6 پیشنهاد برای لذت بردن از تعطیلات بدون استرس

15 خرداد 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - 6 پیشنهاد برای لذت بردن از تعطیلات بدون استرس
6 پیشنهاد برای لذت بردن از تعطیلات بدون استرس
امتیاز مطلب: 78%

از فرسودگی شغلی چه می‌دانید؟ سازمان بهداشت جهانی، در سال 2019 میلادی، سندرم «فرسودگی شغلی» به عنوان تخلیه انرژی در اثر کارِ زیاد را معرفی کرد. استرس شغلی باعث تخلیه انرژی می‌شود که خستگی و منفی‌نگری را به دنبال دارد. در این مواقع، سفر کردن تجویز می‌شود. اما مشکل اینجاست که دور شدن از محل کار لزوما باعث کاهش استرس نمی‌شود. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه تعطیلات را بدون استرس و فرسودگی شغلی پشت سر بگذارید؟

استرس شغلی در تعطیلات نیز همراهتان است

انجمن روانشناسی آمریکا (APA) در سال 2018، پژوهشی انجام داد که در طی آن مشخص شد حدود 21 درصد شهروندان آمریکایی در زمان تعطیلات هم دچار استرس کاری می‌شوند و 28 درصد نیز در این دوران، حتی بیشتر از زمان‌های کاری عادی مشغول فعالیت بوده‌اند. اما چطور می‌توانیم تعطیلات را بدون استرس کاری سپری کنیم؟

کار کردن در زمان تعطیلات روی روابط افراد تاثیر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود زمان حال را از دست بدهند و خلق و خوی‌شان عوض شود. نتایج پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد نداشتن مرزی مشخص میان کار و استراحت برای سلامتی افراد مضر است.

برای این‌که کارمندان از تعطیلات خود نهایت بهره را ببرند، مدیران باید آن‌ها را راحت بگذارند تا از وقت خود استفاده کنند. مهم نیست در محل کار چه موقعیتی دارید و چه می‌کنید؛ چرا که پیشنهادات خوبی برای شما داریم که کمک می‌کند از تعطیلات خود استفاده کنید و از فرسودگی شغلی دور شوید.

1. قبل از تعطیلات، کارهایتان را سر و سامان دهید

قبل از این‌که به مسافرت بروید و وارد تعطیلات شوید، باید کارهایتان را سامان دهید و مشکلات احتمالی در نبودتان را پیش‌بینی کنید. می‌توانید نظرات و سناریوهایی تهیه کنید و در محل کارتان قرار دهید تا در نبودتان، از راهکارهای شما استفاده شود و هیچ مشکلی در کارها پیش نیاید.

قبل از رفتن به تعطیلات، اصول و چهارچوب کار را با همکاران‌تان در میان بگذارید و با پیش‌بینی مشکلات احتمالی و ارائه راه حل برای آن‌ها، تعطیلات خود را بدون نگرانی پشت سر بگذارید و از سفرتان نهایت لذت را ببرید.

باید برای خودتان حد و مرزی مشخص کنید تا همه بدانند چقدر می‌توانند در زمان مرخصی با شما در ارتباط باشند. نباید اجازه دهید مدیر و همکاران هر وقت که می‌خواهند با شما تماس بگیرند و مزاحم‌تان شوند.

2. نگران پیام‌های کاری نباشید

مغز ما در مقابل فناوری، رفتارهای عجیبی از خود نشان می‌دهد. مثلا مدام می‌خواهیم گوشی یا دیگر وسایل دیجیتالی‌مان را چک کنیم و ببینیم پیام جدیدی برایمان آمده یا نه. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد هر فرد عادی، به طور میانگین حدود 2 هزار و167 بار، گوشی هوشمندش را لمس کرده و برنامه‌های آن را نگاه می‌کند.

ابزار های دیجیتالی

10 درصد علاقه‌مندان دستگاه‌های دیجیتالی نیز در طول شبانه روز حدود 5 هزار و 427 بار، گوشی همراه خود را بررسی و پیام‌هایش را چک می‌کنند. این رفتارها نشان می‌دهد تعطیلات و سفر نیز مانع از چک کردن گوشی موبایل نمی‌شود و می‌تواند برای اطرافیان‌تان آزاردهنده باشد و استرس زیادی به خودتان وارد کند.

فکر و خیال این‌که شاید هر لحظه پیامی کاری برسد، بدتر از خود پیام است

آن‌چه در تعطیلات و سفرها، افراد را اذیت می‌کند و باعث می‌شود نگران و مضطرب شوند، پیام‌هایی نیست که از محل کار برایشان ارسال می‌شود؛ بلکه فکر این که شاید هر لحظه پیامی از محل کار برایشان ارسال شود، آرامش را از آن‌ها می‌گیرد و باعث می‌شود مدام سرشان در گوشی باشد. این فکر و انتظار برای رسیدن پیام بدتر از برهم خوردن آرامش در تعطیلات با پیام‌های واقعی است.

با خواندن مداوم پیام‌هایی که در گوشی خود دارید، نگرانی رهایتان نمی‌کند و اجازه نمی‌دهد از فضای کار دور شوید و اعصاب‌تان آرام بگیرد. همین سر زدن به گوشی و انتظار برای دریافت پیام از محل کار، استرس زیادی تحمیل می‌کند. برای این‌که تعطیلات خوبی داشته باشید، باید از محیط کار دور شوید و اصلا به آن فکر نکنید. اگر فکرتان در محل کار جا بماند و مدام از سوی همکاران و مدیر، پیام دریافت کنید، دیگر انرژی و فرصتی برای استراحت کردن نخواهید داشت.

