‌انداز استراتژیک، باید ارائه رو از لیست اولویت‌بندی پروژه‌های فوری خودتون خارج کنید. احتمالا متوجه شده‌اید که من اصلا درباره اوقات فراغت چیزی نگفتم. دلیلش هم اینه که تعویق استراتژیک فقط وقتی جواب میده که کاری رو به تعویق بندازید تا کار دیگری رو انجام دهید.

بنابراین دفعه دیگه که نمی‌تونید خودتون رو برای شروع کاری مجبور کنید، سعی کنید تمرکز خودتون رو روی کاری بگذارید که کمی آسون‌تره یا وقت کمتری میگیره. اگر در هر صورت کار رو به تعویق میندازید، می‌تونید این گزینه جایگزین مناسب‌تر رو هم امتحان کنید. 

9. خودسازی (ارتقا خود)

موفق‌ترین افراد مدام به دنبال راهی هستن که خودشون رو بهتر کنن. باور کنید هیچ‌کس کامل نیست، حتی افراد مشهور و پولداری که دوست داریم اون‌ها رو بت کنیم. اون‌ها هم درست مثل خود ما نقطه ضعف‌های زیادی دارن، ولی برخلاف ما اون‌ها عادت دارن که مدام خودشون رو بهتر از قبل کنن. چطوری به این نتیجه می‌رسن؟ خب به جای اینکه به شما بگیم چطور این کار رو می‌کنن، میگیم که چه کارهایی رو انجام نمیدن.

افراد موفق از این راه که همیشه بهترین باشن، به موفقیت دست پیدا نمی‌کنن. به راحتی میشه باور کرد که صدرنشین‌ها همیشه در صدر بودن، ولی اون‌ها هم زمانی مبتدی بودن. اونا هم همون اشتباهاتی رو انجام دادن که شما الان مرتکب میشید و در راه صعود به صدر میدان شکست خوردن. حتی حالا هم اونا دائما در حال یادگیری تکنیک‌های جدید هستن، استراتژی‌های جدید رو امتحان می‌کنن و تلاش می‌کنن پیشرو باقی بمونن. مهم نیست که چقدر ثروت، سن و تجربه داشته باشن، افراد موفق می‌دونن که یادگیری هیچ‌وقت متوقف نمیشه. 

10. شبکه سازی(نت ورکینگ)

کاملا به این ربط داره که چه کسایی رو می‌شناسید. من مطمئنم که همه‌ی شما هزاران بار این عبارت رو شنیدید، اما با این حال، چیزی از حقیقت اون کم نمیشه.  موفق‌ترین افراد نه تنها در کارهاشون بی‌نظیرن بلکه بازاریاب‌‌‌های اینترنتی(نتورکر) خارق‌العاده‎ای هستن. این کلمه‌ها زیاد این ور و اون ور شنیده میشن، خب واقعاً شبکه سازی (نتورکینگ) چیه؟  شبکه سازی چیزی بیش از صحبت کردن با مردم یا دوست پیدا کردنه. یک شبکه ساز خوب در صدد ایجاد روابط پایدار در زمینه خودشه که باعث تسریع کار در حرفه‌ش میشه.

اون همیشه در جستجوی رابطه‌های مفید، کارفرمایان بالقوه و شرکای آینده‌ست. در هر صورت، این رابط‌‌ها می تونن تفاوت بین شغل رویایی و بی‌کاری شما رو رقم بزنن. پس چرا هر کاری لازمه انجام نمیدید تا بحث شانس رو از این معادله خارج کنید؟ مشخصه افراد موفق در ایجاد این شبکه‌ها نسبت به اغلب افراد، بهتر عمل می‌کنن، به نظر می‌رسه که می‌تونن بدون هیچ مشکلی صد رابطه ماندگار به وجود بیارن، اما اونا کارشون رو به این ترتیب شروع نکردن.

این توانایی رو بعد از سال‌ها تجربه به دست آوردن. مهارت‌های شبکه سازی چیزی نیست که از بدو تولد بلد باشید، پس راه بیافتید و تمرین کنید. به گروهی از افراد هم‌فکر بپیوندید، برای یک پروژه جدید داوطلب بشید، چند دقیقه بیشتر وقت بگذارید تا با همسایگان خودتون آشنا بشید. هیچ‌وقت متوجه نمی‌شید که چه کسی قراره حرفه‌ی شما رو به یک سطح دیگه ببره. 

