قوانین مهمی که روابط عاطفی شما را به موفقیت می‌رساند

15 شهریور 1399 - 6:10
مدیریت شخصی - قوانین مهمی که روابط عاطفی شما را به موفقیت می‌رساند
قوانین مهمی که روابط عاطفی شما را به موفقیت می‌رساند
امتیاز مطلب: 90%

در زندگی ما قوانین زیادی وجود دارد. قوانینی که سبب می شود دو طرف در مسیر درست قرار گیرند و دچار اشتباه نشوند. در روابط عاطفی و ازدواج نیز قوانینی اتخاذ شده که باعث می شود زوجین از اشتباهات بزرگی که ممکن است زندگی مشترکشان را مختل کند، اجتناب کنند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا چند قانون مهم و تأثیرگذار را در رابطه‌ی عاطفی معرفی کنیم.

هرگز توهین نکنید

فحش دادن و استفاده از کلمات ناپسند منجر به تحقیر طرف مقابل می شود. پس از آن هر چقدر عذرخواهی کنید، آن واژه‌های تحقیرآمیز از ذهن فرد پاک نمی شود. این کلمات ممکن است در بحث و جدل‌های بعدی تکرار و باعث آزار طرف مقابل شود. پس هرگز در هنگام جر و بحث به همسر خود فحش ندهید و نسبت دادن کلمات و جملات ناپسند را از عادت‌های خود کنار بگذارید.

تهدید نکنید و هیچ شرط و شروطی هم نگذارید

جملاتی چون "جرئت نداری" یا "تو نمی تونی بدون من دووم بیاری" سبب می شود طرف مقابلِ خود را بین رفتن و ماندن، در وضعیت تعلل بگذارید؛ در حالی که ممکن است راه حل بهتری برای مشکل وجود داشته باشد. تهدیدهای شرطی چون "اگر این کار را بکنی، من هم فلان کار را می کنم" سبب ایجاد بذر کینه و تردید در طرف مقابل می شود. تهدید کردن به ندرت منجر به ایجاد تغییرات مثبت می شود؛ خصوصاً اگر فرد از تکرار دوباره‌ی آن‌ها نگران باشد.

حرف همسر/نامزد قبلی را نزنید

هیچ چیز بدتر و آزاردهنده‌تر از مقایسه شدن با همسر/نامزد قبلی نیست؛ البته این همان حرفی است که زندگی‌تان را نابود می کند. جملاتی مانند "نباید رهایش می کردم" یا "من باید با فلانی ازدواج می کردم" برای زندگی مشترکتان مخرب است.

برای مسائل جزئی جر و بحث نکنید

جر و بحث کردن و گله و شکایت برای مسائل جزئی، هیچ کمکی به رابطه‌تان نمی کند و تنها مشکلات زمان حال را بیشتر می کند. روی زمان حال تمرکز کنید. اینکه طرف مقابل بتواند در مقابل اتفاقی که ماه‌ها یا سال‌ها قبل رخ داده از خودش دفاع کند، هم سخت و هم غیرمنصفانه است. وقتی به همسرتان می گویید "چه هدیه‌ی بیخودی بود که سه سال پیش برایم خریدی"، آیا واقعاً او به یاد می آورد سه سال پیش به چه خاطر فلان هدیه را برای شما خریده تا بتواند از خودش دفاع کند؟

هیچ حکمی صادر نکنید

جملاتی چون "تو همیشه ..." یا "تو هیچ وقت ..." احساسات همسرتان را جریحه‌دار می کند، زیرا هر دو طرف می دانند این حکم‌ها اصلاً درست نیست. "تو هیچ وقت از ظاهر من تعریف نمی کنی" یا "هیچ وقت به حرف‌ها و درد دل‌هایم گوش نمی دهی" درست نیستند. شما خوب می دانید همسرتان "از لباستان تعریف کرده" و "به درد دلتان هم گوش داده"، اما ممکن است به اندازه‌ی کافی این کارها را نکرده باشد. بهتر است احساسات خود را این‌طور بیان کنید: "وقتی از من تعریف می کنی، احساس خوبی دارم" یا "ممکن است بیشتر به من توجه کنی، می خوام درباره مشکلم در محل کار حرف بزنم".

در اتاق خواب بحث نکنید

اتاق خواب جای خواب، مطالعه، تماشای تلویزیون، رابطه جنسی و ... است. پس باید اتاق خواب را مکانی برای دست یابی به آرامش بدانید. بحث و جدل در اتاق خواب سبب می شود انرژی منفی و احساسات ناخوشایند در آن وارد شود. رها شدن از این احساسات منفی کار چندان ساده‌ای نیست.

قبل از حل مشکل وارد رختخواب نشوید

خوابیدن در کنار کسی که از دستش عصبانی هستید، تقریباً غیرممکن است. هر چقدر لازم است صبر کنید تا مشکل برطرف شود و به توافق برسید؛ بعد با هم بخوابید.

بیشتر از یک روز سکوت نکنید

بعضی‌ها می توانند تا یک هفته با طرف مقابل صحبت نکنند. بیش از اندازه سکوت کردن، زندگی را برای شما و فرزندان تلخ می کند. گذراندن روزها بدون هیچ صحبتی آزاردهنده است و منجر به جروبحث بیشتر می شود.

جلوی فرزندان داد نزنید

فریاد زدن هنگام جروبحث، سبب ترساندن فرزندان می شود. بچه‌های کوچک به خاطر حساسیت بیشتر با ایجاد هر تغییری در روند زندگی‌شان به سادگی دچار ترس و اضطراب می شوند؛ خصوصاً وقتی دلیل بروز تغییرات را درک نمی کنند.

از جملات تحقیرآمیز استفاده نکنید

وقتی دعوای زن و شوهر بالا می گیرد، از عبارت‌های تحقیرآمیزی استفاده می شود که شرایط را بدتر می کند. در این مواقع، به برخی کمبودهای طرف مقابل مانند چاقی یا کچلی اشاره می شود که طرف مقابل نسبت به آن‌ها حساس است. این عبارات، همانند فحش دادن، هیچ نتیجه‌ی مثبتی به همراه ندارد و در آینده به خودتان برمی گردد.

در هنگام عصبانیت از پرت کردن اشیا اجتناب کنید

وقتی هنگام خشم اشیایی پرت می کنید، به سادگی کنترل اوضاع از دستتان خارج می شود. این کار برخلاف فیلم‌های کمدی منجر به خنده‌ی ناگهانی دو طرف نمی شود. پرتاب شیء سبب شدت گرفتن بحث و دعوا می شود و مشکل را شدیدتر می کند؛ حتی ممکن است باعث آسیب فرد و شکایت قانونی شود.

منبع: psychologytoday

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-01 11:20:27
دسته بندی ها