هر فردی به روش خود از فضای کار فاصله می‌گیرد. برخی افراد حتی گوشی موبایل‌شان را در تعطیلات هم کنار می‌گذارند. برخی‌ها تنها روزی یک بار ایمیل‌هایشان را می‌خوانند و عده‌ای دیگر نیم ساعت از روز را به خواندن پیام‌ها اختصاص می‌دهند و بعد تلفن و محل کارشان را کنار می‌گذارند.

برخی افراد ترجیح می‌دهند به هیچ تلفنی پاسخ ندهند یا فقط در برخی ساعات به اینترنت دسترسی داشته باشند. در هر حال، باید در طول تعطیلات به وظایف کاری فکر نکنید و ذهن‌تان را رها کنید.

سفر-تعطیلات

3. تا می‌توانید به طبیعت بروید

طبیعت تاثیر معجزه‌آمیزی در آرامش‌بخشی و کاهش استرس دارد. حتی اگر در محیط کار مجبور هستید ساعات زیادی را در دفتر کار و پشت میز بنشینید، رفتن به طبیعت، تمام استرس و تنش‌های روزانه را از بین می‌برد.

مقاله‌ای در سال 2014 در مجله «پیشگامان روانشناسی» (Frontiers in Psychology) به چاپ رسیدکه نشان می‌دهد بین احساس رضایت از زندگی ، شادی و مثبت اندیشی و رفتن به طبیعت، رابطه‌ای مستقیم وجود دارد.

پس به دامن طبیعت بروید تا زمینه بروز احساسات مثبت در شما فراهم شود. احساسات مثبت در افرادی که به طبیعت می‌روند، بیشتر از کسانی است که بیشتر وقت خود را در دفتر کار و فضاهای داخلی می‌گذرانند. انجمن قلب آمریکا اعلام کرد رفتن به طبیعت برای کاهش استرس و بهبود روح و روان توصیه می‌شود.

شادی-رضایت از زندگی-دلخوشی

وقتی از محیط کار دور می‌شوید و به تعطیلات می‌روید به دامن طبیعت بروید؛ بوی چمن‌ها و سبزه‌ها را احساس کنید؛ در طبیعت غرق شوید و خود را از ارتباط با دنیای مدرن دور کنید. باید برای تمدد اعصاب، نهایت استفاده را از آرامش طبیعت ببرید.

ورزش-استراحت-ارامش

4. بدانید بهترین روش استراحت چیست

تحقیقات نشان می‌دهد بهترین روش استراحت، روشی است که به شما کمک می‌کند از استرس‌ها رها شوید و با انرژی به کار و زندگی معمول بازگردید. بهترین روش استراحت، هیچ قانونی ندارد و هر کسی می‌تواند هر طور که می‌خواهد، انرژی از دست‌رفته‌اش را بازیابد.

برخی افراد ترجیح می‌دهند با انجام یوگا یا پیاده روی طولانی به آرامش برسند. اما برخی دیگر از ورزش‌های سنگین با تحرک بالا استفاده می‌کنند. خودتان باید ببینید چه روشی به بازیابی انرژی‌تان کمک می‌کند. پس در تعطیلات از همین روش‌ها استفاده کنید و شاداب شوید.

حتی می‌توانید از یک موزه بازدید کنید یا در کلاس موردعلاقه‌تان شرکت کنید. در هر حال، درگیر کردن ذهن به شما کمک می‌کند از استرس‌ها رها شوید.

5. خیلی برای تعطیلات برنامه‌ریزی نکنید

اگر تنها چند روز برای گذراندن تعطیلات زمان داشته باشید، حتما دلتان می‌خواهد بهترین برنامه ریزی را داشته باشید تا از تمام لحظات‌تان بهره ببرید. اما برنامه‌ریزی دقیق برای تعطیلات، خیلی هم خوب نیست. در سفر و تعطیلات، باید خود را به زمان بسپارید و کاملا بی‌برنامه، روزهایتان را سپری کنید.

مقاله‌ای در سال 2018، در مجله «دیدگاه جاری در روان شناسی» (Current Opinion in Psychology) به چاپ رسید که تاکید می‌کند در تعطیلات بی‌برنامه باشید. در این مقاله گفته می‌شود برنامه‌ریزی می‌تواند زندگی حال‌تان را مخدوش کند و لذت آن را از بین ببرد. همچنین برنامه‌ریزی دقیق در زمان تعطیلات می‌تواند باعث نا امیدی و خستگی شود. فرض کنید از قبل جستجو می‌کنید که بهترین رستوران شهر چیست، اما وقتی به آن‌جا می‌روید، ذوق‌تان کور می‌شود و لذت سفر سلب می‌شود.

باید در سفر و تعطیلات انعطاف‌پذیر باشید. خود را به جریان زندگی بسپارید و از برنامه‌ریزی خودداری کنید. اگر آزاد باشید، تجربیات جدیدی پیدا می‌کنید و ماجراجویی بیشتری خواهید داشت.

6. برای بازگشت به محل کار برنامه‌ریزی کنید

معمولا افراد برای گذراندن تعطیلات برنامه دارند، اما تقریبا هیچ کسی به فکر بازگشت به سرکار نیست. اگر ندانید چطور باید به سرکار بازگردید، استرس زیادی به شما تحمیل می‌شود و شاید تمام انرژی‌ای که در تعطیلات به دست آورده‌اید، از دست بدهید.

پس بعد از تعطیلات و قبل از شروع کار، زمانی را به سر و سامان دادن به وضعیت کاری‌تان اختصاص دهید. مثلا بعد از تمام شدن سفر، ابتدا ایمیل‌ها و پیام‌هایتان را بخوانید. یا برای کارهایی که باید انجام‌شان دهید، برنامه‌ریزی کنید تا با اضطراب به سرکار برنگردید.

منبع: time

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-02 23:38:37
دسته بندی ها