11. ورزش مداوم

افراد موفق می‌دونن که هر موفقیت بر روی یک پایه محکم ساخته شده. در حالی که خوندن و نوشتن خلاقانه ذهن شما رو پرورش می‌ده، یک تمرین مداوم و روتین، انرژی بدنی که نیاز دارید رو تأمین می‌کنه. با ورزش کردن، به بدن خودتون اجازه می‌دید کارایی 100 درصد داشته باشه. ورزش باعث میشه هنگام دنبال کردن هدف مورد نظرتون به جای اتلاف وقت با بیماری و ضعف، احساس هوشمندی، مثبت بودن و شکست‌ناپذیری کنید. نه تنها حس خوبی دارید بلکه خوب هم به نظر می‌رسید.

ظاهر همه چیز نیست، اما اعتمادبه‌نفس واقعاً می‌تونه تأثیر زیادی روی کارتون داشته باشه. پیدا کردن موفقیت مستلزم اعتمادبه‌نفس، قاطعیت و جاه طلبیه. خود بیزاری می‌تونه هر پروژه‌ای رو در مسیر اون متوقف کنه، پس اجازه ندید جلوی شما رو بگیره. افراد موفق با ورزش روتین و مداوم، خود رو تمرین میکنن که در واقع بخش مهمی از هر موفقیته.

ورزش کردن برای ایجاد برنامه و رسیدن به اهداف هفتگی یا ماهانه، شرایطی رو برای شما فراهم می‌کنه. این عادات سالم رو میشه مستقیماً به محل کار یا سرگرمی‌ها منتقل کرد. همچنین به شما یاد میدن که چطور آرزوهای قابل دستیابی تعیین کنید. با گذشت زمان یاد می‌گیرید که از پیروزی‌های کوچک در مسیر موفقیت خودتون لذت بیشتری ببرید.  

12. مدیتیشن روزانه 

خیلی افراد از مدیتیشن چندان خوششون نمیاد. شما ممکنه اون رو خرافات معنوی بدونید، اما واقعیت‌ها دروغ نمیگن. چندین تحقیق علمی نشان داده که 20 دقیقه مدیتیشن روزانه میتونه استرس رو کاهش بده، حافظه رو افزایش بده و مهارت‌های حل مسئله رو تقویت کنه.

اما چطور نشستن در سکوت می‌تونه برای شما این‌قدر خوب باشه؟ نکته اصلی یادگیری نحوه مدیتیشن درسته. خب راه درست چیه؟ راه درست مدیتیشن خیلی آسونه، فقط کافیه بدونید چه مدل مدیتیشنی رو می‌خواید امتحان کنید. آیا می‌خواید ذهن خودتون رو به چالش بکشید یا می خواید سعی کنید درباره احساسات گذشته تأمل کنید؟ در حال حاضر، بذارید بگیم که می‌خواید روی اهداف آینده خودتون تمرکز کنید.

با قرار گرفتن در حالتی راحت شروع کنید. روی زمین بشینید، در رختخواب خود دراز بکشید یا حتی در یک اتاق خالی بایستید. وقتی احساس راحتی کردید، هر نفس‌تون رو نگه دارید و احساس کنید جریان هوا در داخل و خارج از بدن شما جریان داره. به آرامی توجه خودتون رو به اهداف خود معطوف کنید و اونها رو بارها و بارها تکرار کنید. هر بار که افکار‌تون سرگردون میشن، مراقب باشید و اگر این‌طور شد، دوباره به آرامی روی ذهنتون تمرکز کنید.

اوایل ممکنه نتونید بیشتر از چند دقیقه مدیتیشن انجام بدید ولی ارزش تمرین کردن رو داره. بعضی از ثروتمند‌ترین مدیران دنیا هر روز زمانی رو به این صورت برای مدیتیشن اختصاص میدن. «جف وینر» مدیر عامل لینکدین، «مارک بنیوف» میلیاردر و «اپرا وینفری» نیکوکار همگی از مدیتیشن برای تصمیم گیری های صریح و روشن و هدایت مشاغل استرس زایشون استفاده می کنن. مدیتیشن برای همه جواب نمیده اما میتونه روشی سالم و آرام بخش برای دستیابی به موفقیت باشه.  

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

خیر
2020-11-11 23:54:30
  • نظرات
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها